Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 30-08-2005, 22:27   #1
Tertit54
Scanflyer Green and white

Tertit54's Avatar

Norge ENHA Hamar Lufthavn 1988-1991

Egentlig så var det litt motstridene at det skulle bli ruteflyging ut fra ENHA. Folk i området var slett ikke "vant" med å bruke fly, og dette var også før billig-billettenes tid slik at man f,eks måtte være borte natten mellom Lørdag og Søndag for å få noen som helst rabatt. Sterke krefter i Hamar området anført av (nå avdøde) flykaptein i Widerøe Ole Martin Nordbye jobbet hardt og inntens mot myndigheter og kommune samt det lokale næringsliv for å få dette til. Det hjalp også VELDIG at samferdselsministeren het Kjell Borgen og var fra Hedmark. I løpet av noen hektiske måneder sommeren 1987 så fikk flyplassen nytt tårn ( det gamle står visst på Starmoen ennå) og det ble kjøpt inn nødvendig instrumentering. Helt til de siste dagene før åpningen i november(??) 1987 så var det usikkert om Widerøe ville få lov ( av departementet) å begynne å fly utifra Hamar da selskapet, den gang, var mer eller mindre, helsubsidiert av staten og at ruter fra ENHA ikke ville utløse noen form for støtte. Løsningen ble at WF tok dette på sin egen kappe og brukte "oppsparte" midler til å finansiere dette prosjektet. AFIS tjeneste ble ordnet ved at en tidligere AFIS-fullmektig som jobbet på Oslo ACC ble "hedhuntet" til jobben samt at 2 flygeledere fra ENGM, bosatt i distriktet, tok på seg å få skiftplanen til å gå opp ,inntil nye og egne AFIS fullmektiger kunne utdannes. Selv startet jeg på AFIS kurs på Gardermoen i januar 1988 og ble sertifisert til ENHA i april samme år.
Den første tiden gikk det ruter til BGO t/R 2 ganger om dagen på dag 1,3 og 5 mens TRD ble befløyet dag 2 og 4 med samme frekvens. Midt på dagen( ikke med night.stop på FBU ble det fløyet en t/R FBU. Jeg kommer tilbake med mere stoff om "livet på ENHA" i nærmeste fremtid.
Old 31-08-2005, 02:16   #2
laurenz
ScanFlyer Molded

Default Re: ENHA Hamar Lufthavn 1988-1991

Hei,

Veldig artig å høre om historier fra denne tiden. På låven min fant jeg en gammel avis (fra 1983 eller 1984 tror jeg) der muligheten for ruteflygning ble tatt opp. Da ble det sagt at det var mange på Hamar som jobbet i Nordsjøen og at en rute til Stavanger kunne vært fornuftig.

Hilsen,
Laurenz
laurenz is offline   Reply With Quote
Old 31-08-2005, 02:28   #3
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally posted by Tertit54
Midt på dagen( ikke med night.stop på FBU ble det fløyet en t/R FBU.
Jeg er 100% sikker paa at det gikk en Twotter fra FBU til Hamar klokken 22.15 ..
Det er mulig det bare var en eller to ganger i uken, men ruten eksisterte.

Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 31-08-2005, 06:14   #4
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Kjempegøy å lese... Gleder meg til fortsettelsen...
EB is offline   Reply With Quote
Old 31-08-2005, 06:14   #5
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Originally posted by LN-MOW
Quote:
Originally posted by Tertit54
Midt på dagen( ikke med night.stop på FBU ble det fløyet en t/R FBU.
Jeg er 100% sikker paa at det gikk en Twotter fra FBU til Hamar klokken 22.15 ..
Det er mulig det bare var en eller to ganger i uken, men ruten eksisterte.

jeg er 100% enig med Ln-MOW!
Old 31-08-2005, 07:58   #6
Andrev
ScanFlyer Silver

Interessant lesning ja. Er så utrolig bra når det dukker opp sånne små biter av flyhistorie her inne, fra folkene som var med på det
Andrev is offline   Reply With Quote
Old 31-08-2005, 10:32   #7
Tertit54

