![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,948
|
![]()
Er ikke bare danske journalister som gjør det , men nå også den norske fagforeningen Parat boikotter Ryanair
http://www.hegnar.no/reise_livsstil/article448643.ece Quote:
Last edited by Someone; 03-09-2010 at 12:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
|
![]()
Men utfører Parat-organiserte gjennom sine stillinger handlingtjenester for Ryanair - og i så fall med den samme prislisten som til andre? At noen få foreningsledere boikotter Ryan på tjenestereise utenlands blir som å blåse i motvind. Hvor mange reiser blir det i året, og hva blir den økonomiske "belastningen" for Ryanair?
__________________
Man small - why fall? Skies call - that's all! |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,948
|
![]()
Ingen, men det er vel mer en symbolsk handling
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
|
![]()
Symbolske handlinger er også viktige - litt som å kjøpe Linux istedetfor Microsoft, men skal det i såfall ha en effekt bør det markeres kraftig eller følges opp med reelle tiltak, mener nå jeg.
__________________
Man small - why fall? Skies call - that's all! |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2009
Location: Oslo
Posts: 268
|
![]()
Hvordan kan da ansatte i Parat selge tjenester til Ryanair? Snakk om dobbeltmoral!
Var dette seriøst ment får de ansatte selv droppe å handle Ryanair på f.eks Torp! |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,132
|
![]()
Men hvor er de som handler Ryanair på Rygge, Haugesund og Torp organisert? Hvis de er Parat-medlemmer så skyter man jo seg selv i foten her.
Mange har fått jobb på Rygge og Torp for å handle Ryanair, skal man ikke, som fagforening i Norge, først og fremst ivareta deres interesser? |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
Det er jo mange selskap i Norge som har "etikkregler" som bla.a beskriver at man ikke skal kjøpe varer og tjenester fra selskaper som ikke tillater de ansatte å organisere seg (og ha et forhold til fagforeninger)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,481
|
![]() Quote:
Parat kan selvfølgelig uttrykke misnøye med Ryanair og selv velge å ikke handle varer fra dem, uten at man nødvendigvis må gå til streik for å være konsekvent. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
|
![]()
Denne saken har minst to sider:
På den ene siden har man et selskap som driver særdeles kostnadseffektivt, og frakter personer fra A til B rimeligere enn konkurrentene normalt klarer. Dette skaper frustrasjon hos de andre. På den annen side snakker vi om et selskap som opererer utenfor de "normale" områder. Dette selskapet tyner flyplassene for avgifter (bare se på Rygge) som andre selskaper ville ha betalt, de kabinansatte (ofte østeuropeere) jobber for knapper og glansbilder (dette vet vi), selskapet har en kreativ måte å dra inn penger på, gjennom å bare vise deler av billettprisen (at Norwegian også forsøker denne løsningen er en annen sak) etc etc. Selskapet er videre kjent for å ikke ville ha handicappede ombord, og andre grupper som belaster selskapet med ekstra omkostninger. De er ikke mulige å få tak i på telefon, dersom det oppstår problemer med reisen. Og sist men ikke minst - så har de kreative tanker om innføring av en-pilot-konsept (!!), at folk skal stå i kabinen (på ståplasser), at dobesøk skal koste penger....etc etc. Dette selskapet er en trussel mot de bestående kjøreregler (kanskje også på sikkerhet etter hvert), og det er å regne med at noen vil reagere på fremgangsmåten. Men så lenge selskapet unngår havarier eller alvorlige hendelser, så vil sannsynligvis Parat og andre tale forgjeves, all den tid så mange er mest interesserte i å komme fra Torp til London (eller hvor det nå skulle være) for 100 kroner. Andre selskaper har et annet servicekonsept, og det koster selvfølgelig. Tally-Ho |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
|
![]()
En prinsipiell holdning om boikott av selskaper som ikke tillater organisering kan man jo forstå, men det er likevel svært problematisk hvis egene medlemmer (f.eks. handlingpersonell) blir rammet.
Et spørsmål er jo det om Ryaniar ikke i stor grad genererer mertrafikk i bransjen, som ellers ikke ville vært der om man bransjen hadde vært som for 15 år siden. Og hva er galt om noen østeuropere (i noen av landene er det stor ledighet, spesielt blant unge) får seg en jobb som etter deres lands konstnadsnivå er godt betalt? Er det solidarisk å sørge for at disse ikke får seg jobb? Momentene om gebyrer, handicappede (som det vel har vært skrevet om at Ryanair håndterer meget greit), manglende telefonkontakt (SAS har også over en times ventetid, og folk i bransjen mener jo at callsenter er avlegs) og Ryanairs PR-stragegi bør neppe være noen grunn til at topper (pamper?) i et fagforbund bør gå til noen boikott. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2009
Location: FL380
Posts: 160
|
![]()
"de kabinansatte (ofte østeuropeere) jobber for knapper og glansbilder (dette vet vi)", opp mot £2000 utbetalt/måned som senior er ikke knapper og glansbilder, det lever du veldig godt for i UK. Flere seniorer i FR tjener såpass bra at de finansierer sin flyverutdannelse på det. Såklart tjener ikke alle i kabinen dette, men de som har jobbet noen år og som jobber hardt.
