Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 28-07-2010, 21:50   #1
ATC-flyradar
Traveler
 
ATC-flyradar's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Location: Oslo
Posts: 4,822
OBB 78 Piloter + arbeidstid + flytimer

Håper dette er riktig forum, hvis ikke vennligst flytt det på rett sted:

Mitt spørsmål er:

En pilot i kommersiel Norsk flyselskap har sikker et maks antall flytimer pr år å kunne utføre iht til Norskt regelverk, hva er det i forhold til total antall timer - som går til oppmøte, briefing, meto ???

På langdistanse til østen, USA så er det optill 15-16 timer flyvning, er det da noe lov som sier noe om viletid ( som det er på langtransport) ???

Finnes det noe generelt svar å få ???

Jan
__________________


Next flight:
ATC-flyradar is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2010, 00:57   #2
DyRayBan
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2009
Location: Osl
Posts: 142
Default Re: Piloter + arbeidstid + flytimer.

Sakset fra subpart Q:

OPS 1.1100
Flight and duty limitations
....
1.2. Limit on total block times
An operator shall ensure that the total block times of the flights on which an individual crew member is assigned as an
operating crew member does not exceed
(a) 900 block hours in a calendar year;
(b) 100 block hours in any 28 consecutive days.

OPS 1.1105
Maximum daily flight duty period (FDP)

1.3. The maximum basic daily FDP is 13 hours.
1.4. These 13 hours will be reduced by 30 minutes for each sector from the third sector onwards with a maximum total
reduction of two hours.
2. Extensions:
2.1. The maximum daily FDP can be extended by up to one hour.
__________________
Upcoming flights:

En del, for å si det sånn.....

Last edited by DyRayBan; 29-07-2010 at 00:59. Reason: littmerinfo
DyRayBan is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2010, 10:17   #3
Tally-Ho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
Thomas Cook Re: Piloter + arbeidstid + flytimer.

Som man ser ut av JAR Subpart Q kan ikke en langrutepilot jobbe 15-16 timer "duty".
Hovedregelen er max 13 timer, men i spesielle "windows" (f.eks. natten) kan det bety arbeidstid med begrensning ned til 11,45 timer - dog med mulighet for en time forlengelse, og ytterligere mulighet for enda en time forlengelse i spesielle tilfeller.

Av egen erfarng vet jeg at Thomas Cook's Thailandflygninger, der mange typisk starter ut fra OSL litt før midnatt, er rimelig "tight" med hensyn til arbeidstid, alle den tid crewet har min 1 time check in-tid, i tillegg til en flytid på typisk 10,45, og så en halv time utsjekkstid etter dette.
Noen større forsinkelser tåles da ikke, før man kaller ut standbycrew.

Har man utstyrt flyet med godkjent hvileanordning - og det er en ekstra pilot ombord (cruisepilot), er man noe mer fleksibel.

Flyr man OSL-HKT-OSL kreves det 3 dagers nedhviling i Thailand, men flyr man f.eks hjem via Emiratene med crewchange, kortes denne nedhvilingstiden ned.

Reglene er innfløkte, og selv de i bransjen må ofte ta en ekstra sjekk. Men arbeidsschedulene tar automatisk høyde for begrensningene i duty-tid.

Ut over dette kan selvfølgelig de enkelte selskaper ha mer restrektive regler, men ikke mer liberale.

Tally-Ho
Tally-Ho is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2010, 17:45   #4
ATC-flyradar
Traveler
 
ATC-flyradar's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Location: Oslo
Posts: 4,822
Default Re: Piloter + arbeidstid + flytimer.

Tusen takk for infoen - skjønte at det var en del restriksjoner i det yrke. Hvis det er noen flere Piloter som kan fortelle sine erfaringer i det flyselskapet som SAS, Norwegian - kanskje spesielt Norwegian som har turn på 25/30 minnutter så opp i luften igjen - hele døgnet - hva slags arbeidstid har de i Norwegian i europa og innlands ??
__________________


Next flight:
ATC-flyradar is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2010, 18:58   #5
LN-Capt
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2010
Location: Shanghai
Posts: 79
Default Re: Piloter + arbeidstid + flytimer.

