![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Dec 2007
|
![]()
Er det noen av dere som har gått igjennom en slik skanner? Frøkna på bilde var vel ikke helt fornøyd i ettertid tenker jeg
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#2 |
TurbopropFlyer
|
![]()
De har fått den på AMS.
Var litt overrasket at de ikke skjulte monitoren bedre. Etter å ha gått gjennom, kunne jeg snu meg og se rett på monitoren hvordan hun som kom bak meg så ut...
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: May 2009
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Gikk gjennom en slik i Boston i går - funket helt fint!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Positivt overrasket at det bare var omrisset man så. Men det er tankeløs plassering av monitoren. Regner med det fort blir flyttet, et av poengene var jo at sikkerhetsvakten som skulle følge med på monitoren skulle være i et lukket rom.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: May 2009
|
![]()
Det var vel bare på de scannerene som viste et avkledd bilde av personen som blir scannet, det er jo ikke tilfellet her.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Hvorfor skal man skjule monitoren når den bare viser et omriss? Det er jo ikke mer avslørende enn en håndskanner som piper.
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Det skal bli interessant å følge kreftstatistikken fremover nå. Disse maskinene kan umulig være særlig bra for kropp og sjel, spesielt ikke for de som reiser ofte.
Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Hadde jeg vært overvektig hadde jeg likt svært dårlig det bilde som kom frem. Men poenget her er at det er flere typer skanningmaskiner virker det som. Har jo sett noe helt andre og mer avslørende bilder før, noen kan være greie andre ikke.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Fikk prøve en lignende både på LAX og SFO, og ble egentlig ganske overrasket over at hele prosessen tok mye lenge tid enn en vanlig metalldetektor, i og med at man måtte vente på anvist sted etter å ha gått gjennom for at bildet skulle bli godkjent av en operatør...
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Jeg har enda ikke testet ut en slik form for scanner - men står fortsatt på det at "så lenge ikke "offentligheten" får se ens kropp, burde det ikke være noe problem."
Med et omriss slik bildet på DB viser, virker det neppe som et problem. Og om en vakt på et lukket rom får se det faktiske bilde, gjør det ikke noe så lenge vakten aldri ser personen på "ordentlig"... |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Testet ut denne disse bodyscannerene i USA sist ute. Fungerte helt fint og skjønner fremdeles ikke hysteriet. Inn i boksen, hendene over hodet også det var det. Eneste ulempen jeg fant var at det tar lenger tid enn en evanlig metalldetektor
Ikke fikk jeg se bilde mitt heller |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Har prøvet det i Hamburg for nogen uger siden. Her er der på forsøgsbasis opstillet to linier med body scannere. Af skiltningen fremgik det tydeligt, hvilke det var og at det var frivilligt om man ville benytte dem , eller en de sædvanlige sikkerhedskontroller. Der var mange der ville prøve - og jeg skulle selvfølgelig også.
Inden man gik ind i et glasbur blev man instrueret: Man skulle stå stille i ca 3 sekunder, og se lige frem mens man holdt armene over hovedet med håndfladerne fremad. På gulvet var det afmærket, hvor man skulle placere fødderne. Jeg havde åbenbart ikke stået stille nok i første omgang, så jeg blev sendt ind igen til en ny tur. ![]() Udenfor kunne man selv kikke med på billedet på en skærm og også sagtens se andres, men ser altså kun af silhuet af kroppen. Last edited by pingo; 12-11-2010 at 13:06. Reason: typo |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Scanneren roper "Ulv, ulv" hele tiden
Quote:
Originalartikkelen: Quote:
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jo mer tid de bruker på sikkerhetstøv i kontrollen, jo større blir køen.
Samme problemet både på Arlanda, Oslo og Trondheim sist gang jeg var ute på tur. Og resultatet er at det skal ikke mer til enn 1 AK for å ta flere enn en 737 last, og er man nok fleksibel så gjør man som de gjorde under 2 verdenskrig, de lager en billig og enkel maskinpistol av rørdeler. Skal sikkerheten opp så må køen reduseres kraftig, ellers blir neste fra terroristene enten skyting i sikkerhetskontrollen. Eller eksplosjon hvor resultatet blir like uhyggelig, pluss at de kan lamme en flyplass over lengere tid. (Er sikkerhetskontrollen ute av drift så stenges jo hele flyplassen. Sist gang noen kom igjennom uten kontroll så ble hele flyplassen evakuert.) Og en av Dagblad artiklene hadde en spennede kommentar, altså hvordan sikkerhetskontrollen behandlet det som ble omtalt som "Potensiellt sprengstoff." |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
critical mind
|
![]() Quote:
Traffiken i luftfarten vil stige og dermed vil ogsa antall passagerer stige. Dette er utvilsomt. De kjöer vi ser idag har vel to grunner:
Pga av kostnader vil det ikke vaere mulig a utvide sikkerhetsomrader grenselös. Vi rett og slett har ikke nok plass til dette. Dermed vil enten service-nivea (dette males invers til de minutter du venter foran sikkerhetskontrollen) synke, eller vi ma over til en helt annen sikkerhets-filosifi. En risiko-basert sikkerhets-filosofi vil betyde at man vil ha forskjellige grupper av reisende og behandle disse i henhold med en antatt risiko for de respektive grupper. Dette kan medföre at man kan senke de restriksjoner for enkelte grupper likesom man hever restriksjoner for andre grupper. Temaet er politisk ekstremt brisant, siden dette betyr at man gar vekk fra likebehandling. Likevel promoterer IATA dette, flyplasser og selskaper snakker bak skjulte dörer klart ut. Bare overfor offentligheten kan man dette - til na - ikke. I USA og Israel er man langt frem med dette som löper under begrepet "Profiling". I Europa derimot er vi i en fase hvor man diskuterer og ser pa pro og contra. Det drives en god del vitenskaplig forskning om dette.
![]() |
![]() |
#18 | |
Ute på tur
|
![]() Quote:
Denne personen er omtrent like sannsynlig som en "terroist" er nå om dagen, og da har man bare byttet et problem for et annet. -A |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Flyklapper
|
![]()
Da faar vi haape han blir tatt i 'random check' ....
![]() Intet system er perfekt - noen ganger maa man bare gaa med det som gir minst risiko. Men desverre kaver man istedet rundt i et ustrukturt hysteri. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]() Quote:
...og ikke mist er "profiling" forferdelig upolitisk og sikkert voldsomt diskriminerende. ![]() Styreformann i BA er igjen ute i avisene og "skyter" på dagens løsninger Quote:
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Har SAS tatt MD i bruk igjen? | Bizflyer | Småprat | 16 | 30-12-2013 10:11 |
Hvorfor har Norwegian tatt i bruk B757 | flyfredrik | Småprat | 5 | 21-03-2012 19:21 |
Ny terminal tatt i bruk ved Brønnøysund lufthavn | Wf-pax | Flyforum | 2 | 25-05-2008 16:53 |
Finnair har tatt i bruk ATR172 | Bizflyer | Flyforum | 1 | 15-03-2007 22:08 |
Ny tårnet på Værnes blir tatt i bruk 31.12.04 | LTH | Flyforum | 2 | 21-10-2004 22:34 |