Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 04-10-2010, 03:43   #1
fjasebase
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jun 2010
Location: USA
Posts: 1,515
SAS Noen dager på andre siden av dammen

Dette er min første tripreport. Har egentlig aldri tenkt på å skrive noen, fordi jeg liker best å lese dem Routing TRD-OSL-ARN-EWR og EWR-ARN-TRD.

Alle bilder skalert ned til 640x480 for ikke å ta så stor plass


For en måneds tid siden fant jeg ut at jeg skulle ta meg en tur til New York å besøke noe kjentfolk som bor der. Drev lenge å sjekket hvilke flighter som det var ledig plass på (helst business ), og endte til slutt opp på 21. september.

TRD-OSL
SK335
06:05
737-600
LN-RRZ
Sete 14F

Pakking startet i 8-tiden kvelden før, og kom heller sent i seng. Var oppe igjen kl. 0415 og dro til flyplassen. Bagasjen ble sjekket inn helt til EWR, men fikk beskjed om, at jeg måtte hente nytt boardingkort på ARN. Trasket ned mot utgangen, der boarding allerede var igang, tok med et par aviser og gikk ombord. Kabinfaktor på ca. 90-95%, noe som er bra for SAS. Hyggelig besetning som vanlig, men forferdelig dårlig benplass, noe som også er ganske vanlig. Knyttnevetest ikke bestått. Fikk ikke engang fingeren mellom kneet og seteryggen foran. Frokosten var det samme gamle rundstykket med ost, og var ikke noe å skrive hjem om. Landet på 01R, og parkerte på gate i OSL 0657, 8min før oppsatt rutetid

OSL-ARN
SK848
07:45
737-800
LN-RCX
Sete 19D

Etter landing i OSL gikk veien rett ned til gate noenogførti (husker ikke ). Var ganske trøtt, så det ble litt musikk på øret før boardingen begynte. Hendelsesløs flight med hyggelig crew. Tykk tåke på ARN, så nesten ikke rullebanen, selv etter touchdown. Landet på 19R, og parkerte 10min før oppsatt rutetid.

ARN-EWR
SK903
10:30
A330-300
SE-REE
Sete 15E



Etter å ha gått av RCXARN var det å gå rett til servicesenteret å skaffe boardingpass til turen over dammen. Sete skulle jeg få i gaten, ettersom business som regel fylles opp pga oppgraderinger. Allerede da jeg landet på ARN, begynte de å mase over høytaleranlegget om at folk måtte komme seg gjennom passkontrollen og opp til gate. Spaserte litt rundt i butikkene før jeg gikk opp til gate. Hadde det ikke nevneverdig travelt, siden jeg var på standby, og visste jeg måtte vente der oppe allikevel. Fikk fort vite at standby var fullt, og at Economy extra også fyltes ganske fort. Dette var ikke gode nyheter, for jeg hadde ingen planer om å fly monkey-class i 8 timer. Var heldig, og fikk det siste setet på Economy Extra. Selvfølgelig et midtsete, men langt bedre en economy. Var ikke i den bakre economy-cabinen, men untatt det jeg så der, var det ikke et eneste ledig sete. Fikk middag etter et par timer; kyllingbryst med "potatismos", som den svenske pursheren så fint sa det. Etter en strålende middag var det tid for film, og valget falt på Iron Man 2 og The A-Team. Economy Extra har AVOD, noe som er stor forskjell fra å sitte bak teppet. En del turbulens fra Grønland og inn. Hadde også sterk motvind, så flytiden ble 8t20min. Landet på 22L og på tross av tauing inn til gate 68, parkerte vi noen min før rutetid. Immigration og bagasje gikk som smurt, og var ute av terminalen etter 20min.

Dagen ble avsluttet med kveldsmat på Subway, før det ble en tidlig kveld.






Noen dager senere var det tid for "a small hiking trip", en tur som etter en liten times gange blandt nøttekastende Chipmunks, endte opp i en idyllisk landsby kalt Cold Spring Harbor.











