Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 06-08-2005, 16:37   #1
DY
ScanFlyer Dusty

Default Et tunisisk passasjerfly har styrtet

Fly styrtet i havet
Et tunisisk passasjerfly har styrtet i havet utenfor italienske Palermo på Sicilia.

Flyet skal ha hatt 35 passasjere ombord. Flyet var på vei fra Bari i Italia til Tunis.
Flyet er et Tunisian ATR-42 og tar inntil 50 passasjerer

Skadeomfanget blant passasjerene er ikke kjent, men Sky News melder om at syv passasjerer skal ha blitt sett på vingen til flyet. Flyet skal ha nødlandet 15.55 rundt 13 km fra Palermo.
DY is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2005, 17:44   #2
DY
ScanFlyer Dusty

Default Re: Et tunisisk passasjerfly har styrtet

Nyhetsbyrået AP melder om at fem personer er bekreftet omkommet .

Havnevesenet i Palermo skal ha uttalt til AP at minst 22 personer er reddet fra flyet uten skader. Flyet skal ha nødlandet 15.55 rundt 13 km fra Palermo.

Ifølge Nicolette Tommessile, talskvinne for Italiensk luftfartstilsynet, skal flyet ha fått motorproblemer og rapportert at det ville nødlande på flyplassen i Palermo. 16 minutter senere skal flypersonalet ha gitt melding over radioen at de hadde landet i havet.

Italienske myndigheter har allerede satt i gang en granskning av ulykken.
DY is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2005, 17:46   #3
Lennart
ScanFlyer Rusty

Lennart's Avatar

Tragisk ......
Old 06-08-2005, 18:47   #4
OJB
ScanFlyer Rusty

Ditching med et høyvinget fly er ingen spøk. Det er ikke lett å ta seg ut av kabinen i tide. Det flyter jo en stund på vingene og da er naturligvis flykroppen under vann.
Jeg spurte ved anledning en Widerøe CA hva som er prosedyren ved en eventuell ditching og hun kunne ikke svare på det. Jeg sendte vedkommende frem til skipper'n for å få et riktig svar. Hun kom tilbake og sa at kjerra var tyngst foran og en evakuering da ville foregå bak dersom ditching fant sted.
Følgelig sitter jeg alltid så langt bak som mulig på ATR og Dash'er på overvannsflyginger heretter.
Så da vet man det!
OJB is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2005, 21:45   #5
LN-GBM
ScanFlyer Silver

LN-GBM's Avatar

Er det ikke nå vi skal begynne å diskutere utsagnet &quot;bad luck comes in threes&quot;? Det er jo et vanlig tema når vi bestandig får flere ulykker over en kort periode. Når/hvor blir neste?
LN-GBM is offline   Reply With Quote
Old 07-08-2005, 12:30   #6
CK
ScanFlyer Mile High Club

CK's Avatar

var det ikke noen som etterlyste info om nødlandinger på vann? Her kom det en, og i følge dagens Aftenposten fikk de overlevende på seg vestene!

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 11-08-2005, 10:04   #7
Trety
ScanFlyer Rusty

Trety's Avatar

Quote:
- Uten at det er helt sikkert, tyder ting på at flyet som styrtet på vei fra Italia til Tunisia hadde glemt å fylle bensin, fortsetter Myhre. Det er jo en menneskelig svikt.
Leste denne på Dinside. Hørtes så uproft ut at jeg ikke helt kan se for meg at det stemmer.
Old 11-08-2005, 15:09   #8
Fly high
ScanFlyer Gold

Fly high's Avatar

Et annet sted sto det at &quot;tankbilen var forseglet&quot; fordi man ville undersøke om det var noe grums i drivstoffet som var fylt på flyet ...?

Fly high is offline   Reply With Quote
Old 11-08-2005, 15:12   #9
LN-TAL
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally posted by Trety
Quote:
- Uten at det er helt sikkert, tyder ting på at flyet som styrtet på vei fra Italia til Tunisia hadde glemt å fylle bensin, fortsetter Myhre. Det er jo en menneskelig svikt.
Leste denne på Dinside. Hørtes så uproft ut at jeg ikke helt kan se for meg at det stemmer.
Ja det får vi da for guds skyld håpe, har dem vært så i svime at dem fylte flyet med bensin så er det neimen ikke rart at ting gikk galt.

Nå skal det legges til at jeg ikke vet om motorene på ATR kan gå på bensin, det er mulig dem kan i nødstilfeller, men vet ikke om det er så lurt likevell.

LN-TAL is offline   Reply With Quote
Old 11-08-2005, 15:43   #10
Trety
ScanFlyer Rusty

Trety's Avatar

Quote:
Originally posted by LN-TAL
Nå skal det legges til at jeg ikke vet om motorene på ATR kan gå på bensin, det er mulig dem kan i nødstilfeller, men vet ikke om det er så lurt likevell.
Nå skal vi ikke glemme at for de fleste av Dinsides (og andre massemedias) lesere, er dette i grunnen skitt det samme om det kalles &quot;bensin&quot; eller &quot;drivstoff&quot;. Vi skjønner hva de mener uansett.
Old 12-08-2005, 08:20   #11
Trety
ScanFlyer Rusty

Trety's Avatar

Quote:
Ja det får vi da for guds skyld håpe, har dem vært så i svime at dem fylte flyet med bensin så er det neimen ikke rart at ting gikk galt.
I så fall må de vel kanskje ha vært veldig i svime, jeg regner da med at ATR'en har tankmåler (i en eller annen form)?
Old 12-08-2005, 09:23   #12
LN-TAL
ScanFlyer Silver

Skjønner ikke helt hva du vil frem til, men ATR'en har visning av tankinnholdet ja, på -320 og -500 serien er den digital og viser med tall hvor mye som er ombord. Men jeg regner med at målerene vil vise riktig mengde uansett om det er parafin eller bensin ombord. Igjen: jeg kjenner ikke så godt til ATR'en enda, men ihvertfall på conquest så vises riktig verdi uansett om det er parafin eller bensin ombord (men garret motorene kan også gå på bensin).

