Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 05-11-2010, 08:13   #1
A346
ScanFlyer Silver

A346's Avatar

Default Johannesburg i juni?

Leker meg med Qantas' reiseplanlegger (som for øvrig er meget god med unntak av at OSL ikke er inkludert), og funderer på artige routinger til Australia. En mulighet er LHR-JNB med BA og videre til PER med SA.

Juni er vinter i Sør-Afrika, men er det verdt å gå for denne routingen for noen dager i Krüger-parken? Hvordan er vær og temperatur i juni? Er det dyr å se på denne årstiden etc?? Er en 3-dagers safari fra JNB tilstrekkelig for å få en liten smak av Sør-Afrikas dyreliv?

Setter pris på alt av tips!
A346 is offline   Reply With Quote
Old 05-11-2010, 20:35   #2
LN-BLO
ScanFlyer Silver

Default Re: Johannesburg i juni?

Jeg har ikke vært i Sør Afrika selv, men jeg kan referere for deg noe jeg leste i reiseartikkel for en liten stund tilbake. Journalisten påpekte at Juni og Juli er to måneder som er kjent for kalde netter og forhodsvis varme dager i Krügerparken, + at det visstnok var så godt som regnfritt og vindstille på denne årstiden også. Pga. årstiden er det lite blader på trærne, noe som gjør at dyrene er lettere å få øye på inne i skogen, kanskje den beste tiden av året å få øye på "the big five". Om dette var ett salgstriks fra journalisten vet jeg ikke, men jeg stusset over det selv pga. årstiden nedi der, nemlig vinter. Kan jo være verdt å prøve for argumentene høres logiske ut. Siden det ikker er midt i høysesongen slipper du kanskje det verste turistrushet også..
LN-BLO is offline   Reply With Quote
Old 06-11-2010, 23:21   #3
Henshaw
ScanFlyer Dusty

Henshaw's Avatar

Har ankommet Johannesburg i slutten av juli, og da var det minusgrader. Kruger på den tiden er ikke noe problem, temperaturer rundt 20 på dagen, men ta med noe varmere da det er gjerne under 10 om morgenen. Som sagt begynner det også å bli lite blader og vegetasjon og det sammen med lave temperaturer gir gode muligheter for sightings hele dagen.

Henshaw is online now   Reply With Quote
Old 07-11-2010, 11:29   #4
LN-KOG
Osapanga chipongwe

LN-KOG's Avatar

Nå ligger Johannesburg høyt og ubeskyttet på 1753 moh. I Norge ville vi kalt det høyfjellet.

Saken med Sør-afrika er at det er et rimelig langt land som strekker seg fra ca 22 til 35 grader sør. Dette tilsvarer omtrent fra Havana på Cuba til Charlotte, North Carolina i USA - med en stor forskjell. Det kommer en veldig kald ishavsstrøm opp i Atlanteren og den møter Det indiske hav ved Kapp Aghulas.

Klimaet i nord er sub-tropisk, mens det i sør er mer temprert a la Middelhavet. I nord er det ikke snakk om vinter. Der er det to hovedårstider - regntid og tørketid med en usannsynlig varm og tørr periode før det begynner å regne. Sør for Karoo - en halvørken i sør - kan man snakke om flere årstider på linje med Europa. Så er det selvsagt glidende overganger i klimasonene i mellom.

Krugerparken (ikke Krüger - Stephanus Johannes Paulus Kruger kjent som Paul Kruger ble født i Bulhoek i Østkapprovisen (Oos-kaap), rett nok av tysk avstamning, men han var boerhøvding og ble statspresident i Sør-afrika republikken (Zuid-Afrikaansche Republiek eller Transvaal)) ligger i nord og har kalde netter og varme dager på den tida av året. Løvet er borte fra trærne og gresset er lavt. I regntida kan det bli opp til to meter høyt på savannen og da ser du fint lite.

