Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 21-11-2010, 01:06   #1
Boeing_fan
ScanFlyer Molded

Boeing_fan's Avatar

Lufthansa Lufthansas flåte

Jeg har vært inne på Wikipedia og lest litt om Lufthansa, og blant annet kikket på flybestillingene de har. Angående det er det noen ting jeg stusser litt på.

Det jeg tenker mest på er langdistanseflåten.
De har jo 20 Boeing 747-8I på bestilling, i tillegg til 11 Airbus A380-800. Regner med disse vil erstatte deres Boeing 747-400. I tillegg har de 3 A333 på bestilling, (noe det har blitt laget en tråd om tidligere). Men bortsett fra det så har det jo 50 A340 (26 A343 og 24 A346). Jeg kan ikke se de har noen bestillinger for å erstatte disse flyene, men de begynner vel å dra på årene dem også.

Jeg er spent på hvilket fly de vil velge for å erstatte A340-300 og -600. En aktuell kandidat kan jo være Boeing 777-200/300ER, en annen kan jo være A350-900/1000. Jeg ser for meg sistnevnte som mest sannsynlig. Hva tror dere?

En annen sak er jo deres Boeing 737-300 og -500, som de tilsammen har 63 av. Vil alle deres 51 bestilte A319/A320/A321 gå med på å erstatte Boeing 737, eller vil de operere 737 en del år til? Det skal uansett bli spennende å se om det skjer noe på den fronten fremover.
Boeing_fan is offline   Reply With Quote
Old 21-11-2010, 02:17   #2
LN-BLO
ScanFlyer Silver

Default Re: Lufthansa flåten

Heisann, har akkurat sittet og sett litt på Airfleets.net og flyparken til LH. Det er nok riktig som du sier at B747-8 og A380-800 skal erstatte de nåværende B747-400 men husk at dette er en lang prosess, LH fikk levert sin siste B747-400 så sent som i 2002 så disse maskinene har nok fortsatt noen år i LH drakt foran seg. Når det gjelder utskiftning av A340-300/600 så må du huske på at A340-300 maskinene ble levert helt fram til 2001 og av LHs A340-600 maskiner så ble den første levert i 2003 så den eldste er jo bare 7 år gammel. Så om man ser på de longhaul maskinene som LH har i dag + de som ligger i ordreboken, så er du nok ikke så veldig langt fra sannheten med dine antagelser om at B747-400 og A340-300 maskinene vil være de som fases ut først. Men siden dette er en lang og tidkrevende prosess så har disse maskinene har mange år og lange turer foran seg. Hva de velger som erstatning får framtiden vise, men LH er jo en god Airbuskunde, kanskje de vil fortsette å være det i fremtiden også?
LN-BLO is offline   Reply With Quote
Old 21-11-2010, 03:17   #3
LN-AFG
ScanFlyer Gold

LN-AFG's Avatar

Vi som var på Star Mega DO 1 i FRA og fikk omvisning på LH Technik ble fortalt at det er ett uttalt mål fra LH's side å operere en flåte med mest mulig spredning bl.a. leverandører. Dette for å oppnå best pris, men kan nok tenke meg at noe av tankegangen også er at LH Technik har ganske mange kunder utenom LH og man ønsker da å kunne ha ett bredt spekter av fly, motorer etc. som de kan ta service på.

Ett eksempel er A319 og A320 som flyr med CFM motorer, mens A321 flyr med IAE V2500. I ett hvert annet flyselskap er dette fy, fy, men her tror jeg nok LH har gjort dette for å få en god pris av IAE og samtidig kunne ta service for andre kunder på denne motortypen.

Denne tankegangen strekker seg lengre, LH har seter fra flere forskjellige seteprodusenter +++
Old 21-11-2010, 03:36   #4
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Jeg tror at Eva Air og Thai med flere skulle oenske at de hadde flere sete laverandoerer enn "Toyota"*... Eva endte vel opp med nesten 1 aar forsinkelse paa 3 777-300ER - de forlot vel Everett i forrige uke.....Thai har vel noen A330 staaende i Toulouse.....ogsaa venetr paa seter fra "Toyota"* (* Setene kommer fra et selskap i Toyota gruppen)
Old 21-11-2010, 12:16   #5
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club

LN-KGL's Avatar

dc-8-63, hvis du tenker på Koito Industries/Manufaturing, så er disse IKKE en del av Toyota-gruppen, men derimot en av mange leverandører til Toyota (bl.a. lyssystemene til bilene). Faktisk har T. Boone Pickens Jr. fra Texas vært en stor investor i Koito.
Old 21-11-2010, 13:34   #6
LN-BLO
ScanFlyer Silver

Noen på forumet her som vet om LH vurderte B777 når denne ble lansert?
Old 21-11-2010, 13:54   #7
BU662
critical mind

BU662's Avatar

Lufthansa opererer såkalte "dedicated sub-fleets".

