Flyprat

Go Back   Flyprat > Bilder & foto
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 29-09-2010, 10:51   #1
Robin882
ScanFlyer Gold

Robin882's Avatar

Default En kul illusjon

http://www.youtube.com/watch?v=-B0oCWCqhVc

En kul effekt som oppstår når man filmer propell med mobil. Noen som kan forklare hva som skjer med kameraet? Er det bare det at kamera ikke klarer å holde følge med motoren?

Usikker på om dette skulle postes i No Fly Zone eller her...

Min flysamling Her

Last edited by Robin882; 29-09-2010 at 10:54.
Robin882 is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2010, 11:26   #2
Polaris
Free Luigi

Default Re: En kul illusjon

Jeg vil tro dette er aliasing. Morsomt nok har jeg om akkurat dette i signalbehandlingsfaget mitt. Kan prøve å forklare; et videokamera er jo som kjent bare et fotokamera som tar mange bilder per sekund. Dette er en slags "sampling", dvs at kameraet tar prøver av en kontinuerlig funksjon (propellen som snurrer rundt) med et fast tidsintervall (kameraets fps, frames per second). Når dette da settes sammen inni kameraet, har kameraet ikke klart å holde tritt med propellens faktiske kontinuerlige bevegelse, og den syntetiske framvisningen vi ser her blir offer for aliasing. Altså ser man noe som ikke er virkeligheten.

*kremt* Tror jeg, det må iallefall være noe ala det

Her har du også et litt artig eksempel på aliasing:

http://break.com/index/helicopter-bl....html?matchid=

Og her kan du lese litt mer om det;

http://en.wikipedia.org/wiki/Aliasing
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2010, 11:27   #3
Motard
ScanFlyer Silver

Motard's Avatar

Kult. :-)
Motard is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2010, 16:55   #4
TobyAllan
PROFIL IKKE AKTIV

Hehe tøfft
TobyAllan is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2010, 16:58   #5
L1011-500
ScanFlyer Silver

L1011-500's Avatar

Ah, så det er sånn propellblader blir laget
L1011-500 is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2010, 19:43   #6
OleSR
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Jeg vil tro dette er aliasing. Morsomt nok har jeg om akkurat dette i signalbehandlingsfaget mitt. Kan prøve å forklare; et videokamera er jo som kjent bare et fotokamera som tar mange bilder per sekund. Dette er en slags "sampling", dvs at kameraet tar prøver av en kontinuerlig funksjon (propellen som snurrer rundt) med et fast tidsintervall (kameraets fps, frames per second). Når dette da settes sammen inni kameraet, har kameraet ikke klart å holde tritt med propellens faktiske kontinuerlige bevegelse, og den syntetiske framvisningen vi ser her blir offer for aliasing. Altså ser man noe som ikke er virkeligheten.
Det har ganske sikkert med aliasing å gjøre, ja. Men hvordan forklarer det at propellbladene blir så "deformert" og ser ut til å falle ned?
OleSR is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2010, 20:16   #7
hakon1gz
ScanFlyer Blue

Quote:
Men hvordan forklarer det at propellbladene blir så "deformert" og ser ut til å falle ned?

Ser nesten ut som det kan være refleksjoner i vinduet.
hakon1gz is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2010, 20:45   #8
gilera
Canonskytter

gilera's Avatar

La oss si at mar tar en video med 25 bilder per sekund. Det vil si at kameraet tar 25 forskjellige stillbilder (lukkertid aner jeg ikke) og så setter dem sammen med kameraet. Siden propellen går rundt med x antall runder i sekundet så er dette tydeligvis ikke synkronisert med kameraet så kameraet fanger bare opp noen få bevegelser om gangen og setter dem sammen til noe som ikke stemmer. Dette skjer fordi kameraet bruker for lang lukketid og resultatet blir da lange bananformede propeller og ett blad her og der i hulter til bulter.

Veldig dårlig forklart, men jeg tror jeg fikk frem prinsippet...
(Rett meg hvis jeg har feil)
Old 29-09-2010, 21:22   #9
Polaris
Free Luigi

Quote:
Originally Posted by OleSR View Post
Det har ganske sikkert med aliasing å gjøre, ja. Men hvordan forklarer det at propellbladene blir så "deformert" og ser ut til å falle ned?
Fordi aliasing ikke nødvendigvis gir et "stillbilde" av noe - men mye rart, alt etter samplingraten (fps til kameraet). Som jeg skrev i min første post: aliasing fører til et uriktig bilde av virkeligheten. Dette "uriktige bildet" er avhengig av frekvensen, og man kan se de rare effektene forandre seg når frekvensen til den kontinuerlige funksjonen endrer seg (altså når propellen går opp/ned i turtall).

At det ser ut som de "faller ned" har nok med at den ytre delen av propellen har en høyere hastighet enn den indre delen av propellen. Dette heter angular velocity, som igjen har et tett bånd til angular frequency. Altså vil jeg påstå at (noe forenklet) frekvensen i den ytre delen av propellen vil ha litt andre egenskaper enn den indre delen av propellen - og vi får den rare effekten.

-----

Her er effekten sett med sinusoider. Sinusoidale bølger med forskjellig frekvens og amplitude oppfyller samme samplingraten - har vi ikke det originale signalet kan vi ikke vite hvilken av dem som er korrekte. Se for dere at de sorte prikkene er tidspunktene videokameraet tar bilder. Heldigvis har vi jo en god feeling på hvordan en propell i marsjfart egentlig skal se ut, hehe

Last edited by Polaris; 30-09-2010 at 10:20.
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 30-09-2010, 01:21   #10
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Dette er ikke unikt for film, gjelder også stillbilder: http://www.flickr.com/photos/jasonmullins/4919797867/

Rolling shutter effect: http://en.wikipedia.org/wiki/Rolling_shutter

Old 30-09-2010, 02:01   #11
Halvorsn
ScanFlyer Molded

Halvorsn's Avatar

Lukkeren er ganske kjapp her, og det som er med mobilkameraer er at de jo registrerer (tar opp) bildet på en litt annerledes måte, tror jeg. Skyt med i kneet og ikke hodet om jeg er langt ute på Hardangervidda
Old 30-09-2010, 12:55   #12
Intemezz
Supernova

Er ikke dette det samme man opplever om man ser på rotoren på et koåpter eller felgen på en bil i høy fart, så kan det se ut som at det går baklengs?

Har man en felg med 4 eiker vil det ved visse hastigheter se ut som om at felgen går baklengs. Dette er fordi mellom hver gang øyet registrerer et "nytt bilde" har felgen gått rundt nesten 1/4 runde, og du ser eiken bak den forrige, som nå står rett bak der den forrige var i "forrige bilde" Hmm...vanskelig å formidle helt hva jeg tenker, men jeg gjorde mitt beste
Intemezz is offline   Reply With Quote
Old 30-09-2010, 13:11   #13
gilera
Canonskytter

gilera's Avatar

Altså sensoren på mange mobiler og billigere digitalkameraer tar ikke opp på hele bildeflaten på en gang. Den tar opp linje for linje horisontalt eller vertikalt. Noe ala slik bildet på en gammel CRT skjerm tegnes.
Derfor vil man få forvrengning.

Har jeg forstått det riktig da?
Old 30-09-2010, 14:12   #14
Robin882
ScanFlyer Gold

Robin882's Avatar

Quote:
Originally Posted by gilera View Post
Altså sensoren på mange mobiler og billigere digitalkameraer tar ikke opp på hele bildeflaten på en gang. Den tar opp linje for linje horisontalt eller vertikalt. Noe ala slik bildet på en gammel CRT skjerm tegnes.
Mener du interlacing?

Min flysamling Her

Robin882 is offline   Reply With Quote
Old 30-09-2010, 16:00   #15
gilera
Canonskytter

gilera's Avatar

Ahh nei, jeg leste igjen nå og jeg tror jeg har forstått det nå.

Kameraet tar opp linje for linje horisontalt eller vertikalt. Altså f. eks. lukkergardinen (eller bare åssen bildet blir lest fra sensoren) går ovenifra og ned samtidig som bildet tas... Da vil man jo selvsagt få en buet propell.

Last edited by gilera; 30-09-2010 at 16:30.
gilera is offline   Reply With Quote
Old 22-10-2010, 16:04   #16
Henshaw
ScanFlyer Dusty

Henshaw's Avatar

Så igjennom noen gamle mobilbilder jeg hadde og kom over dette.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	DSC00193.jpg
Views:	263
Size:	46.7 KB
ID:	28256  

Henshaw is online now   Reply With Quote
Old 22-10-2010, 16:22   #17
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Tok dette på min siste ferd til Mosjøen ...
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	effekt.jpg
Views:	254
Size:	31.5 KB
ID:	28257  
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules