![]() |
|
![]() |
#1 |
777 ''Simply the best!''
|
![]()
For nøyaktig fire år siden. I August 2006 skulle jeg, foreldrene mine og broren min på tur til Thailand. Nærmere bestmt Phuket, via Bangkok. Vi bestilte economy class billetter hos Thai International
Så routingen ble: ARN – BKK – HKT - BKK - ARN Da va kofferten endelig færdi! Hmmm, har æ me mæ aljt no? Klokka var 09:00 presis og jeg sto å furta på trappa og lurte på hvor det hadde blitt av pappa… Joda han kom og vi fikk stappet den allerede sprengfulle bilen enda litt fullere. Straks var vi på vei. Gjett hvor? Jo, ARN. Jeg hadde gledet meg i månedsvis til denne turen veldig lenge. Min eneste sjanse for å fly var vanligvis hvert år når jeg skulle fly TRD – OSL –TRD på sommerleir med Norges Blindeforbund (lang historie). Så hver gang jeg tenkte på denne turen så dagdrømte jeg så mye at jeg fikk en saftig anmerkning av læreren på skolen et par ganger. mang hadde jeg dratt ned til naboens flystripe, nemlig ERS – Ersland på Stadsbygda og drømte om kanskje å fly ERS – ARN en gang. Men vi skulle nå kjøre bil til ARN Etter en og en halv dags kjøring, med overnatting på et veldig fint hostell var vi framme. Det var da vi parkrte at jeg så hvor J***ig stor flyplass ARN er. Vi parkerte vel så å si som en 744 på FRA og ble busset inn til terminal 3 hvis jeg husker rett. Da vi kom til check in området så bydde medisinen min på problemer, trodde jeg. Helt til pappa ga Check in agenten to attester og da var visst alt greit. August 2006 ARN – BKK (Don Muang Intl) Airline: TG Departure: 14:40 Arrival: 06:00 Aircraft 747 – 400 Class: Economy Vi kom oss gjennom security og boarding pågår kom en time før avgang og det skulle vise seg at det å dra til gate ekstra tidlig lønte seg. Når vi var igjennom gate skranken ble vi dessverre nødt til å gå igjennom allt for mange passkontroller og sikkerhetskontroller før jeg gikk inn første dør og gløttet opp i biz med misunnelse. Vi fant setene våre, fire plasser i midterste rad i først del av economy-seksjonen, flyet var 95% fullt da dørene gled igjen . Jeg ventet spent på takeoff og vi fikk pushback ti minutter etter tid fordi en pax ikke møtte opp og bagasjen hans skulle offloades før vi stak snuten i været og snudde mot sørøst. En halv time etter at seatbelt sign ble skrudd av ble vi i economy servert middag. Kjøttboller og potetmos som smakte helt forferdelig gikk ned med litt brus, det var også et tørt rundstykke med på brettet. Personalet brukte laaang tid på å rydde sammen alt så klokka ble 17:00 norsk tid før de ble ferdige med serveringen. Lysene ble slukket en time senere som jeg syntes var litt drygt. Setet var en dårlig versjon av SAS sine største mest klumpete seter og knyttnevetesten ble bestått. Men deretter når man skulle legge seg til å sove så kunne man ikke strekke på føttene fordi kneet var borti kanten på stolen foran, som var veldig irriterende Altså det var vanskelig å få sove. Klokka 05:20 ble jeg vekt av småprating og folk som gradvis våknet fra dvalen og på storskjermen så det ut som om vi nærmet oss Don Muang med stormskritt og 10 minutter senere ble frokosten servert. Det var rundstykker og diverse pålegg men absolutt ingenting å skrive hjem om. Rett før landing i Thailands stumme mørke fikk vi lilla thailandske orkideer. Minuttet før touchdowm skrude cabincrew på jazz av alle rare ting. Men det var et bra sjangervalg, for minutter etter så kysset vi bakken og bremset ned. Jeg hadde