Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 30-07-2010, 05:01   #1
mikro
A330

mikro's Avatar

Star Alliance KRS-OSL-FRA-YYC med SAS og Air Canada

Vært en del turer over Atlanteren denne sommeren, ingen av de har vært noe spesielle, men tenkte at jeg kunne skrive en tripreport om den siste reisen min over til Calgary.

Hele planen min var å reise OSL-EWR-DEN-YYC med Continental og United, men siden av en eller annen grunn sto det på billetten at det navnet til faren min som reisende, og ikke mitt. Antok derfor at faren min sitt navn hadde kommet opp som passasjer siden vi brukte hans kredittkort for å betale reisen. Tok da kontakt med United for å rette opp feilen, men de ville ikke rette opp feilen og ba oss betale et gebyr for å kansellere reisen, de tilbydde oss ikke en ny reise for rabattert pris. Vi lette etter en ny reise, og da vi ringte SAS fikk vi en ny reise til en kurant pris. Var da på besøk hos noen slektninger i Kristiansand, så de ordnet utreise fra Kristiansand og retur til Oslo. Ruten var da KRS-OSL-FRA-YYC-LHR-OSL med SAS og Air Canada. Har dessverre ingen bilder fra turen.

SAS Scandinavian Airlines SK208
KRS-OSL
Boeing 737-800, LN-RCN, Hedrun Viking
07:20 – 08:00 Flytid: 0:40

Tante og søskenbarnet mitt kjørte meg fra Hamresanden til Kjevik kl 06:30 og var framme på Kjevik 06:35. Sjekket inn på automaten og fikk bagasjen merket helt fram til Calgary. Leverte bagasjen på bag drop, fikk ikke en priority lapp selv om jeg har EBG. Gikk så gjennom sikkerhetskontrollen som ”pep” på alle denne morgenen. Kom meg omsider inn i avgangshallen og gikk på 7-Eleven og kjøpte meg en kaffe og satt meg ned å ventet på boarding. Boarding begynte ca 07:05 og gikk unna radig, flyet var ca 70 % fullt.

Tok av fra Kjevik noen få minutter etter rutetid i retning sørvest og hadde fin utsikt over Kristiansandsområdet. Etter setebelteskiltet ble skrudd av begynte besetningen frokostserveringen. Det var den vanlige matboksen med en egg og salami sandwich og en boks med juice. I tillegg gikk besetningen rundt med kaffe og te. Vi tedrikkere ble diskriminert ettersom de tok to runder med kaffekanna, men bare en runde med te. Begynte nedstigningen over Grenlandsområdet og vi hadde en myk landing på 1R litt før rutetid. Ettersom flyet skulle videre til Alicante parkerte vi på gate 46 så det ble buss inn til terminalen.

mikro is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2010, 05:02   #2
mikro
A330

mikro's Avatar

Default Re: KRS-OSL-FRA-YYC med SAS og Air Canada

SAS Scandinavian Airlines SK4751
OSL-FRA
Boeing 737-600, LN-RPH, Hamder Viking
09:35 – 11:30 Flytid: 1:55

Hadde en halvannen time å slå hjel på Gardermoen før flyet videre til Frankfurt gikk. Tok meg en tur opp i SAS loungen, og det var bare businessloungen som var åpen denne morgenen. Hentet meg et glass Cola og brukte tiden på å surfe på nettet med iPhonen min før jeg gikk ned til gate 38 hvor LN-RPH ventet på å frakte oss til Frankfurt. Belegget på denne flighten var vel omtrent 100 %, hvorav veldig mange asiatiske turister som var på vei hjem til Asia. Boarding var raskt unnagjort og kapteinen kom på høytaleranlegget og informerte at vi hadde en del motvind så det var lengre flytid nedover enn vanlig.

Tok av på rutetid og jeg brukte flyturen på å se på film på macen min. All servering var mot betaling så jeg kjøpte ingenting, men det så ut som en god del av passasjerene kjøpte noe. Ikke noe mer å nevne om denne flyturen bortsett fra at det ristet en god del under innflygningnen til Frankfurt, og at været var svært grått og trist. Ble buss inn til terminalen, noe jeg liker godt når jeg skal videre til Calgary ettersom vi kommer inn i terminalen like ved hvor Non – Schengen B gatene ligger, og alle Air Canada flightene går derifra.

