Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 30-09-2010, 12:01   #1
Fly high
ScanFlyer Gold

Fly high's Avatar

Default SAS må betale DY - industrispionasje

Melding sendt ut av NTB nå:

SAS må betale Norwegian 175 millioner kroner etter
industrispionasje, har Høyesterett besluttet.
Fly high is offline   Reply With Quote
Old 30-09-2010, 12:03   #2
FLIGHT666
Aces High

FLIGHT666's Avatar

Default Re: SAS må betale

Liten link til saken på E24.no
http://e24.no/boers-og-finans/article3834711.ece
FLIGHT666 is offline   Reply With Quote
Old 30-09-2010, 12:10   #3
salmon-air
ScanFlyer Silver

salmon-air's Avatar

Så bra at rettssystemet fungerer da
salmon-air is offline   Reply With Quote
Old 30-09-2010, 12:12   #4
Vr
ScanFlyer Blue

Vr's Avatar

Fra Aftenposten:

Quote:
SAS må betale 175 millioner kroner til Norwegian etter at Høyesterett har avvist anken.
6. mars 2010 ble SAS dømt til å betale Norwegian erstatning og saksomkostninger for SAS’ misbruk av Norwegians forretningshemmeligheter.
Når Høyesterett nå har avvist anken, er lagmannsrettens dom rettskraftig, og tilkjente erstatningsbeløp og saksomkostninger skal nå utbetales.
- Det er svært gledelig at det nå endelig kan settes sluttstrek i denne saken etter at Norwegian har fått medhold i tre forskjellige rettsinstanser. Dette viser at rettssystemet fungerer og at uetisk atferd over tid får økonomiske konsekvenser, sier administrerende direktør i Norwegian, Bjørn Kjos.
Norwegian har dermed fått fullt medhold i Høyesterett, og SAS må betale Norwegian 175 millioner kroner i erstatning inkludert saksomkostninger.
Bakgrunnen for søksmålet er at SAS fra september 2002 til mars 2004 fikk tilgang på sensitiv informasjon om Norwegian via bookingsystemet Amadeus.
"uetisk atferd over tid får økonomiske konsekvenser" - Gullkorn fra Bjørnemunn :-)
Vr is offline   Reply With Quote
Old 30-09-2010, 12:21   #5
Toffen
ScanFlyer Blue

Default SAS må betale Norwegian 175 millioner for industrispionasje

Pressemelding fra Norwegian:

Norwegian

SAS må betale Norwegian 175 millioner for industrispionasje
30-09-2010 11:48

- Det er svært gledelig at det nå endelig kan settes sluttstrek i denne saken etter at Norwegian har fått medhold i tre forskjellige rettsinstanser. Dette viser at rettssystemet fungerer og at uetisk atferd over tid får økonomiske konsekvenser, sier administrerende direktør i Norwegian, Bjørn Kjos. Norwegian har dermed fått fullt medhold i Høyesterett, og SAS må betale Norwegian 175 millioner kroner i erstatning inkludert saksomkostninger.

Høyesteretts ankeutvalg avviste 28. september 2010 SAS’ anke over Borgarting lagmannsretts dom 6. mars 2010, der SAS ble dømt til å betale Norwegian erstatning og saksomkostninger for SAS’ misbruk av Norwegians forretningshemmeligheter. Lagmannsrettens dom er dermed rettskraftig, og tilkjente erstatningsbeløp og saksomkostninger skal nå utbetales.

I lagmannsrettens dom ble Norwegian tilkjent kr 160 000 000 i erstatning, samt kr 6 839 770 i omkostninger for tingretten og kr 7 851 472 for lagmannsretten, fra SAS AB og SAS Scandinavian Airlines Norge AS. I tillegg kommer renter. Norwegian er nå også tilkjent kr 637 600 i forbindelse med Høyesteretts behandling av SAS’ avviste anke.