Bakgrunnen er at man har en såpåss stor flåte at man kan utnytte Economies-of-Scale alrede i disse del-flåter. Motorvalget for noen flytyper ble vesentlig med-bestemt av MRO tanken. LHT har eksklusive kontrakter med motor-produsenter som gir dem en quasi-monopol i Europa.

A340/A330 flåten er relativ ung og man har ikke nød til erstatte disse med det første. Prioritæten har nå en utvidelse av langdistanse-flåten. Neste år kommer 4 stykk A380 pluss - forhåpenligvis - de første 748 som vil erstatte på sikt de 744. De første 7 stykker er alrede pekt ut som vil forlatte flåten først.

777 ble vurdert av LH, faktisk ble de med i denne Airline Group som ble konsultert av Boeing under utvikling. Dessverre ble det aldri en ordre på denne type i pax-segment, men en nesten-datterselskap flyr jo 777F her nede (AeroLogic)
Old 21-11-2010, 14:34   #8
Boeing_fan
ScanFlyer Molded

Boeing_fan's Avatar

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
A340/A330 flåten er relativ ung og man har ikke nød til erstatte disse med det første. Prioritæten har nå en utvidelse av langdistanse-flåten. Neste år kommer 4 stykk A380 pluss - forhåpenligvis - de første 748 som vil erstatte på sikt de 744. De første 7 stykker er alrede pekt ut som vil forlatte flåten først.

777 ble vurdert av LH, faktisk ble de med i denne Airline Group som ble konsultert av Boeing under utvikling. Dessverre ble det aldri en ordre på denne type i pax-segment, men en nesten-datterselskap flyr jo 777F her nede (AeroLogic)
Boeing 777-200/300 er bruker vel mindre drivstoff enn A340-300/600. LH kunne vel også gått for en flåte av 763/764 og 772/773, men A330 er vel igjen mer effektiv enn 767.

Men jeg undres, hvor lenge kan Lufthansa operere en langdistanseflåte som er mindre effektiv en konkurentenes, uten at det vil svekke deres konkurranseevne?
Old 21-11-2010, 14:43   #9
BU662
critical mind

BU662's Avatar

Det er langt mere som går inn i flåtevalg en den rene fuel-consumption.

Internt i LH har man en slags reglverk for å finne ut hvilked flytype er best egnet ("Lufthansa-Methoden"). Til denne tidspunkt da LH bestillte sine fly kom de A340 som vinner ut av dette vurdering. En stor del av dette vurderinger er operating performance ved de flyplasser de flyr til. Og her stikker en 4-motors fly ofte bedre ut enn en 2-motors fly.

Du kan anta at LH sitt langdistanse-flåte er meget effektive for deres forhold. Det jeg kan forsikre deg.

Flåtevurderinger er dessverre en vitenskap for seg og det er ikke uten grunn at det finnes seg kurser i Universiteten om dette som varer en halv år. Det er rett og slett mye aspekter som spiller inn der og her rekker ikke plassen for å gjøre dette.
Old 21-11-2010, 15:42   #10
Brandal
ScanFlyer Blue

Brandal's Avatar

Quote:
Originally Posted by Boeing_fan View Post
Men jeg undres, hvor lenge kan Lufthansa operere en langdistanseflåte som er mindre effektiv en konkurentenes, uten at det vil svekke deres konkurranseevne?
Med den logikken er det jo kjemperart at AA opererer hele 236 MD80.
Som BU662 sier er det langt mer enn fuel-forbruk som bestemmer hvor effektiv/økonomisk en flytype er for et selskap.
Brandal is offline   Reply With Quote
Old 21-11-2010, 16:48   #11
Boeing_fan
ScanFlyer Molded

Boeing_fan's Avatar

Lufthansa Re: Lufthansa flåten

Quote:
Det er langt mere som går inn i flåtevalg en den rene fuel-consumption.

Internt i LH har man en slags reglverk for å finne ut hvilked flytype er best egnet ("Lufthansa-Methoden"). Til denne tidspunkt da LH bestillte sine fly kom de A340 som vinner ut av dette vurdering. En stor del av dette vurderinger er operating performance ved de flyplasser de flyr til. Og her stikker en 4-motors fly ofte bedre ut enn en 2-motors fly.
Nå er det vel snart bare B747-8 og A380-800 å få kjøpt som har fire motorer. Den gangen LH valgte flåte var nok den løsningen den mest gunstige ja. Men LHs A340 vil vel ganske sikkert bli erstattet av et tomotorsfly når den dagen kommer. Og da ser jeg som sagt for meg 777 og 350 som de aktuelle kandidater. Finnes det evt andre aktuelle kandidater i det hele tatt? 787 blir vel for liten.

