![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Etter den tragiske ulykken i Hellas tenkte jeg på de fölgende:
Jeg tror at bl.a. denne ulykken förer til en ny diskusjon når de gjelder mennskes rolle i failure-management. Jeg tror ikke dette förer til slutt på pilotyrket, men jeg tror at det skulle ha vaerrt teknisk mulig å lande flyet dersom man ikke var avhengig av folk inne i flyet. Ingen ombrod var fysisk i stand å föret flyet. Men jeg tror at flyet kunne ha landet automatisk dersom autopilot kunne blit komblet til FMS/ autoland ILS via en datalenk. Så vidt jeg vet var det ingenting i veien med selve styreorganene i flyet. Hva tror dere om dette? Beechdriver |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Det er vel viktigere at pilotene prøver å føre flyet nedover for å prøve å redde liv, enn å lande et fly full av døde kropper ved hjelp av auto-pilot?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Det sant men det er ikke poenget. Poenget er at dersom pilotene ikke lenger er i stand å styre flyet bör det kanskje finnes en måte å overrule flyet. Helst med alle i god helse.
Beechdriver |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
i en av de sist John Nance-bøkene var plottet nettopp et slikt system - for å kunne styre fly overtatt av terrorister. Men, jeg tror vel egentlig faren for at et slikt system skulle komme i gale (i alle ordets beytdninger) er større enn den eventuelle nytte man ville ha av å kunne landet et fly der besetningen ikke er i stand til å føre det ned. Hvor ofte inntreffer noe slikt? Jeg har hørt om to tilfeller (om det faktisk er årsaken til helgens ulykke)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Jeg vet heller ikke om det er årsaken til helgens ulykke. Og til enhver tid så vill en risikoanalyse gi gjennomslag. Hvor ofte skjer slikt og er man villig til å betale merprisen for å ungå slike ulykker. Selv vet jeg om ulykken hvor golfspilleren Payne Stewart (Learjet- USA) omkom. Muligens finnes de også sammenheng med Swissair ulykken utenfor Kanada. P.g.a. röykdannelse var de for besetningen blitt umulig å styre flyet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Swissair 111 kunne nok ikke vært reddet med fjernstyring, der brant det i avionikken rett bak cockpit, og flere vitale systemer sviktet faktisk før pilotene mistet bevisstheten.
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn | catocontrol | Flyforum | 113 | 27-01-2025 21:05 |
Værøy får fjernstyrte flytårn | teamseacow | Småprat | 2 | 15-12-2012 22:20 |