![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
|
![]()
Det står å lese at:
Utnyttelsen av flyene er bedret som følge av ekspansjonen og hvert fly har i andre kvartal en utnyttelse på om lag 9,6 timer block hours pr dag, sammenlignet med 7,6 timer block hours i samme periode i fjor. Dette er jo en veldig forbedring og en har i sommer sett at Norwegian har hatt sene avganger innenlands også, noe som bidrar til at flyene blir brukt mer. Forøvrig ser en jo at SAS Braathens sine kveldsavgnger fra vinteren kommer 1 time senere så tallene for SAS Braathens blir vel enda bedre framover. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,074
|
![]()
Dette komer til å bli mer og mer avgjørende for selskapene. Hvor mye de får ut av hvert fly. Lavere kostnader = mere penger.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,347
|
![]()
Og et bedre tilbud til passasjerene som får avgangene spredd utover i tid...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
|
![]()
Men slik det ser ut ifølge tidtabellen til SAS til vinteren så blir det ikke flere avganger...bare mer spredning...vet ikke om det gir samme gunstige effekten med diett etc
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,347
|
![]()
Spredning er bra - vinge til vinge er som kjent ikke bra!!!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
|
![]()
Stemmer det.....så nå blir både ansatte, Posten og de reisende glade.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,347
|
![]()
Tja! De ansatte ender vel opp med lengre arbeidsdager - men jeg tror spredning vil gi sikrere arbeidsplasser så da blir de nok glade alikevel. Posten er nok en aktør som blir happy og ikke minst de reisende som på kveldsavganger nok oppnår større rabatter...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]() Quote:
Akkurat det er ikke mulig .... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,347
|
![]()
Så da blir det kun positivt at flyene spres utover dagen..man må kanskje ha flere ansatte også?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
Tja i kabinen så er det vel et antall som ble sagt opp, tattinn, sagt opp, som nå er på 40% jobb + oncall , så det går vel litt tid før det er balanse i headcount.
Håper at det blir litt jevnere fordeling og fornuftige slinger når (om....) BUSK integrasjonen er ferdigstillt, dvs til sommerprogrammet -06. /Geir |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
|
![]()
I 2005 hadde Norwegian flyene en daglig block hours på 9,6timer.
SAS Braathens hadde 8,2 t block hours, en økning fra 7,9 t i 2004. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 1970
Posts: 1,245
|
![]()
Kunne der ikke være en forretningside i at lave red-eye til leisure og "etniske" destinationer. Det vil give bedre flyudnyttelse og relativt marginale omkostninger.
Eksempler: CPH/OSL/ARN/GOT-BEY/DAM/TUN/AMM/DAM/KRT/SPU/BEG/IST/AYT/ALC/NCE/AGP/KEF/MPL |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
|
![]()
Om jeg ikke husker feil har Sterling har dette fra Sverige, men husker ikke helt destinasjonene...kan det ha vært Ibiza?
Ellers hadde Norwegian seriøse planer om nattflyvninger mellom London og EVE, men ikke kommet noe konkret ut av det ennå. Ennå er vel red eye ruteflights ganske nytt i Skandinavia, men det er nok den vegen det går... |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2004
Posts: 217
|
![]()
Flott at DY øker sin flyutnyttelse. Det har mye å si for lønnsomheten da det betyr samme produksjon med færre flyindivider. Jeg ser gjerne flere kveld og også nattflighter. Spennende å se om pax er villig til å fly på ubekvem tid mot lave priser.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
|
![]()
Flere timer i luften betyr fære på bakken. Det medfører også økt sårbarhet ved forstyrrelser. Tekniske feil, dårlig vær og annet div som kan forsinke et fly vil i større grad forplante seg. Det har altså også en negativ side å ha fly i lufta så lenge. Men det er ingen tvil om at flyene til er i lufta mer nå en før. For noen dager siden f.eks. telte jeg 10 leg for KKF på en dag. Det er litt det.
Hilsen, Laurenz |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
|
![]()
Ja det er jo en sammenheng.....hadde man holdt alle fly på bakken hadde det jo ikke vært sårbart i det hele tatt
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2004
Posts: 217
|
![]()
Husker jeg ikke feil har JetBlue sine A320 hele 11-12 timer i luften per døgn, block hour vil jeg anta. Men så flyr jo JetBlue mye 'long haul' (across the continent).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: ENAN
Posts: 1,323
|
![]()
Antall timer pr fly relaterer ikke til besetningene.
Flyet har ikke behov for å sove eller spise. ![]()
__________________
Intet er som musikken fra en stor stjernemotor... |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
|
![]() Quote:
Man kan jo ha flere crewskifter på samme fly i løpet av en dag. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
NATO-fly krasjet med fly i luften | Hpkris | Flyforum | 5 | 30-08-2011 11:42 |
Lynx 50.000 timer i luften | Speedbird | Flyforum | 3 | 17-09-2009 13:06 |
RYR vs. EZY: Antall fly pr 01.01.2008 | ENGM RAMP | Flyforum | 5 | 08-01-2008 18:41 |
Antall fly | valen | Flyforum | 23 | 02-10-2007 01:47 |
Fly som aldri kom i luften | Trety | Flyforum | 5 | 04-06-2006 14:55 |