Quote:
Originally Posted by Brandal View Post
Med den logikken er det jo kjemperart at AA opererer hele 236 MD80.
Som BU662 sier er det langt mer enn fuel-forbruk som bestemmer hvor effektiv/økonomisk en flytype er for et selskap.
Jeg er fult klar over at fuelforbruk er langt fra den eneste faktoren som spiller inn, men fuelforbruk har jo tross alt stor betydning for effektiv drift. MD og andre eldre fly blir kanskje gunstige når oljeprisen er på 70 dollar, men hva skjer hvis prisen blir 140 dollar igjen? Da vil vel selskaper som har satset mest på drivstoffeffektive fly få en vesentlig fordel.

Last edited by Boeing_fan; 21-11-2010 at 16:50.
Old 21-11-2010, 17:00   #12
Stian
ScanFlyer Gold

Hvorfor skulle LH erstatte A340 flåten sin med 777?
LH kommer ikke til å erstatte disse på mange år, og da er A350 en opplagt kandidat.
Jeg tviler sterkt på at LH kommer til å bestille B777 noen gang.
Stian is offline   Reply With Quote
Old 21-11-2010, 17:07   #13
BU662
critical mind

BU662's Avatar

@Boeing_fan.

Sikkert er det alltid ønskelig å ha den mest moderne flyflåte i sitt stall. Mens det koster dyrt og LH og alle andre selskaper står i beinhard konkurranse om kunder som minsker de profitter.

Har du 100NOK, så må du velge hvilked flyblad du kjøper. Slik er det også med LH. De har ikke ubregenset med penger, så setter man prioriteter. Hos LH ble de satt slik:

+15 A380 som rent tilvekst
+20/40 748 som erstattning for sine -400er. De 20 opsjoner gjenspeiler rom for mulig vekst.

Så har man også åpne bestillinger for en del A32S, EMB, CS og A330 fly som spres i heile gruppen. All dette må finanseres.

Per idag har LH sitt flåte en netto-verdi på 8 Mrd. €, noko som er 32 Mrd. NOK. Vil du erstatte disse fly på kort sikt, trenger du meget høy cash-flow eller mye penger på banka. Begge finnes dessverre ikke.
Samtidlig har hver fly i LH flåten en økonomisk levetid av 25 år og ble slik nedskrivet.

Neste prioritæt blir mellommarked, dvs 787 eller A350. Uten at det haster. Internt har LH hatt en klart favoritt, men ingenting er bestillt så lenge. Dette fly må ha charakteristika slik at den kan erstatte alle A340-300. De 340-600 går ingen sted i den neste 10-15 år. De blir hos LH og faktisk tjener man mye penger med disse.

Langt på horisonten står erstatting av alle 737CL + de første pakke av A32S (D-AIP* og D-AIQ* pluss A319 som har D-AIL* registers). Dette kommer trolig ikke å skje før 2017. Nico Buchholz, som er chef-flåte-planlegger hos LH, har uttalt dette flere omganger nå.
Old 21-11-2010, 17:23   #14
LN-BLO
ScanFlyer Silver

Jeg synes tankegangen med at LH skal velge B777 som erstatning for sine A340 maskiner virker ganske merkelig. Dette er to maskiner som plasserer seg i samme segment, og den ene blir i mange tilfeller helt/delvis valgt til fordel for den andre. Allerede når Lufthansa gikk for A340 framfor B777 så var det vel på en måte ganske klart at B777 ikke ville få noen stor (om noen) plass i LHs flåte.
Old 21-11-2010, 17:30   #15
Boeing_fan
ScanFlyer Molded

Boeing_fan's Avatar

Quote:
Originally Posted by Ezp1 View Post
Jeg synes tankegangen med at LH skal velge B777 som erstatning for sine A340 maskiner virker ganske merkelig. Dette er to maskiner som plasserer seg i samme segment, og den ene blir i mange tilfeller helt/delvis valgt til fordel for den andre. Allerede når Lufthansa gikk for A340 framfor B777 så var det vel på en måte ganske klart at B777 ikke ville få noen stor (om noen) plass i LHs flåte.
Som jeg har skrevet tidligere i denne tråden, så sier jeg at jeg tror A350 er den mest sannsynlige kandidaten. Men grunnen til at jeg nevner 777 er jo at Boeing muligens kommer til å videreføre 777, og den vil da naturligvis gjøres enda mer lønnsom enn i dag dersom det skjer. A340 skal jo ikke videreføres, den skal erstattes av A350, det er jo helt sikkert. Så derfor blir det jo naturlig å anta at 777 og 350 blir kandidatene, selv det ene er mer sannynlig enn det andre.

