![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Trondheim
Posts: 3,549
|
![]()
Som fortalt i god morgen posten, hadde jeg i går en lang reise med easyJet fra Gatwick til Madrid. Når vi nærmet oss Madrid, viste det det seg at flyplassen var stengt på grunn av uvær. Kapteinen fortalte at vi kun hadde fuel til 20 - 25 minutters venting, og siden det kunne påregnes at det ville være stengt minst 40 minutter til, satte vi kursen rett til Valencia for å tanke opp og vente der.
Det var jo greit å reise direkte videre i stedet for å sirkle rundt og vente, men jeg forestiller meg at det høres lite ut med ekstra fuel for bare 25 minutter i tillegg til det man trenger til diversion airport. Det kan godt hende at dette er helt normalt, men det hadde vært artig å høre fra dere som har greie på dette hva som er normalt!? Forøvrig, så var dette min første flyvning med easyJet, og det var en behagelig opplevelse. Komforten var OK og mannskapet var blide og behagelige. De nesten tre timene på bakken, ombord i flyet i Valencia gikk rimelig greit, med servering (mot betaling) og grei informasjon. Kapteinen inviterte også de som hadde lyst til en tur i cocpit for ytterligere info og en prat! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Location: UK
Posts: 984
|
![]()
Ikke dårlig de hadde såpass mye holding fuel med seg!
![]() Fuel regnestykket er som følger: Taxi fuel for taxing fra parkering til rullebanen som er beregnet for avgang (rundt om 200kg for Gatwick). Trip fuel (vil gjette 5000kg eller så for Gatwick til Madrid). Contingency fuel som er en slags slakk for ufordelaktig vind, omveier, dårligere ytelser osv. og som er 3% eller 5% av fuel som er beregnet for flygingen (trip fuel) (så rundt om 150kg til 250kg for Gatwick til Madrid). Alternate fuel som er fuel for flyging fra destinasjon (Madrid) til alternativet (Valencia) (litt over 1000kg vil jeg gjette på for din tur). Final reserve som er 30min flyging i 1500ft over ankomstflyplassen (rundt om 1200kg). Så kommer hva de måtte ønske av ekstra på toppen av dette (200kg per 4min eller en runde i holding). For din flyging var dette nok rundt om 600kg når dere tok av fra Gatwick Så totalt for din tur hadde dere med ren gjetning ca. 8000kg fuel ombord før motorene ble startet på Gatwick. Har aldri flydd Gatwick til Madrid men tallene er modifiserte fra A320 til Malaga og Madrid passeres på veien dit. Der er ikke noe som stopper noen og ta av med minimum fuel (som er alt bortsett fra ekstra-delen), så rundtom 7500kg for Gatwick til Madrid, og det er jo hva selskapet ønsker siden det koster mye penger og frakte fuel rundtomkring. Er været fint er det ikke noe i veien for å gjøre det, men kanskje ikke til en plass som Madrid siden ATC i Spania kan være litt uberegnelige for å si det slik ![]() For selskapet jeg er i er det vanlig med 4min ekstra på alle flyginger, og det er det vi tar av med hvis været er fint etc., men på alle flyginger til London (Heathrow eller Gatwick) er der minimum 20min ekstra da dette er et krav til alle siden holding er mer normalen enn unntaket... Uansett vil der alltid være final reserve ombord når du lander. Hvis det under en flyging blir klart at en vil begynne å bruke av final reserve er de pålagt å gi mayday melding med dertilhørende prioriteter osv. Håper dette kanskje satt litt lys på det hele... |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Trondheim
Posts: 3,549
|
![]()
Takk for ytfyllende og opplysende svar - da lærte jeg noe i dag óg
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2008
Location: EGCC
Posts: 472
|
![]()
Takk for utfyllende info om emnet, og der lærte jeg betingelsene for fuel-mayday også!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
|
![]()
Nei, "pan-pan-pan" er ikke er nødsignaler på linje med "mayday", og brukes normalt ikke før man når en akutt krisesituasjon.
"Pan" brukes sjelden, men f.eks. i forbindelse med il-meldinger (kanskje i forbindelse med en veldig syk pax ombord, og der man trenger hurtig assistanse ved landing...) Turtle ga en god info om en A320's fuel-forbruk. Kan legge til at trip-fuel for A320 ligger på ca 2500 kg's/h, for an A321 på ca 3000 kg's/h og for en A330 på ca 6000 kg's/h. Man kan gjennom å lese fuelkravene nedsatt i JAR finne en del varianter for å spare litt på fuel man må slepe med seg. I noen spesielle tilfeller kan man faktisk la være å ta fuel med til alternativ lufthavn (isolated destination, og der lufthavnen ligger mindre enn seks timers flygning unna, med to separate rullebaner (som ikke krysser hverandre) og der de har separate innflygningssystemer/nav.systemer, og der været samtidig er innenfor visse parametere. Men dette brukes lite. Videre kan man spare noe på å redusere contigency fuel (fra 5 til 3 %, eller ved å bruke en egen "reduced contigency procedure"). På den annen side er det noen selskaper (bl.a. Thomas Cook) som åpner for at commander tar med ekstra fuel ut over min. krav, om destinasjon og alternativ ligger veldig tett (som f.eks CPH og MMX - som jo vil ha samme type vær). Dette med fuel er en hel vitenskap i seg selv, og man kan være kreative. Men man skal bare ikke male seg inn i et hjørne, og kunne bruke vanlig airmanship der det kreves. Tally-Ho |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,636
|
![]()
Det hender iallefall at vi benytter oss av "open 5" som Tally-Ho nevner. Swiss gjør dette stadigvekk etter hva jeg har forstått.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hvor mye er avgifter? | fokkeren | Småprat | 5 | 21-07-2012 20:18 |
Fremtidens flymotere , hvor langt unna og hvilke prinsipper/fuel ? | sail4fun | Flyteknisk forum | 0 | 30-08-2009 14:11 |
For mye fuel..ingen bag.. | Boeing | Flyforum | 20 | 08-08-2007 00:49 |
Normalt av spinneren står så mye over? | Friele | Flyforum | 3 | 27-07-2007 00:53 |
Hvor mye fuel... | catocontrol | Flyteknisk forum | 8 | 06-01-2007 09:15 |