Tertit54's Avatar

Jeg skal ikke sverge på dette med kveldsfly fra FBU til Hamar men jeg tror ikke det stemmer.Dagen for oss på AFIS ble avsluttet med ankomst fra BGO/TRD ca kl 20.00.
Ruten til SVG ble diskutert mange ganger men pga at det bare var et fly tilgjenggelig så valgte man BGO på vestlandet for der var det gode connetctions videre til bla SVG. Husk at Twin Otteren gikke fra ENHA kl. 0650 og var i BGO ca kl. 0800. Widerøe stasjonerte en Twin Otter med mannskap og mekaniker og hadde night stop på Hamar. Ruta til BGO var utvilsomt den beste. FBU ruten gikk som regel tom og ble kuttet ut etter noen måneder og TRD led også samme skjebne slik at det kun ble satset på BGO med en morgen og en ettermiddags fly man-fre samt ettermiddagstur på Søndager. Dagene som AFIS kunne bli lange med kun to fly på rute men vi hadde til tider også endel charter/ambulanse samt klubbflyging. Spesielt var det en utfordring å jobbe søndags ettermiddag hvor trafikken var ti-doblet i forhold til ukedager.
Når det gjelder det operative ved Hamar Lufthavn så lå flyplassen faktisk i 3 kommuner ( i dag 2 ). Hvis man landeri fra nord (bane 15) så ligger de første 300 m i Ringsaker kommune. Tårn og apron ligger i Hamar Komunne mens bane ende 15 lå i daværende Vang Kommune (nå sammsnlått med Hamar). Man kan bare tenke seg hvilket kommunalt "sirkus" det var hver gang det skulle gjøres noe der oppe, både innen vedlikehold og oppgraderinger. 3 meget forskjellige tekniske etater å forholde seg til, 3 kommunstyrer osv osv. Tårnet ble derfor bare utstyrt med det aller nødvendigste. 1 ny radio, QNH måler og en telefon.
Old 31-08-2005, 11:05   #8
wf145
at your service!

wf145's Avatar

Kven hadde handling på Widerøe?
Old 31-08-2005, 12:14   #9
VC-10
ScanFlyer Crusty

VC-10's Avatar

Jeg har flydd Trondheim - Hamar. Det var i 1989. Det var etter at WF hadde gitt opp sin rute. Kan ikke huske hva selskapet het, men de hadde leid inn en Islandsk Twotter som fløy fra Hamar til Bergen og Trondheim. Ruta gikk nok ikke så godt. Min tur var en fredags ettermiddag (skulle nedover i et 30-års lag) og i tillegg til meg var det ett medlem fra Ole Ivars og hans lille sønn i kabinen.
Som utflyttet Hamar-kar var det stas å kunne fly dit med rutefly, men dette var første og 99% siste gangen det skjedde.