Last edited by Martin; 21-11-2010 at 18:43.
Old 21-11-2010, 18:47   #16
BU662
critical mind

BU662's Avatar

@Boeing_fan:

Selv om dette er litt off-topic: Det kan hjelpe dersom du forteller oss litt om deg, slik at det blir enklere å svare på dette du skriver. Jeg er ikke nødvendigvis interessert i ditt navn eller favorittfly, men det kan være en idè å forestille seg i "Medlemspresentasjon" og gir litt info om hvor gammelt du er og hvilked background du har (skole/utdanning/studie). Slik gir du (og andre) de medlemmer som svarer en enda bedre mulighet å gi deg en best mulig svar.

En muligens overtagelse av SK spiller indeed ingen rolle for LH sitt fremtidlige flåte. Nico Buchholz har en eget stab som planer for LH Mainline, LH Regional plus LH Cargo. Dette er et team av ca 20 fagfolk, som gjør disse vurderinger fra operasjonelle, flytekniske, finansielle og diverse andre faglige vurderinger.

Det er per idag ikke helt klart om Boeing kommer med en clean-sheet design som skål erstatte 777en eller om dette blir en opp-pusset versjon som 748. LH sine vurderinger omfatter iallefall alt hva er presentert fra produsentene, dette eksplisit omfatter produktstudier. Jeg for min del tror ikke at en 777-versjon (dagens eller fremtidlige) blir aktuelt som erstatter for A340-300. Dette er en direkte race mellom B787 og A350. Og de A340-600 flyr i minst 10 år til hos LH, så ingen nød å søke en erstatter nå

Når det angår tid-rammet, så har jeg antydet alrede i mitt siste posting litt om prioriteter.
Old 21-11-2010, 19:04   #17
Boeing_fan
ScanFlyer Molded

Boeing_fan's Avatar

Quote:
@Boeing_fan.

Sikkert er det alltid ønskelig å ha den mest moderne flyflåte i sitt stall. Mens det koster dyrt og LH og alle andre selskaper står i beinhard konkurranse om kunder som minsker de profitter.

Har du 100NOK, så må du velge hvilked flyblad du kjøper. Slik er det også med LH. De har ikke ubregenset med penger, så setter man prioriteter. Hos LH ble de satt slik:

+15 A380 som rent tilvekst
+20/40 748 som erstattning for sine -400er. De 20 opsjoner gjenspeiler rom for mulig vekst.

Så har man også åpne bestillinger for en del A32S, EMB, CS og A330 fly som spres i heile gruppen. All dette må finanseres.
Jeg har ikke sagt at LHs flåtsatsning ikke er riktig eller fornuftig. Lufthansa har gang på gang bevist at de vet hva de driver med, og det ser på vi kvartalsresultatene deres. Det sier jo seg selv at man ikke kan ha de nyeste og mest moderne effektive flyene hele tiden. Det er jo forsåvidt det samme med mobiltelefoner og datamskiner for den saks skyld. Man må helt klart priorietere hvilke fly man vil ha ut først, og LHs B744 er de minst lønnsome flyene, og derfor blir det jo selvsagt naturlig å få disse ut først. Men hvor leser du at LH har 20 opsjoner på de nye flyene?

Last edited by Boeing_fan; 21-11-2010 at 19:06.
Old 21-11-2010, 20:12   #18
BU662
critical mind

BU662's Avatar

Boeing sitt press-release snakker om 20 fix ordre pluss 20 purchase rights. Dersom du ser pa hvem har ordred i stort stil, sa er disse purchase-rights de facto options...
Old 13-03-2012, 10:50   #19
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Henter opp denne litt, da det er en grei samletråd for emnet

Lufthansa har nå begynt på utfasingen av de eldste 747-400 maskinene, og de to første er nå ferget til USA for opphugging. Dette er vel også de 744 maskinene med flest timer i verden som nå blir skrapmetall
Old 13-03-2012, 13:08   #20
Chriscross
ScanFlyer Rusty

Hvor raskt skal innfasingen av 747-800 gå? Erstattes en 747-400 med en A380/747-800?
Chriscross is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules