![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Thomas Cook er i disse dager i ferd med å avslutte forhandlingene med Boeing og Airbus ang. den fremtidige flåte av fly.
Selskapet har totalt nærmere 100 fly, fordelt i Skandinavia, England, Tyskland og Belgia. Thomas Cook Scandinavia har en ren Airbusflåte (A320, A321 og A332 + A333), mens kollegene i Europa ellers stort sett flyr Boeing, ikke minst i Tyskland (Thomas Cook/Condor). Man regner med at konsernet vil falle ned på en enhetsflåte, og det er store muligheter for at Airbus'ene her hjemme blir skiftet ut med fabrikknye B737. Inntil videre er det uklart for oss hvem som ev. skal erstatte wide-body (A330). Både A350 og Dreamlinere synes å være uaktuelle nå, p.g.a. leveringstid. Så man regner med at A330 er de siste som ev. blir byttet ut... Her i Skandinavia er man særdeles fornøyde med Airbus'ene og deres pålitelighet. Fra pilotenes synspunkt er det et unisont ønske om å opprettholde Airbus, men det teller ikke i det store regnskapet. Airbus har gitt pilotene et fantastisk arbeidsredskap, og det er nok mer følelsen av gå fra Mercedes til Lada som er utslagsgivende. De nye 737'ene med long range kan nok være et godt alternativ til de små Airbus'ene. Man regner med at en beslutning er tatt på konsernnivå i løpet av januar. Thomas Cook kjøpte forresten vel 51 % av andelen i Russland's største charter/leisure/reisebyrå denne uken (og overtok dermed kontrollen), og onde tunger hos oss vil ha det til at Ilyushin eller Antonov er fremtiden vår....;-) Tally-Ho |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Hvis A321 skal erstattes så må det vel bli B737-900. Ilyushin 96 hadde vært en flott maskin og erstatte A330 med, dønn solid! Ingen plastikk......
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Bye, bye, Thomas Cook! Jeg har fløyet med de en del ganger og tenkt at alt utenom flyene er skrekkelig. Skal de bytte ut med noe dårligere enn Airbus kommer jeg aldri til å fly med dem igjen..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Hehe...så kunne vi startet med salg av hele Vodkaflasker ombord, mens den politiske "kommisær" passer på at alt foregår etter ordlyden i partiboken...
Og vi hadde kunnet brukt en grusbane å lande på, fremfor en kostbar operasjon inn og ut av større flyplasser...Hmmm, sikkert noen synergieffekter å få ut av dette...;-) Tally-Ho |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Spennende blir det i alle fall. Er det mulig med en produsent for langdistanse og en for kort-distanse, eller er det winner takes all? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Crusty
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Hadde ikke sett for meg at TCK gikk med planer om å skifte ut flåten allerede, spesielt ikke 2-raderne som har forholdsvis kort snittalder - i hvert fall her på bjerget.
B753'erne i Tyskland er jo heller ikke spesielt gamle. Antar at løpende leasingavtaler har sitt å si. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Jag hoppas verkligen DK får fortsätta flyga Aibus A32X & A330.
Ur komfort perspektiv är A32X överlägsen 737NG & A330 är det bästa medeldistans flygplanet som går att flyga idag. Helt överlägsen Boeing 767-300ER |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Belgia 100% Airbus Condor 35/65(ca) Airbus/Boeing (Tall iflg Wikipedia) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Ja, dette er nok fordelingen, men altså med en overvekt på Boeing, da TC Belgia er små og Tyskland (TC/Condor) er stor. Det virker som om Boeing har gitt noen riktig gode økonomiske betingelser, og da må den skandinaviske delen av firmaet finne seg i hva som bestemmes i UK og Tyskland. Det vil medføre store økonomiske konsekvenser å omskole her i Skandinavia fra Airbus til Boeing, og 15-20 års erfaring må legges bort, og man må omstille seg. Filosofen til Airbus og Boeing er relativ forskjellig, og mange nye grep må gjøres. En ting virker dog sikkert, enten blir det ene eller det andre, ikke begge deler, og en kjempeordre står da for tur. A330'ene vil uansett ikke kunne erstattes så fort, så i en overgangsfase vil de fortsette å gå, selv om det skulle bli Boeing all over... Tally-Ho |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Ser ut som de vil gå for Airbus på narrowbody da de har signert en MoU med Airbus for 12 A321, som forventes å bli bekreftet ordre i starten av 2011
http://www.flightglobal.com/articles...mon-fleet.html Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Det er korrekt. I går aftens ble det skrevet en "hensiktserklæring" om anskaffelse av 12 narrowbody Airbus - i første omgang, og her hos oss i Skandinavia velger vi å tolke det slik at alt tyder på at dette er de første 12 av en samlet kjempe-bestilling hos Airbus. Det er ikke avgjort om Thomas Cook Scandinavia skal ha disse først. TC har en gjennomsnittsalder på sine fly på 12 år, mens flyene i den skandinaviske delen av selskapet er noe yngre. Totalt er det 95 fly som vil bli byttet ut, og A330'ene vil bli sist byttet ut. Tally-Ho |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Airbus om jag som passagerare får välja (men det får jag inte) tycker 737:an är för trång, Airbus flyg är luftigare. Kul med nya flyg oavsett
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Dette var meget gode nyheter, for alle skandinaviske
Thomas Cook-pax (selv om TC sin A320 som blir brukt i Danmark er vel trang..). Airbus er helt klart å foretrekke, og her tror jeg nok både CC og pax kan være fornøyde. Husker selv hvilken "nedtur" det var, å gå fra å jobbe som CC på Airbus og over til Boeing. At 12 nye A321 mest trolig er på vei inn, er nok et tegn på at det bare blir enda mer Airbus i TC-flåten også på kontinentet.
![]() |
#16 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Virkelig gode nyheter at Airbus fortsetter hos TC Scandinavia.
Gleder meg til å teste A321 deres til sommeren. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Det varierer vel en del med hvordan man stapper flyet. Jeg fløy til Rodos med en A320 TC mens jeg hadde et beinbrudd (og de klarte ikke ta bestillingen min om bedre beinplass). Det var den klart verste flyturen jeg har hatt siden jeg fløy An-24 i Bulgaria på 80-tallet. Flyet var så stappa at de måtte ned med nesa rett etter avgang...
Last edited by KjetilK; 02-12-2010 at 10:43. Reason: An-24, ikke 140 |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Tyska Condor som också ingår i Thomas Cook Koncernen har beställt 30st Airbus A32X.
De ska levereras mellan 2012 and 2017 år. Verkligen kul att Thomas Cook koncernen väljer att fortsätta med Airbus! Ett byte från Airbus A32X till Boeing 737NG hade verkligen varit en degradering för såväl passagerare som personal. Den 20cm bredare kabinen i Airbus A32X gör väldigt mycket för ökad passagerar komfort och bättre arbetsmiljö för Cabin crew. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Ja, dette er gode nyheter, og jeg kan love at dette har vært en svært god avklaring å få også for oss piloter i firmaet. Det er sikkert ikke noe galt med B737, men Airbus A320/321 som "arbeidsplass" oppleves langt overlegen B737. (Kanskje spes. for de som har B737 - bakgrunn av pilotene). Da tenker jeg ikke bare "space" for crew og pax, men også i den betydning at vi opplever Airbus som overlegen teknisk sett, og med andre muligheter - som gir oss en arbeidsplattform med "tools" som er særegne i markedet. Litt egoistisk selvfølgelig - men har man flydd " fly by wire" så vil man helst ikke tilbake... Mon tro om ikke også støyen oppleves som lavere i kabinen i Airbus? Da er A32X plukket ut som arvetaker på narrowbody-siden. Hva som overtar etter A330 er ikke kjent. A350 har vært diskutert, men prosjektet er kanskje ikke leveringsklart ved behov? Personlig tror jeg ikke Thomas Cook Scandinavia søker noen større maskiner, da de nok opplever dagens A330-300 med 405 (407) seter som kanskje i største laget. De får den jo fylt (kabinfaktor 97 %), men man skal jo også ha riktig pris for de siste setene.. Tally-Ho |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
OM A330-300 i High desity config med 405 stolar känns lite för stor förDK...
Kan fler Airbus A330-200 vara något för DK kanske? Jag minns att Novair tidigare hade 2st A330-200 i High density config med 372 stolar. Med en flotta av enbart A330-200 ökar ju flexibiliteten dessutom eftersom samtliga kärror även kan flyga interkont på vinterhalvåret. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Pest eller kolera?; Thomas Cook Sunclass 333 vs. Novair Extra A321? | The Viking | Reiseforum | 4 | 27-01-2014 15:20 |
Airbus A321 Thomas Cook Airlines Scandinavia | Glenn | Flyteknisk forum | 10 | 23-02-2011 18:11 |
Thomas Cook Boeing 757-200 på Fagernes | LN-ASM | Bilder & foto | 21 | 05-02-2011 16:52 |
Hvilke flytyper er best Boeing eller Airbus? | FlyboyKarsten | Flyforum | 3 | 11-08-2010 20:36 |
CSA på OSL, Boeing eller Airbus? | Fry | Flyforum | 7 | 20-09-2008 13:10 |