![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Om en ser på dette bildet, fotografert i November iår. Då ser enn at utenfor kanten, ned mot sjøen er det lagt en stor mengde steiner. Da jeg var på St Maarten i Juni var det ikke slik, da lå det et fint dekke med hvit sand, hvor det nå ligger steiner.
Hva er grunnen til dette? Første som slo meg var at det ble lagt for å demme opp bølger som kommer i orkansesongen, men med ettertanke virkr det merkelig å fylle stranda med flere hundre tonn stein hvert år, for å fjerne det igjen. Noen som har en forklaring på dette? Forhånd Takk
![]() |
#2 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Vel hvis du ser på bildet så er det jo ganske kraftig med bølger helt inn til veien.
Ser på et bilde fra i Juli i år at stranden er som normal. Det kan være at de har fyllt opp for å hindre at bølger skal komme over veien og evt videre inn mot flyplassen.
![]() |
#3 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Har hørt at stranden i enkelte tilfeller forsvinner i uvær for så å komme tilbake noen dager seinere. Alt heldigvis som normalt når jeg var der i Mai 2010
![]() Reiserapport: http://forum.flyprat.no/showthread.p...hlight=corsair ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Her er fasiten :-)
I slutten av september, og ikke minst første uka i oktober var det et uvær av en annen verden, med regn som rett og slett skylte bort stranda. Det regna sammenhengende i 5dager frem til 7 oktober. Jeg landa der den 8 i strålende solskinn, emn stranda var da borte. Det som skjer nå er at starnda sakte bygger seg selv opp igjen. Men det tar litt tid desverre. Skal ikke se bort ifra at de kjører på endel sand etterhvert for at det skal gå litt raskere. Problemet med stranda når det bare er steiner der er at det er livsfarlig å bade, da det er ganske sterke strømmer, og ikke minst bølger som kan slå deg inn i steinene. Jeg håper i alle fall at starnda er tilbake før min neste tur til paradiset. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Tror det var mer sand på stranden i Mai 2010 en når jeg var der føste gang i Januar 2009.
LN-FHU eller Hickok (husker ikke hvem av de) som var der i Januar 2010 sa at det hadde vert dårlig vær og det var lite sand. Synd at du var så uheldig med tidspunktet SAS-Steward men blir nok bedre om du reiser en god stund etter orkansesongen har gitt seg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Men oktober er interline regatta på de Britiske Jomfruøyer å da er det best å reise via SXM. Men når jeg var der i april var det perfekt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Och här är några aktuella bilder på Maho Beech från förra veckan:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
FinalCall.travel/no
|
![]()
Kan jo se ut som at det er endel høyvann når bildet fra JetPhotos ble tatt. Dessuten på de andre bildene ser det jo ut som at det er en del mer steiner bortover på den siden enn midt på. Det sees jo spesielt på den siste bildene til RolfL.
Husk også på at de fleste bildene vi ser, er tatt fra stranden. Da får man jo også et annet perspektiv enn det fra JetPhotos som var tatt fra flyet. BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Det samme, om i mindre målestokk ser man da på manger andre favoritt strender, Have tar og gir ( i denne setting sand)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Free Luigi
|
![]()
TJA - havet vil egentlig aldri gi. Havet er i all hovedsak en eroderende kraft. Sanden må komme fra en kilde. En elv eller noe i nærheten, som gjør at havstrømmene fører med seg sedimenter og avsetter de langs stranden. Men det virker merkelig at sanden avsettes så høyt som den ser ut til å gjøres her. Spesielt siden den er så grovkornet, det flyter ikke langt før det synker ned da. Det må være et skikkelig elvedelta eller korallrev som eroderes ned svært nært, om det ikke er mennesklig intervensjon på gang...
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hva skjer'a? | RIBRO | Flyforum | 1 | 19-09-2008 11:01 |
Hva skjer nå? Har vi sett dette før? Hva nå? | Utflyttet | TripReports | 120 | 18-07-2008 13:42 |
Hva skjer? | EB | Flyforum | 4 | 02-06-2005 08:53 |
Hva skjer? | EB | Flyforum | 7 | 14-05-2005 17:41 |