Norwegian ble i en svært sårbar oppstartfase for selskapet utsatt for en grov og kynisk industrispionasje fra SAS sin side. Norwegian tapte flere hundre millioner kroner som følge av at SAS på ulovlig vis tilranet seg intern og sensitiv informasjon om Norwegian fra bookingsystemet Amadeus. Det er denne spionasjen SAS er straffedømt for og som via Lagmannsretten endte opp med å bli anket og nå avvist i Høyesterett.

Kontaktpersoner:
Finansdirektør Frode Foss, tlf 91 63 16 45
Prosessfullmektig, advokat Anders Ryssdal, tlf 90 78 47 94

Norwegian er Skandinavias største lavprisselskap og det fjerde største i Europa med direkteruter innenlands i Norge og til en rekke land i Europa, samt Nord-Afrika og Midtøsten (239 ruter og 94 destinasjoner pr september 2010). Med lave priser og kundevennlige løsninger har selskapet hatt en sterk passasjervekst de siste årene. Norwegian fraktet 10,7 millioner passasjerer og omsatte for 7,3 milliarder kroner i 2009. Selskapet er børsnotert (2003) og har om lag 2 000 ansatte. Norwegian har 52 fly i flåten (september 2010). Selskapet får levert til sammen 73 nye fly av typen Boeing 737-800 i perioden 2008–2014. Norwegian vil ha en av Europas aller mest moderne og miljøvennlige flyflåte når de nye flyene er på plass.

Last edited by Toffen; 30-09-2010 at 12:30.
Toffen is offline   Reply With Quote
Old 30-09-2010, 12:44   #6
erikber
ScanFlyer Blue

Default Re: SAS må betale DY - industrispionasje

Pressemelding fra SAS:
SAS is not granted appeal in Supreme Court

In March 2010, the Court of Appeal (Lagmannsretten) in Oslo reached a decision in the appeal by SAS and Norwegian Air Shuttle related to the ruling in a dispute from 2008. The Court ruled in favor of Norwegian Air Shuttle but the decision was not unanimous. SAS has submitted a request to the Norwegian Supreme Court for leave to appeal, which was not granted.

The decision by the Court of Appeal will have a negative effect on SAS's earnings of approximately MSEK 200 in the third quarter 2010.

For further information, please contact
Sture Stølen, VP Head of SAS Group Investor Relations +46 8 797 1451 begin_of_the_skype_highlighting +46 8 797 1451 end_of_the_skype_highlighting

SAS discloses this information pursuant to the Swedish Securities Market Act and/or the Swedish Financial Instruments Trading Act. The information was provided for publication on 30 September 2010, at 12.30 p.m. CET.
erikber is offline   Reply With Quote
Old 30-09-2010, 19:53   #7
Jumper G5
ScanFlyer Gold

Hvor kan man lese dommen(e)?
Old 30-09-2010, 20:35   #8
Jens W
ScanFlyer Crusty

Quote:
Originally Posted by Toffen View Post
Pressemelding fra Norwegian:
...
Høyesteretts ankeutvalg avviste 28. september 2010 SAS’ anke over Borgarting lagmannsretts dom 6. mars 2010, der SAS ble dømt til å betale Norwegian erstatning og saksomkostninger for SAS’ misbruk av Norwegians forretningshemmeligheter. Lagmannsrettens dom er dermed rettskraftig, og tilkjente erstatningsbeløp og saksomkostninger skal nå utbetales.
Quote:
Originally Posted by Jumper G5 View Post
Mener å huske at det ble linket til de når lagmansretten sa sitt, men finner ikke igjen den tråden nå.

Forøvrig kan det vel nevnes at media (og DY) spinner denne litt mer enn hva det egentlig er verdt, siden det ikke er snakk om mer enn at høysterett sier at de ikke vil ta saken.
Jens W is offline   Reply With Quote
Old 30-09-2010, 20:42   #9
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Se her: http://forum.flyprat.no/showpost.php...9&postcount=22
TOS is offline   Reply With Quote
Old 30-09-2010, 20:46   #10
jcnorway
ScanFlyer Rusty

Galley Slave
Global Moderator

jcnorway's Avatar

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
De linkene til dommene fungerer ikke lenger. Kanskje LNv22 har dem arkivert et sted og kan legge de ut igjen?

jcnorway is offline   Reply With Quote
Old 30-09-2010, 22:36   #11
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

Quote:
Originally Posted by Cedlind View Post
Mener å huske at det ble linket til de når lagmansretten sa sitt, men finner ikke igjen den tråden nå.

Forøvrig kan det vel nevnes at media (og DY) spinner denne litt mer enn hva det egentlig er verdt, siden det ikke er snakk om mer enn at høysterett sier at de ikke vil ta saken.
Flott at det endelig kommer en rettskraftig dom så den saken er uta av verden, mange idioter som er ute av selskapet. Blir godt når ettermelet dems er over også.

Men at Kjosern kommer til å melke denne saken og spikeren for det den er verdt er åpenbart, spesielt i lys av hva han klarte å lire av seg når han snakket om flyflåten og alder. Så dette kommer til å spinne en stund.
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 30-09-2010, 22:43   #12
Toffen
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by SAS-Steward View Post
Flott at det endelig kommer en rettskraftig dom så den saken er uta av verden, mange idioter som er ute av selskapet. Blir godt når ettermelet dems er over også.
Synes det er trist at du omtaler dine tidligere kolleger som idioter. Jeg kjenner to av dem som var involvert i denne saken. Jeg kjenner dem som hedersmenn, og de fortjener ikke noe dårlig ettermæle til tross for denne rettssaken.
Toffen is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2010, 03:44   #13
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
Synes det er trist at du omtaler dine tidligere kolleger som idioter. Jeg kjenner to av dem som var involvert i denne saken. Jeg kjenner dem som hedersmenn, og de fortjener ikke noe dårlig ettermæle til tross for denne rettssaken.
Var ikke saerlig smart det man her gjorde ihvertfall, men enig i at ordbruken ikke var heldig.
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2010, 09:43   #14
LN-AØR
ScanFlyer Crusty

LN-AØR's Avatar

Quote:
Originally Posted by jcnorway View Post
De linkene til dommene fungerer ikke lenger. Kanskje LNv22 har dem arkivert et sted og kan legge de ut igjen?
Jeg skal se om jeg kan finne dem senere når jeg logger meg på UiB sitt nettverk....
LN-AØR is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2010, 10:17   #15
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

Quote:
Idiot er ingen sterk ordbruk, etter min mening.
Det som derimot er viktig her er at SAS nå har en rettskraftig dom mot seg, og en bot som svir. De som i sin tid står bake dette gjorde dette som en bevist handling ( hvis ikke ville man ikke blitt dømt ) Det er etter min mening en idiotisk handling.
SAS har aldri vært noen media favoritt, og man burde forstått at dette ikke var spesielt smart. Jeg tviler på at SAS hadde noen økonomisk nytte av dette slik dommen sier, men jeg er ikke dommer. Heldigvis kanskje.
Men jeg mener at alle som gjør slike ting ikke er hedersmenn, da er man uerlig.
Jeg synes det er idiotisk at jeg og mine kolleger i luften og i SGH er de som i dag må tåle kommentarer og forsøke å forsvare SAS slik det er i dag, etter idiotiske handlinger fra såkalte "hedersmenn"
En hedersmann er i mine øyne en som gjør noe hederlig og nobelt, om noen kan komme med noe som gjør dette til en positiv sak for SAS skal jeg gjerne printe ut dette å spise mine ord.

Last edited by SAS-Steward; 01-10-2010 at 10:25.
Old 01-10-2010, 10:19   #16
OJB
ScanFlyer Rusty

Quote:
Gå inn på Lovdata Jumper.
OJB is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2010, 10:26   #17
LN-AØR
ScanFlyer Crusty

