![]() |
|
![]() |
#1 |
Traveler
![]() Join Date: Aug 2006
Location: Oslo
Posts: 4,822
|
![]()
Håper dette er riktig forum, hvis ikke vennligst flytt det på rett sted:
Mitt spørsmål er: En pilot i kommersiel Norsk flyselskap har sikker et maks antall flytimer pr år å kunne utføre iht til Norskt regelverk, hva er det i forhold til total antall timer - som går til oppmøte, briefing, meto ??? På langdistanse til østen, USA så er det optill 15-16 timer flyvning, er det da noe lov som sier noe om viletid ( som det er på langtransport) ??? Finnes det noe generelt svar å få ??? Jan |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2009
Location: Osl
Posts: 142
|
![]()
Sakset fra subpart Q:
OPS 1.1100 Flight and duty limitations .... 1.2. Limit on total block times An operator shall ensure that the total block times of the flights on which an individual crew member is assigned as an operating crew member does not exceed (a) 900 block hours in a calendar year; (b) 100 block hours in any 28 consecutive days. OPS 1.1105 Maximum daily flight duty period (FDP) 1.3. The maximum basic daily FDP is 13 hours. 1.4. These 13 hours will be reduced by 30 minutes for each sector from the third sector onwards with a maximum total reduction of two hours. 2. Extensions: 2.1. The maximum daily FDP can be extended by up to one hour.
__________________
Upcoming flights: En del, for å si det sånn..... Last edited by DyRayBan; 29-07-2010 at 00:59. Reason: littmerinfo |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
|
![]()
Som man ser ut av JAR Subpart Q kan ikke en langrutepilot jobbe 15-16 timer "duty".
Hovedregelen er max 13 timer, men i spesielle "windows" (f.eks. natten) kan det bety arbeidstid med begrensning ned til 11,45 timer - dog med mulighet for en time forlengelse, og ytterligere mulighet for enda en time forlengelse i spesielle tilfeller. Av egen erfarng vet jeg at Thomas Cook's Thailandflygninger, der mange typisk starter ut fra OSL litt før midnatt, er rimelig "tight" med hensyn til arbeidstid, alle den tid crewet har min 1 time check in-tid, i tillegg til en flytid på typisk 10,45, og så en halv time utsjekkstid etter dette. Noen større forsinkelser tåles da ikke, før man kaller ut standbycrew. Har man utstyrt flyet med godkjent hvileanordning - og det er en ekstra pilot ombord (cruisepilot), er man noe mer fleksibel. Flyr man OSL-HKT-OSL kreves det 3 dagers nedhviling i Thailand, men flyr man f.eks hjem via Emiratene med crewchange, kortes denne nedhvilingstiden ned. Reglene er innfløkte, og selv de i bransjen må ofte ta en ekstra sjekk. Men arbeidsschedulene tar automatisk høyde for begrensningene i duty-tid. Ut over dette kan selvfølgelig de enkelte selskaper ha mer restrektive regler, men ikke mer liberale. Tally-Ho |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Traveler
![]() Join Date: Aug 2006
Location: Oslo
Posts: 4,822
|
![]()
Tusen takk for infoen - skjønte at det var en del restriksjoner i det yrke. Hvis det er noen flere Piloter som kan fortelle sine erfaringer i det flyselskapet som SAS, Norwegian - kanskje spesielt Norwegian som har turn på 25/30 minnutter så opp i luften igjen - hele døgnet - hva slags arbeidstid har de i Norwegian i europa og innlands ??
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2010
Location: Shanghai
Posts: 79
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,451
|
![]()
Man kjører med fire piloter - og med godkjent crewrest area kan man fly til man går ut på månedlig maks.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]() Quote:
Et fly flyr, en bil kjører ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2010
Location: Shanghai
Posts: 79
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,451
|
![]()
Er ikke sikker, men så har jo kabinen mulighet for litt lengre arbeidsdager ... og roadrep og mekaniker følger jo maskinen på hele slingen, selv om det er en uke.
![]() Last edited by LN-MOW; 29-07-2010 at 19:24. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
|
![]() Quote:
__________________
MD11 - King Of The TriHolers |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,451
|
![]()
Her borte kan man vel gå 18 timer så lenge det ikke er skedulert med mer enn 14, mener jeg å huske ..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Traveler
![]() Join Date: Aug 2006
Location: Oslo
Posts: 4,822
|
![]() Quote:
Hvordan har en pilot betalt ( ikke ute etter kronerbeløp): Fastlønn ? Tillegg for ubekvemt arbeidstid ? Lør/søndagstillegg ? Utelandstillegg ? Mat/ Dietgodgjørelse ved opphold i forbindelse med lange ruter ?? Bare nyskjerrig hva som betales som tillegg - slik som vi har på landjorden !! Får alle piloter betalt for helsesjekk, utsjekk, simelatortrening eller retter sagt alt de er pålagt for å inneha mulighet for fly ??? ![]() Jan Støkkebo Utsjekk ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]()
Det mest vanlige er fastlønn, diett og kjøp av fridager.
Uansett varierer det fra selskap til selskap. Noen har fastlønn pluss overtid i timer og dager.¨ Noen kan ha ad hoc basert på dager jobbet. En del selskap har lønn basert på ansiennitet, en del har lønn basert på flytype og ansiennitet. I tillegg er kaptein bedre betalt Har du prøvd ![]() Det gir svar på det meste. Last edited by Dag Viking; 29-07-2010 at 21:44. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Traveler
![]() Join Date: Aug 2006
Location: Oslo
Posts: 4,822
|
![]() Quote:
![]() ![]() Som sagt, er ikke ute etter tall, det for være dems egen hemmelighet ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,638
|
![]()
Jeg har fast lønn og dietter den tiden jeg er borte fra hjemmebasen. Overtidsbetaling om jeg flyr mere eller har lengre arbeidstid enn det som er fastsatt i kollektivavtalen. Overtid for flyging betales ved blokktid over 75 timer i måneden og ved arbeidstid over 166,75 timer i måneden. Høyere sats for blokktimer.
Evt. salg av fridag. Medical, utsjekker og slikt dekkes av selskapet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
|
![]()
For kabinen er det ganske likt.
Når vi f.eks flyr CPH-BKK eller CPH-NRT må vi hvle minimum 55 minutter i henhold til regelverket. Dette i en godkjent vilemodul/stol el. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2022
Posts: 106
|
![]()
Noen som vet hva som skjedde DY1817 fra LPA til OSL i dag? Hviletid? Var først satt opp med mellomlanding til CPH, sikkert for crewbytte, men er fortsatt ikke i lufta.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2009
Posts: 7,553
|
![]() Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Jan 2007
Location: SVG
Posts: 4,707
|
![]()
Var lange CTOT til LPA i går. Så crew har nok gått ut på tid pga. det?
__________________
Det finnes tre sider av en sak, min, din og den korrekte Click Here to view my aircraft photos at JetPhotos.Net! |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Sak om DY og arbeidstid på TV2 Nyhetene kl 21.00 24/2 | storg | Flyforum | 108 | 28-02-2012 11:51 |
NRK1 - Nyhetene kl. 19 - arbeidstid | Discus | Spotteralerts | 0 | 24-02-2012 19:02 |
Flytimer anyone? | LN-GBM | Flyforum | 0 | 17-01-2007 00:34 |