Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Thread Tools Display Modes
Prev Previous Post   Next Post Next
Old 23-10-2010, 00:20   #1
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club

Default HAU-BGO-SVG - Bye bye F50.

Så var det tid for tur igjen. Som vi vet overtar Widerøe Vestlink-rutene fra SAS i løpet av 2010. Hele prosessen skal være fullført til årsskiftet. Men alle flyvningene skal være overført til WF fra og med den 1. november. Fokker 50 har jo vært en trofast arbeidshest på disse rutene de siste årene men nå skal altså SAS sine F50 pensjoneres. En etter en har disse robuste fuglene blitt ferget over England for å avvente sin skjebne. Jeg synes det er synd de forsvinner samtidig som jeg fullt og helt har forståelse for hvorfor de nå fases ut.

I slutten av august fløy jeg på en av rutene som WF allerede hadde tatt over. (SVG-KRS) og det var en ganske så fornøyelig opplevelse på morgenkvisten, så jeg har ingen problemer med å se at WF kommer til å klare denne oppgaven på en profesjonell og gjennomført måte. Lykke til Widerøe!

Siden jeg hadde hatt noen minnerike turer med Fokker 50’en i barndommen kjente jeg på et behov for å ta del i denne begivenheten. Hadde jeg vært smart hadde jeg booket meg inn på en av de siste flightene helt i slutten av oktober. Men kalendermessig så var det helgen før som så ut til å passe best for min del.

De Vestlink-rutene som involverer min hjemflyplass SVG var overtatt av WF lenge før oktober, så for å få meg en tur med Fokker’en måtte jeg se litt lengre nordover. Haugesund ble løsningen. Jeg så på kveldsavgangen SK2328 fra HAU til BGO som mest aktuell. Ruta fortsetter for øvrig videre til KSU på samme rutenummer.

Når det gjelder en retur til SVG så jeg først på muligheten for å ta en sen kveldsavgang fra BGO til SVG slik at det hele var unnagjort i løpet av en ettermiddag/kveld men når jeg holdt på med dette oppdaget jeg en WF flight mellom BGO og SVG på lørdag morgen. Jeg trodde at WF hadde sluttet med å fly BGO-SVG så jeg trodde det var en bug i systemet til WF. Så jeg booket den og syntes det var litt eksotisk. Men etter hvert forstod jeg at dette var en fast avgang, ikke noe engangstilfelle og definitivt ikke noen bug i systemet.

I starten gikk jeg for en kort natt på hotell i Bergen. Men etter hvert fant jeg ut at den WF flighten tidlig en lørdagsmorgen ikke fristet så veldig når alt kom til alt. Så da kontaktet jeg WIAS på chatten og fikk etter litt rådslaging fra en hyggelig kundebehandler booket meg over på en vanlig SK-flight litt ut på dagen mellom BGO og SVG. Måtte ut med 300 kroner for å få endret billetten, men jeg synes det var verdt det.

Til overnatting var jeg i utgangspunktet klar for et hotell i nærheten av flyplassen. Jeg hadde egentlig ingen større planer i Bergen enn å fly dit så jeg booket meg inn på Thon Bergen Airport Hotel i Kokstadveien på Sandsli. I utgangspunktet var det Clarion Bergen Airport Hotel som fristet mest siden det ligger praktisk talt som nærmeste nabo til flyplassen. Men det var selvfølgelig fullbooket. I ukene før avreise sjekket jeg ofte innom Choice sine sider for å se om det var mulig å finne et avbestilt rom, men uten resultat. Imidlertid hadde det dukket opp et arrangement i Bergen som jeg ville ta del i. Så da bestemte jeg meg for å heller booke et hotell med sentral beliggenhet i Bergen så da ble det Rica Bergen Hotel. Dette var 100 kroner billigere en førstevalget og i tillegg ville jeg tjene 500 eurobonuspoeng. Så jeg syntes det var vel verdt det.

Så sånn ble det. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å forsøke å fly litt til samme helga. Men siden det blir en luftetur i november også så valgte jeg å avstå fra dette og heller tilbringe resten av helga hjemme.

Så da drar vi da?

Last edited by Twin Otter; 23-10-2010 at 00:24.
Twin Otter is offline   Reply With Quote

Posting Rules