Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Closed Thread

Thread Tools Display Modes
Old 07-10-2010, 13:13   #1
Mugnas
ScanFlyer Blue

Default Langdistanse-boom fra Gardermoen

Kan ikke se at denne er postet her inne;

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10017150

"Det kan gå mot svært lyse tider for reiseglade nordmenn som ønsker seg langt av sted fra Gardermoen - uten mellomlanding. "

(At AA er etablert på ARN er vel ikke helt riktig, men for övrig en int artikkel)
Old 07-10-2010, 13:17   #2
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Default Re: Langdistanse-boom fra Gardermoen

Det sto vel en lignende artikkel i en av avisene for noen dager siden, men SAS-ryktene kommer vel i tillegg. Det er uansett kun et lite mindretall av disse som vil bli virkelighet ... Dette er etterhvert resirkulerte nyheter og ingenting nytt - kanskje bedre aa vente paa litt mer konkret info?
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline  
Old 07-10-2010, 13:19   #3
Mugnas
ScanFlyer Blue

Ok, for meg var det nytt at OSL forhandlet med ett amerikansk og ett asiatisk selskap. Ellers er det mye gammelt nytt ja.
Old 07-10-2010, 14:09   #4
Fry
ScanFlyer Silver

Fry's Avatar

Allerede under en omvisning på OSL i mai fikk vi vite at det hadde vært en Koreansk delegasjon på besøk, og jeg tipper fremdeles vi får se Korean Air her i 2011. Om jeg mot all formodning skulle ta feil, må det bli Air China. Gjerne begge
Interessant artikkel, med noe nytt og noe gammelt. At SAS vil starte opp har vel vært allviten lenge, men vil planene noen gang konkretiseres og settes til live?
Fry is offline  
Old 07-10-2010, 15:11   #5
TobyAllan
PROFIL IKKE AKTIV

Spørs om der er PAX dekkning for flere ruter til Thailand for eksempel, tror mer at flyselskapene skulle se på noen direkte ruter til nye destinasjoner, kunne være en direkte til Kiev, Ukraina, mitt firma sender vel 8-10 normenn til Ukraina hver måned, og de fleste må flyve OSLO-Wien-Donets'k eller annen destinasjon i Ukraina, hadde vært bra med en direkte til Kiev hvor fly går videre til alle de større byer, ikke at jeg mener at de bare burde se på Ukraine, men flyselskapene burde se litt på ruter av denne typen frem for ruter som dekkes av andre selskaper, hva angår USA tror jeg en direkte til houston kunne ha gjort seg bra, men bare min mening
TobyAllan is offline  
Old 07-10-2010, 15:25   #6
baselutvann
ScanFlyer Gold

baselutvann's Avatar

Virker som han som har skrevet artikkelen prøver å konkludere med at NAX og Feel vil sammarbeide på noen ruter. Lønner dette seg for kjosern eller vil han jobbe mest mulig alene ?
Old 07-10-2010, 15:31   #7
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by baselutvann View Post
Virker som han som har skrevet artikkelen prøver å konkludere med at NAX og Feel vil sammarbeide på noen ruter. Lønner dette seg for kjosern eller vil han jobbe mest mulig alene ?
Personlig oppfatning. Dette er allerede avvist av forummedlemmer som 'vet'.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline  
Old 07-10-2010, 15:36   #8
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by TobyAllan View Post
Spørs om der er PAX dekkning for flere ruter til Thailand for eksempel, tror mer at flyselskapene skulle se på noen direkte ruter til nye destinasjoner, kunne være en direkte til Kiev, Ukraina, mitt firma sender vel 8-10 normenn til Ukraina hver måned, og de fleste må flyve OSLO-Wien-Donets'k eller annen destinasjon i Ukraina, hadde vært bra med en direkte til Kiev hvor fly går videre til alle de større byer, ikke at jeg mener at de bare burde se på Ukraine, men flyselskapene burde se litt på ruter av denne typen frem for ruter som dekkes av andre selskaper, hva angår USA tror jeg en direkte til houston kunne ha gjort seg bra, men bare min mening
[mod] Ukraina er ikke longhaul - hold deg til topic. [/mod]