"Selskapet er videre kjent for å ikke ville ha handicappede ombord"-definitivt bare tull og tøys! På tide at dere begynner å forholde dere til alle fakta! Såklart vil ansatta gjerne ha mer, symbolboikotter gir nok FR like få problemer som FN's trusler om restriksjoner ovenfor Mugabe. Hadde vært helt topp om det ble mer omfattende aksjoner og boikotter, dvs. på felleseuropeisk basis men tviler på at det noen gang skjer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2009
Location: FL380
Posts: 160
|
![]()
The Office for National Statistics' Annual Survey of Hours and Earnings (ASHE) provides some of the most reliable figures.
According to ASHE, "mean" gross annual earnings across all employee jobs in 2008 came to £26,020. Kilde: http://news.bbc.co.uk/2/hi/8151355.stm Last edited by ren flaks; 04-09-2010 at 11:09. Reason: Kilde |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2008
Location: Gardermoen
Posts: 342
|
![]()
Helt greit og naturlig at de boikottes av Parat slik Ryanair driver selskapet på. Jeg vil heller aldri fly med dem, samme som jeg ikke benytter meg av tjenester fra andre selskap jeg velger å holde meg unna.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,739
|
![]()
Du har visst misforstått litt ehall. Det er lite interessant i denne sammenhengen å vite hvilket selskap du personlig vil/ikke vil fly med. Det handler om hvorvidt det er greit at en fagforening boikotter et selskap.
Parat og andre må gjerne boikotte - det er det ingen lov mot. Det blir som andre her nevner, en symbolhandling. Trolig får den ikke så stor effekt, men en boikott er jo i alle fall noe fagforeningspamper kan pynte seg med og vise "at de handler". Dette er selvsagt ingen stor sak - bortsett fra her i forumet hvor jo det å skrive navnet Ryanair er som en rød klut for mange. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
Litt rart at Parat kommer så sent på banen siden ITF kampanjen "Ryanair Be Fair" er noen år gammel.
Eller så er det hyggelig at ØstEuropeere syntes de tjener got i UK..., men hvorfor ingen "Native" ? , Ellers så er det vanligvis Brutto lønna og ikke utbetalt vi pleier å sammenligne siden skatt er et personlig "problem". Hva med de på den "Norske" basen, hvilken tariff gjelder for de ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2010
Posts: 334
|
![]()
Når jeg fløy Ryanair fra RYG til PMI i sommer for å få litt sol på kroppen var det kun polske flight attendants og kapteinen virket også øst-Europeisk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
|
![]() Quote:
Nå har jeg bare brukt Ryanair noen få ganger, men alltid har det vært øst-europeiske CA's ombord. Tenkte da at selskapet søker arbeidskraft der de kan finne den billigst mulig. Cockpit har meg bekjent helt allrighte lønnsbetingelser, men det innebærer bl.a. at de jobber vesentlig mer enn andre piloter (blocktimer), og at de selv er bl.a. ansvarlig for utgifter til ev. hotell eller bosted på basen de flyr fra. Men noen her vet sikkert mer om dette enn jeg. Tror ikke Parat eller andre tilsvarende org. kommer noen vei her uansett, så lenge selskapet ikke bryter gjeldende lovverk. Ryanair er kun meget kreativ, og det er jo ikke ulovlig. Tally-Ho |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2007
Posts: 479
|
![]()
Veldig bra av Parat, ikke en dag for tidlig.
Angående pilotlønninger i RYR, de er ikke i nærheten av bra i det hele tatt. Når MOL snakker om "high salaries" forteller han ikke at at det er brutto kontraktlønning der den ansatte (innleide) selv skal betale alle sosiale utgifter,forsikringer og skatt - i tillegg til utgifter i forbindelse med halvårige PC/OPC, hotell etc. Stakkars. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,739
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2007
Posts: 479
|
![]()
Jeg har detaljkunnskap om emnet for å si det slik.
Dessuten er dette velkjente faktum dokumentert over hele internett. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Flere som er kritiske til Ryanair. Storebrand boikotter. | Cloudius | Flyforum | 12 | 31-03-2013 14:19 |
Siemens-konsernet boikotter Ryanair | tiemand | Småprat | 26 | 29-09-2012 12:38 |
DY krangler med Parat? | Skyhigh | Flyforum | 5 | 17-08-2009 19:47 |
Taxisjåførene boikotter København-Kastrup | TG923 | Flyforum | 5 | 19-05-2006 12:29 |