![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2005
Posts: 76
|
![]()
I luftfarten gjennom tidene har vi sett mye rart. Noe av den største fiaskosatsingen vi har sett må være i siste halvdel av nittiårene på Torp. Norsk Air, senere Widerøe hadde en fin økning og oppbygging av trafikken på Torp. Da kom Braathens inn og skulle TA markedet. De stilte opp med B737 til Bergen , Stavanger. Flighter med 2 og 3 PAX , og selvfølgelig noen med bedre dekning. Dette husker jeg var flaut å se på. Dette kostet.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,074
|
![]()
Hvis det var så at Braathens skulle satse på Torp kunne de benyttet NAS sine Fokker 50 til dette. Det var vel en eller annen idiot som trodde at B737 var løsningen mot Widerøes Dasher.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2005
Posts: 76
|
![]()
Ryktene den gangen sa at folket ville ha jetmaskiner !
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]()
Folk vil jo som oftest ha jetmaskiner, men de færreste til enhver pris.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.” |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,399
|
![]()
De brukte etterhvert Busy Bee's Fokkere til denne trafikken uten at det gjorde annet enn aa redusere underskuddet noe ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Location: Tromsø
Posts: 2,942
|
![]() Quote:
__________________
Mad dog... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2005
Posts: 76
|
![]()
Ikke helt riktig !! Busy Bee startet faktisk den første trafikken på Torp i 1984. De fløy med F27 Bergen-Stavanger-Torp-Fornebu. Da var de alene. Av en eller annen grunn ga de seg noen år etter.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,074
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Location: Tromsø
Posts: 2,942
|
![]()
Jo,men Braathens satsning var vel på siste halvdel av 90-tallet og det var vel det denne tråden handlet om?Det var derfor jeg stusset på at Busy Bee sine Fokkere ettehvert ble satt inn,for da var jo de gått konk?Men kanskje jeg misforsto hva LN-MOW mente?
![]()
__________________
Mad dog... |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,074
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,399
|
![]()
Ser ut som min husk ikke er helt i traad med historiens sekvenser .... feil rekkefoelge paa evenementene ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,316
|
![]()
Braathens ansatte ganske mange sentrale mennesker på Torp også. Torp skulle vinnes...nå vet vi at det ikke gikk slik...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,074
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,316
|
![]()
Pluss at Widerøe var eid av SAS og da skulle vel alt bekjempes...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
|
![]()
Mneer også det var en konkurranse om firma-avtaler som gjorde at Braathens fløy med store jet-maskiner. Da Braathens likevel ikke fikk avtalen trappet dem ned.
Vil ellers nevne Best/Back som en av de største fiaskoene gjennom tidene.....ikke nødvendigvis tanken bak dette, men den talentløse raske innføringen...firkantete regler som selv ikke de ansatte forstod etc.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,316
|
![]()
Men i dag har vi nettopp fått Best/Back hos de fleste store selskap...på begge sider av atlanterhavet....
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
|
![]()
Ja det har vi. Lavpriselskapene popper opp. Skulle ønske at de tradisjonelle selskapene holdt på det som dem var best på........
Vil ha SAS tilbake til det det var....og ikke kvasi-LCC som nå. Tror faktisk SAS hadde tjent på det. Sjelden dem er billigst likevel så hvorfor ikke like godt legge på en 150,-kr og gi servering ombord. Tror passasjerene vil sette pris på det. Men nok om det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,074
|
![]()
Ja, jeg tror også SAS ville tjent på det. Nå kommer SAS med tall den 17. August så får vi en pekepin hvordan det står til. SAS må få tilbake sitt kjennetegn. Når du går inn i et SASfly skal du vite at du er i ett. Service og den slags. Det å fighte mot LCC selskapenes på dems premisser blir for dumt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,316
|
![]()
Hvis mange nok flyr SAS og skriver inn om at de faktisk ønsker mer service - så kanskje...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,074
|
![]()
Kanskje vi burde starte en underskriftskampanje.... Få SAS tilbake på rett kjøl!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Turnaround times - Hvor reelle er de oppgitte tidene? | Espen_An | Småprat | 6 | 09-05-2015 07:33 |
Flyselskap som har trafikkert Sola opp gjennom tidene. | mach.86 | Flyhistorisk forum | 104 | 08-01-2015 22:03 |
noen flybilder gjennom tidene | flyBG | Bilder & foto | 9 | 22-04-2012 16:30 |
noen fly bilder gjennom tidene | flyBG | Bilder & foto | 1 | 12-04-2012 17:42 |
En absolutt fiasko | AirbusTrond | Flyforum | 0 | 08-08-2007 06:31 |