![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2008
Location: København
Posts: 697
|
![]()
Hej
Læser lidt om Nuuk lufthavn og debatten om forlængelser af landingsbanen, så den kan klare nyere og større fly. Landingsbanen er i dag 950 meter lang, og der snakkes om 1199, 1799 og endnu længere. Et ønske er bl.a. at kunne flyve CPH-GOH direkte. Der er en lignende debat om lufthavnen i Ilulissat. I den forbindelse har jeg et spørgsmål: Hvor lang landingsbane skal man bruge i GOH før en Airbus 318 med sharlets kan klare turen direkte? Afstanden er ca. 3.600 km og lufthavnen ligger 86 meter over havet. Lars |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,473
|
![]()
Hvorfor A318? Basismodellen har bare en rekkevidde på knappe 3000 km ... Hvis du tenker på BA og deres LCY-operasjon, så har de en spesialversjon med redusert antall seter. Den flyr også kun til SNN på vestgående.
Med tanke på vinterops, bør man nok ikke satse på noe særlig under 2500m hvis ambisjonen er å få nonstop operasjoner til CPH... |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2008
Location: København
Posts: 697
|
![]()
A318, fordi den vel brugere kortere landingsbane? Spørgsmålet skulle vel egentlig være, hvilken flytype ville kræve kortest mulige landingsbane med economy passagerer, og hvor lang skulle banen være?
Lars |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,473
|
![]()
Det enkle vil være å si ARJ, eller Dash-8, men de klarer ikke 300 mil ...
Skal du ha en jet av type 737/A320-familiene på maks avgangsvekt - noe som vil være påkrevet med en så lang tur - er det liten vits å satse på mindre enn 2500m. Nå har jeg ikke tabellene, men jeg tror en full A318 (basic) bruker mer bane enn en 737-700 .. Winglets har imidlertid ingenting å si for takeoff-performance på havsnivå. Det er i 'hot-and-high' operasjoner at det gir utslag. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: BLL South
Posts: 1,937
|
![]()
Husker DM brugte en specialversion af 735-500
til Vagar hvor bremserne var optimerede til formålet. Husker ikke banelængden på vagar
__________________
Well opinions are like assholes, everybody has one ! (Dirty Harry). |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Radar man
Join Date: Jul 2008
Location: Stockholm
Posts: 406
|
![]()
2500m är svårt att få till med nuvarande flygplatsläge tror jag. 1199m ska inte vara några som helst problem, sedan blir det nog dyrt med förlängning. Det behövs absolut direktflyg mellan CPH och GOH.
__________________
Flightradar24 |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Julemanden på vej til Nuuk fra BLL i aften | JELSC | Småprat | 0 | 29-11-2017 12:33 |
Fly af banen i Nuuk (03/05/13) | sk931 | Flyforum | 3 | 03-05-2013 00:52 |
SAS åpner Oslo-Budapest, København-Budapest og København-Praha | FlightDeck | Flyforum | 7 | 03-11-2012 18:37 |
Oslo–København–Vilnius–København–Oslo–København–Os lo–Bergen–Oslo–Bergen–Trondheim–Tro | FlightDeck | TripReports | 37 | 16-09-2011 09:30 |
Nuuk lufthavn | Fysikeren | Flyforum | 2 | 18-02-2010 00:15 |