Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 05-09-2010, 19:59   #1
Robin882
ScanFlyer Gold

Robin882's Avatar

Default Kanskje til Dubai fra Kr.sand i Desember

Jeg har altid hatt lyst til å dra på ferie til Dubai. I desember har jeg fri fra skolen og tenkte at dette kansje kunne være ideelt om jeg fikk med en kompis.

Jeg drev å kikket litt rundt på DY sine sider igår for å se på prisene til Dubai, det var ca 4000kr t/r. Jeg sammenlignet dette med SAS sine priser og fikk kjempelyst til å reise ned med SAS da dette bare var litt dyrere og da får jeg fly med A343 kontra B738 til DY.
Jeg så også at det kostet ca 10 000kr totalt om jeg flyr economy ned og business tilbake, og det fristet sykt! Jeg kunne fly SAS (KRS-CPH-DXB) ned og LH/SAS (DXB-MUC-OSL-KRS) tilbake.

Er dette en grei rute mht flyseleskap og service? Hva ville dere anbefalt av andre ruter til samme destinasjon?
Får jeg business hele veien tilbake hos LH om jeg flyr DXB-MUC-OSL-KRS og biletten er kjøpt hos SAS? (Hvis ja, så er jo dette alt for billig!)
Hvor mye poeng kan jeg tjene med EBB kortet mitt (jeg fikk ikke til å regne på dette hos SAS)?

Min flysamling Her

Last edited by Robin882; 06-09-2010 at 01:24.
Robin882 is offline   Reply With Quote
Old 05-09-2010, 20:35   #2
Roxman
ScanFlyer Gold

Default Re: Kanskje til Dubai fra Kr.sand i Desember

Quote:
Originally Posted by Robin882 View Post
Hva ville dere anbefalt av andre ruter til samme destinasjon?
Som trofast Skyteam flyver ville jeg gått for KLM. Da kan du også fly Forretningsklassen på hjemreisen til 10200 kr.
Old 05-09-2010, 21:04   #3
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by Robin882 View Post
Er dette en grei rute mht flyseleskap og service? Hva ville dere anbefalt av andre ruter til samme destinasjon?
Får jeg business hele veien tilbake hos LH om jeg flyr DBX-MUC-OSL-KRS og biletten er kjøpt hos SAS? (Hvis ja, så er jo dette alt for billig!)
Hvor mye poeng kan jeg tjene med EBB kortet mitt (jeg fikk ikke til å regne på dette hos SAS)?
Hvor du bestiller billett har ingen ting å si, bokingklasse/kabin står oppført på hver enkelt leg. (Bestiller du C-klasse på returen hele veien så får du selvfølgelig det både hos LH og SK.)

Vedr. bonuspoeng - se http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=71799

Jeg ville tatt SK/LH fremfor KL.

BA har tilbud t/r OSL-DXB for kr 12000, så det er mulig du kan få en Y/C-kombi (eller Y+/C) for under 10.000 kr dersom det er lov til å kombinere (men da får du jo ikke utreise KRS). Mulig du må ringe dem.

Old 05-09-2010, 22:01   #4
KrisFlyer
ScanFlyer Blue

Flyr du Emirates fra London/Heathrow kan du forøvrig få testet deres A380. Du kan få interlinebilletter med SAS/Emirates fra OSL-LHR-DXB. Denne ruten kan anbefales, selv om LHR (T3) er en elendig flyplass/terminal etter min mening.
KrisFlyer is offline   Reply With Quote
Old 05-09-2010, 23:18   #5
Robin882
ScanFlyer Gold

Robin882's Avatar

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Hvor du bestiller billett har ingen ting å si, bokingklasse/kabin står oppført på hver enkelt leg. (Bestiller du C-klasse på returen hele veien så får du selvfølgelig det både hos LH og SK.)

Vedr. bonuspoeng - se http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=71799

Jeg ville tatt SK/LH fremfor KL.

BA har tilbud t/r OSL-DXB for kr 12000, så det er mulig du kan få en Y/C-kombi (eller Y+/C) for under 10.000 kr dersom det er lov til å kombinere (men da får du jo ikke utreise KRS). Mulig du må ringe dem.
Ja, det blir litt dyrt siden jeg også må ha KRS-OSL t/r.