Dagen etter skulle bli veldig varm, og da ble det en tur til Jones beach ute på Long Island. En enorm strand som strekker seg fra JFK og milevis østover. Under innflyging til JFK tar flyene en sving over stranda. Vi havnet litt langt fra JFK, og det at de atpåtil skiftet rullebane gjorde at jeg ikke fikk tatt noen gode bilder. Legger ved et dårlig bilde av JetBlue, bare for å vise hvor flyene kommer...Vannet var forresten overaskende varmt til å være Atlanteren i September.










Er man i området, så tar man selvfølgelig en tur til Manhattan. Tok LIRR (Long Island RailRoad) inn til Penn Station, og gikk opp på HighLine. Det er det gamle t-bane nettet som gikk i lufta gjennom NYC til 1980-tallet. Nå jobber man med å gjøre om det hele til en gangsti. Deretter ble det å gå innom Ground Zero, Times Square, Rockefeller Center osv...Litt dårlig sikt i høyden, men det gjorde ikke noe. Lar bildene fortelle..



























Etter å ha vært innom McDonalds, White Castle, Subway, Sbarro, Taco Bell, BurgerKing, Dunkin'Donuts, Wendy's og Checkers på noen få dager, og med et daglig kalori-inntak minst tre ganger anbefalt, var det på tide med en tur ut i "villmarka" igjen. Denne gang gikk turen til Hariman State park, 1 1/2 time nord for Manhattan. Gikk rundt omkring oppi "fjellene" der i 7 timer, før vi kom til siste stopp på turen, Pine Meadow Lake. Dette var en idyllisk innsjø, og pga sol og tørke hele sommeren var vannet 27 grader celcius. Herlig badetemp










fjasebase is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2010, 03:44   #2
fjasebase
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jun 2010
Location: USA
Posts: 1,515
SAS Re: Noen dager på andre siden av dammen

En av de siste dagene var det tid for et av turens høydepunkt; USS Intrepid Museum. Tror jeg lar bildene tale for seg.































En dag ble det også en tur innover Long Island, og der kjørte vi gjennom de gamle fabrikkområdene til Grumman.






Må si at det er en av de tøffeste F-14'ene jeg har sett.




30. sept
EWR-ARN
SK904
17:20
A330-300
SE-REF
Sete 14H


Returen fra EWR ble en del forsinket, fordi at innkommende maskin fra CPH lå å sirklet i over en time i den kraftige vinden før den fikk lov å lande. Hadde i utgangspunktet business, men det var selvølgelig fullt. Siden det ikke ble klart før jeg kom i gaten, fikk jeg Pri-tag ved innsjekk Stinn brakke bortsett fra Economy Extra, der det mystisk nok bare var 8-10 pax. Hadde 14G og H for meg selv. Rad 14 er fremst i Economy Extra, og hadde derfor mengder av plass. Pushet fra gate 17:55, og en del kø førte til at takeoff ble ca. 18:15. Her er noen bilder fra EWR




BA 777-200ER G-VIIG









SE-REE, som satte kursen mot CPH noen minutter før oss





Line-up 22R



Fikk servert kjøttgryte med potatismos til middag, noe som smakte godt. Fikk sjokoladekake til dessert, noe som var veldig fint Flyturen gikk for det meste med til film og musikk, og før man visste ordet av det så begynte det å lysne. Flyturen gikk fort. Hadde sterk medvind, og lå med groundspeed mellom 1000 og 1100 stort sett hele veien.





Soloppgang litt øst for Oslo






Morgentåke i Sverige



http://www.youtube.com/watch?v=anZsAqI0PCI



Landing ARN, HD anbefales.



ARN-TRD
SK1485
09:20
737-600
LN-RRS
Sete 12F


Landet på RWY26 i god tid før rute, selv om vi var nesten en time sene fra EWR. Gikk å handlet litt før jeg hentet boardingkort til TRD. Til min store glede så jeg det stod en MD80 ved gaten, men gleden varte ikke lenge da den dro i halv 9 tiden. Deretter kom det en minigris som skulle ta oss opp til TRD. Delay på 15min pga cleaning. Hendelsesløs tur der jeg stirret ut av vinduet stort sett hele tiden. Overhørte redcap på ARN som sa det var rundt 70 pax, så litt over halvfullt. Landet et par minutter etter rutetid. Pri-tag funket som bare det, fikk bagen først


Konklusjon

- SAS sine B736 har forferdelig benplass
- SAS leverer solid, spesielt på IC, der servicen er fantastisk
- New York og omegn skal besøkes igjen

Last edited by fjasebase; 04-10-2010 at 04:09.
fjasebase is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2010, 09:13   #3
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,296
Default Re: Noen dager på andre siden av dammen

Fint rapport og mange fine bilder!
Savnet bare litt bilder fra ombord i flyet!

Takk skal du ha!

BF
__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2010, 09:23   #4
LN-FHU
Superflyer
 
LN-FHU's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Barteland
Posts: 4,569
Default Re: Noen dager på andre siden av dammen

Flott rapport og fine bilder

Om du befinner deg i Trondheims-området - minner jeg om Scanair-treff 27/10 på Olavspuben i Trondheim :

http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=72923

Velkommen
__________________
****************************************

****************************************
Frode H.
LN-FHU is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2010, 16:43   #5
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,692
Default Re: Noen dager på andre siden av dammen

Takk for fin rapport - ser ut som SAS kjører stødig og greit på Y+-opplegget sitt.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is online now   Reply With Quote
Old 04-10-2010, 16:50   #6
pgaa
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2007
Location: Oslo
Posts: 2,540
Default Re: Noen dager på andre siden av dammen

Flott rapport dette
__________________
Hjemme bra - borte best / You'll Never Walk Alone
pgaa is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2010, 11:47   #7
SeatBelt
ScanFlyer Gold
 
SeatBelt's Avatar
 
Join Date: Sep 2009
Location: Brussels, Belgium
Posts: 1,025
Default Re: Noen dager på andre siden av dammen

Takk for fin rapport og medfølgende god billeddokumentasjon!
__________________
SeatBelt is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2010, 22:43   #8
737-405
ScanFlyer Gold
 
737-405's Avatar
 
Join Date: Jul 2007
Location: Bergen.
Posts: 1,288
Default Re: Noen dager på andre siden av dammen

Supert rapport dette her
__________________
Smil til livet, så vil livet også smile til deg
737-405 is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2010, 04:05   #9
T.A.K
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2009
Location: BGO
Posts: 441
SAS Re: Noen dager på andre siden av dammen

Aldri prøvd SAS på ic, men ser ingen grunn til å la hver når du, og andre her på forumet stadig vekk nevner SAS som ensbetydende med kvalitet over dammen, og østover såklart. Håper det blir SAS når jeg drar til Thailand i februar. Men pris/reisetid blir jo såklart viktigst.
Flott rapport by the way

Last edited by T.A.K; 06-10-2010 at 04:08.
T.A.K is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2010, 23:01   #10
T.A.K
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2009
Location: BGO
Posts: 441
SAS Re: Noen dager på andre siden av dammen

Quote:
Originally Posted by T.A.K View Post
Aldri prøvd SAS på ic, men ser ingen grunn til å la hver når du, og andre her på forumet stadig vekk nevner SAS som ensbetydende med kvalitet over dammen, og østover såklart. Håper det blir SAS når jeg drar til Thailand i februar. Men pris/reisetid blir jo såklart viktigst.
Flott rapport by the way
Og der var Thailand tur med SAS kjøpt å betalt med thai 777-300 fra bangkok til Phuket, tenkte den var verdt en times mer venting så får jeg prøvd 777 også
T.A.K is offline   Reply With Quote
Old 07-10-2010, 00:07   #11
LN-BLO
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2010
Location: Hjemme
Posts: 608
Default Re: Noen dager på andre siden av dammen

Quote:
Originally Posted by T.A.K View Post
Og der var Thailand tur med SAS kjøpt å betalt med thai 777-300 fra bangkok til Phuket, tenkte den var verdt en times mer venting så får jeg prøvd 777 også
Vil du neppe angre på, 777 er en meget komfortanel maskin. Selv vært passasjer med Thai Airways B777-200 på BKK-KLIX og B777-300 på BKK-TPE.

