Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyteknisk forum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 23-09-2010, 11:00   #1
enzv-sola
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2010
Location: Stavanger
Posts: 202
Default Airbus A320 landet med "håndbrekket" på.

I dag kan vi lese at et Airbus A320 fly operert av JetBlue landet med "håndbrekket" på Sacramento International Airport i USA. Et par passasjerer ble skadet da flyet ble evakuert.

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10027630

"Flydataene forteller at parkeringsbremsen ble satt på allerede 5.100 fot (cirka 1.500 meter) over bakken."

Hva har skjedd her, lest feil på sjekklisten?
enzv-sola is offline   Reply With Quote
Old 23-09-2010, 12:12   #2
bamseh
Air Traffic Controller
 
bamseh's Avatar
 
Join Date: Mar 2010
Location: Stavanger
Posts: 737
Default Re: Airbus A320 landet med "håndbrekket" på.

Vi får vel vente på den endelige rapporten..
bamseh is offline   Reply With Quote
Old 23-09-2010, 12:18   #3
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Airbus A320 landet med "håndbrekket" på.

Trodde busser hadde en overlegen hjerne som forhindrer mennesker i aa gjoere feil :P

I guess not LOL
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 23-09-2010, 12:43   #4
Tertit54
Scanflyer Green and white
 
Tertit54's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Ottestad/
Posts: 2,034
Default Re: Airbus A320 landet med "håndbrekket" på.

Den prelimernary reporten fr NTSB "nevner" de samme problemene

http://www.ntsb.gov/ntsb/brief.asp?e...27X20401&key=1
Tertit54 is offline   Reply With Quote
Old 23-09-2010, 14:29   #5
Dag Johnsen
ScanFlyer Gold
 
Dag Johnsen's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
Default Re: Airbus A320 landet med "håndbrekket" på.

Heisann!

Kan noen Airbus piloter beskrive hvordan parkeringsbremsen settes paa disse flyene?

Paa Boeing fly saa maa du traa ganske hardt paa begge pedalene og saa loefte opp parkeringsbrems lever. Selv paa B787 som bruker elektriske bremser maa man traa paa begge pedalene for saa aa sette parkeringsbrems.

Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets!
Dag Johnsen is offline   Reply With Quote
Old 23-09-2010, 14:43   #6
Jumper G5
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
Default Re: Airbus A320 landet med "håndbrekket" på.

Er det kun mennesker involvert i å fly flyene, eller er det også mennesker som designer flyene, systemene ombord, vedlikeholder dem o.l., tro?

Den foreløbige rapporten avslutter med "the parking brake had become engaged during the landing approach" men den beskriver eller antyder ikke hvordan det har skjedd. Flygerne har ikke merket noe unormalt ved bremsesystemet under innflygingen, ergo må man kunne anta at det godt kan vær en teknisk feil som har ført til at det systemet som låser hjulene når det står på bakken har aktivert. Der er det både elektronikk og væske involvert (-:
__________________
Man small - why fall?
Skies call - that's all!
Jumper G5 is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2010, 12:41   #7
Dag Johnsen
ScanFlyer Gold
 
Dag Johnsen's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
Default Re: Airbus A320 landet med "håndbrekket" på.

Heisann Jumper G5!

Quote:
Originally Posted by Jumper G5 View Post
...ergo må man kunne anta at det godt kan vær en teknisk feil som har ført til at det systemet som låser hjulene når det står på bakken har aktivert. Der er det både elektronikk og væske involvert...
Jo, det er akkurat dette jeg hadde haapet og oppklare. Jeg tror det er saa godt som umulig for et flight crew aa sette parkeringsbrems paa et Boeing fly ved en feiltagelse og jeg regner med at det samme er tilfelle for et Airbus fly, men har du for eksempel en feil ved parking brake shutoff valve (B737) vil den stenge for bremse trykk return fra anti-skid valve og bremse trykk kan bygges opp. Ved for eksempel wheel de-spin bremse trykk etter avgang er det mulig at bremse trykk kan bygges opp slik at hjulene kan laases ved landing.

Moderator, kanskje dette hoerer hjemme i teknisk forum?

Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets!
Dag Johnsen is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2010, 13:29   #8
FBU 4EVER
ScanFlyer Dusty
 
FBU 4EVER's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
Default Re: Airbus A320 landet med "håndbrekket" på.

På 330/340, så behøver vi ikke å trå inn bremsepedalene. Parkeringsbremsen er et lite T-formet håndtak bak på venstre side av pidestallen. Det er bare å vri håndtaket 90 grader og trykket bygger seg opp i bremsesystemet. Samtidig kommer en grønn beskjed opp på Warning Display'et. Vil tro det er likt på alle Airbus'er. Hvordan det fungerer i luften vet jeg ikke. Har ikke prøvd, og FCOM nevner ikke noe, men vil tro at Flight/Ground Mode mekanismene vil forhindre at man kan trykksette bremsene i lufta.
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium!

Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo!

Dagens Alfista: Hvadda fottur?

"Jag är Stabækfan, hva fan är ni?"
FBU 4EVER is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2010, 13:30   #9
Turtle
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2004
Location: UK
Posts: 984
Default Re: Airbus A320 landet med "håndbrekket" på.

Quote:
Originally Posted by Dag Johnsen View Post
Kan noen Airbus piloter beskrive hvordan parkeringsbremsen settes paa disse flyene?
Enkelt, man løfter opp bryteren som sitter bak på pedestal (foran gravity gear extension som ble diskutert i en annen tråd) og roterer den 90º. Det er ikke nødvendig å trykke på bremsepedalene i det hele tatt. Ved bremsefeil er parkeringsbremsen faktisk siste instans for å prøve og stoppe og prosedyren er å slå den på og av for å ha litt kontroll på nedbremsingen...

Eneste indikasjon på at parkeringsbremsen er satt er en linje på ECAM og at det vises trykk på den lille, analoge bremsetrykk indikatoren på instrumentpanelet. Når jeg tenker meg om er det lett å overse disse indikasjonene. Siste instans vil være trykkindikatoren, jeg vet ikke helt hva som trigger ECAM indikasjonen.

Hvis de har satt parkeingbremsen på under flyging kan en jo undre seg...der er mange ting en kunne være fristet å prøve ut, men det får da være måte på å la nysgjerrigheten ta overhånd!

Last edited by Turtle; 24-09-2010 at 13:36.
Turtle is offline   Reply With Quote
Old 25-09-2010, 14:05   #10
Dag Johnsen
ScanFlyer Gold
 
Dag Johnsen's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
Default Re: Airbus A320 landet med "håndbrekket" på.

Heisann FBU 4EVER og Turtle!

Takker for svar og det er interessant aa se forskjellen paa Airbus og Boeing sin loesning paa dette.

...saa $1M spoersmaalet er fortsatt, med din(deres) erfaring fra Airbus, tror du det er mulig aa sette parkering brems paa ved en feiltagelse?

Som jeg nevner ovenfor vil jeg hevde det er stort sett umulig aa sette et Boeing parkeringsbrems system paa ved en feiltagelse. Jeg har ogsaa vanskelig for aa se, basert paa deres beskrivelse av Airbus parkeringsbrems system der man maa loefte opp et haandtak og vri 90 grader, at man ubevisst kan sette dette paa...?

Er det noen Airbus tech(s) her paa forumet som kan soeke paa maintenance servcie history og finne om det har vaert system feil med Airbus parkeringsbrems systemer. Jeg har kommet over et par tilfelle med Boeing der det har opstaatt feil med parking brake shutoff valve og bremsetrykket har bygget seg opp under landing.

Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets!
Dag Johnsen is offline   Reply With Quote
Old 25-09-2010, 15:57   #11
FBU 4EVER
ScanFlyer Dusty
 
FBU 4EVER's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
Default Re: Airbus A320 landet med "håndbrekket" på.

Har studert FCOM Vol. 1 2(2) nøye, og det kan virke som om Park Brake håndtaket kan plasseres i ON posisjon i luften og at Alternate Brake pressure vil øke. Dette trykket vil vises på den analoge "klokka". Det er det blå hydraulsystemet som gir dette trykket, ikke det grønne (normal) som kontrolleres av Landing Gear Control and Indicating Unit (LGCIU) og Brake and Steering Control Unit (BSCU). Med Park Brake på, vil PARK BRK lyse grønt i Flight Phases 1,2 og 9,10, dvs. inntil første motor når Take Off Thrust og under 80 knop etter landing og til 5 minutter etter at siste motor har stanset. I alle andre Flight Phases lyser PARK BRK amber og da kommer det en Master Warning med rødt lys og lyd. Dette kan ikke crewet ha oversett, og jeg heller til at det er en teknisk feil ett eller annet sted i systemene.
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium!

Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo!

Dagens Alfista: Hvadda fottur?

"Jag är Stabækfan, hva fan är ni?"
FBU 4EVER is offline   Reply With Quote
Old 25-09-2010, 17:54   #12
Dag Johnsen
ScanFlyer Gold
 
Dag Johnsen's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
Default Re: Airbus A320 landet med "håndbrekket" på.

Hei igjen FBU 4EVER!

Quote:
Originally Posted by FBU 4EVER View Post
...Dette kan ikke crewet ha oversett, og jeg heller til at det er en teknisk feil ett eller annet sted i systemene...
Takker for en veldig detaljert beskrivelse av dette systemet paa Airbus og jeg vil tro det samme; at en tekninsk feil er den mest rimelige forklaringen...

Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets!
Dag Johnsen is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
TV-program: "Det umulige landet" Twin Otter Småprat 2 07-05-2019 22:50
Kabin "enhancement" hos Swiss sine A320/A321 Someone Flyforum 0 06-10-2014 21:55
Kabinen i SAS sine "nye fly" - A320, B737 og andre Star Flyer Småprat 1 26-01-2014 11:17
"Star Alliance" LN-RRL med og uten "winglets" LN-DAG Bilder & foto 22 14-01-2010 14:20
Det store "SYDEN-LANDET" SQ 777 Reiseforum 21 11-11-2008 08:04


All times are GMT +2. The time now is 07:11.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.