Quote:
Originally Posted by KrisFlyer View Post
Flyr du Emirates fra London/Heathrow kan du forøvrig få testet deres A380. Du kan få interlinebilletter med SAS/Emirates fra OSL-LHR-DXB. Denne ruten kan anbefales, selv om LHR (T3) er en elendig flyplass/terminal etter min mening.
Hvordan får jeg slike biletter? A380 hadde jo vært knall!
Hvordan er det med poeng på en slik tur?

Min flysamling Her

Old 06-09-2010, 21:25   #6
Boeing_fan
ScanFlyer Molded

Boeing_fan's Avatar

Quote:
Hvordan får jeg slike biletter? A380 hadde jo vært knall!
Hvordan er det med poeng på en slik tur?
Tror det blir dårlig med poeng, da Emirates ikke er i noen allianse. Men mulig de har en form for avtale med en allianse?
Boeing_fan is offline   Reply With Quote
Old 06-09-2010, 21:34   #7
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by Boeing_fan View Post
Tror det blir dårlig med poeng, da Emirates ikke er i noen allianse. Men mulig de har en form for avtale med en allianse?
Allianse og poenger er ikke så tett koblet.

Du kan få poeng på CO eller UA-kortene. De har sikkert avtale med noen andre også (men ikke SK/BA/KL)

Ville heller fløyet i C-klasse med LH enn i turist med EK A380.

Old 06-09-2010, 21:43   #8
Egenes
ScanFlyer Gold

Emirates har sin egen ordning - Skywards.

EK er å foretrekke på en sånn rute. Der er du garantert ett bra fly (ja, setekomforten i A330ene er overlegen).
Eller så er ikke KLM å forakte. Men å fly den ruta med Norwegian tviler jeg på kan være særlig behagelig!
Egenes is offline   Reply With Quote
Old 06-09-2010, 21:49   #9
Henshaw
ScanFlyer Dusty

Henshaw's Avatar

Selv om EK har et bra economyprodukt, så hadde jeg valgt biz hos Lufthansa

Henshaw is offline   Reply With Quote
Old 08-09-2010, 13:23   #10
KrisFlyer
ScanFlyer Blue

Man for vel og merke ikke statuspoeng med UA/CO når man fly med Emirates, men grunnpoeng.

Et annet alternativ er å fly med Qatar Airways (via Doha) eller Etihad (via Abu Dhabi). En annen spennende mulighet er å fly fra Oslo til Istanbul, og videre fra Istanbul til Dubai med Singapore Airlines (Boeing 777-300). Da får man poeing innenfor Star Alliance også.

Last edited by KrisFlyer; 08-09-2010 at 13:27.
KrisFlyer is offline   Reply With Quote
Old 08-09-2010, 13:54   #11
Robin882
ScanFlyer Gold

Robin882's Avatar

Quote:
Originally Posted by KrisFlyer View Post
Man for vel og merke ikke statuspoeng med UA/CO når man fly med Emirates, men grunnpoeng.

Et annet alternativ er å fly med Qatar Airways (via Doha) eller Etihad (via Abu Dhabi). En annen spennende mulighet er å fly fra Oslo til Istanbul, og videre fra Istanbul til Dubai med Singapore Airlines (Boeing 777-300). Da får man poeing innenfor Star Alliance også.
Visste ikke at SQ fløy til DXB fra IST. Jeg har aldri flydd med T7, så dette kunne vært spennende da T7 er mitt favorittfly. Jeg har veldig lyst til å fly noe heavy denne gangen, har flydd for masse med 737 i de siste årene. Sist jeg fløy heavy var da jeg reiste til Pakistan med PIA (743 den gangen). Eneste problem med OSL - IST - DXB er jo at det mest sannsynlig blir en 737 ned til IST (som jeg tror er halve reisen sånn ca), men takk for infoen.

Ang. Etihad så blir det fort dyrere da jeg må til LHR fra KRS først. A346 fra EY er jo et av mine favorittfly, så skal jeg fly EY må det nesten bli med en A346, og de flyr vell bare fra LHR i Europa.

Min flysamling Her

Reply

Posting Rules