Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Thread Tools Display Modes
Prev Previous Post   Next Post Next
Old 25-10-2010, 21:20   #1
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Default Er fuel-surcharge en skat/afgift?

Nu er jeg af den opfattelse, at fuel-surcharges (når de har været i brug igennem længere perioder) burde være en del af billetprisen og ikke opgivet som skatter og afgifter. Fair nok, hvis olieprisen stiger voldsomt over en kort periode, men når de fleste (som nu) har haft fuel-surcharges igennem flere år, så har man haft tid nok til at regne i det i billetprisen.

Årsagen til at jeg faldt over det er at SAS pt. kører en kampagne, hvor børn kan rejse "gratis" til BKK - og altså kun betale skatter og afgifter, som det står i annoncen.

Når man booker er prisen defineret som kr. 1.716,- i fuel-surcharge samt 146kr+128kr i Pax service charge + 30 kr. i gebyr. I min verden er det direkte misvisende at reklamere med at man skal betale skatter og afgifter, men at hovedparten af prisen faktisk er et brændstof-tillæg, som flyselskabet blot har valgt at lægge som tillæg fremfor at regne det i billetprisen - resten af brændstoffet er trods en del af billetprisen. Det er ikke hverken en skat eller en afgift, som nogen har pålagt SAS at opkræve.

Siden disse tillæg blev indført er der trods alt gået meget lang tid og derfor er der ingen grund til at dette skal opkræves seperat og slet ikke i dette tilfælde, hvor der faktisk ikke i annoncen står noget om at man skal betale brændstof-gebyr.

Gad vide hvad forbrugerombudsmanden siger til sådan en omskrivning, der i mine øjne burde kategoriseres som vildledende markedsføring?

Fair nok - det er et ok tilbud og en god pris for børn, men der er reelt ikke tale om at man kun betaler skatter/afgifter, som der annonceres med.

Last edited by FlyHi; 25-10-2010 at 21:26.
FlyHi is offline   Reply With Quote

Posting Rules