Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 15-08-2005, 06:55   #1
Beechdriver
ScanFlyer Silver

Default Fjernstyrte fly

Etter den tragiske ulykken i Hellas tenkte jeg på de fölgende:

Jeg tror at bl.a. denne ulykken förer til en ny diskusjon når de gjelder mennskes rolle i failure-management. Jeg tror ikke dette förer til slutt på pilotyrket, men jeg tror at det skulle ha vaerrt teknisk mulig å lande flyet dersom man ikke var avhengig av folk inne i flyet. Ingen ombrod var fysisk i stand å föret flyet. Men jeg tror at flyet kunne ha landet automatisk dersom autopilot kunne blit komblet til FMS/ autoland ILS via en datalenk. Så vidt jeg vet var det ingenting i veien med selve styreorganene i flyet.

Hva tror dere om dette?

Beechdriver
Beechdriver is offline   Reply With Quote
Old 15-08-2005, 08:20   #2
Herlov
ScanFlyer Molded

Default Re: Fjernstyrte fly

Det er vel viktigere at pilotene prøver å føre flyet nedover for å prøve å redde liv, enn å lande et fly full av døde kropper ved hjelp av auto-pilot?
Herlov is offline   Reply With Quote
Old 15-08-2005, 08:26   #3
Beechdriver
ScanFlyer Silver

Det sant men det er ikke poenget. Poenget er at dersom pilotene ikke lenger er i stand å styre flyet bör det kanskje finnes en måte å overrule flyet. Helst med alle i god helse.

Beechdriver
Old 15-08-2005, 08:29   #4
CK
ScanFlyer Mile High Club

CK's Avatar

i en av de sist John Nance-bøkene var plottet nettopp et slikt system - for å kunne styre fly overtatt av terrorister. Men, jeg tror vel egentlig faren for at et slikt system skulle komme i gale (i alle ordets beytdninger) er større enn den eventuelle nytte man ville ha av å kunne landet et fly der besetningen ikke er i stand til å føre det ned. Hvor ofte inntreffer noe slikt? Jeg har hørt om to tilfeller (om det faktisk er årsaken til helgens ulykke)

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 15-08-2005, 09:25   #5
Beechdriver
ScanFlyer Silver

Jeg vet heller ikke om det er årsaken til helgens ulykke. Og til enhver tid så vill en risikoanalyse gi gjennomslag. Hvor ofte skjer slikt og er man villig til å betale merprisen for å ungå slike ulykker. Selv vet jeg om ulykken hvor golfspilleren Payne Stewart (Learjet- USA) omkom. Muligens finnes de også sammenheng med Swissair ulykken utenfor Kanada. P.g.a. röykdannelse var de for besetningen blitt umulig å styre flyet.
Old 15-08-2005, 10:48   #6
LCH
ScanFlyer Crusty

LCH's Avatar

Swissair 111 kunne nok ikke vært reddet med fjernstyring, der brant det i avionikken rett bak cockpit, og flere vitale systemer sviktet faktisk før pilotene mistet bevisstheten.

Posting Rules