![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
"Adjusted for ash-cloud effects, SAS generated a profit for the second quarter of 2010."
- i følge Mats Jansson Full rapport her: http://se.yhp.waymaker.net/sasgroup/....asp?id=201770 |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
SAS leverer et resultat i Q2 som var bedre enn ventet. Driftsresultatet kom på -349 MSEK, mot ventet -588 MSEK. Askestansen ble anslått til 700 MSEK og SAS ville ha hatt et overskudd uten det.
Resultatene er fortsatt røde, men ting går bedre....og det kanskje viktigste: Kontantstrømmen fra driften var på 503 MSEK http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article1956787.ece Quote:
http://feed.ne.cision.com/wpyfs/00/0...DB/wkr0005.pdf Quote:
Last edited by Someone; 18-08-2010 at 08:51. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
critical mind
|
![]()
Man kan omskrive det beste med "fra blodrødt til lys-rød".
Tallene er hverken sterke eller svake. Svært imot, de ligger noen sted i midten. SAS kan, likesom Norwegian gjorde dette i sitt 2. Kvartalpresentasjon, skylde tapene på aske-skyen som kom fra Island. Likevel er en Minus på 350 Millioner en sak til bekymring, fordi disse penger har selskap ikke til disposisjon for å investere i fly og produktforbedringer.
![]() |
#4 |
Newcomer
|
![]()
Det var en rätt bra rapport med tanke på kaoset med askan. Undrar om inte tredje kvartalet kan bli en riktigt trevlig läsning med tanke på de rekordfyllda kabinerna samt att kostnaderna hela tiden sjunker.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Dere som kan dette med tall, kan dere forklare nærmere, er det som med glasset: enten er det halvfullt eller så er det halvtomt..
http://www.aftenbladet.no/innenriks/...ut_av_SAS.html Rart at det skal se så negativt ut der, og så "positivt" her |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
ScanFlyer Inventory
|
![]() Quote:
Quote:
Overskriften er også feil når det hevdes pengene renner ut....vel SAS hadde sist kvartal (og siste halvår) en positiv cash flow ifølge de fremlagte tallene ....så Jan Petter Helgesen bør nok heller finne en kjendis han kan skrive om eller lage en reportasje om vaskemidler ![]() Man kan gjerne være negative til tallene, det har alle rett til, men man bør i det minste unngå faktafeil og kunne ihvertfall noe om det å lese et regnskap ![]() Last edited by Someone; 18-08-2010 at 12:11. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Ligger salget av 3 fly inne i kvartalsrresultatet? Så de hadde solgt 1 -800 maskin, 321 og en dash i deler. Rakk ikke finlese hele rapporten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Inventory
|
![]() Quote:
På kontantstrømanalysen så er de nok med, da det er en post kalt Sale of fixed assets etc på MSEK 297 og antar det isåfall hører under her. Men dette er ikke inkludert i de MSEK 503 som var cash flow from operating activities så det kommer i tillegg til dette |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#10 |
critical mind
|
![]()
@ Someone
Cash Flow from Operations er negative for 2. Kvartal Sa har vel Helgesen ikke helt urett i det han skriver?!?
![]() |
#11 |
ScanFlyer Inventory
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
critical mind
|
![]()
Ja, bare at Operations og Operating Activities er to helt forskjellige ting. Se hvor den pluss kommer fra!!!
Ikke ond med mer cash i banken, men Operations er forsatt ikke bra nok slik at de klarer a levere en positiv cash-flow.
![]() |
#13 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jeg bare registrerer en ting:
Vi diskuterer enda et kvartalstall med mange hundre millioner i minus. Hvor mange kvartalresultater med enorme minus de siste 10 år har jeg mistet tellingen på. Videre registrerer jeg at SAS akter å skru opp salget av billig-billig billetter ytterligere. Det har de ikke råd til. Katastrofal strategi. Jansson sluttet med beskjed om at han har ordnet opp. Stakkars den som skal ta over. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jeg synes det var veldig bra resultat. Nesten en halv milliard i overskudd om ikke asken hadde kommet over oss. Er relevant å ta med siden det ikke kommer en askesky en gang i kvartalet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]()
Hm, kan ikke noe for det, men dette høres ut som Nils Johan Semb i sine landslagsdager.."Vi var klart best, jeg hadde 13-6 i sjanser. Dessverre hadde vi utur og tapte 4-1 (igjen).."
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
-Og bytte navn til Braathens... ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Det er ikke lett å vende på de journalister, kommentatorer og analytikere om de har "bestemt seg" for å være negative til det siste ;-)
Etter å ha vært med i denne bransjen i snart 25 år, og mesteparten at tiden tett på SAS, ser jeg nå en glød og ikke minst en endret struktur i alle ledd som lover godt for framtiden. Det foregår fortsatt en strømlinjeforming som bransjen knapt har sett maken til, og jeg tror at dette går veien nå. Husk at det er i all hovedsak fjernet årsverk og kostnader på administrativt nivå som betyr mye for enhetskostnadene. De årsverk som er fjernet i Operativ henger mye sammen med antall fly som opereres, slik at der kan det fort øke litt igjen om produksjonen skal opp. SAS jobber mye smartere nå enn bare for et år siden, og ennå smartere blir det ;-) |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Først og fremst mindre arbeidskapital, hvilket er positivt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Jo lavere arbeidskapital jo mindre cash binder man opp. Det er bedre å ha cash i banken, enn oppbunnet i arbeidskapital
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
critical mind
|
![]()
Sånnheten er jo at driften er ikke sunn nok å takle noe uvented. En Lufthansa klarte å levere for 2. Kvartal 2010 en liten overskudd, til tross store tap på grunn av asken. I SAS sitt business modell finnes det null-komma-nix provisjoner for risikoer. Dette medfører at alt uforvented blir brukt som svarte-peter.
SAS har solgt eiendom og verdier til nesten 300 Mio SEK. Ergo ville de havnet på pluss/minus null dersom ikke asken kom og de ikke hadde solgt noe. En usunn bedrift som ikke gir en eneste krone avkasting til sine aksjonærer. Noen mener dette en en bra resultat... Aha. Den måte som SAS driver nå funker så lenge som de har noe å selge. Deretter blir det meget mørkt. Og det er ikke mye igjen man kan selge... Og disse ting som er leiet tilbake koster etterpå mere enn før... Også dette nevnes ingen. Går marked ytterligere opp, så stigger leieratene for fly. Don*t get me wrong, jeg ser de forbedringer fra Minus i Milliardklassen til Minus i hundre-millioner klassen. Likevel er dette ingen resultat å være stolt av. Ingen tvil at de driver bedre enn før, men den store spørsmål er jo om de driver smart og kostnadseffektiv nok. Konkurransen kommer å øke og de få siste monopol-ruter av SAS vil få konkurranse innen kort tid. Mye er skrivet om "fit-for-future". Jeg har mine tviler at SAS er virkelig rusted til en kamp i stort stil mot EZY og FR da CPH Swift åpner. Men vi får se snart...
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SWISS med justert logo | LCH | Småprat | 2 | 04-10-2011 19:24 |
Mer asketrøbbel fra Island? | Concorde | Flyforum | 5 | 01-11-2010 22:51 |
Asketrøbbel hvert tiende år? | Isbamse | Flyforum | 0 | 28-09-2010 10:59 |
Ryanair med halvårsrapport idag | Savipix | Flyforum | 38 | 02-08-2006 00:43 |
Sterling: I jakten på profitt | ENGM RAMP | Flyforum | 7 | 07-05-2006 15:01 |