Houston har jeg ikke noen tro på. For å få nok volum må man ha med et ordentlig tilbud til østkystkorridoren. Det blir for stor omvei via Houston. CO (UA) alwnw har tre hub'er med bedre taktisk beliggenhet (EWR/IAD/ORD).
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline  
Old 07-10-2010, 18:26   #9
LN-TIB
ScanFlyer Molded

Tanker om IC fra OSL snakket vel også avtroppende sjef om at var skammelig for en tid tilbake så det er ikke helt nytt.

Dilemma for SAS er at pax de egentlig ønsker sluset via ARL eller CPH, snart kan fly direkte med andre operatører. Da vil de miste dette grunnlaget uansett. Da blir de vel nødt til å kaste seg inn i konkurransen om pax'n eller anse de som tapt.

LN-TIB is offline  
Old 07-10-2010, 19:22   #10
Farmer
ScanFlyer Crusty

Farmer's Avatar

La oss håpe at det skjer at våre gode venner i SAS får stablet opp et IC produkt også fra OSL. For de som er mer innsatt i dette, hvor lang til vil SAS trenge for å få inn 2-3 nye A330-300 maskiner med crew og fullt system rundt dette? Dette under forutsetning at man får tak i egnede flymaskiner ?

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Last edited by LN-MOW; 07-10-2010 at 20:08. Reason: typo
Farmer is offline  
Old 07-10-2010, 19:57   #11
fjasebase
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Farmer View Post
La oss håpe at det skjer at våre gode venner i SAS får stablet opp et IC produkt også fra OSL. For de som er mer innsatt i dette, hvor lang til vil SAS trenge for å få inn 2-3 nye A300-300 maskiner med crew og fullt system rundt dette? Dette under forutsetning at man får tak i egnede flymaskiner ?
Håper du mener A330-300
fjasebase is offline  
Old 07-10-2010, 20:02   #12
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club

Finnes sikkert noen gamle A300-600 en eller annen plass som sikkert kan fly noen år til. LH har faset de ut og TG er vel i ferd med å fase dem ut.
Twin Otter is online now  
Old 07-10-2010, 20:04   #13
Andre1980
ScanFlyer Blue

Min følelse er at SAS entrer OSL, snapper opp akkurat nok passasjerer på OSL-BKK og OSL-EWR til at Thai og Continental legger ned rutene. Ca 1 år etter at dette har skjedd, går SAS ut i media og sier at de ikke lenger klarer å drive lønnsomt fra OSL, og så står igjen OSL uten lC, og SAS har fått det slik de egentlig vil.

Uansett for min del blir det enklere å reise via CPH/AMS/FRA... ihvertfall på hjemreise og kommer nok til å fortsette med det, fram til noen politikere tørr å bjeffe tilbake mot tollvesenet.
Andre1980 is offline  
Old 07-10-2010, 20:11   #14
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by Twin Otter View Post
Finnes sikkert noen gamle A300-600 en eller annen plass som sikkert kan fly noen år til. LH har faset de ut og TG er vel i ferd med å fase dem ut.
Eeeeh, nei. Glem akurat det, begrenset er rangen og de har så mange cycles at de snart blir colabokser
Someone is online now  
Old 07-10-2010, 23:27   #15
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Ettersom AA har annonsert ORD-HEL så spørs det om OSL blir aktuelt. Og det at det er så mange aktører som har ytrert oppstartsplaner neste år mellom Oslo og New York, kan bety at de kommer til å være på gjerdet i forhold til det.
Min spekulasjon er nok at vi får CA hit og KE kommer nok også, men muligens ikke før i 2012. Jeg tror også mange selskaper kvier seg litt, eller holder litt fra etablere seg for å vente på åpningen av T2.
At SAS ønsker å etablere et IC-tilbud ut fra OSL er ikke nytt, men det må også være lønnsomt, og alt tyder på at det er bedre tider nå. SAS er vel også i en skvis, mellom å vente på nye fly og en stor-etablering av nye selskaper i nær framtid.
For min del så er jeg mer spent på aktuelle annonseringer enn alle rykter og ideer, samt også spekulasjoner og drømmer som blir ytret i tid og utide.
Old 08-10-2010, 00:40   #16
Flying-news
ScanFlyer Silver

Journalisten nevner jo ikke noe om UA/CO til ORD. Er ikke det også et potensielt rykte, slikt som mange andre her?

Uansett; ser for meg at alt for mange ønsker seg OSL-JFK/EWR, mens det ikke blir noe av andre amerikanske destinasjoner. Det blir vel ganske trangt om paxen når CO/UA og (kanskje) flere av følgende: DY, FEEL, AA, SK og Delta skal kjempe om samme ruten OSL-JFK/EWR(?)!
Noen burde heller se på ORD.
Flying-news is offline  
Old 08-10-2010, 09:59   #17
torasle
Newcomer

OSL sine nettsider er det en liste over "Top 20 unserved routes in 2009 sorted by number of passengers": http://www.osl.no/en/osl/businesstob...+opportunities

Nummer en på listen er ikke longhaul (Madrid), men deretter følger Beijing og Manila som nummer 2 og 3.

Kanskje Norwegian eller Feel kan komme med Manila som sin andre eller tredje asiatiske destinasjon når den tid kommer? Det er mange filippinere i Norge og Filippinene er et mye billiere ferieparadis enn Thailand som stadig flere oppdager. Det er dessuten kun KLM som flyr direkte fra Europa til Manila, så det gir større muligheter enn øvrige destinasjoner til også å få passasjerer fra øvrige Nord-europeiske land til å fly via OSL. Jeg tror denne ruten kan komme om 2-3 år dersom Norwegian eller Feel setter sin IC-planer ut i live. Jeg tror Manila er en destinasjon som retter seg mest mot fritidsreisende og derfor tror jeg et lavprisselskap lettere vil kunne få inntjening på denne ruten enn de europeiske nettverksselskapene som i tur og orden har trukket seg tilbake fra Manila pga for få forretningsreisende.
torasle is offline  
Old 08-10-2010, 10:45   #18
vadheim
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Andre1980 View Post
Min følelse er at SAS entrer OSL, snapper opp akkurat nok passasjerer på OSL-BKK og OSL-EWR til at Thai og Continental legger ned rutene. Ca 1 år etter at dette har skjedd, går SAS ut i media og sier at de ikke lenger klarer å drive lønnsomt fra OSL, og så står igjen OSL uten lC, og SAS har fått det slik de egentlig vil.
Dette er akkurat den grunnen til at jeg håper SAS IC holder seg langt borte fra Oslo 'forever and ever.....'

Labbene av fatet sier jeg....
vadheim is offline  
Old 08-10-2010, 10:51   #19
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Quote:
Originally Posted by vadheim View Post
Dette er akkurat den grunnen til at jeg håper SAS IC holder seg langt borte fra Oslo 'forever and ever.....'

Labbene av fatet sier jeg....
Jadda, om SAS klarer å utkonkurere THAI, CO/UA så må de gjøre endel riktig, da trekker de seg ikke fra OSL....

GetALife
sail4fun is offline  
Old 08-10-2010, 11:49   #20
Orbiter
ScanFlyer Blue

Orbiter's Avatar

Quote:
Originally Posted by torasle View Post
OSL sine nettsider er det en liste over "Top 20 unserved routes in 2009 sorted by number of passengers": http://www.osl.no/en/osl/businesstob...+opportunities
Jeg håper heller på LA (eller SF), som tilsammen hadde tatt en klar førsteplass på listen. Siden det er så mange som allerede flyr til østkysten så hadde det vært gull å få til et tilbud til vestkysten også. Jeg må nok innse at det er et større marked å få folk til å fly den noe kortere turen til eks NY om de skal reise bort for en langhelg, men en kan jo ikke lage en rute ene og alene for disse så det må da være noe business å fly til vestkysten også.
Orbiter is offline  
Closed Thread

Posting Rules