![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Jan 2008
Location: TRF
Posts: 568
|
![]()
Hei.
Jeg lurer på om det er forskjellige, satte, grader av turbulens. Jeg lurer også på hvordan man definerer de forskjellig gradene. Alle svar blir satt stor pris på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2006
Location: Bardufoss
Posts: 249
|
![]()
Light, moderate og severe turbulence..
Men akkuratt hva som er definisjonen på det, er jeg ikke sikker på |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,287
|
![]()
Litt lett googling;
http://www.navyaircrew.com/blog/2009...-they-defined/ Light, moderate og severe - med FAA's definisjoner av hvordan flyet responderer og hvordan det oppleves av folk. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Jan 2008
Location: TRF
Posts: 568
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2010
Location: Norway
Posts: 80
|
![]()
Risting er vell light, risting og litt hopping er moderate, og hard risting bevegelse til siden, flyet blir sugd opp og ned i høy fart slik at du får øretopp, og det smeller og spraker i flyet er vel severe etter min mening vertfall. Har hatt noen skrekkopplevelser med dårlige flyselskap, med piloter som nesten ikke kan engelsk, og ikke sier ifra om noe dårlig vær. Flyet hadde etter min mening severe og folk ropte og skrek at vi kom til å dø o.s.v. Jeg er sevfølgeli mer behersket, men det er veldig skummelt. Vi ble også truffet av lyn
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Infrequent traveller ;-)
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
|
![]()
Polaris treffer blinken. Inndeling etter hvor ofte det inntreffer og hvor sterkt det påvirker fly og folk ombord.
__________________
Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Jan 2008
Location: TRF
Posts: 568
|
![]()
Er det lov å spørre dere piloter om hvordan dere opplever severe og extreme turbulence?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2005
Posts: 317
|
![]()
Jeg tror det er veldig få som har opplevd severe turbulens.Det er umulig å se instrumentene. Flyet er nesten ukontrollerbart. I veldig korte øyeblikk skjer det vel en gang i mellom, men ikke over lengere tid.
Moderat turbulense er vel det de fleste opplever som meget ubehagelig. Light turb. dekker resten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Airborne
Join Date: Jul 2008
Posts: 571
|
![]()
Severe turbulence er meget ubehagelig, og det setter en skikkelig støkk i hele deg. Har selv truffet på en kraftig rotor i følge med fjellvinder, man har praktisk talt null kontroll. Flyet må bare "fly seg selv" ut av fandenskapen, og så gjelder det om å komme seg bort fra forholdene fortest mulig, mest vanlig ved å endre høyde.
Det som og er litt viktig å tenke på er at det en 737 rapporterer som moderat turbulens, vil da kunne oppleves som severe turbulens for et mindre fly, for eksempel en Cessna. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
|
![]()
Skikkelig skallebank med ettervirkninger i dagesvis (permanent, vil kanskje noen hevde) etter å ha fått det hjelminnpakkede hodet most inn i canopyen etter turbulens på baksiden av et fjell kvalifiserer nok til en av de sterkere beskrivelsene av fenomenet.
![]()
__________________
Man small - why fall? Skies call - that's all! |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2009
Location: OSL
Posts: 226
|
![]()
Jeg har nok vært borti ganske heftig turbulens med DY for ett eller to år siden... Var i mars en gang mener jeg å huske.. TOS hadde vært stengt hele dagen pga snø og en fantastisk vind(!). Vi måtte legge oss i hold i ca 1t før vi fikk lande og jeg har faktisk ikke siden opplevd verre risting. Flyet gikk absolutt alle veier og jeg har aldri kjent G-kreftene så godt før. Mot slutten begynte også håndbagasje å falle ut av hyllene og flyvertinna bak satt og hyperventilerte. Har aldri blitt så sliten av en flytur som denne gangen, mot slutten var både jeg og alle andre så sliten av å stritte mot turbulensen at du så flere hoder fremover i kabinen som ristet alle veier. Kapteinen fikk oss dog ned på TOS etterhvert og gjennomførte en meget fin landing med tanke på forholdene
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
BA Concorde Sep 1998
Join Date: Sep 2004
Location: Hvalstad, Asker
Posts: 3,332
|
![]()
To ganger severve turbulence som skipperen sa da: en gang over Monglolia og neste var over Tibet-platået. Sykt egentlig som pax.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
2. juledag på OSL med -22 grader | Halvorsn | Bilder & foto | 7 | 09-01-2015 16:39 |
Widerøe fly med 65 grader i kabinen | jameson82 | Småprat | 6 | 12-09-2013 14:11 |
Sola 7.5, men 20 grader! | LN-ALX | Bilder & foto | 8 | 08-05-2011 22:47 |
60 grader nord... | Blubird | Flyforum | 12 | 01-02-2005 07:57 |
OT: 71 grader nord | enml | Flyforum | 5 | 22-10-2004 12:57 |