LN-TAL is offline   Reply With Quote
Old 12-08-2005, 10:01   #13
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club

LN-KGL's Avatar

Og tankmålerne vises her rett til høyre for kapteinens kne (2x 900 kg)
Old 12-08-2005, 12:00   #14
Trety
ScanFlyer Rusty

Trety's Avatar

Quote:
Skjønner ikke helt hva du vil frem til, men ATR'en har visning av tankinnholdet ja, på -320 og -500 serien er den digital og viser med tall hvor mye som er ombord. Men jeg regner med at målerene vil vise riktig mengde uansett om det er parafin eller bensin ombord. Igjen: jeg kjenner ikke så godt til ATR'en enda, men ihvertfall på conquest så vises riktig verdi uansett om det er parafin eller bensin ombord (men garret motorene kan også gå på bensin).
Sorry, jeg var litt kvikk her, det jeg tenkte på var mer i forhold til om de hadde glemt å fylle drivstoff før avgang i det hele tatt. Det ville jo være litt pussig da om ikke pilotene så at det var lite fuel før de tok av.
Old 12-08-2005, 13:32   #15
ANX
ScanFlyer Gold

ANX's Avatar

Sakset fra et annet forum:

Flight TUI 1153 ATR-72-202 TS-LBB operated by Tuninter, a subsidiary of Tunisair. Captain Chafik Gharbi has 25 years of experience included 10 years flying ATRs.

Yet to be confirmed - reports state that the port engine was the one which started to have problems, followed by the starboard 16 minutes later.

According to RaiNews website, co-pilot states that as far as he can remember, all emergency procedures following the first engine failure were carried out correctly.

The flight uplifted 240 kg fuel in Bari. The analysis from the fueltruck did not yield abnormal results and it has been released to service again. A check of the fuel filters from the recovered wreckage did not yield any impurities.

Latest report appears to show that there was still some fuel remaining in the tanks in the recovered wreckage. CVR/FDR still not located due to depth of sea &gt;1000m in the area.

Old 25-03-2009, 13:33   #16
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Da var flygeren dømt for uvettig flyging.

http://www.nettavisen.no/utenriks/article2587196.ece

Quote:
Da flymotorene streiket, begynte pilot Chafik Gharby å be istedenfor å redde flyet.

Det er domstolen i Palermo som har kommet til denne konklusjonen etter flyulykken 6. august 2005 der pilot Chafik Gharby først ble hyllet som en helt. Han er dømt til 10 års fengsel.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 25-03-2009, 18:00   #17
JetBlue
ScanFlyer Molded

JetBlue's Avatar

Quote:
Originally Posted by Trety View Post
Kan vi tro på det da
JetBlue is offline   Reply With Quote
Old 25-03-2009, 18:18   #18
Farmer
ScanFlyer Crusty

Farmer's Avatar

Vel .. på Egypt Air starter men flyturen med en bønn og prising av Allah på skjermene og høytalerne..
Får håpe at de ikke henfaller til dette i kritiske situasjoner også.

Men, fra spøk til alvor, så tror jeg dette ikke nødvendigvis har så mye med den ene eller andre religiøse retningen å gjøre, men ut fra taleregistratoren å dømme heller et eksempel på en kombinasjon av dårlig airmanship og muligens dårlig trening.
Hvis dette selskapet hadde hatt flere hendelser av samme art, hvor piloten mister hodet er det jo en helt annen skål, og ikke i nærheten av den handlekraft og ro som Capt Scully med crew viste når de landet i Hudson River med døde motorer.

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 25-03-2009, 18:25   #19
Trety
ScanFlyer Rusty

Trety's Avatar

Quote:
Originally Posted by JetBlue View Post
Kan vi tro på det da
At jeg mente det var så uproft at jeg har nesten vondt for å tro på det? Joda, det kan jeg garantere!
Old 25-03-2009, 20:45   #20
Turtle
ScanFlyer Silver

For en som er involvert i skoling av "wannabes" fra de deler av verden kommer dette overhode ikke som noen overraskelse, dessverre...Det skal sies at det kun gjelder en svært begrenset prosentandel men i enkelte deler av noen kulturer er det akseptert at hvis ting begynner å gå galt er det en mening med det og ingenting en kan gjøre med det da utfallet er forhåndsbestemt og overlatt til andre....Det eneste en kan gjøre er å prøve og "hjernevaske" denne tankegangen ut av dem og håpe at de motoriske ferdighetene de får er sterkere en den kulturelle bakgrunnen når det står på som værst.
Turtle is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules