![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2009
Location: TOS
Posts: 881
|
![]()
(lille frøken TOS_EBG ville fortelle om hennes første EBG-tur, så her følger en rapport fra hennes ståsted, men siden hun ikke kan skrive enda har TOS_EBG ført den i pennen)
For første gang siden gullkortet kom i posten skulle jeg ut å fly så jeg tenkte det kunne være fint å rapportere om hvordan SAS tar vare på sine "gullunger" - jeg fyller forresten 4 år i oktober. Jeg skulle dra til Grimstad på en liten sommerferie for å besøke mine to søskenbarn som bor der. Pappa hadde booket oss "Grandiosa"-billett til KRS via OSL t/r. På OSL skulle vi møte mamma som kom fra Reykjavik, hvor hun hadde vært på møte siden onsdag, før vi alle satte kursen mot KRS. Mamma er forresten enda litt sur fordi hun bare har sølvkort og jeg har fått gull. ![]() (Pappa er ikke så ivrig med kameraet så det er bare to bilder fra en HTC Desire i denne rapporten) Allerede i 11-tiden begynte jeg å mase på pappa om han hadde ringt etter taxi, det var så vidt jeg hadde tid til å gå innom nabohuset for å si ha det til bestemor og bestefar. Litt over halv ett var pappa så lei maset mitt at han ringte etter taxi, derfor kom vi i ganske god tid ned på Langnes for å droppe kofferten. Pappa hadde sjekket oss inn dagen før, og også mamma for å skaffe oss sete på samme rad fra OSL til KRS. Vi kom oss greit gjennom sikkerhetskontrollen og pappa kjøpte meg en is i kiosken før vi fant noen seter ved utgang 22. Her så vi at SK 4416 kom inn nesten ti minutter tidlig, men det varte og rakk før boarding startet og vi ble ikke pushet fra gate før 14:06. SGS brukte 40 minutter på å snu flyet - og det var jo ikke så raskt som forventet..... 08. august 2010 Kl 14:00 TOS-OSL, SK 4417, B737-700WL, LN-RRB Sete 2A Jeg gikk ombord og fikk et smil fra flyvertinnen før pappa guidet oss til vår seterad. Pappa hadde prøvd seg på en frekkis og tatt 2C, men siden det var helt fullt kom det en engelsk turist og ville sitte på 2B - dog protesterte han ikke på å bli tilbudt 2C ![]() Etter avgang prøvde jeg å se etter innkommende Hurtigrute, men vi var ikke så sen at den åpenbarte seg på vår side før vi passerte Rystraumen. Jeg vet ikke om det var all spenningen, men da vi hadde Bardufoss utenfor vinduet var jeg så trøtt at jeg la hodet på låret til pappa og sovna. Som dere ser av det første bildet var knyttnevetesten ikke noe problem. ![]() Pappa spurte flyvertinnen om det ikke var løvemat mer på SAS, og fikk til svar at det hadde de sluttet med ![]() Jeg var sulten så pappa måtte kjøpe meg en pølse og en flaske vann på Franks. Vi gikk mot utgang 24, men det var mye folk på OSL denne ettermiddagen at vi fant oss to seter ved utgang 23. Mamma ringte til pappa og sa at hun ventet på bagasjen og at de hadde landa 10 minutter tidlig (scheduled 16:20) - de 10 minuttene skulle komme godt med da boardingen var godt i gang før hun dukket opp ved utgang 24. Da var hun faktisk glad for sølvkortet som gjorde at hun kunne gå til business bagdrop, køen på economy var så lang at hun ikke trodde hun ville rukket det om hun måtte gå i den. (Note fra pappa: Få fortgang i arbeidet med tollbehandlig på endelig destinasjon!) 08. august 2010 Kl 17:05 OSL-KRS, SK 221, B737-500, Reg=? Sete 2F. Pappa hadde sikret seg 2D, mens mamma hadde fått 3D siden hun ikke kunne velge rad 1 eller 2. Det gikk likevel bra siden den 2 meter høye volleyball-kineserdama som allerede hadde satt seg i 2E ble veldig glad for å få 3D og sitte ved siden av en av sine lagveninner. Mamma måtte sitte ved siden av meg siden jeg ikke hadde sett henne siden tirsdags kveld. Turen til KRS gikk fort, men jeg fikk satt nesten alle klistremerkene på plass i boka jeg fikk av flyvertinna da jeg kom ombord (2. bilde). De hadde ihvertfall noe til meg på denne korte turen i motsetning til forrige flytur. Selv om vi var 4 minutter sen ut fra gaten i OSL parkerte vi 3 minutter tidlig i KRS. Da vi skulle ut av flyet var det første gang jeg måtte gå ned en ekstern trapp og ned på asfalten (jeg har flydd WF, men der er jo trappa intern). Jeg fikk en is av mamma mens vi ventet på at pappa skulle hente bagasjen. Den pri-merkede kofferten til meg og pappa kom midt i køen på beltet nesten samtidig med mamma sin, men vi måtte vente et par minutter til på mammas andre bag. Vi dro så til Sixt for å hente ut leiebilen pappa hadde reservert. Pappa var ikke helt fornøyd med at Sixt mener at en VW Tiguan tilsvarer en Audi A6, men jeg fikk nå et bra barnesete og satt godt i bilen. Den tok oss nå likevel fint frem, rundt og tilbake i løpet av dagene. Etter fine dager med mye sol (og vind), Dyreparken, litt bading, leking, mye iiiis, Sørlandssenteret mm var tiden kommet for hjemturen. Det regnet bøtter og spann på morgenen i Grimstad, men det var nesten stoppet helt opp da vi ankom KRS for å levere bilen og sjekke inn. Vi var ute i god tid så etter sikkerhetskontrollen ble det tid til både en sandwich-is og å se på LN-RNO taxe inn til utgang 6 som SK 211 før den skulle ta oss til Oslo som SK 212. 13. august 2010 Kl 10:30 KRS-OSL, SK 212, B737-700, LN-RNO Sete 5A Da jeg kom ombord fikk jeg et nytt klistremerke-album fra ei hyggelig flyvertinne, men ikke det samme på søndag ![]() Vi gikk av flyet på utgang 28, så vi måtte ned for å ta heisen opp så gå helt ned til transfer og opp igjen til utgang 33 - laaangt. Hvorfor kan man ikke bare slippe rett inn i avgangshallen ved gaten man kommer inn på innland skjønner ikke jeg - det er jo ingen sjekk ved for transfer likevel ![]() Selv om det blinket boarding på tavla hadde de ikke greidd å åpne døre til utgang 33, men etterhvert fikk de gjort det og boarding startet. 13. august 2010 Kl 14:00 OSL-TOS, SK 4416, B737-800WL, LN-RRL (Star Alliance livery) Sete3A Da vi nærmet oss flyet så jeg at flyverten så meg og tok frem noe fra et skap Mannen med Sogndal-dialekt ga meg mitt tredje klistremerke-album på turen, men enda ikke likt de forrige ![]() Mamma hadde lovt meg å kjøpe kylling sandwich på flyet, men før vi kom så langt sovnet jeg av, og sov igjen nesten helt til vi landa i et delvis solfylt Tromsø. Så resten av den spiste jeg da vi kom hjem. Den pri-taggede bagasjen vår kom nesten helt først så vi fikk lett tak i en taxi som tok oss hjem og den lille ferien var over. Alt i alt var det som foventet av SAS med punktlige flygninger og servering, men purser burde kanskje oppdage at det er gullunge(r) ombord og hilse litt ekstra på dem? og OSL kan bli enklere for transfer! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,374
|
![]()
Hehe - en bra debut. Godt å ha pappa sekretær i bakhånd - ska'rre værra så ska'rre værra EBG!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,690
|
![]()
Kjempebra med litt innlands-rapporter sett fra "barnesetet"
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2009
Location: Trondheim
Posts: 96
|
![]()
herlig! små gryter har også gullkort!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Browncoat
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
|
![]()
En bra debut det her ja.
Har faktisk bilde av da dere tok av fra TOS 8/8 ![]()
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2007
Location: Oslo
Posts: 2,540
|
![]()
Hehe genialt..
![]()
__________________
Hjemme bra - borte best / You'll Never Walk Alone |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2006
Posts: 589
|
![]() Quote:
Artig rapport. Vil bare påpeke at det ikke nødvendigvis alltid er SGH (som det nå heter) sin skyld at en turnaround går utover 25 minutter. Det kan også være crewet ombord som er skyld i forsinkelsen, f. eks. hvis det er bytte av cabin crew. Så om du hadde skrevet at SAS brukte 40 minutter på å snu flyet så hadde det dekket begge eventualiteter ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2009
Location: BGO
Posts: 441
|
![]()
Morsom vri på en rapport :-)
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Fra "Vi relanserer service" til "Din tur" | EB | Flyforum | 51 | 24-12-2015 12:11 |
"Kjakan" som halehelt hos DY ? | C130 | Småprat | 8 | 13-05-2012 18:54 |
"Operasjon V for Vanvidd" - noen som kjenner til denne norske "flyfilmen"? | Falcon | Flyhistorisk forum | 6 | 27-12-2009 20:28 |
Hvor "sikker" er flytypen satt opp hos sas.no? | Polaris | Register- og ATC-Forum | 7 | 11-12-2009 22:16 |
USA "salg" hos SAS | Discus | Reiseforum | 14 | 09-09-2009 23:39 |