Old 30-07-2010, 05:03   #3
mikro
A330

mikro's Avatar

Air Canada AC845
FRA-YYC
Airbus A330-300, C-GFAF
14:30 – 15:30 Flytid: 9:00

Gikk rett til passkontrollen, hvor det var svært lite folk. Han foran meg hadde visstnok stilt seg i EU/EØS køen ved en feil og fikk en leksjon av passkontrolløren om at slikt måtte man ikke gjøre. Når det så var min tur gikk det kjapt. Passkontrolløren kastet et kjapt blikk på passet og ga det tilbake. Gikk så rett til en Lufthansa lounge hvor jeg ventet på at gaten skulle åpne. Etter at jeg las B46 på skjermen gikk jeg bort dit, hvor de allerede holdte på med en dokument og ID kontroll. Etter kontrollen ventet jeg en stund før de begynte boarding. Gikk om bord som en av de første og fant setet mitt, 21G som er fjerde raden i Economy kabinen. Boarding tok sin tid, og belegget på denne flighten var omtrent 100 %.

Etter take off fant jeg fram mine Sony støykansellerende hodetelefoner og så på noen TV serier på enRoute underholdningssystem. Utvalget er nokså bra, men filmkategoriene er merkelige syns jeg. Hos Air Canada er noen av kategoriene: Hollywood, Contemporary, Avant Garde, Silver Screen etc, men siden jeg ikke er så bevandret når det kommer til forskjellige typer film foretrekker jeg at de er inndelt i for eksempel: Action, komedie, drama etc.

Ca to timer ut i flyturen var det tid for matservering. Vi kunne velge mellom biff eller kylling, jeg valgte biff og det var en kjøttgryte med båtpoteter og grønnsaker. I tillegg var det en salat og en kjeks, og jeg hadde en ginger ale til drikke. Etter middag så jeg på et par filmer, blant annet Up In The Air og Kick Ass. Likte veldig godt førstnevnte, mens jeg har sett bedre filmer enn den siste. Crewet gikk rundt med vann hele tiden, og hvis du ville ha noe annet å drikke var det bare å spørre. Midtveis i flygningen fikk vi også en iskrem. En uting var at AVOD sluttet å virke og var borte i 30 minutter, crewet begrunnet dette med at det var for mange som brukte det samtidig. 1:30 før landing var det en ny servering, denne gangen var det varme sandwicher som smakte helt greit.

Begynte nedstigningen 25 minutter før landing, og landet litt før rutetid i sommerlige Calgary. Immigrasjonen gikk effektivt, men bagasjen tok en evighet. Air Canadas A330 fra London kom like etter flyet vårt, men de fikk bagasjen først så det ble en kjempelang kø i tollen.

Old 30-07-2010, 05:04   #4
mikro
A330

mikro's Avatar

Både SAS og Air Canada gjorde det bra denne turen. Morgenflygningen mellom KRS og OSL var kjempehyggelig med hyggelig besetning og god frokost. Kan ikke klage på noe her utenom busstransport fra gaten til terminalen.
Karakter: 6

Hyggelig og serviceinnstilt besetning på denne turen også. Skulle ønske at de hadde gratis drikke og snacks på denne turen også, og det var litt trangt om bord, og det ble ikke bedre da han foran meg la ned seteryggen så langt bak det gikk.
Karakter: 5-

Fin flytur dette også. Hjelpsom og hyggelig besetning, men maten var ikke noe spesielt og underholdningssystemet var borte en halvtime. Dette trekker ned.
Karakter: 4+

Takk for at du tok deg tid til å lese, og en kommentar er også hyggelig

Old 30-07-2010, 12:00   #5
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

En grei tur og en grei trip-report, kunne kanskje tenkt meg noen bilder. (I siste posten kunne du kanskje lagt inn overskrift ifht. terningkastene, selv om man skjønner hvilke leg du sikter til.)

Old 10-08-2010, 12:37   #6
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Takk for fin rapport. Likte særlig begrunnelsen for hvorfor AVOD-systemet sluttet å fungere:

Quote:
Originally Posted by mikro View Post
[B]crewet begrunnet dette med at det var for mange som brukte det samtidig. .

Posting Rules