Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 13-11-2010, 15:56   #1
Robin882
ScanFlyer Gold

Robin882's Avatar

Default Ny pc gjennom security

Jeg skal til Oslo til uka, og tenkte å handle en helt ny Sony Vaio bærbar fra Sony sjappa på Karl Johan. Så lurer jeg på hvordan dette er med security? Må jeg pakke ut alt av pakken for å komme gjennom security på OSL? Eller kan jeg bare scanne hele PC-pakken?

Min flysamling Her

Robin882 is offline   Reply With Quote
Old 13-11-2010, 16:07   #2
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club

Default Re: Ny pc gjennom security

Litt usikker på hvor strengt reglementet er. Jeg måtte ihvertfall ta fram mac'en min sist jeg var ute å fløy. Men det holdt å ta den ut av sekken. jeg trengte ikke ta den ut av sleev'en.

For din del håper jeg i alle tilfeller hva regel som gjelder at vaktpersonellet har vett nok til å bruke litt skjønn. Dersom du stiller med uåpnet pakke fra butikken (med forseglet pakke) så tror og håper jeg det skal gå bra.
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 13-11-2010, 16:26   #3
Robin882
ScanFlyer Gold

Robin882's Avatar

Vet du hvordan dette er med bagasje? Man kan jo kun ta med en håndbagasje. Jeg kommer til å ha en sekk og en pose med PC i. Tror du dette blir et problem? Jeg flyr med SAS.

Min flysamling Her

Old 13-11-2010, 16:29   #4
ENGM 911
ScanFlyer Rusty

ENGM 911's Avatar

Hvis du absolutt ikke vil åpne pakken spør vektere om det går greit, hvis ikke de går med på det spør om å få prate med vaktlederen i G4S. Tror det ikke skulle by på problemer.
Old 13-11-2010, 16:31   #5
Airbus 330
ScanFlyer Dusty

Airbus 330's Avatar

Send den i Posten...
Airbus 330 is offline   Reply With Quote
Old 13-11-2010, 16:36   #6
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by Robin882 View Post
Vet du hvordan dette er med bagasje? Man kan jo kun ta med en håndbagasje. Jeg kommer til å ha en sekk og en pose med PC i. Tror du dette blir et problem? Jeg flyr med SAS.
Tviler på dette blir noe problem for deg. Pleier ofte ha en ryggsekk/veske + en pose og/eller fotobag med meg uten at det pleier være noe problem.

Jo mindre ekstra kolliene er, des mindre problem vil de være.
Old 13-11-2010, 19:26   #7
Robin882
ScanFlyer Gold

Robin882's Avatar

Ok takker for svar.
Håper det skal gå greit.

Airbus 330, det skjer ikke

Min flysamling Her

Old 13-11-2010, 20:29   #8
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Quote:
Originally Posted by ENGM 911 View Post
Hvis du absolutt ikke vil åpne pakken spør vektere om det går greit, hvis ikke de går med på det spør om å få prate med vaktlederen i G4S. Tror det ikke skulle by på problemer.
Det høres litt enkelt ut om man bare kan komme med noe som ser ut som en nypakket PC og så slippe en nøyere gjennomgang ? , har jo noen ganger tilogmed måtte boote opp PC*.

At den ser nypakket ut betyr vel ikke at det ikke er en trussel ?
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 13-11-2010, 22:47   #9
orhel
ScanFlyer Blue

orhel's Avatar

Fikk 3 stk iPads uåpnet gjennom både på EWR og OSL. La bare eskene på båndet, no questions asked. Men det er kanskje noe annet med en laptop?
orhel is offline   Reply With Quote
Old 13-11-2010, 23:06   #10
meliiis
ScanFlyer Silver