Og til trådstarter, flott og utfyllende rapport: Har selv hatt to ukers ferie i USA i første halvdel av Sept. som ble avsluttet i NY med besøk på USS Intrepid.
LN-BLO is offline   Reply With Quote
Old 07-10-2010, 00:08   #12
LN-BLO
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2010
Location: Hjemme
Posts: 608
Default Re: Noen dager på andre siden av dammen

Quote:
Originally Posted by Ezp1 View Post
Vil du neppe angre på, 777 er en meget komfortanel maskin. Selv vært passasjer med Thai Airways B777-200 på BKK-KLIX og B777-300 på BKK-TPE.

Og til trådstarter, flott og utfyllende rapport: Har selv hatt to ukers ferie i USA i første halvdel av Sept. som ble avsluttet i NY med besøk på USS Intrepid.
Rettelse, ikke BKK-KLIX men BKK-KUL... sent på kveld
LN-BLO is offline   Reply With Quote
Old 07-10-2010, 04:42   #13
T.A.K
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2009
Location: BGO
Posts: 441
Default Re: Noen dager på andre siden av dammen

Quote:
Originally Posted by Ezp1 View Post
Vil du neppe angre på, 777 er en meget komfortanel maskin. Selv vært passasjer med Thai Airways B777-200 på BKK-KLIX og B777-300 på BKK-TPE.

Og til trådstarter, flott og utfyllende rapport: Har selv hatt to ukers ferie i USA i første halvdel av Sept. som ble avsluttet i NY med besøk på USS Intrepid.
Tok en titt på finn.no etter å kjøpt billettene og fant de 1600 kr billigere via ticket.no men da med bankok airways sin a320 dessverre. Så må bruke SAS sin herlige angrett når de åpner kl 07. Litt synd, men får skylde på mitt pris sensitive reisefølge. Kommer vel å merke nesten to timer tidligere frem, så får se det positive i det
T.A.K is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2010, 22:35   #14
fjasebase
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jun 2010
Location: USA
Posts: 1,515
Default Re: Noen dager på andre siden av dammen

Quote:
Originally Posted by Bizflyer View Post
Fint rapport og mange fine bilder!
Savnet bare litt bilder fra ombord i flyet!

Takk skal du ha!

BF
Hadde en del bilder fra inne i flyet. Disse ble imidlertidig slettet da jeg bestemte meg etter hjemkomst for ikke å skrive tripreport

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Takk for fin rapport - ser ut som SAS kjører stødig og greit på Y+-opplegget sitt.
De gjør det. Fløy til IAD i fjor i economy, og det er en helt annen verden. Hjelper mye med AVOD, og bare det å få strukket ut bena skikkelig. I tillegg er servicen mye bedre
fjasebase is offline   Reply With Quote
Old 12-10-2010, 21:55   #15
Halvorsn
ScanFlyer Molded
 
Halvorsn's Avatar
 
Join Date: May 2009
Location: Oslo
Posts: 2,029
Default Re: Noen dager på andre siden av dammen

Kjempebra rapport! Har bare et lite spørsmål: hvordan embedder du youtubevideoer til forumet?
__________________
Canon 5D mark III | Canon 1D mark IV | Canon 1D mark III
Halvorsn is offline   Reply With Quote
Old 13-10-2010, 11:12   #16
fjasebase
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jun 2010
Location: USA
Posts: 1,515
Default Re: Noen dager på andre siden av dammen

bruk [url] , hvis du trykker quote, så kan du se hvordan...
fjasebase is offline   Reply With Quote
Old 14-10-2010, 18:16   #17
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,692
Default Re: Noen dager på andre siden av dammen

Quote:
Originally Posted by Halvorsn View Post
Kjempebra rapport! Har bare et lite spørsmål: hvordan embedder du youtubevideoer til forumet?
Bare å lime inn youtube-linken, ikke behov for tag av noe slag
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is online now   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Gresset grønnere på andre siden? Om utforkjøringer Blubird Flyforum 95 13-02-2025 08:48
Noen erfaringer med BA over dammen? Sim_henrik Reiseforum 23 18-05-2011 13:34
Fra den andre siden... Harald Oanes Bilder & foto 3 03-05-2011 18:53
Noen bilder fra noen dager i mars LN-MEH Flyforum 14 12-03-2006 20:30


All times are GMT +2. The time now is 19:00.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.