akkurat vært med om en av de beste landingene i mitt liv. Da vi kom inn til utenlandsterminalen fikk jeg kun et lite glimt av den maskinen som fraktet oss hele veien hit på grunn av at broen bare hadde to vindu. Så var vi nødt til å vise pass og vi ble fotografert, registrert og vi leverte immigration lappene. Så la vi bagasjen på oppbevaring og tok en taxi til elvebåtene som førte oss ut i Bangkoks største elv som så ut som om noen hadde dumpet kloakken i den. Etter noen timer i Bangkok dro vi tilbake til Don Muang og hentet ut bagasjen og gikk en 1,5 km lang gang 10 meter over bakken for å komme til domestic terminalen. Vi sjekket inn hos Air Asia og fikk BPs. Så gikk vi gjennom security og de andre åt på MCDonalds (når man er i Thailand!). Flight nr: 2 Airline: Air Asia Departure: 1145 Arrival 1300 Class Economy (one class) Aircraft: 737 - 500 Ikke stort å nevne om flighten enn at vi ble busset ut til gate og at flyet var ganske velholdt og moderne og hadde gode skinnstoler. Da vi kom inn i ankomsthallen kom bagasjen veldig fort og vi sto utenfor terminalbygget etter ti minutter og ventet på hotellets skyss som aldri kom så vi tok taxi i stedet. Jeg tar også med litt fra hottellene og noen artige plasser vi besøkte Vi skulle bo på Karon Beach Resort hotel og vi hadde fått rom i første etasje med stige fra verandaen og rett ned i et kjempemessig basseng. Så det lovet godt. Rommene var ganske store og de hang sammen med en dør imellom rommene. Etter hvert dro vi på båtturer ut til blant annet Phi Phi Island. Den øya anbefales på det sterkeste hvis du absolutt vil koble av og virkelig slappe av. I løpet av oppholdet så fikk vi oppleve å bli lurt. Det var en utflukt hvor vi skulle få være med på kanopadling på en elv, elefantridning og diverse andre ting. På kvelden ble folk kjørt tilbake til sine respektive hoteller. I brosjyren sto det at middag var inkludert i prisen og vi fortsatte til en gullsmedforhandler. Da forventet de at man skulle handle. Men vi var skrubsultne og sa klart ifra og ble deretter kjørt som de eneste til en restaurant ved en lang pir som vi kunne skimte i det fjerne. Det hele ble svært så ekkelt for vi visste ikke hvor vi var hen og var ganske bekymret. Da vi kom tilbake på Hotellet så var vi helt utslåtte og stupte i seng. Vi fikk smake på mye rar mat på turen og det var ganske spennende men vel å merke en ganske sterk opplevelse. Thailand kryr jo av norske turister som er på charter tur og har opplegget lagt foran seg, mens vi dro til plasser som virkelig representerte Thailand for hva det virkelig er. Neste del kommer i morgen, for nå orker jeg ikke å skrive mer Gjerne kom med kommentarer om ting som kan forbedres Last edited by SE_DDL; 04-09-2010 at 23:10. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Venter på resten... Har du bilder fra flyturene?
![]() |
#3 |
777 ''Simply the best!''
|
![]()
Ja men det må jeg vente med til jeg kommer hjem til faren min for å søke i bildearkivet hans etter bildene. jeg tror kanskje at det fins en video av returlanding på ARN også
Fortsettelse kommer ganske snart nå |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
777 ''Simply the best!''
|
![]()
Etter utsjekk litt før 12:00 fra hotellet satte vi oss i en taxi som kjørte til Phuket Intl Airport. Vi sjekket oss inn hos Air Asia for returflighten til Don Muang og Bangkok hvor vi skulle være før Thais 747 gikk på vingene 00:25. altså tjuefem minutter etter midatt (!).
Flight nr 3 Air Asia HKT - BKK Departure: 13:40 Arrival: 15:00 Class: Economy (one class) Aircraft: 737 - 300 Da vi kom til gate la jeg merke til at dette ikke var samme maskin som vi dro ned med og det fant jeg senere også ut når jeg faktisk snakket med pilotene. De sa også at den nogenlunde harde landingen skyldtes at de hadde feilberegnet tidspunktet for touchdown et par sekunder og hadde gått ned veldig sakte og så pang så hadde bakhjulene vært nede. Men den landingen skal jeg aldri glemme. Selve flighten var hendelsesløs det var bare 30-40% av setene som var opptatt. Jeg kjøpte meg forøvrig en Air Asia Penn som jeg har liggende et eller annet sted her. Air Asia kan minne mest om en kryssning mellom de som utvikler og deretter sparer statsbudsjjettet og Norwegian Air Shuttle ASA men ikke negativt ment og de er ikke som Ryanair hvis noen lurte. Dette er et veldig bra low fare selskap. Veldig gode stoler og god benplass. Da vi ankom domestic hentet vi bagasjen og tok en taxi til utenlandsterminalen på Don Muang Intl. Så leverte vi inn bagasjen vår på oppbevaring igjen. vi fant en Tuk tuk trehjuling og satte oss inn og før vi visste ordet av det så befant vi oss midt i bangkoks verste eksosfylte gater og det anbefales IKKE å ta en tuk tuk gjennom Bangkok uten at man har tilgang på dusj, fordi etter hvert så så vi gråe flekker på oss selv og vi ble bekymret og ba sjåføren kjøre os tilbake til Don Muang. Så vi kom tidlig dit og var helt utslåtte. vi sjekket inn to timer før avgang og gikk gjennom security. Da vi kom airside bestemt vi oss for å gå direkte til gate og ventet der. Så det drøyde til 23:45 før man begynete å forberede og starte boarding. Flight nr: 4 Don muand international er egentlig en asiatisk større versjon av Fornebu synes jeg. Du får den -langt hjemmefra følelsen, når vi går igjennom customs og hører mylderet av mennesker og varmen slår i mot os klokka litt over seks om morran. så det er en veldig interressant flyplass som (ikke brukes mer)? Thai International Airways TG960 BKK - ARN Departure: 00:25 Arrival: 08:30 Aircraft: 747 – 400 Class: Economy Denne gangen greide ikke pappa å få til en fireseter. I steden satt jeg, broren min og mamma på en treseter mens pappa satt rett over midtgangen. Vi fikk pushback on time og takeoff denne gangen var ganske ekstraordinær fordi piloten ga full gass og vi steg som om vi skulle vært en pil. og G - kraften var ganske sterk. 10 minutter etter Seatbelt sign ble skrudd av kom crewet med middagen. Denne gangen bestod middagen av ris og kylling i en eller annen saus. det smakte egentlig bedre enn på flighten nedover. Natta synker inn over alle sammen og vi beveger oss vestover og opp på kontinentet….. Denne natta greide jeg ikke å sove fordi når jeg lente bak stolen så så jeg kabindøren (mange vil nok synes at jeg har flyskrekk men det har jeg ikke og jeg ble bare litt bekymret for ingenting). Jeg våknet klokka halv fem og greide ikke å sove mer enn et par – tre timer og mamma våknet ti minutter senere. Og vi bestemte oss for å kjøpe noen (suvournirer). Jeg kjøpte meg en datamus som så ut som et Thai Airways narrowbody fly mens broren min kjøpte seg et lekesett (han var jo tross alt 7 år da). Cabin crewet på denne flighten var ikke så hyggelige som på forrige flight og det merket jeg under middagsserveringen at de var surmulte og ikke helt på topp men ellers ingen ting å klage på, bortsett fra at setene var mer slitte og at det var trangere mellom setene på denne flighten. BKK – ARN flighten var VELDIG full og det var nesten kaotiske tilstander om bord. Frokosten vi fikk en halvtime før landing bestod av omelett greie og pølser og et rundsrykke, så denne gangen var det ikke så verst. Landingen denne gangen var ganske hard men ikke så aller verst og klokka halv ni (hvis jeg husker rett) gikk vi av flyet og igjennom customs. Vi spiste en noe bedre frokost på ARN og ved 09:30 tiden satt vi i bilen på vei vestover mot ERS, Trøndelag og Fosen. Det er en stor sjanse for at jeg har en del bilder fra flyturene og stor sannsynlighet for at jeg har en video av en av landinge, så stay tuned så blir det nok etter helgen! |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Etter det jeg vet opererte Air Asia kun 737-300!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
777 ''Simply the best!''
|
![]()
Det er godt mulig det ja. kan ha vært innleid for den del.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
777 ''Simply the best!''
|
![]()
et bilde jeg fant fram fra arkivet - Bildet er tatt etter ankomst ARN
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
God fredag morgen fra HKT | TriStar | Flyforum | 15 | 29-03-2019 21:35 |
Hjelp til BKK-HKT | A-380 | Reiseforum | 4 | 27-12-2010 20:23 |
Ikke akkurat spotter schedule på DK fra BGO/SVG til HKT | LN-HAT | Flyforum | 5 | 16-07-2005 08:33 |
MYT med BOO-HKT, TRD-HKT, SVG-HKT og BGO-HKT | Guest | Flyforum | 3 | 22-02-2005 15:43 |