![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Gjennomførte i går en booking på sas.no innlogget med min EB-profil. I dag gikk jeg inn for å sjekke bookingen på ”mine bestillinger”, men der lå den ikke. Ok – sjekket deretter ”Other bookings, made not logged in with your user profile”, men fikk da denne beskjeden: ”We are sorry, no booking could be found. Please change your search criteria”. Ja vel tenkte jeg, hvor jeg så leste teksten: ”Hvis referansenummeret ditt har 6 tall/bokstaver kan du klikke her”. Det viste seg at ”flight bookings” kun godtok 5 tegn, og jammen var det ikke 6 tegn på mitt ref.nr, så jeg klikket på ”her”. Jeg kom da videre til en ekstern side, checkmytrip.com, hvor – surprise, surprise – min booking faktisk ligger.
Dette er ingen big deal, men det får meg til å lure: hvorfor har SAS gjort det så vanskelig for egne kunder å finne igjen sin booking? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
avsluttet
|
![]()
5 tegn: Resaid / sk/ab123
6 tegn: Amadeus / 1a/abc123 2 forskjellige systemer å jobbe mot. Rene sas bookinger foregår ofte i Resaid,og ikke overført som en dummy kopi til Amadeus. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Bookingen er for øvrig kun med SK-materiell. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
avsluttet
|
![]()
Henger vel igjen fra automatiserte systemer fra i gamle dager, og at Amadeus ble innført (var det sent 80-talls, tidlig 90-talls?).
(Amadeus ble skapt av bl.a. SK og de største aktørene i Europa for å kunne jobbe mot/med hverandre direkte til deres bookingsystemer.) Så det blir slik at booking av andre selskaper en SK (f.eks reisebyråder, LH, BA, AF og mange andre) skal ha tilgang til å ordne interline-bookinger og mye mer annet, med leiebil, hoteller og sånt inklusivt inn i èn reise. Og åssen det blir dypere og fremtidig, det vites ikke av meg. Last edited by Wishmaster; 23-08-2010 at 15:43. Reason: (bakgrunn) |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Da dette ble laget, var det knapt noen som hadde hørt om internett, og at kunden i det hele tatt skulle vite hva et pnr-nummer var var uhørt ..
![]() Det blir lettere om et par år når SAS kutter over til Amadeus nyeste plattform. Da blir alt samlet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Ok - ser den.
Dette har jo fungert på tidligere bookinger, og jeg trodde nettopp det var hele poenget med å logge seg inn slik at bookingen var tilgjengelig fra SAS' sider og man kan gjøre endringer. Men man kan kanskje ikke endre seating på SK longhaul uansett før innsjekk starter? Har uansett reservert seter, men synes jo det er litt moro å sjekke av og til om det tilfeldigvis skulle være ledig noen bedre... |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Eurobonus Diamond
|
![]()
Som det står på sas.no
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Ja - det var det jeg forklarte i første post. Essensen er egentlig hvorfor man må til checkmytrip for å finne igjen en booking med SK gjort på sas.no og pålogget med egen profil...
Last edited by A346; 23-08-2010 at 17:09. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]()
Jeg er litt overrasket over at SAS ikke har laget en enkel portalløsning, der du taster inn referansenummeret og blir sendt videre til riktig system. Det burde være en forholdsvis enkel måte å skjule den bakenforliggende forvirringa litt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#11 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Støtes ! Jeg sliter med det samme - har både SK-ref og Amadeus-ref. Finner den greit hos Lufthansa og Blue1, men får ikke valgt SK-seter der. Sas.no nekter å finne den frem
![]()
![]() |
#13 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Heller ikke nogen overraskelse her. Når man kigger på SAS' IT-systemer/webløsninger, så findes der meget mærkeligt. Nogle ting kunne gøres bedre meget enkelt, men bliver der ikke. Mens man derimod en gang i mellem bruge store beløb på noget som i virkeligheden ingen betydning har.
Alene en ting som browser kompatibilitet synes at være noget som ikke har prioritet. Specielt Portalen (som man netop har brugt mange penge på at opgradere) er noget af den dårligste kode jeg nogensinde har set. Her er den ene begynderfejl efter den anden og det er f.eks. umuligt at benytte andre browsere end Explorer. Desværre er der mange lignende ting gemt på de officielle sider også.
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hvordan finne code-share booking class? | Are G | Reiseforum | 2 | 21-02-2015 16:49 |
finne booking på Singaporeair.com | Norwing | Reiseforum | 11 | 04-06-2012 20:05 |
Finne bookingklasse i en Expedia-booking. | Twin Otter | Reiseforum | 9 | 27-04-2012 21:35 |
SAS: Finne reiser for 2010 | gilera | Reiseforum | 4 | 29-04-2011 02:02 |
Hvordan finne igjen priser fra ITA Software hos reisebyråene | espenlok | Reiseforum | 8 | 13-03-2011 12:56 |