Det er også andre steder som ser interessante i nord mot Zimbabwe, f.eks. Kurisa Moya (dagens teksreklame siden den drives av mine kones fettere og kusiner). Jeg snakket med en kamerat i Cape Town i august og da var det 25 grader der - en fin norsk sommerdag med andre ord.

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 07-11-2010, 18:59   #5
Flying-news
ScanFlyer Silver

Har selv vært i Sør-Afrika da jeg var 6 år (2001), i 6 uker, med følgende routing: BGO-OSL-LHR-JNB-DUR-CPT-DUR-JNB-LHR-CPH-BGO. Fire dager ble tilbrakt på The Palace of Lost City i Sun City-området (2 timer med bil, nordvest for Johannesburg), fantastisk, og kan virkelig anbefales! Deretter ble flere uker tilbrakt i Durban hos besteforeldre, en uke i Cape Town, så tilbake til Durban i noen uker, og så hjem. Dette var i Februar/Mars.

Forstår det sånn at det er safari du vil på, og du nevner Kruger-parken over her. Uansett, jeg tviler på at du har tenkt å få med deg hele Kruger-parken, ettersom den er gigantisk! Like ved Sun City-området, som jeg nevnte over her, er det et safari-område som heter Pilanesberg hvor jeg/familien (bl.a.) besøkte mens vi var på Lost City. Fant en wiki om denne: http://en.wikipedia.org/wiki/Pilanesberg_Game_Reserve
Pilanesberg er på størrelse med 1/4-dels-Vestfold, mens Kruger-parken er ca like stor som hele Sør-Trøndelag. Så ja, Pilanesberg er knøttliten i forhold,
men samtidig er den mer enn stor nok. Etter hva jeg har skjønt nå i ettertid befinner hele Plianesberg-reservoaret seg på en gigantisk vulkan (som døde ut for
ca 1200 mill. år siden). Når det gjelder kruger-parken ligger denne ganske lagt unna Johannesburg, ca 3 ganger så langt som Sun City-området (grovt beregnet i luft-km).

Jeg har ikke vært i Kruger-parken selv, så om det er tilsvarende opplegg vet jeg ikke, men forstod det sånn at du ikke er
ferdig med å bestemme hva du skal osv, så her har du iallefall et godt tips .

I/rundt Sun City finner man bl.a. Safari/Wildlife, 2 store golf-courses, Entertainment Centre, 2 (eller flere) hoteller, Spa, store svømme-områder, osv. (Resort altså )

Kan skrive om Lost City/Sun City ganske lenge, men jeg tror jeg stopper her . Her er iallefall en link til Lost City-delen av Sun City: http://www.suninternational.com/Dest...ages/Home.aspx
Fant også en 360*-bilde-karusell (for de som vil sjekke ut dette nærmere) : http://www.360cities.net/image/sun-c...00,-17.20,80.0

Last edited by Flying-news; 07-11-2010 at 23:49.
Flying-news is offline   Reply With Quote
Old 07-11-2010, 20:52   #6
Henshaw
ScanFlyer Dusty

Henshaw's Avatar

Kan også nevne at det tar rundt 4 timer med bil JNB-Kruger. Går også an å fly til området og Kruger/Mpumalanga MQP i Nelspruit, som ligger relativt nærme en av de sydlige portene til Kruger, og er den største flyplassen i området. Den sydlige delen av Kruger er forøvrig også den med mest dyreliv.

Last edited by Henshaw; 08-11-2010 at 10:09.
Henshaw is online now   Reply With Quote
Old 07-11-2010, 22:57   #7
A346
ScanFlyer Silver

A346's Avatar

Takk for alle svar!

Et stopp i JNB frister virkelig, men ettersom Australia er destinasjonen blir det eventuelt ikke mer enn 4-5 dager. Sikkert alt for lite for et så stort land, men likevel bedre enn ingenting.
A346 is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules