Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 16-08-2005, 09:15   #1
LN-HAT
Guest

Default Vi er noen griser på fly

Brukte bleier, sjokolade most ned i gulvteppet og knuste chipsflak overalt. Det er hva som møter rengjøringspersonalet etter norske flypassasjerer.

Fra bt.no
  Reply With Quote
Old 16-08-2005, 10:56   #2
Falcon
ÜberScanFlyer

Falcon's Avatar

Default Re: Vi er noen griser på fly

Sorry, men her sparker man inn vidåpne dører. At flere foreldre kan følge opp barna (og seg selv) i litt større grad på lengre flyturer er jeg imidlertid veldig enig i.
Falcon is offline   Reply With Quote
Old 16-08-2005, 11:52   #3
DY
ScanFlyer Dusty

Folk er ganske sløve ja....men det er endel knep en kan gjør for å rydde opp før landing. Det er vel ofte på charterfly en har best tid med lang flytid. Hva med å samle inn mer søppel FØR landing... Oppfordirng til passasjerer over høyttaleranlegget har ofte en god effekt.
Ordningen med egen mat ombord medfører de mest utrolige innpakningene og rester.
DY is offline   Reply With Quote
Old 16-08-2005, 11:54   #4
LN-FHU
Superflyer

LN-FHU's Avatar

Quote:
Originally posted by Falcon
Sorry, men her sparker man inn vidåpne dører. ......

???????????????

Frode H.
LN-FHU is offline   Reply With Quote
Old 16-08-2005, 11:54   #5
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Men uansett - så bør vi da kunne forvente av mennesker som flyr at de ikke kaster søppel/avfall på gulvet!!!
EB is offline   Reply With Quote
Old 16-08-2005, 12:00   #6
LN-FHU
Superflyer

LN-FHU's Avatar

Mange pax er noen forbannede grisbailla. skulle spurt om de slipper søppel på gulvet hjemme også , og spesielt irriterende er endel småbarnsforeldre som lar små djevlefrø herje tulling ombord med mat og drikke som spruter vegg-i-mellom.
Og dette gjelder ikke bare charterflygninger...........

Personlig ville jeg holdt igjen pax som har unger som etterlater en grisebinge , og latt dem rydde opp i svineriet selv.issed issed issed

Frode H.
LN-FHU is offline   Reply With Quote
Old 16-08-2005, 12:00   #7
DY
ScanFlyer Dusty

Quote:
Originally posted by EB
Men uansett - så bør vi da kunne forvente av mennesker som flyr at de ikke kaster søppel/avfall på gulvet!!!
Helt enig....noen driter i andre og hvordan det ser ut. Og dette gjelder ikek bare barnefamilier. Fløy med SAS mellom Bergen og Oslo for vel 2 år siden og da satt det en forretningsmann på en 3-seter alene på et av kveldsflyene....at han klarte å søle og rote så mye forstår jeg ikke. Avisene (tok selvsagt 3 aviser fra stativet) lå på gulvet i alle de ulike delene...matrester, forretningspapirer lå igjen etc. Det var like før jeg sa noe til han da jeg stod bak han i midtgangen for å gå ut. Angrer ennå som f*** på at jeg ikke gjorde det
Old 16-08-2005, 12:10   #8
Tallone
Newcomer

Det er hva som møter rengjøringspersonalet ???etter norske flypassasjerer.

Vel...Hadde det bare vært så vel at det var rengjøringspersonalet som måtte rydde dette søppelet over alt...men det er det ikke. Det er nok vi som jobber i kabinen som må hive oss rundt og plukke opp det ja. Det med å annonsere at man samler inn rett før man starter nedstigningen kan ha en viss effekt, men det fjerner nok ikke problemet helt.
Hilsen en søppelplukker
Tallone is offline   Reply With Quote
Old 16-08-2005, 12:12   #9
Falcon
ÜberScanFlyer

Falcon's Avatar

Quote:
Originally posted by LN-FHU
Quote:
Sorry, men her sparker man inn vidåpne dører. ......

???????????????
Intet nytt i at det er mer søppel på lengre flighter enn på korte, at det er mer søppel på charterfly enn på ruter med hovedsakelig forretningsreisende, etc. Kort sagt ikke en artikkel som kom med noe grensesprengende nytt.

Men at problemet øker er jo for så vidt interessant. Det rimer dessverre godt med at folk synes å ta mindre hensyn til andre, at det er blitt greit å kutte hjørner der man kan, at det er helt ok å fremme seg selv på bekostning av fellesskapet, osv.

Jeg er forøvrig helt enig i at man bør tvinge pax til å bli igjen og rydde opp dersom det det ser for ille ut og det er praktisk mulig. Har selv nærmest dratt folk tilbake til flyet etter ørene etter at c/a har klaget på griseri.
Falcon is offline   Reply With Quote
Old 16-08-2005, 12:26   #10
raskefot
ScanFlyer Blue

Quote:
Jeg er forøvrig helt enig i at man bør tvinge pax til å bli igjen og rydde opp dersom det det ser for ille ut og det er praktisk mulig. Har selv nærmest dratt folk tilbake til flyet etter ørene etter at c/a har klaget på griseri.
Jeg gjør det samme selv. Senest i forrige uke for eksempel. 7-åringen måtte pent ned på gulvet og plukke opp de 50 nonstoppene han hadde strødd om seg med. Når ikke foreldrene klarer å oppdra barna, så må andre gjøre det. Men jeg synes det er verre med voksne som griser på samme måte. Og oftest gir de bare f*** selv om man sier ifra.
raskefot is offline   Reply With Quote
Old 16-08-2005, 16:17   #11
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Nå er vel ikke nordmenn (eller skandinaver) kjent for å være blant de mest siviliserte i denne verden. Og det er nok mange også her som sikkert har sagt 'det er ikke så nøye lenger, det er jo tross alt ferie' i en eller annen variant. Jeg synes man skal tenke seg nøye om uansett.

Old 16-08-2005, 16:41   #12
DY
ScanFlyer Dusty

Må si at jeg av og til skjemmes over hva enkelte får seg til å gjøre...uten skrupler.

Kø-kultur mangler nesten helt i dette landet...bare å se på hva som skjer ved ombordstigning...skulle tro enkelte ikke forstår at ALLe skal ombord....og en heller burde kle av seg ytterjakken FØR en går ombord.
Old 16-08-2005, 16:47   #13
LN-KOG
Osapanga chipongwe

LN-KOG's Avatar

Verste jeg har opplevd var med ElAl fra Telaviv til Brussel. Da så det ut som ei krigssone, men det var kanskje det det var.

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 16-08-2005, 17:53   #14
Herlov
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally posted by LN-KOG
Verste jeg har opplevd var med ElAl fra Telaviv til Brussel. Da så det ut som ei krigssone, men det var kanskje det det var.
Etter hva jeg har lest på andre forum, så er Israel det verste landet mange som jobber i kabinen kan reise til, nettopp fordi de som reiser dit ikke kan oppføre seg.
Herlov is offline   Reply With Quote
Old 16-08-2005, 18:03   #15
atck
ScanFlyer Gold

atck's Avatar

Jeg blir nå alltid sittende med søppel som er vanskelig å bli kvitt, spesielt rett etter mat. Så sitter man der, har lyst til å kaste søpla for å lese en bok, men det kommer ingen med søppelpose.
Så da setter man greiene på gulvet med intensjoner om å kaste det når crewet kommer rundt, mens så er det glemt/så sover man/leser osv...

Hele greia hadde vært løst hvis man hadde hatt avrivbare poser innmed veggen, slik at det alltid var en søppelpose tilgjengelig.

Flyselskapene må gjerne klage. Men til de har ordnet opp i manglende facitliteter/manglende crew kommer folk til å fortsette med forsøplinga.

Kyrre
atck is offline   Reply With Quote
Old 16-08-2005, 18:27   #16
Tallone
Newcomer

Om du synes at det er et problem for deg at man ikke får tak i pose...så kan jeg jo kanskje anbefale at du tar deg bryet og tar med deg en pose selv neste gang. Verre er det faktisk ikke....
Tallone is offline   Reply With Quote
Old 16-08-2005, 19:30   #17
laurenz
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally posted by atck
Jeg blir nå alltid sittende med søppel som er vanskelig å bli kvitt, spesielt rett etter mat. Så sitter man der, har lyst til å kaste søpla for å lese en bok, men det kommer ingen med søppelpose.
Så da setter man greiene på gulvet med intensjoner om å kaste det når crewet kommer rundt, mens så er det glemt/så sover man/leser osv...

Hele greia hadde vært løst hvis man hadde hatt avrivbare poser innmed veggen, slik at det alltid var en søppelpose tilgjengelig.

Flyselskapene må gjerne klage. Men til de har ordnet opp i manglende facitliteter/manglende crew kommer folk til å fortsette med forsøplinga.

Kyrre
Jeg har aldri etterlatt med en søppelhaug slik de jeg daglig ser på fly. Noen vrøvl at det er lett og glemme osv. I værste fall plukker du med deg søplet når du går av og kaster det idet du går ut. Små søppelposer finnes forresten. Noe ganger er de merket spypose men det kan brukes til det meste og er lette å kaste.

Det var egentlig veldig passende med et Air Europa bilde. De er værstingen når de kommer. Går man i kabinen der skulle man tro at flyet ikke har vært rengjort på noen dager.

hilsen,
Laurenz
laurenz is offline   Reply With Quote
Old 16-08-2005, 19:32   #18
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Setet til en kamerat av meg som fløy Ryanair sammen med meg var inkludert sjokolade i stoffet...som smeltet etter en tur til Hahn og dermed fikk min kamerat seg ny bukse...ikke av Ryanair - men alikevel...
EB is offline   Reply With Quote
Old 16-08-2005, 22:35   #19
atck
ScanFlyer Gold

atck's Avatar

Tallone skrev:
Quote:
Om du synes at det er et problem for deg at man ikke får tak i pose...så kan jeg jo kanskje anbefale at du tar deg bryet og tar med deg en pose selv neste gang. Verre er det faktisk ikke....
Jeg synes ikke det ville være naturlig å ta med seg egen søppelpose på tog, ferje eller hurtigrute. Hvorfor skal flyselskapene være så spesielle at de ikke kan holde oss med søppelposer strategis anbragt?

Laurenz skrev:

Quote:
Jeg har aldri etterlatt med en søppelhaug slik de jeg daglig ser på fly. Noen vrøvl at det er lett og glemme osv. I værste fall plukker du med deg søplet når du går av og kaster det idet du går ut. Små søppelposer finnes forresten. Noe ganger er de merket spypose men det kan brukes til det meste og er lette å kaste.
Jeg ser ingen grunn til å være uhøflig i denne diskusjonen. Førstemann-ut-prinsippet etter landing kan ofte medføre en noe kaotisk exit og da er det lett å glemme både søppel og bøker, blader, briller og egen håndbagasje. Helt greit at enkelte har kontroll på alt i livet, det betyr ikke at de som ikke takler alt like bra gjør det av skjødesløshet eller ondskap.
Jeg sier at søppelposer ville ordnet opp i mye av problemet. Jeg tror ikke flyselskapene kommer langt med å drive holdningsskapende arbeid i denne saken...

Kyrre
atck is offline   Reply With Quote
Old 16-08-2005, 23:00   #20
LN-KOG
Osapanga chipongwe

LN-KOG's Avatar

La oss snu på flisa "for the sake of argument": Hvorfor klager de som skal rydde søppel? Kanskje de har dårlig arbeidsmoral og er blitt giddesløse?

Jeg har til dags dato ikke hørt en renholder på en pub eller restaurant i Norge klage over at det ser ut som et sant helvete på søndag morgen. Heller ikke har jeg hørt søppelkjørere eller kloakkspylere (begge to jobber jeg kjenner fra den gang jeg hadde sommerjobb) klage over drittlukt. Det er noe som hete occupational hazard. I min jobb kan det være mye reising, lite søvn, lange dager og korte helger. Liker jeg det ikke, får jeg finne på noe annet. (Jeg sier bevisst ikke "begynne i det offentlige" for ikke å provosere :devil )

Dette lukter sur agurk.

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules