Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 18-10-2010, 23:42   #1
Piddien
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2009
Location: Fana, Bergen, Norway
Posts: 648
OBB 80 ENBR-XTRW-ENBR

Hei.
Ja, nå er det min tur til å debutere med en liten trip rapport som sikker er langt unna det en er vant til her inne.

Var på butikken, mobilen ringer, spørmål: Kan du være på Flesland om 25 minutter?? Ja sier jeg, det tror jeg jeg skal greie. Flott, skynt deg.

Reiser hjem med varene, henter kameraet og hiver meg i bilen igjen. Hei hvor det går i vel lovlig fart opp til Flesland.

Blir møtt i døra hos CHC, på med drakten og ut bærer det til AS 332L2 Super Puma LN-OHE.

Her er et bildet av denne maskinen tatt i dagslys den 27. september i år.



Turen vi skal fly er fra Flesland ut til Transocean Winner og retur Flesland. Dette er en cargo tur for selskapet Lundin, og jeg er så heldig å få være med. Jippi.

Kaptein R.K og styrmann F.M er to trivelige karer, og jeg får en kort og konsis innføring i de forskjellige prosedyrene. Jeg blir med som tredjemann i dette crewet og gleder meg veldig til en uvant tur for mitt vedkommende.

Det er mørkt, regnfullt og litt vind på Flesland, så det blir ikke lett å få tatt gode bilder, men noen få ble det.

Instrumentpanel under oppstart.



Vi letter fra bane 17 klokken 19:40 med callsign HKS702 og flyr ut via ADAI 1C. På turen utover mot Transocean Winner får jeg full gjennomgang av alt som er av instrumenter og hjelpemidler.

Nytt bilde av instrumentene på turen utover.



Når vi nærmer oss plattformen vi skal lande på spør styrmannen over radioen om jeg kan hoppe ut på plattformdekket for å ta noen bilder. Dette får jeg lov til, og om ikke ørene sto i veien ville gliset mitt gått helt rundt i følge styrmann F.M.

Bilde viser LN-OHE trygt nede på dekket.



Dette var en litt spesiell tur for meg, og jaggu ble det tatt bilde av meg på dekket foran maskinen og.



Vi får klarsignal, og setter kursen hjem mot Flesland igjen. Jeg prøvde å få tatt et bilde når vi tok av, ikke verdens beste, men legger det nå ut alikevel.



Vi har fin vind i ryggen på vei hjemover, og jeg prøver meg på et nytt bilde av instrumentpanelet igjen, denne gangen uten blitz.



Da vi var nede på plattformen fikk vi til og med langet inn en pose med mat, og jeg fikk to virkelig gode skiver med deilig pålegg. I tilegg var det valg mellom småkaker og yougurt. Takk til folkene på plattformen.



Vi kom inn mot Flesland via sydenden av Sotra, og landet trygt og godt på bane 17 etter en visuell innflyging klokken 21:45.
Toatal flytid ble 2 timer og 5 minutter. IFR ble 1 time og 30 minutt og hele turen gikk under såkalt "night time".

Tusen takk for turen gutter, dere er noen kjempekarer som virkelig tar vare på noen av oss som lever og ånder for luftfart.

Piddien is offline   Reply With Quote
Old 18-10-2010, 23:49   #2
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,376
Default Re: ENBR-XTRW-ENBR

Knallbra og noe utenom det vanlige!
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2010, 00:07   #3
Polaris
Free Luigi
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,259
Default Re: ENBR-XTRW-ENBR

Fantastisk, men jeg satt gjennom lesinga og tenkte "ooooo var det mye risting da!". Så spørsmålet må jo bare lyde, hvordan er det å fly helikopter i regn og litt vind? Er de ganske stabile i lufta? De ser jo rimelig svære ut.

Nest siste bildet var herlig stemningsfullt, ingen ting er som a backlit panel of flight instruments....
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2010, 00:36   #4
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: ENBR-XTRW-ENBR

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Fantastisk, men jeg satt gjennom lesinga og tenkte "ooooo var det mye risting da!". Så spørsmålet må jo bare lyde, hvordan er det å fly helikopter i regn og litt vind? Er de ganske stabile i lufta? De ser jo rimelig svære ut.

Nest siste bildet var herlig stemningsfullt, ingen ting er som a backlit panel of flight instruments....
Å fly med helikopter er bånn i bøtta. S-92 og AS-332 er vel så langt ned i komfort som man kan komme. Harde seter som er veldig rette i ryggen, og minimalt med benplass. De er vel strippa så mye som mulig, for å unngå vektproblemer dersom det er vind.
I tillegg er det mye støy og vibrasjoner. F.eks. er de mindre helikopterne som AS-350, EC-155 eller Bell 214 noe bedre, men det er kanskje fordi man ofte er kortere tid ombord (shuttle).
En C-172 er overlgen i komfort i forhold til AS332 og S92, selv om sistnevnte har fått litt bedre sete-stopping i det siste.
Det er ikke så ofte man er plaget med turbulens, siden man helst flyr under eller over skyene. Vanlig flyhøyde er 2000-5000ft.
Har aldri opplevd at værforholdene har påvirket turen nevneverdig, og hvis man ikke kan fly pga vær er det som regel av følgende årsaker: 1. Tåke, 2. For mye vind til at man kan gå på helidekk (full storm til orkan) 3. Tordenvær.

Det eneste som har litt sjarm med helikopter over sjøen, er så se lys-spillet fra f.eks. Ekofisk-området eller Tampen når det er mørkt. En drøss med rigger og båter gjør dette til en imponerende opplevelse.
Dessuten er det alltid utrolig godt å se skjærgården ved Flesland eller Kvernberget, eller Solastranda nærme seg!!

Last edited by Dag Viking; 19-10-2010 at 00:38.
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2010, 01:09   #5
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,150
Default Re: ENBR-XTRW-ENBR

Denne tr'en får en klar sekser på terningen. Fantastisk dokumentert Piddien! Du har vært heldig med den turen der!
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2010, 03:12   #6
T.A.K
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2009
Location: BGO
Posts: 441
Default Re: ENBR-XTRW-ENBR

Artig med litt spontan turer Hadde ikke blitt lei meg jeg heller om jeg fikk samme spørsmålet sånn plutselig nei. Flott lesning
T.A.K is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2010, 03:54   #7
Piddien
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2009
Location: Fana, Bergen, Norway
Posts: 648
Default Re: ENBR-XTRW-ENBR

Takk for hyggelige kommentarer.

Det var litt risting på turen, men det er dette som gjør denne og andre turer mer gøyale synes jeg. Er det stille og alt går på skinner, så er det litt kjedelig. Nei, risting, støy og litt utenom det vanlige er bare gøy.

Komforten ombord er ikke det jeg bryr meg om, ikke på denne turen eller andre. Jeg føler gleden av å være ute å fly uansett hvilken maskin jeg sitter i. Om da setet er rett i ryggen, om det er dårlig sete-stopping, om jeg sitter sidelengs eller på ei melkekasse, det bryr jeg meg ikke en døyt om.

Det som egentlig var det mest fasinerende på denne turen var landingen på plattformen. Du ser denne lysende "tingesten", først som en liten prikk, så konturene, til slutt ser du det lille dekket du skal ned på. At det foregikk i stummende mørke rundt deg satte en spiss på det hele jeg håper mange flere får en mulighet til å oppleve.

Igjen, takk for hyggelige tilbakemeldinger. Det kan jo hende det vil komme flere slike "spontan" rapporter etter hvert.
Piddien is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2010, 07:33   #8
sirpjalle
ScanFlyer Mile High Club
 
sirpjalle's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Stavanger
Posts: 9,961
Default Re: ENBR-XTRW-ENBR

Grattis! Dette er uvanlig lesning
__________________
Mine bilder på Airliners
sirpjalle is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2010, 08:11   #9
Harald Oanes
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2009
Location: RSY
Posts: 973
Default Re: ENBR-XTRW-ENBR

Knall dette! Det er selvsagt vanskelig å "finne opp hjulet" på ny igjen, men her fant du i alle fall noe særdeles anderledes - og hyggelig. Visste ikke det var "cargo-flights" med heli, må ha vært en fin tur. Fikk være med tidligere HS på ferry-flights for mange år siden, og likte også den rolige stemningen det er ombord uten pax (!)... Lucky you!

Hei å hå

H
__________________
Eg har ingen signature...
Harald Oanes is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2010, 08:17   #10
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: ENBR-XTRW-ENBR

Quote:
Originally Posted by Harald Oanes View Post
Knall dette! Det er selvsagt vanskelig å "finne opp hjulet" på ny igjen, men her fant du i alle fall noe særdeles anderledes - og hyggelig. Visste ikke det var "cargo-flights" med heli, må ha vært en fin tur.
Cargo-flights med heli skjer med jevne mellomrom, når man skal ha ut utstyr som det haster med og som er lett nok til å kunne flys ut. Det er vesentlig billigere å leie et helikopter enn å la en borerigg/coil-opprigg vente en dag eller to på at en båt skal nå frem. Døgnprisen er i området 1-2 mill kroner , en helikopterflight koster kanskje 100 000?
Det hender også at enkeltpersoner blir fløyet ut med ekstraflighter, hvis man er viktig nok og det haster
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2010, 08:20   #11
LN-KEH
Doodlebugger
 
LN-KEH's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Oslo / Nordsjøen
Posts: 470
Default Re: ENBR-XTRW-ENBR

Hei,

Når det gjelder komfort ombord er S.92 favoritten min, verst av det jeg har benyttet i de siste årene er Bell 412 som blir veldig sosial med fletting av bein i forhold til motsatt benk.

Reiser man i full overlevingsdrakt så er stoppen i setet uten interesse - bekvemt blir det aldri.

Det jeg ikke liker ved S.92 når jeg har oppgaver på helidekket er at det kjennes som om det er mye mer blåst fra rotoren og varme enn fra feks Puma og S.61 - fordelen er at halerotoren er godt ute av veien og bra med plass i bagasjerommet.


Eders
Knut Erik
LN-KEH is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2010, 10:54   #12
G-COLE
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,391
Default Re: ENBR-XTRW-ENBR

Dette var ein fin billedserie ja som var fletta fint sammen med ein raport . Misunner deg slike turer ja hehe..
Dette var kjekt å se på !
G-COLE is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2010, 15:16   #13
Halvorsn
ScanFlyer Molded
 
Halvorsn's Avatar
 
Join Date: May 2009
Location: Oslo
Posts: 2,029
Default Re: ENBR-XTRW-ENBR

Utrolig ekslusiv rapport! Fantastisk tøft
__________________
Canon 5D mark III | Canon 1D mark IV | Canon 1D mark III
Halvorsn is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2010, 16:23   #14
Scandinavian
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2004
Location: Bergen
Posts: 1,625
Default Re: ENBR-XTRW-ENBR

Artig og uvanlig rapport. Skikkelig misunnelig på deg Per Einar, har alltid hatt lyst å oppleve en tur ut i Nordsjøen med helikopter.
Scandinavian is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2010, 17:23   #15
LN-REF
ScanFlyer Gold
 
LN-REF's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Langevåg
Posts: 1,802
Default Re: ENBR-XTRW-ENBR

Må man ikkje ha HUET kurs for å vere med på en slik heliflight offshore?

I Canada forleden måtte eg ha en S-92 ut på feltet med deler. Kurer kosta meg 50.000 NOK for å få delen fra Bergen til Halifax asap kor helikopter stod klar. Ka det kosta vites ikkje, men ihvertfall billigere enn at vi gjekk off-hire!

Ho som kom med delen hadde business klasse fra London til Halifax, retur nokre timer seinare i turist...
__________________
LN-REF is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2010, 19:02   #16
Vidar
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2010
Location: Skedsmokorset
Posts: 1,167
Default Re: ENBR-XTRW-ENBR

Flott og annerledes TR,med bra og spennende bilder.
Bra,Per Einar!

Vidar
Vidar is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2010, 21:09   #17
Piddien
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2009
Location: Fana, Bergen, Norway
Posts: 648
Default Re: ENBR-XTRW-ENBR

Takk alle for hyggelige tilbakemeldinger. Gjør det mye lettere å kanskje skrive en trip rapport ved en senere anledning.

HUET er jeg ikke helt sikker på hva betyr, men det at jeg har kurs ved NUTEC i Bergen på helikopterevekuering på og under vann, og livbåt-slipp holdt i massevis for å være med på en tur som dette.

Ønsker alle en fortsatt strålende fin tirsdags kveld.
Piddien is offline   Reply With Quote
Old 20-10-2010, 04:38   #18
LN-REF
ScanFlyer Gold
 
LN-REF's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Langevåg
Posts: 1,802
Default Re: ENBR-XTRW-ENBR

Quote:
Originally Posted by LN-KEH View Post
Det jeg ikke liker ved S.92 når jeg har oppgaver på helidekket er at det kjennes som om det er mye mer blåst fra rotoren og varme enn fra feks Puma og S.61 - fordelen er at halerotoren er godt ute av veien og bra med plass i bagasjerommet
Ikkje bare er det bedre plass, men mye lettere å komme til iogmed at man kan kjøre ned rampen...
__________________
LN-REF is offline   Reply With Quote
Old 20-10-2010, 17:28   #19
Piddien
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2009
Location: Fana, Bergen, Norway
Posts: 648
Default Re: ENBR-XTRW-ENBR

Hei.

Legger bare ved et kart som viser hvor denne plattformen befant seg når vi fløy ut til den.




Last edited by Piddien; 20-10-2010 at 17:33.
Piddien is offline   Reply With Quote
Old 20-10-2010, 18:29   #20
LN-DAG
ScanFlyer Pensjonist
 
LN-DAG's Avatar
 
Join Date: Sep 2009
Location: Troms
Posts: 849
Default Re: ENBR-XTRW-ENBR

Hei!
Virkelig en flott rapport og det må ha vært en utrolig begivenhetsrik opplevelse. Kan ikke annet enn å glede meg over det jeg leser. Håper telefonen ringer flere ganger
(Skulle gjerne sagt jeg ikke blei litt misunnelig, men det ville nok vært ei løgn )
LN-DAG is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
ENBR radar erlingjo Register- og ATC-Forum 0 30-10-2012 09:56
ENBR-ENSO-ENBR Benjamin Hennes Bilder & foto 3 14-03-2012 07:11
ENZV og ENBR RAHelland Bilder & foto 15 08-05-2010 11:02
Spotteralert ENBR 1/7 AleksanderM Flyforum 29 07-07-2008 14:38
ENBR 1 juli erlingjo Bilder & foto 4 02-07-2008 10:26


All times are GMT +2. The time now is 02:01.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.