Quote:
Originally Posted by Tally-Ho View Post
Har man utstyrt flyet med godkjent hvileanordning - og det er en ekstra pilot ombord (cruisepilot), er man noe mer fleksibel.
Tally-Ho
Hvordan fungerer det i praksis på laange ruter, f.eks LAX-DXB med en oppsatt rutetid på 15:50 ? Eller EWR-SIN med 18:50 ?
LN-Capt is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2010, 19:02   #6
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,451
Default Re: Piloter + arbeidstid + flytimer.

Man kjører med fire piloter - og med godkjent crewrest area kan man fly til man går ut på månedlig maks.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2010, 19:10   #7
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: Piloter + arbeidstid + flytimer.

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Man kjører med fire piloter - og med godkjent crewrest area kan man fly til man går ut på månedlig maks.
Hvis jeg husker riktig så regner bl.a. EK kun de timene man sitter i cockpit som flytid mot de 900, slik at et faktisk årsverk i luften kan være 1500 timer. I tillegg kommer utsjekk og innsjekk. Stakkars folk!!

Et fly flyr, en bil kjører
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2010, 19:13   #8
LN-Capt
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2010
Location: Shanghai
Posts: 79
Default Re: Piloter + arbeidstid + flytimer.

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Man kjører med fire piloter - og med godkjent crewrest area kan man fly til man går ut på månedlig maks.
Hehe. Velbekomme!
Gjelder det samme for resten av crewet?
LN-Capt is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2010, 19:21   #9
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,451
Default Re: Piloter + arbeidstid + flytimer.

Er ikke sikker, men så har jo kabinen mulighet for litt lengre arbeidsdager ... og roadrep og mekaniker følger jo maskinen på hele slingen, selv om det er en uke. Har en kompis som på FB bare melder at han sjekker inn på 'Hotel Boeing' for en tre-fire dagers tid ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3

Last edited by LN-MOW; 29-07-2010 at 19:24.
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2010, 19:35   #10
MD11
ScanFlyer Dusty
 
MD11's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
Default Re: Piloter + arbeidstid + flytimer.

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Er ikke sikker, men så har jo kabinen mulighet for litt lengre arbeidsdager ... og roadrep og mekaniker følger jo maskinen på hele slingen, selv om det er en uke. Har en kompis som på FB bare melder at han sjekker inn på 'Hotel Boeing' for en tre-fire dagers tid ...
Kabinen lengre arbeidsdager? Vi følger akkurat samme regler som pilotene, Subpart Q.
__________________
MD11 - King Of The TriHolers
MD11 is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2010, 19:55   #11
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,451
Default Re: Piloter + arbeidstid + flytimer.

Her borte kan man vel gå 18 timer så lenge det ikke er skedulert med mer enn 14, mener jeg å huske ..
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2010, 21:30   #12
ATC-flyradar
Traveler
 
ATC-flyradar's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Location: Oslo
Posts: 4,822
Southwest Re: Piloter + arbeidstid + flytimer.

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Hvis jeg husker riktig så regner bl.a. EK kun de timene man sitter i cockpit som flytid mot de 900, slik at et faktisk årsverk i luften kan være 1500 timer. I tillegg kommer utsjekk og innsjekk. Stakkars folk!!

Et fly flyr, en bil kjører
Man snakker om timer flyvning, men de aller fleste piloter har min 1 time planlegging, Meto, så neste spørsmål er:

Hvordan har en pilot betalt ( ikke ute etter kronerbeløp):
Fastlønn ?
Tillegg for ubekvemt arbeidstid ?
Lør/søndagstillegg ?
Utelandstillegg ?
Mat/ Dietgodgjørelse ved opphold i forbindelse med lange ruter ??

Bare nyskjerrig hva som betales som tillegg - slik som vi har på landjorden !!

Får alle piloter betalt for helsesjekk, utsjekk, simelatortrening eller retter sagt alt de er pålagt for å inneha mulighet for fly ???

Jan Støkkebo
Utsjekk ?
__________________


Next flight:
ATC-flyradar is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2010, 21:41   #13
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: Piloter + arbeidstid + flytimer.

Det mest vanlige er fastlønn, diett og kjøp av fridager.
Uansett varierer det fra selskap til selskap.
Noen har fastlønn pluss overtid i timer og dager.¨
Noen kan ha ad hoc basert på dager jobbet.
En del selskap har lønn basert på ansiennitet, en del har lønn basert på flytype og ansiennitet. I tillegg er kaptein bedre betalt
Har du prøvd ??
Det gir svar på det meste.

Last edited by Dag Viking; 29-07-2010 at 21:44.
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2010, 21:51   #14
ATC-flyradar
Traveler
 
ATC-flyradar's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Location: Oslo
Posts: 4,822
Default Re: Piloter + arbeidstid + flytimer.

Quote:
Har du prøvd ??
Det gir svar på det meste.
Det er ikke alltid det beste svaret - synes at Pilotene og annet crew kan svare på slike spørsmål - så for mange se svarene

Som sagt, er ikke ute etter tall, det for være dems egen hemmelighet
__________________


Next flight:
ATC-flyradar is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2010, 23:04   #15
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,638
Default Re: Piloter + arbeidstid + flytimer.

Jeg har fast lønn og dietter den tiden jeg er borte fra hjemmebasen. Overtidsbetaling om jeg flyr mere eller har lengre arbeidstid enn det som er fastsatt i kollektivavtalen. Overtid for flyging betales ved blokktid over 75 timer i måneden og ved arbeidstid over 166,75 timer i måneden. Høyere sats for blokktimer.
Evt. salg av fridag.

Medical, utsjekker og slikt dekkes av selskapet.
CFM is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2010, 00:38   #16
SAS-Steward
ScanFlyer Molded
 
SAS-Steward's Avatar
 
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
Default Re: Piloter + arbeidstid + flytimer.

For kabinen er det ganske likt.
Når vi f.eks flyr CPH-BKK eller CPH-NRT må vi hvle minimum 55 minutter i henhold til regelverket. Dette i en godkjent vilemodul/stol el.
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 16-11-2024, 20:39   #17
flyinteressert2
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2022
Posts: 106
Default Re: Piloter + arbeidstid + flytimer

Noen som vet hva som skjedde DY1817 fra LPA til OSL i dag? Hviletid? Var først satt opp med mellomlanding til CPH, sikkert for crewbytte, men er fortsatt ikke i lufta.
flyinteressert2 is offline   Reply With Quote
Old 17-11-2024, 00:36   #18
Trdfly
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Trdfly's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 7,553
Default Re: Piloter + arbeidstid + flytimer

Quote:
Originally Posted by flyinteressert2 View Post
Noen som vet hva som skjedde DY1817 fra LPA til OSL i dag? Hviletid? Var først satt opp med mellomlanding til CPH, sikkert for crewbytte, men er fortsatt ikke i lufta.
Quote:
Ny info
16. nov 19:59
We are sorry to inform that your Norwegian flight DY1817 from Gran Canaria (LPA) to Oslo-Gardermoen (OSL) 16.11.2024 16:45 is delayed due to mandatory crew rest. The estimated departure time is 17.11.2024 08:00. …
https://www.norwegian.no/ruteinformasjon/
Trdfly is offline   Reply With Quote
Old 17-11-2024, 07:27   #19
Vede
ScanFlyer Dusty
 
Vede's Avatar
 
Join Date: Jan 2007
Location: SVG
Posts: 4,707
Default Re: Piloter + arbeidstid + flytimer

Var lange CTOT til LPA i går. Så crew har nok gått ut på tid pga. det?
__________________
Det finnes tre sider av en sak, min, din og den korrekte
Click Here to view my aircraft photos at JetPhotos.Net!
Vede is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Sak om DY og arbeidstid på TV2 Nyhetene kl 21.00 24/2 storg Flyforum 108 28-02-2012 11:51
NRK1 - Nyhetene kl. 19 - arbeidstid Discus Spotteralerts 0 24-02-2012 19:02
Flytimer anyone? LN-GBM Flyforum 0 17-01-2007 00:34


All times are GMT +2. The time now is 22:26.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.