![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
|
![]()
En britisk flytekniker ansatt i Helios Air og som signerte ut flyet som havarerte i Hellas hvor 121 mennesker omkom, frykter nå for sin egen sikkerhet og nekter å returnere til Kypros etter ferie, meddeler en offentlig, kypriotiske tjenestemann på onsdag.
Flyteknikeren signerte ut Helios Boeing 737 – 300 for avgangen fra Kypros/Larnaca Lufthavn den 14. august, dagen for havariet, som skulle bli det verste i gresk og kypriotisk historie. I ettertid er det blitt kjent at flyet hadde et dekompersjonsproblem forrige år, og greske havariinspektører fokuserer nå på om dette kan ha vært årsaken til havariet. Havarietterforskerne planlegger nå å reise til London for å intervjue den britiske flytekniker, som man antar er den siste person som har hatt direkte radiokontakt med flyets tyske kaptein. ”Han nekter å komme til Kypros av sikkerhetsårsaker” sier den kypriotiske transportminister Harris Thrassou. Flyteknikeren arbeidet under en midlertidig kontrakt for Helios, sier en talsmann for selskapet. ”Han bestemte selv å reise tilbake til Storbritannia da hans navn ble frigitt til pressen” sier talsmannen. Flyet havarerte i fjellene nær Athen, etter en flytid på mellom 2 og 2,5 timer. Greske etterforskere forsøker nå å finne ut hvorfor kapteinen og styrmannen mistet bevisstheten. Dette førte til at en av de kabinansatte, som var i gang med sin flygerutdanning, brukte et nødoksygen utstyr og forsøkte å få flyet under kontroll. Flyteknikeren var en av tre teknikere som klargjorde flyet før avgang. Utdrag fra vedlikeholdsloggen for flyet har nå lekket til media, sammen med en beskrivelse av den siste samtalen med kapteinen i cockpit. “Den britiske tekniker nekter ikke å uttale seg. derfor drar nå greske havarietterforskere til London, for der å få avhørt mannen” sier Thrassou. Man antar dette vil skje i løpet av et par dager. Helios Air er et datterselskap av det britiske Libra Holidays Group, og selskapet forsvarer sitt vedlikeholdsopplegg. Det er gjort kjent at flyet måtte foreta en nødnedstigning til ca. 11000 fot fra marsjhøyden på 34000 fot, etter at kabintrykket forsvant under en flygning fra Warzawa til Larnaca i desember i fjor. Dekompresjon fører til at passasjerene får nødoxygen, men får man ikke dette inntrer bevisstløshet etter kort tid, avhengig av høyden. Kilde: Airwise / olh http://www.hangar.no/Artikkler/OLH/010905_Helios.htm |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Flytekniker aksjon i Sverige | krølle | Flyforum | 8 | 15-10-2010 10:43 |
Flytekniker? | GFL | General Aviation og sjøfly | 5 | 23-11-2009 17:24 |
Info om man tør be | Jens W | Flyforum | 2 | 03-01-2007 09:15 |
Åååå, at han tør! | C172 | Flyforum | 0 | 09-07-2006 11:15 |
Tør jeg dette da? | Dag Viking | TripReports | 16 | 27-01-2006 00:27 |