LN-AØR's Avatar

Quote:
Originally Posted by OJB View Post
Gå inn på Lovdata Jumper.
Man må ha abonnement for å finne dommer eldre enn fire måneder... Skal få lagt de ut senere hvis ikke LNv22 kommer meg i forkjøpet.
LN-AØR is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2010, 10:30   #18
OJB
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by SAS-Steward View Post
Når man gjør slike ting som er avdekket her er man idiot om man tror at det ikke blir oppdaget. Hedersmann eller ikke, det er ikke mye heder i slike handlinger. I SAS de siste årene har det jo vært endel slike saker som vi som er i selskapet i dag må face. Så, som sagt jeg synes ikke det er mye heder i noen som oppfører seg slik, da forbeholder jeg meg retten til å kalle de idioter, det er nemlig jeg og mine kolleger i luften og i SGH som må face kunder å kommentarer om slike saker.
Din venn "hedersmannen" slipper sannsynligvis dette, å tviler på at han offrer serlig mange tanker på de som i dag forsøker å gjøre en god jobb for selskapet.
Hei Steward,
Jeg er enig med Tommy777 her at ordbruken kan være noe uheldig.
Dårlig skjønsomhet , ja , men å gå lenger enn dette vil være unfair i mine øyne.
Forretningslivet kan ofte være komplisert i store selskaper der det kan være en utfordring å skille mellom rett , galt og gråsoner.
Det er jo nettopp derfor denne saken har gått så langt som til Høyesterett.
At man har fått en klar dom er bra , fordi den er avklarende på et komplisert spørsmål og vil skape presedens for andre selskaper fremover.
Begge selskaper hadde gode argumenter i denne saken i rettsforhandlingene , men det ble DY som trakk det lengste strået ut fra bevismateriale.
Dette er bra og viser at vi har et rettssystem som fungerer.
Leser man dommen derimot vil man finne en del nyanser som også går i SAS favør.
Summen er likevel at det ble DY som vant saken.
En vinner skal alltid gratuleres uten at taperen skal dømmes nord og ned.
OJB is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2010, 10:41   #19
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

Quote:
Originally Posted by OJB View Post
Hei Steward,
Jeg er enig med Tommy777 her at ordbruken kan være noe uheldig.
Dårlig skjønsomhet , ja , men å gå lenger enn dette vil være unfair i mine øyne.
Forretningslivet kan ofte være komplisert i store selskaper der det kan være en utfordring å skille mellom rett , galt og gråsoner.
Det er jo nettopp derfor denne saken har gått så langt som til Høyesterett.
At man har fått en klar dom er bra , fordi den er avklarende på et komplisert spørsmål og vil skape presedens for andre selskaper fremover.
Begge selskaper hadde gode argumenter i denne saken i rettsforhandlingene , men det ble DY som trakk det lengste strået ut fra bevismateriale.
Dette er bra og viser at vi har et rettssystem som fungerer.
Leser man dommen derimot vil man finne en del nyanser som også går i SAS favør.
Summen er likevel at det ble DY som vant saken.
En vinner skal alltid gratuleres uten at taperen skal dømmes nord og ned.
Jeg ser den, og er forsåvidt enig med deg.
Det jeg mener som jobbet i SAS også da, er at man både da og nå skal være ytterst forsiktig. Noe jeg mener man ikke var denne gangen.
Mye i denne saken som skurrer i mine øyne og ører.
Men jeg mener at dette burde man forstått kunne være sensitivt, og man burde holdt seg fra å gå inn i dette.
Men vårt rettsystem fungerer, og avklarer endel vanskelige spørsmål i denne bransjen. Det er flott. Jeg synes bare det er så utrolig irriterende at det er selskapet jeg jobber for som gang på gang må fronte slike saker, på grunn av handlinger man ikke burde gjort i utgangspunktet.
Å jeg er ikke større en at om jeg gjør en feil som er idiotisk, som å blåse en slide eller slike ting ( uten sammenligning forøvrig ) så er det dumt og idiotisk. Jeg burde vite bedre, og se at her er noe som ikke er slik det skal være. Man vet oftest når noe man gjør er galt.
Old 01-10-2010, 10:47   #20
bu995
ScanFlyer Blue

bu995's Avatar

Det må da jaggu være lov å kalle en spade for en spade...
Men å kalle disse hedersmenn er mye mer upassende etter min mening, det bevitner bare hvilken holdning det finnes i SAS systemet fortsatt.
bu995 is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules