![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Dette er min første tripreport. Har egentlig aldri tenkt på å skrive noen, fordi jeg liker best å lese dem
![]() Alle bilder skalert ned til 640x480 for ikke å ta så stor plass For en måneds tid siden fant jeg ut at jeg skulle ta meg en tur til New York å besøke noe kjentfolk som bor der. Drev lenge å sjekket hvilke flighter som det var ledig plass på (helst business ![]() TRD-OSL SK335 06:05 737-600 LN-RRZ Sete 14F Pakking startet i 8-tiden kvelden før, og kom heller sent i seng. Var oppe igjen kl. 0415 og dro til flyplassen. Bagasjen ble sjekket inn helt til EWR, men fikk beskjed om, at jeg måtte hente nytt boardingkort på ARN. Trasket ned mot utgangen, der boarding allerede var igang, tok med et par aviser og gikk ombord. Kabinfaktor på ca. 90-95%, noe som er bra for SAS. Hyggelig besetning som vanlig, men forferdelig dårlig benplass, noe som også er ganske vanlig. Knyttnevetest ikke bestått. Fikk ikke engang fingeren mellom kneet og seteryggen foran. Frokosten var det samme gamle rundstykket med ost, og var ikke noe å skrive hjem om. Landet på 01R, og parkerte på gate i OSL 0657, 8min før oppsatt rutetid ![]() OSL-ARN SK848 07:45 737-800 LN-RCX Sete 19D Etter landing i OSL gikk veien rett ned til gate noenogførti (husker ikke ![]() ARN-EWR SK903 10:30 A330-300 SE-REE Sete 15E ![]() Etter å ha gått av RCX på ARN var det å gå rett til servicesenteret å skaffe boardingpass til turen over dammen. Sete skulle jeg få i gaten, ettersom business som regel fylles opp pga oppgraderinger. Allerede da jeg landet på ARN, begynte de å mase over høytaleranlegget om at folk måtte komme seg gjennom passkontrollen og opp til gate. Spaserte litt rundt i butikkene før jeg gikk opp til gate. Hadde det ikke nevneverdig travelt, siden jeg var på standby, og visste jeg måtte vente der oppe allikevel. Fikk fort vite at standby var fullt, og at Economy extra også fyltes ganske fort. Dette var ikke gode nyheter, for jeg hadde ingen planer om å fly monkey-class i 8 timer. Var heldig, og fikk det siste setet på Economy Extra. Selvfølgelig et midtsete, men langt bedre en economy. Var ikke i den bakre economy-cabinen, men untatt det jeg så der, var det ikke et eneste ledig sete. Fikk middag etter et par timer; kyllingbryst med "potatismos", som den svenske pursheren så fint sa det. Etter en strålende middag var det tid for film, og valget falt på Iron Man 2 og The A-Team. Economy Extra har AVOD, noe som er stor forskjell fra å sitte bak teppet. En del turbulens fra Grønland og inn. Hadde også sterk motvind, så flytiden ble 8t20min. Landet på 22L og på tross av tauing inn til gate 68, parkerte vi noen min før rutetid. Immigration og bagasje gikk som smurt, og var ute av terminalen etter 20min. Dagen ble avsluttet med kveldsmat på Subway, før det ble en tidlig kveld. ![]() Noen dager senere var det tid for "a small hiking trip", en tur som etter en liten times gange blandt nøttekastende Chipmunks, endte opp i en idyllisk landsby kalt Cold Spring Harbor. ![]() ![]() Dagen etter skulle bli veldig varm, og da ble det en tur til Jones beach ute på Long Island. En enorm strand som strekker seg fra JFK og milevis østover. Under innflyging til JFK tar flyene en sving over stranda. Vi havnet litt langt fra JFK, og det at de atpåtil skiftet rullebane gjorde at jeg ikke fikk tatt noen gode bilder. Legger ved et dårlig bilde av JetBlue, bare for å vise hvor flyene kommer...Vannet var forresten overaskende varmt til å være Atlanteren i September. ![]() ![]() Er man i området, så tar man selvfølgelig en tur til Manhattan. Tok LIRR (Long Island RailRoad) inn til Penn Station, og gikk opp på HighLine. Det er det gamle t-bane nettet som gikk i lufta gjennom NYC til 1980-tallet. Nå jobber man med å gjøre om det hele til en gangsti. Deretter ble det å gå innom Ground Zero, Times Square, Rockefeller Center osv...Litt dårlig sikt i høyden, men det gjorde ikke noe. Lar bildene fortelle.. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Etter å ha vært innom McDonalds, White Castle, Subway, Sbarro, Taco Bell, BurgerKing, Dunkin'Donuts, Wendy's og Checkers på noen få dager, og med et daglig kalori-inntak minst tre ganger anbefalt, var det på tide med en tur ut i "villmarka" igjen. Denne gang gikk turen til Hariman State park, 1 1/2 time nord for Manhattan. Gikk rundt omkring oppi "fjellene" der i 7 timer, før vi kom til siste stopp på turen, Pine Meadow Lake. Dette var en idyllisk innsjø, og pga sol og tørke hele sommeren var vannet 27 grader celcius. Herlig badetemp ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
En av de siste dagene var det tid for et av turens høydepunkt; USS Intrepid Museum. Tror jeg lar bildene tale for seg.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() En dag ble det også en tur innover Long Island, og der kjørte vi gjennom de gamle fabrikkområdene til Grumman. ![]() Må si at det er en av de tøffeste F-14'ene jeg har sett. 30. sept EWR-ARN SK904 17:20 A330-300 SE-REF Sete 14H Returen fra EWR ble en del forsinket, fordi at innkommende maskin fra CPH lå å sirklet i over en time i den kraftige vinden før den fikk lov å lande. Hadde i utgangspunktet business, men det var selvølgelig fullt. Siden det ikke ble klart før jeg kom i gaten, fikk jeg Pri-tag ved innsjekk ![]() ![]() BA 777-200ER G-VIIG ![]() ![]() SE-REE, som satte kursen mot CPH noen minutter før oss ![]() Line-up 22R Fikk servert kjøttgryte med potatismos til middag, noe som smakte godt. Fikk sjokoladekake til dessert, noe som var veldig fint ![]() ![]() Soloppgang litt øst for Oslo ![]() Morgentåke i Sverige http://www.youtube.com/watch?v=anZsAqI0PCI
Landing ARN, HD anbefales. ARN-TRD SK1485 09:20 737-600 LN-RRS Sete 12F Landet på RWY26 i god tid før rute, selv om vi var nesten en time sene fra EWR. Gikk å handlet litt før jeg hentet boardingkort til TRD. Til min store glede så jeg det stod en MD80 ved gaten, men gleden varte ikke lenge da den dro i halv 9 tiden. Deretter kom det en minigris som skulle ta oss opp til TRD. Delay på 15min pga cleaning. Hendelsesløs tur der jeg stirret ut av vinduet stort sett hele tiden. Overhørte redcap på ARN som sa det var rundt 70 pax, så litt over halvfullt. Landet et par minutter etter rutetid. Pri-tag funket som bare det, fikk bagen først ![]() Konklusjon - SAS sine B736 har forferdelig benplass - SAS leverer solid, spesielt på IC, der servicen er fantastisk - New York og omegn skal besøkes igjen Last edited by fjasebase; 04-10-2010 at 04:09. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Fint rapport og mange fine bilder!
Savnet bare litt bilder fra ombord i flyet! Takk skal du ha! BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Superflyer
|
![]()
Flott rapport og fine bilder
![]() Om du befinner deg i Trondheims-området - minner jeg om Scanair-treff 27/10 på Olavspuben i Trondheim : http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=72923 Velkommen ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Takk for fin rapport - ser ut som SAS kjører stødig og greit på Y+-opplegget sitt.
![]() |
#6 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Flott rapport dette
![]()
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Takk for fin rapport og medfølgende god billeddokumentasjon!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Supert rapport dette her
![]()
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Aldri prøvd SAS på ic, men ser ingen grunn til å la hver når du, og andre her på forumet stadig vekk nevner SAS som ensbetydende med kvalitet over dammen, og østover såklart. Håper det blir SAS når jeg drar til Thailand i februar. Men pris/reisetid blir jo såklart viktigst.
Flott rapport by the way ![]() Last edited by T.A.K; 06-10-2010 at 04:08. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Og til trådstarter, flott og utfyllende rapport: Har selv hatt to ukers ferie i USA i første halvdel av Sept. som ble avsluttet i NY med besøk på USS Intrepid. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
![]() Quote:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Kjempebra rapport! Har bare et lite spørsmål: hvordan embedder du youtubevideoer til forumet?
![]() |
#16 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
bruk [url] , hvis du trykker quote, så kan du se hvordan...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Bare å lime inn youtube-linken, ikke behov for tag av noe slag
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Gresset grønnere på andre siden? Om utforkjøringer | Blubird | Flyforum | 95 | 13-02-2025 08:48 |
Noen erfaringer med BA over dammen? | Sim_henrik | Reiseforum | 23 | 18-05-2011 13:34 |
Fra den andre siden... | Harald Oanes | Bilder & foto | 3 | 03-05-2011 18:53 |
Noen bilder fra noen dager i mars | LN-MEH | Flyforum | 14 | 12-03-2006 20:30 |