Ta den med som den er, legg på båndet og se hva som skjer... Det er SÅ mye rart i security på norske flyplasser, noen vet knapt hva som gjelder av regler uansett, bare vær selvsikker osv. hvis de spør (ny pc, vil ikke ødelegge forsegling etc)
meliiis is offline   Reply With Quote
Old 13-11-2010, 23:36   #11
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by orhel View Post
Fikk 3 stk iPads uåpnet gjennom både på EWR og OSL. La bare eskene på båndet, no questions asked. Men det er kanskje noe annet med en laptop?
Jeg tror ikke de helt helt har bestemt seg for hva en iPad er ennå .. jeg hadde også en i sekken sist jeg dro til Norge og fikk beskjed om å la den ligge.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 14-11-2010, 00:00   #12
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Poenget er jo at det er vanskelig å gjennomlyse en pc i håndbaggasje, men er den i en original eske så er vel sannsynligvis bare pcen der og da burde bilde på x-ray maskinen være klart og tydelig.
Old 14-11-2010, 00:41   #13
ex_trd
*A Gold/OW Emerald

Har tidligere i år fraktet uåpnet PC gjennom security ved 4 forskjellige flyplasser i like mange land, ingen problem.
ex_trd is offline   Reply With Quote
Old 14-11-2010, 10:21   #14
fluxie
Flyprat fusentast

Jeg fraktet en Macbook Air uåpnet gjennom securities i Japan, USA, og Tyskland. Bør derfor ikke være noe problem å få det til

Thomas
fluxie is offline   Reply With Quote
Old 14-11-2010, 11:29   #15
seilfly
Infrequent traveller ;-)

Men Apples nye Trackpad ble de svært nysgjerrige på i sikkerhetskontrollen på Frankfurt. Selv synes jeg xray-bildet av den minnet om et knivblad med spenstig utseende (med diagonale hull i knivbladet). De ble ikke mindre interessert da jeg ikke kunne gjøre rede for hva dette kunne være for noe i bagasjen (den var nykjøpt, som enkelte andre småting) :-) http://www.apple.com/magictrackpad/

Jeg setter et kryss (done!) ved det riktige svaret nedenfor, etter å ha gått igjennom Gardermoens sikkerhetskontroll, ifm en innenriksreise, senere i dag:
[x] Sikkerhetskontrollen oppdager ikke at Apples nye Trackpad ser mistenkelig ut på et xray-bilde
[ ] Sikkerhetskontrollen oppdager at Apples nye Trackpad ser mistenkelig ut og tilkaller Sjef for OSL, FSA, PST, US Emb overvåkningsgutta, MJK, FSK, og spesialstyrkene fra Politiet.
[ ] Sikkerhetskontrollen oppdager at Apples nye Trackpad ser mistenkelig ut, men opptrer profesjonelt og løser saken med en samtale.

Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason

Last edited by seilfly; 14-11-2010 at 20:34.
seilfly is offline   Reply With Quote
Old 14-11-2010, 13:34   #16
LN-AØR
ScanFlyer Crusty

LN-AØR's Avatar

Quote:
Originally Posted by Robin882 View Post
Jeg skal til Oslo til uka, og tenkte å handle en helt ny Sony Vaio bærbar fra Sony sjappa på Karl Johan. Så lurer jeg på hvordan dette er med security? Må jeg pakke ut alt av pakken for å komme gjennom security på OSL? Eller kan jeg bare scanne hele PC-pakken?
Er vel ikke verre enn at du åpner pakken dersom de spør? Kan ikke skjønne hvorfor PCer som er i originalpakningen skal slippe å bli tatt ut. Security kan jo ikke vite om du på en eller annen måte har tuklet med den nye PCen...
LN-AØR is offline   Reply With Quote
Old 14-11-2010, 13:47   #17
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by LN-AØR View Post
Er vel ikke verre enn at du åpner pakken dersom de spør? Kan ikke skjønne hvorfor PCer som er i originalpakningen skal slippe å bli tatt ut. Security kan jo ikke vite om du på en eller annen måte har tuklet med den nye PCen...
Det å pakke opp en ny datamaskin kan faktisk være en møysommelig prosess. Mye embalasje og styr. Ikke sikkert at det er så kjekt å stå å styre med en sånn i en security-kø med et potensielt køpress bakfra.
Old 17-11-2010, 19:57   #18
Robin882
ScanFlyer Gold

Robin882's Avatar

Da var PCen i hus. Jeg pakket opp PCen og puttet den i sekken min før jeg gikk gjennom security så da var det ikke noe stort problem. Men takk for hjelpen.

Her er maskinen, det ble en Sony Vaio Z-serie

Min flysamling Her

Last edited by Robin882; 17-11-2010 at 22:30.
Reply

Posting Rules