Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 09-08-2010, 21:46   #1
Hawkboy
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2009
Location: Trondheim
Posts: 96
Default Bemerkelsesverdig hendelse United JFK-SFO

Under min reise fra JFK-SFO igår, skjedde noe meget spesielt. et par timer ut i flighten ble front galley stengt av. Det ble satt opp et gittergjerde, og et off duty crewmember som hadde klappsete, stod vakt mens både pilot og co-pilot benyttet toalettet! Noen som kjenner til om dette er standard prosedyre på UA etter 11 september?
Hawkboy is offline   Reply With Quote
Old 09-08-2010, 22:13   #2
LN-AFG
ScanFlyer Gold
 
LN-AFG's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: ENBR/BGO
Posts: 1,882
Default Re: bemerkelsesverdig hendelse United JFK-SFO

Jepp skulle tru det er standard ja.
__________________
Upcoming Flights:
LN-AFG is offline   Reply With Quote
Old 09-08-2010, 22:22   #3
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,707
Default Re: bemerkelsesverdig hendelse United JFK-SFO

Quote:
Originally Posted by LN-AFG View Post
Jepp skulle tru det er standard ja.
På DL så ble det satt catering-cart på tvers av åpningen mellom cabin og galley når det var crew-bytte ATL-AMS siste jeg fløy.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 09-08-2010, 22:22   #4
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,304
Default Re: bemerkelsesverdig hendelse United JFK-SFO

Var den vakta bevæpnet med en M16 også eller??

Only in the USA!

BF
__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 09-08-2010, 22:47   #5
bamseh
Air Traffic Controller
 
bamseh's Avatar
 
Join Date: Mar 2010
Location: Stavanger
Posts: 737
Default Re: bemerkelsesverdig hendelse United JFK-SFO

Latterlig, rett og slett.
bamseh is offline   Reply With Quote
Old 09-08-2010, 22:58   #6
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,463
Default Re: Bemerkelsesverdig hendelse United JFK-SFO

Etter 9/11 er dette rimelig standard, ja. Aa kalle det latterlig synes jeg imidlertid er noe droeyt ... Det var altfor lett aa kapre fly foer - med slike prosedyrer forhindrer man ihvertfall at uvedkommende tar kontroll over maskinen. Og saa langt har dette faktisk vaert et de faa virkemidlene som har vaert effektive. Hvor mange kapringer har det vaert av amerikanske fly siden 2001?
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 09-08-2010, 23:03   #7
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,707
Default Re: Bemerkelsesverdig hendelse United JFK-SFO

At de ikke ønsker pax i fremre galley når de har døren åpen er jo fornuftig i og med at det er krav om låst dør til cockpit. På DL (A330) skjedde dette veldig diskret, eneste grunnen til at jeg oppdaget det var at jeg skulle på toalettet og ble bedt om å gå på det andre fordi de skulle ha crew-change og benytte toalettet.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 09-08-2010, 23:07   #8
ex_trd
*A Gold/OW Emerald
 
Join Date: Jan 2009
Posts: 683
Default Re: Bemerkelsesverdig hendelse United JFK-SFO

Dette gjøres av alle amerikanske selskaper, og å unnlate å gjøre det er vel et grovt avvik. Det finnes flere varianter, noen bare står der i egen høye person, andre setter tralla foran etc.

Bemerk at piloten aktiverer et lys og et pling i kabinen når naturen kaller. Kort tid etter dette gjør kabinpersonalet seg klart til å passe på. Én av de forsvinner som regel inn i cockpit mens kaptein/styrmann gjør sitt fornødne.
ex_trd is offline   Reply With Quote
Old 09-08-2010, 23:13   #9
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,481
Default Re: Bemerkelsesverdig hendelse United JFK-SFO

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Hvor mange kapringer har det vaert av amerikanske fly siden 2001?
Dette er et dårlig argument, og det vet du.

Først og fremst har kapring av amerikanske fly bestandig vært så uvanlig at det er vanskelig å bruke statistikk som bevis. Dessuten er det etter 2001 gjort så mange endringer i sikkerhetsrutinene, at det er umulig å plukke ut en enkel endring og si at denne har hatt effekt, selv om endringene som helhet har hatt effekt.

Kanskje har endringene i toalettrutinene noe for seg, kanskje er det et lite effektivt tiltak. Å bruke statistikken for å hevde det ene eller andre, blir imidlertid litt tynt.
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 09-08-2010, 23:16   #10
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,463
Default Re: Bemerkelsesverdig hendelse United JFK-SFO

Quote:
Originally Posted by ex_trd View Post
Én av de forsvinner som regel inn i cockpit mens kaptein/styrmann gjør sitt fornødne.
Hvis det er to i cockpit, skal en av kabinen gaa i cockpit mens piloten er ute. Paa langruter med tre foran, ordner de dette selv, naturlig nok.

Selv paa ferryflighter er dette et krav, selv om jeg klarte aa lokke dem ut engang jeg dro igang kaffetrakteren med ekstra velduftende kaffe .....
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 10-08-2010, 00:29   #11
RWY 24
Legal Eagle
 
RWY 24's Avatar
 
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
Default

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Hvis det er to i cockpit, skal en av kabinen gaa i cockpit mens piloten er ute.

Selv paa ferryflighter er dette et krav
Hvorfor? For å lettere kunne beskytte cockpit mot ev. inntrengere med uærlige hensikter?
RWY 24 is offline   Reply With Quote
Old 10-08-2010, 00:33   #12
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,463
Default Re: Bemerkelsesverdig hendelse United JFK-SFO

Nei, i tilfelle uforutsette omstendigheter - og det kan vaere saa uskyldig som at doera gaar i vranglaas ... Det er bare saa ikke piloten blir sittende der alene hvis noe slikt skulle skje.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 10-08-2010, 00:52   #13
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Bemerkelsesverdig hendelse United JFK-SFO

757ene til UA har en en gitter contraption foran rad 1, mens bussene og stoerre fly bruker man carts, men det er ikke stengt i ett par timer, kun en kort tid mens pilotene er paa ramma. Paa PS servicen OPen tok er F dassen foran og da stenger man ikke av galley ett par timer

Latterlig? Vel, vil vel paastaa at det er latterlig aa kalle slik sikkerhet latterlig. Naar titalls av kollegene dine mistet livet ved at en 757 og en 767 ble styrtet i hhv WTC og i ett jorde i Pennsylvania, er det kanskje litt smart med litt sikkerhet.

Cockpit doerene har ogsaa blitt forsterket etter 9/11
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 10-08-2010, 01:07   #14
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,916
Default Re: Bemerkelsesverdig hendelse United JFK-SFO

Stengte også av galley med en tralle når vi fløy United A320 fra IAD - SXM. Virker som en normal rutine i USA.
Kom til å tenke på at kanskje selvmordet Egyptair B767-300 kunne vert unngått om det var en fra kabinen som måtte inn i cockpit mens styrmann var på do.
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 10-08-2010, 06:59   #15
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,354
Default Re: Bemerkelsesverdig hendelse United JFK-SFO

Nå var det vel ikke såveldig mange kapringer av amerikanske fly för 9/11...
EB is offline   Reply With Quote
Old 10-08-2010, 09:51   #16
FBU 4EVER
ScanFlyer Dusty
 
FBU 4EVER's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
Default Re: Bemerkelsesverdig hendelse United JFK-SFO

Quote:
Originally Posted by Hawkboy View Post
....stod vakt mens både pilot og co-pilot benyttet toalettet!
Samtidig? Ja, da er det en bemerkelsesverdig hendelse.
Dette er vel prosedyrer som bare amerikanske selskaper driver med. Personlig synes jeg det er å overdrive noe voldsomt. Hva blir det neste? At pax må bøye seg frem med armene over hodet ved crewbytte? Og CA bevæpnet med bazooka?
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium!

Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo!

Dagens Alfista: Hvadda fottur?

"Jag är Stabækfan, hva fan är ni?"
FBU 4EVER is offline   Reply With Quote
Old 10-08-2010, 09:52   #17
72velle
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 86
Default Re: Bemerkelsesverdig hendelse United JFK-SFO

Quote:
Originally Posted by EB View Post
Nå var det vel ikke såveldig mange kapringer av amerikanske fly för 9/11...
For oss som husker 70-tallet, var det vel ganske mange.
Men 9-11 var det vel fire kapringer samtidig, og det er vel en gjentagelse av denne tragedien man vil unngå - med alle nødvendige virkemidler.
72velle is offline   Reply With Quote
Old 10-08-2010, 09:59   #18
72velle
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 86
Default Re: Bemerkelsesverdig hendelse United JFK-SFO

Quote:
Originally Posted by FBU 4EVER View Post
Samtidig? Ja, da er det en bemerkelsesverdig hendelse.
Dette er vel prosedyrer som bare amerikanske selskaper driver med. Personlig synes jeg det er å overdrive noe voldsomt. Hva blir det neste? At pax må bøye seg frem med armene over hodet ved crewbytte? Og CA bevæpnet med bazooka?
Skjønner ikke denne stadige latterliggjøringen av amerikanere og amerikanske sikkerhetsforanstaltninger. Hvis dette er så forferdelig så er det full frihet til å holde seg unna både amerikanske flyselskaper og amerikansk territorium - slike usaklige kommentarer hører ikke hjemme i VG's vitsespalte engang...
72velle is offline   Reply With Quote
Old 10-08-2010, 10:31   #19
72velle
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 86
Default Re: bemerkelsesverdig hendelse United JFK-SFO

Quote:
Originally Posted by bamseh View Post
Latterlig, rett og slett.
Hvis du virkelig er Air Traffic Controller, må jeg si at din kommentar er meget betenkelig!
72velle is offline   Reply With Quote
Old 10-08-2010, 10:52   #20
JoeW
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
Default Re: Bemerkelsesverdig hendelse United JFK-SFO

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Latterlig? Vel, vil vel paastaa at det er latterlig aa kalle slik sikkerhet latterlig. Naar titalls av kollegene dine mistet livet ved at en 757 og en 767 ble styrtet i hhv WTC og i ett jorde i Pennsylvania, er det kanskje litt smart med litt sikkerhet.
Enig. Jeg er lei av at all amerikansk security er "latterlig". Det er fortsatt ikke 100 %, men jeg tror vi kan være enige om at man ihvertfall forebygger der man kan, og det ihvertfall ikke forringer sikkerheten!!
JoeW is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
KRS-AMS-JFK-SFO Delta Business Elite WooAa TripReports 17 23-08-2013 08:48
SFO-JFK-AMS-KRS Delta/KLM Business WooAa TripReports 5 28-08-2012 17:21
First Class Lufthansa og United, inkl domestic Premium Service JFK-SFO Hawkboy TripReports 43 07-09-2010 22:01
SVG-FRA-EWR-JFK-SFO-LAX-PHL-LGA-JFK-FRA-SVG i C, F og Y B777ER TripReports 13 08-08-2009 22:33
Alvorlig hendelse med ubuden gjest inn i landingskøen på JFK Herlov Flyforum 0 31-07-2009 10:29


All times are GMT +2. The time now is 20:03.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.