VC-10
VC-10 is offline   Reply With Quote
Old 31-08-2005, 13:44   #10
Tertit54

Tertit54's Avatar

Selskapet som tok over etter Widerøe var ScanCraft as. De var i utganspunktet et flyverksted på ENHA men eier og daglig leder( og han som hadde alle autorisasjoner) omkom desverre i en flyulykke med en C206 utenfor Sørkjosen. De var da på veg til HFT(?) for å bytte en flymotor og havnet i sjøen under særlig vansklige flyforhold. Nok om det: Scancraft ble etterpå brukt av sentrale WF piloter til å starte som flyselskap og de leide(helt riktig) en Twotter fra Island , delvis med crew. Ole Ivars medlemmet var William Kristoffersen og sønn. Begge er jo fremdeles aktive i danseband men William bor nå på Råholt. Scancraft holdt ut bare i noen måneder. De hadde ikke finansiell styrke til å fly med underskudd dessuten måtte de leie "dyre" flymekanikere fra bla Grønlandsfly for vedlikehold.
Brønnøysund ulykken med WF Dash8 var i grunnen den fremskyndende årsak til at WF trakk seg ut av ENHA ruten. De manglet fly og måtte bruke "vår" Twotter til Helgelandsrutene etter den ulykken. Rutene begynte å bli bra, men ikke lønnsomme, og valget var nok lett å ta når de måtte gjøre noen "grep" for å opprettholde sin konsesjons forpliktelser. Den siste tiden WF fløy på Hamar fløy de defor omvendt, ved at ruten startet i BGO og de fløy t/r ENHA 2 ganger pr dag. Denne perioden var faktisk den beste i hele perioden, med stort sett fulle fly. men Hamarområdets befolkning oppdaget desverre dette for sent. Jeg har noen gamle avisklipp som jeg skal prøve å scanne inn en dag men web-bilder fra dagens ENHA kan du se på nettet
http://www.hamarlufthavn.no/webcam.htm
Old 31-08-2005, 13:46   #11
Tertit54

Tertit54's Avatar

Quote:
Originally posted by wf145
Kven hadde handling på Widerøe?
Det var et lokalt selskap ( jeg husker ikke navnet) men det ble drevet av konene til de to WF pilotene som var pådrivere til å starte flyging. Ole Martin Nordbye og Walter M. Carlsen.
Old 31-08-2005, 13:47   #12
Olebno
ScanFlyer Gold

Olebno's Avatar

Her er utdrag fra Widerøe's årsberettninger:

Utdrag fra årsberetningen for 1986:
Selskapet har vurdert Mjøsområdet som et interessant marked for fremtidige regionale ruter. Etter søknad ble selskapet tildelt prøvekonsesjon for ruteflyging med Twin Otter fra Stafsberg flyplass ved Hamar til Bergen, Trondheim og Oslo. Flyging ble igangsatt 12. november med seks ukentlige turer til Bergen, fire til Trondheim ti ( senere redusert til fem ) til Oslo. Rutene opereres på kommersiell basis uten noen form for statsstøtte. Det er beregnet at inntektene i oppstartingsfasen vil dekke driftsutgiftene men ikke gi tilstrekkelig inntjening til å dekke kapitalutgiftene

I årsberetningen for 1987 står bl. annet:
Umiddelbart før årsskifte 1986/1987 startet selskapet flygning med Twin Otter fra Hamar til Bergen, Trondheim og Oslo, Trafikken til Oslo og til Trondheim var svakere enn forventet, mens veksten i passasjerantallet til Bergen var positivt. Rutene fra Hamar til Oslo og Trondheim ble derfor nedlagt i løpet av året, mens frekvensen på strekningen Hamar-Bergen ble øket fra seks til elleve ganger pr. uke.

I beretningen for 1988 heter det bl.a.:
Da det etter ett og et halvt års drift ikke hadde lykkes å bringe ruten mollom Hamar og Bergen opp i et lønnsomt nivå, ble denne besluttet nedlagt med virkning fra 17. juni.
Old 31-08-2005, 15:15   #13
LN-KOG
Osapanga chipongwe

LN-KOG's Avatar

Widerøe stasjonerte en Twin Otter på Stafsberget. De sluttet enten senhøsten 1987 eller vinteren 1988. I alle fall fløy de fra Hamar til Fornebu, Bergen og Trondheim. Jeg rakk ikke toget til Hamar en dag i oktober/november 1987 da Fornebu var stengt pga tåke slik at jeg måtte ta toget tilbake til Bergen...

I mai 1988 fløy jeg TF-JMC tur-retur Hamar fra Bergen med Scan-Craft. Flyet var innleid fra Flufelag Norðurlands i Akureyri og fløy i deres rød, gule og hvite farger. Jeg så flyet i Akrueyri i går i Flugfelag Islands farger med røde vinger. Ingen bilder da det regnet og snødde sidelengs.

Jeg sitter her med plakat som sier:
ØSTLANDS EXPRESS

Det er vi som flyr deg til hjertet av Norge.

Rutetider:

Avg Hamar 0630 ank Bergen 0750
Avg Bergen 0835 ank Hamar 1000
Avg Hamar 1605 ank Bergen 1730
Avg Bergen 1810 ank Hamar 1935
Avg Hamar 1200 ank Tr.heim 1310
Avg Tr.heim 1415 ank Hamar 1525

Jeg skrev en sak om Scan-Craft i World Airlines Fleet News den gangen de hadde artikler. Den kom i august 1988-nummeret. Noen dager etter gikk Walter Carlsen & Co til skifteretten

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 31-08-2005, 18:45   #14
Tertit54

Tertit54's Avatar

Sånn feil kan man ta av årstall , nesten 20 år etter. Rutene startet opp i nov 1986 som det står i årsberetningen til WF. Etter at de gav seg i juni 1988 så ble det raskt klart at Scancraft ville starte opp med flyginger. Men det tok nesten ett år før de kom i gang bla fordi de måtte få sin drifttillatelse fra LV.
Det var jo også på den tiden at debatten om hvor vår nye hovedflyplass skulle ligge raste. Den driftige Ringsaker kommune startet opp selskapet Mjøsflyplassen på den tiden og hadde , mer eller mindre, ferdig projektert en ny flyplass på Rudshøgda nord for Hamar. Denne flyplassen skulle ha en 1400 m rullebane og tok mål av seg til å kunne konkurrere med f.eks Torp. Da hovedflyplassen, mot alle odds, havnet på Gardermoen så var det over og ut for det prosjektet. Firmaet Mjøsflyplassen lever i "beste velgående" ennå, men leste at de nå faktisk har tenkt å nedlegge det !! Det hadde jo vært storveis for en AFIS fullmektig å jobb der. På den annen side så ga ENGM meg muligheten til å få igjen min gamle jobb i SAS Cargo.
Old 31-08-2005, 18:53   #15
LN-KOG
Osapanga chipongwe

LN-KOG's Avatar

Du har helt rett - det var 12/5-1989 at vi fløy XX412 BGO-HMR og XX413 HMR-BGO fløy vi tilbake 19/5-1989.

Old 31-08-2005, 22:02   #16
Tertit54

Tertit54's Avatar

Det er godt LN-KOG har orden i papirene sine. Jeg måtte også på leting i dag og fant min "7-sans" for 1989 og oppdaget at det var jeg som var på jobb 19mai-89 da han dro tilbake til BGO. .....you are cleared by Oslo ACC flt plan röute to BGO initially 4000 feet
Old 31-08-2005, 22:30   #17
LN-KOG
Osapanga chipongwe

LN-KOG's Avatar

Hva med 16/5? Da løp jeg rundt der og tok en haug med bilder - da også...

Bl.a. dette her http://www.scanavphoto.no/image_view.asp?id=528

Old 12-02-2025, 20:22   #18
Tertit54

Tertit54's Avatar

Nye spenstige flyplass planer for Hamar regionen. Stedet ligger mellom Brumunddal og Moelv.

https://www.h-a.no/na-er-det-alvor-h...139-1674778nye
Old 13-02-2025, 00:04   #19
OJB
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by Tertit54 View Post
Nye spenstige flyplass planer for Hamar regionen. Stedet ligger mellom Brumunddal og Moelv.

https://www.h-a.no/na-er-det-alvor-h...139-1674778nye
Linken fungerer ikke.
OJB is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2025, 05:24   #20
OsloAirports
ScanFlyer Blue

OsloAirports's Avatar

Denne bør funke: https://www.h-a.no/na-er-det-alvor-h.../5-139-1674778

osloairports.com
OsloAirports is offline   Reply With Quote
Reply