![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Etter noen dager i Hong Kong som er beskrevet her var det på tide å komme seg videre og første stopp på planen var Singapore.
Billetter HKG-SIN-HKG var bestilt gjennom SQ sine egne sider, da de til en viss grad stiller i samme klasse som TG når det kommer til billettkjøp og man enten må bestille direkte eller gjennom reisebyrå hvis man skal få OK priser. Avgang fra HKG 10:30 så taxi til Kowloon Station også toget videre derfra ble løsningen. Ingen kø på innsjekk så fikk raskt boarding card og sendt kofferten avgårde. En liten frokost etter security og passkontroll før jeg begynte å tusle mot gate 33 hvor 9V-SRP, en 777-200ER, bygget i 2003, stod å ventet for å fly SQ859 HKG-SIN. ![]() Boarding tok så til og kom meg ombord og begikk meg mot setet mitt som var 33A. Der hadde det satt seg en person, som egentlig skulle sitte i 33B og som må beskriver som en unnacompanied adult. Var trolig en eller annen hushjelp eller noe slikt som skulle sendes fra Hong Kong til Singapore og var tydeligvis ikke helt reisevant og hadde faktisk en slik UM-mappe lignende sak. Kunne heller ikke engelsk, men flyvertinnene var raskt på plass og fikk geleidet vedkommende over i sitt eget sete. Ble etterhvert fullt fly, ihvertfall i economy, men aner ikke i business (som var av den nye regionale sorten) og vi kom oss opp og avgårde. Og knyttnevetesten ble bestått ![]() Nabogaten ![]() Kom oss opp og serveringen tok til. Først fikk man varmekluter og en meny. Deretter en runde med litt drikke og noen nøtter, før matserveringen tok til. Kort fortalt kunne man velge mellom en internasjonal eller orientalsk lunch, hvor først og fremt hovedrett og forretten var forskjellig. Den internasjonale varienten hadde Panfried chicken with tarragon gravy, selected vegetable and mashed potatoes, mens den orientalske, som jeg valgte var Braised pork with szechuan pepercorn sauce, vegetable and fried rice. Tok også en øl til maten ![]() Den nesten 3 og en halv times flyturen ned til Singapore gikk greit og slo i hjelp tiden ved hjelp av KrisWorld, underholdningssystemet til SQ. Så en film, The Runaways og hørste på litt musikk samt måtte jo også fylle ut immigrasjonslappen før ankomst Singapore. Landet på tid og trillet rolig inn til T3 på Changi Airport, som midt på dagen nærmest virker øde og forlatt. Ikke bare er flyplassen bygget med tanke på vekst, men pga SQs rutestruktur hvor avgangene og ankomstene kommer i bølger, så virker nærmest flyplassen tom midt på dagen. Immigration gikk greit og ble vel en 10 minutter venting før kofferten kom og jeg kunne hive meg i en taxi i rettning Sheraton Hotel and Towers hvor jeg var booket inn. Ble så en rask plask i bassenget før jeg tuslet ut i rettning Orchard Road. Relativt behaglig temperatur for å være Singapore og var noen grader kaldere og litt mindre fuktig enn det pleier å være her så gikk helt fint å gå. Spaserte bort til Little India hvor jeg måtte ut med hele 15kr, inkludert en boks cola for middag. Usikker på hva jeg spiste og ikke var det noen meny, men sterkt var det ![]() ![]() Etter det ble det å bevege seg til dette legendariske hotellet ![]() Hvor en av de nærmest obligastoriske Singapore Sling og peanøtter ble intatt ![]() Så ble det noen ![]() ![]() Som ser slikt ut i lyset og kalles Clark Quay, mens jeg ventet på at det skulle bli mørkt og sent nok til å begi meg ut på den berømte night safari i en dyrepark nord på øya ![]() Dagen etter ble det nok en dukkert i bassenget før det ble litt turistbuss sightsseing, her i Orchard Road ![]() Fikk også tatt en nærmere titt på dette ganske spektaktulære bygget ![]() ![]() Financial District ![]() Begynner å bli lei? Vel, sorry mac, men det kommer mer! Mye mer inkludert flere flyturer, flymat, knyttnevetester og et annet kontinent ![]() Og for de som måtte lure: HKG-SIN med SQ booket i H (100% klasse) gir total 1.700 EB-poeng hver vei Last edited by Someone; 25-07-2010 at 14:44. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Nå kjente du noen i Hong Kong og fikk sikkert masse gode tips men det ikke var tilfelle i Singapore, men hvilken by likte du best?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Så var det på tide å komme seg videre og neste destinasjon var Sydney. Billetter var booket på SQ231 som er den siste (vel teknisk sett første) av SQ sine 4 daglige avganger mellom SIN og SYD, med avgang fra SIN 00:20 og ankomst rett før klokken 10 i SYD og opereres med 777-300ER.
Avgang 00:20 betyr at jeg hadde en full dag i Singapore, og heldigvis tilbyr Sheraton en portørtjeneste for bagasjen. Det betyr at jeg leverte fra meg kofferten da jeg sjekket ut og fikk den forseglet. Da jeg så fant ut når jeg skulle bevege meg ut mot Changi, ringte jeg et nummer og da jeg kom opp fra metroen (valgte å ta toget ut) så ble jeg møtt av en fyr med kofferten min utenfor innsjekk på T3. Alt for den nette sum av 50kr, hvilket jeg synes var en god deal. Var ute i ganske god tid, så bølget av fly som går fra SIN sent på kvelden var ennå ikke igang, hvilket betydde få folk på innsjekk og bortimot ingen kø. Etter en dag i Singapore blir man fort litt svett og klam så skiftet før jeg sjekket inn og gikk rett fra security til transfer hotellet hvor man for 8 SingaBols (ca 18kr) kan få dusje. Spiste så litt lett middag, surret litt rundt og fikk tatt noen telefoner, mens jeg konstaterte at det ble mer og mer folk som dukket opp og til deres flighter. Og som balnt de siste den dagen var det endelig tid for pre-boarding på SQ231, hvor 9V-SWF, en 777-300ER levert SQ i desember 2006, stod klar ved gate B6 for den ca 7,5t lange flighten ned til SYD. Boarding tok til og jeg kom ombord og fikk satt meg i setet mitt, 47K, og kunne konstatere at knyttnevetesten ble bestått ![]() Flyet ble etterhvert helt full, ihvertfall i economy, og tror også belegget var bre lenger fremme. Litt taksing før vi kom i luften, da avgang foregikk fra rullebanen på motsatt side i forhold til T3. Kom oss opp og serveringen tok til. Først varmekluter, meny utdeling og en rask runde med drikketralla, hvor jeg fikk meg en øl fra. Dessverre har jeg klart å miste menyen så får ikke ikke presentert den full. SQ har også litt forskjellig serveringskonsept på nattflightene SIN-SYD avhengig av når avgangen er. På avganger som går noen timer tidligere (og som landet grytidlig i SYD....derfor valgte jeg den bort) og som er med A380 så får man full middagsservering, men en liten bit til frokost. SQ231 derimot går såpass sent, slik at det kun er en lett måltid til middag. Enten en sandwich eller en wrap, som da jeg valgte. Men til gjenngjeld så får man da full frokost før landing i SYD ![]() Satt å koste meg med KrisWorld og så noen filmer og et par serier før det ble noen timer søvn. KrisWorld er uansett dessidert beste AVOD system jeg har prøvd, selv om det riktignok er mange jeg ikke har prøvd. Men både utvalg og brukervennlighet er supert. Våknet så like før soloppgang et eller annet sted over Australia ![]() Frokosten, som var noe av det bedre jeg har fått i economy ![]() Landet på rute, men ble vel stående å vente i nærmere 30 minutter før gaten vår ble ledig da en forsinket maskin fra TG stod å blokkerte den vi skulle ha. Immigration gikk greit, men tok litt tid før bagasjen kom. Australske tollere er blant de ivrigste i verden, men jeg hadde så lite bagasje (i forhold til de fleste andre) og ble trodd da jeg så jeg ikke hadde med noe mat eller hadde satt mine ben på en gård i det siste, så var en av de heldige som slapp å måtte sende bagasjen gjennom X-ray. Tok så en taxi til hotellet som var Travellodge rett ved enden av Hyde Park. Greit hotell, og det var først og fremst pris og beliggenhet som var det avgjørende her. Sydney var absolutt en by som anbefales et besøk og legger ved et par bilder herfra Sydney Harbour Bridge ![]() Et ganske kjent bygg, men sentrum i bakgrunnen ![]() ![]() ![]() Tok også båten ut til Manly en dag, selv om det var litt forblåst den dagen. Men 15 grader midt på vinteren er uansett ikke så ille ![]() Leide også bil den ene dagen og tok meg en tur innom blant annet Bondi, hvor jeg spiste frokost, og opp til Blue Mountains. Siden det kun var meg og jeg prioriterte å fly business class, fremfor fancy leiebil, så gikk jeg for det billigste Hertz kunne oppdrive...A: Toyota Yaris eller lignende. Hertz senter i Sydney lå 5 minutters gange fra hotellet, så ble en kort spasertur bort til. Som fryktet var det da nettopp en Toyota Yaris som stod å ventet på meg. Fikk utlevert navi, som jeg hadde bestilt og stilte inn seter og speil og kom meg ikke lenge enn ut av parkeringhuset før jeg kunne fastslå at ting og tang ikke stemte. Blant annet hadde deler av det elektriske anlegget tatt kvelden, så blant annet navigasjonen ikke fikk strøm. Så ble så å levere tilbake dritten og be om en ny bil.....hadde håpet på noe annet, men igjen dukket det opp en Yaris. Riktignok var bremsepedalen her slarkete, men dårlige pedaler er jo bare det man kan forvente i en Toyota. Ellers kan vel vel fastslå at Yaris ikke er helt min type bil Derimot så gikk det overaskende enkelt med venstrekjøring, selv om det var første gang jeg gjorde det. Ikke noe problemer med plasseringen. Eneste var at jeg til stadighet tok feil av blinklys og vindusvisker, samt at jeg ved et par anledninger "lette" etter girspaken i dørlomma ![]() .....også klarte jeg kjøre feil gjennom en bomstasjon så jeg mest sannsynlig ble tatt bildet av, også får man se om det dukker opp noen bot, he he ![]() Bilen ![]() Three Sisters ![]() Dette er ikke en spurv ![]() Blue Mountains ![]() Vel, frem og tilbake er som kjent like langt, og jeg må jo tilbake også.....så stay tuned Last edited by Someone; 25-07-2010 at 15:52. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Inventory
|
![]() Quote:
Uansett er begge steder å anbefale, men hvis jeg fikk valget mellom et par dager i Singapore eller Hong Kong, tror jeg kanskje valget hadde fallt på Singapore. Men som sagt, begge steder er byer som appelerer til meg |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Så var det tid for å begynne på det første hoppet på den lange reiser tilbake til Europa. Første mål var Hong Kong hvor jeg skulle overnatte før LH skulle ta meg tilbake til Europa. Men først stod to flighter med Singapore Airlines for tur, inkludert en flight med Airbus A380.....første gang det ble å prøve den flytypen.
Avgangstid fra SYD klokken 08:05, og passet egentlig bra at jeg fortsatt hadde leiebilen, da jeg skulle levere den på flyplassen. Turen ut til flyplassen gikk greit, men var greit å ha GPS. Utrolig lang kø på SQ sin economy innsjekk og tror det var ca 150 stykker foran meg i køen, 95% indere. Men hadde heldigvis sjekket inn på internett dagen før slik at jeg kunne hoppe over hele køen, selv om jeg ikke hadde boarding card eller noe som helst ![]() Rask gjennom security og fikk meg en liten matbit og begikk meg ut mot gaten hvor ![]() Boarding tok til og det gjaldt å finne riktig inngang, som ledet til riktig gate. Jeg hadde sete i den lille economy cabinen bakerst i 2. etasje og da gå man ombord i samme bro som de som reiser business og som utgjør mesteparten av 2. etasjen. Itillegg er den en egen bro for de heldige som reiser i Suites, forrest i 1. etasje, samt en inngang til dør 2 som leder den store massen til economy i 1. etasje. Kom så ombord og fant setet mitt i 74K, og havnet mitt blant enn storfamilie på tur....tror jeg telte 6 eller 7 unger (i alderen 10 til 20 eller noe slikt). Av en eller grunn hadde faren fått en toseter for seg selv helt bakerts på 82K og lurte på om jeg ville bytte, hvilket ikke var noe problem. Litt dårligere recline bakerst, men en toseter for meg selv mer enn veide det opp. På 82K sitter man ved den eneste vinduet man ser bak den siste døren oppe, mens de på 81 ikke har noe vindu i det hele tatt, selv om de derimot at 2m benplass ![]() Uansett var knyttnevetesten bestått, både sittende rett og på skeive ![]() ![]() Ble så pushback, og man fikk se mer av den dominerende aktøren på SYD ![]() Passerte disse som nettopp hadde blitt tauet til fjernpark, hvor de vel står å blomstrer store deler av dagen får returen hjem senere ![]() Linet opp på rullebanen og kunne begynne take-off. Og det er da man virkelig merker hvor mye stillere A380 er enn alle andre fly i dag. Servering tok så til og man kunne til frokost enten velge Singapore roti prata eller Omelette with hollandaise, ham, roasted tomato and hash brown potato. Og da fish curry ikke fristet til frokost ble det omeletten ![]() Både frokosten og lunch senere tok ganske langt tid å få delt ut av den ene enkle grunn.....minst halve kabinen hadde special meal. Var som sagt svært mange indere ombord og samtlige enten hadde hindi eller veggis måltid, og man kan sikkert slenge i et par kosher eller halal måltid også, så var det ikke rart det tok lang tid før vi vanlige fikk våre måltid. Strengt tatt så burde selskapene heller dele ut måltidet til kresne folk etterpå og ikke før, men det er nå min mening. Satt også her stort fordypet i KrisWorld, men et stykke uti flighten var det også tid for litt utdeling av peanøtter.....og det skyldes jo fint ned med en GT ![]() Itillegg til stadige runder med juice og vann, var det heller aldri noe problem å få sterkere saker, så ble også noen øl underveis. Et helt tilfeldig kabinbilde....sånn apropos Fred Olsen ![]() ![]() Ble så tid for lunch servering og valget stod da mellom Pan fried fish fillet served with creamy white wine sauce, buttered vegetables and steamed potato eller Stir fried chicken with spring onion and ginger, seasonal vegetables and steamed rice. Valgte da fisken, som ble skyldt ned med litt hvitvin......og retten var absolutt god ![]() Til dessert fikk vi utlevert en variant av kroneis ![]() Hadde satt mesteparten av reisen på Eurobonus, bortsett fra SIN-SYD-SIN som jeg satte på BMI Diamond Club og ca her, et eller annet sted over Indonesia så passerte jeg grensen for gull der, så nå venter jeg bare på et BD*G kort ![]() Etter en utrolig behaglig tur for å være economy så landet vi på tid og parkerte på SIN ![]() Ut av flyet og selv om det hadde vært en topp tur, håper jeg å få sitte her en annen gang ![]() ![]() Bilde av flyet etter de har parkert på gaten ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Etter noen timer venting på Changi, hvor jeg blant annet tok meg en tur bort til T1 og takbaren der, ble det også unnagjort litt shopping i T3.....å reise bort fra dama nesten 3 uker er visstnok ikke helt gratis
![]() Traffikken mellom HKG og SIN virker være stor og både SQ og CX sender en stort utvalg maskiner, itillegg til diverse LCC operatører. Her en 773 fra CX ![]() Hadde booket meg med SQ2, som etter det lille hoppet SIN-HKG, fortsetter videre på den lange turen til San Francisco. Satt litt opptatt i en telefon og fulgte ikke helt med i timen, da jeg plutselig oppdaget at det blinket Gate closing for SQ2, så ble rask gange ut til gaten og gjennom security, som på SIN forgår på gate. Og der stod Vet ikke med Suites, men virket bortimot full i business og relativt fullt i economy, men hadde heldigvis setet ved siden av ledig.....hvilket spesielt her var greit da det var utrolig varmt ombord. Ifølge betjeningen hadde flyet blitt tauet for sent til gate etter å ha stått på SIN å bakt i solen og selv med Ac på full guffe var det først 30 min inn i flighten at det omsider ble behaglig ombord. Bedre var det heller ikke at en eller annen vrang 2 åring noen rader foran slo seg vrang og hylgrein på starten....men heldigvis holdt ungen kjefte etterhvert som temperaturen sank. Uansett ble knyttnevetesten bestått på 34A ![]() Mye vinge ![]() En kenguru har nettopp landet før den tar sats på ny mot enten Australia eller Europa ![]() Servering tok til og til middag kunne man velge mellom Pan fried fish fillet with white wine sauce, ratatouille and parsley potatoes eller Braised soya sauce chicken, mixed vegetables and noodles og valgte denne gangen kyllingen som den ikke var noe å si på. Bakverket derimot var ikke godkjent, og det er ikke mange områder SAS slår SQ på, men når det kommer til de ferske runstykkene man iblant får hos SAS så er få få som matcher dem. Av en eller annen grunn virker SAS best på rundstykker i bransjen ![]() Også her var det is til dessert som jeg koste meg med, mens jeg så en live konsert med Muse på KrisWorld ![]() Litt humpete landing på HKG, men kom oss nå ned og både passkontroll og bagasje gikk raskt. Ikke slo jeg ut på varmekameraene de har får passkontrollen heller, så hadde heller ikke feber. Hadde rom på Regal hotellet som ligger rett ved terminalen og som har knyttet til hotellet gjennom en gangbro. Regal er visstnok et eller annet cruiserederi, for selv om det var en flyplasshotell var det litt ironisk nok et maritimt preg. Blant annet gikk de ansatte i cruiseuniformer og det var redningsbøyer over alt. Tydeligvis at endel flyselskaper også bruker hotellet for det var også masser av crew der. Ble så en øl før jeg gikk å la meg Noen bilder fra rommet ![]() ![]() Uten at jeg vet hvorfor hadde jeg også blitt oppgradert til premier floor og var heller ikke noe å si på utsikten fra rommet. Dessverre var det ikke landinger på denne banen denne morgen.....selv om vinden tydeligvis snudde 1t etter jeg hadde sjekket ut og flyene da ville ha landet her ![]() Singapore Airlines er definitivt det beste selskapet jeg har fløyet economy med. Alt sammen er gjennomfør fra A til Å og bortsett fra en og annen smådetalj, kan det innen economy egentlig ikke gjøres bedre. Neste del av turen vil etterhvert dukker opp her Last edited by Someone; 25-07-2010 at 16:52. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Flott rapport nok en gang..
![]()
![]() |
#8 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Mar 2006
|
![]()
Det er bare å si tusen takk for en fantastisk rapport!! Virkelig hyggelig og spennende lesning.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Du er ikke alene om å mene det om SQ. Når jeg fløy de i februar så overtalte jeg samboeren min om at vi måtte vente 10 timer på LHR for å fly "riktig maskin" ned. Etter at turen var gjennomført var hun helt enig at det var verdt ventingen og at vi fra nå av alltid skal fly SQ380 når vi skal dit (hun er halvt singaporeaner). Fine by me!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Veldig fin TR dette, godt dokumentert, artig å lese!
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
Takk for flott rapport med gode bilder. Singapore Airlines virker veldig bra - likte "boksene" som maten lå i. Når det gjelder Regent-kjeden, så ble den nettopp solgt fra Rezidor-gruppen til et konsern i Taiwan, men de er fortsatt partner i SAS EuroBonus. Så et av cruiseskipene til Regent i Bergen nylig - de har riktignok bare tre skip!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Låter bra. Jag flyger A380 i E-klass samma sträcka för att testa på planet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
ScanFlyer Inventory
|
![]() Quote:
....men det skal også sies at SQ sine 777-300ER ikke er noen dårlige maskiner det også, selv om jeg savner muligheten for 2-setere Quote:
....uansett så ble jeg også tatt i fotoboks i Frankrike nylig, så kanskje det kommer noe derfra også Quote:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
haha ... Jeg leste visst litt kjapt. Da driver visst Regal og Regent med både cruise og hotell.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Hadde 773 på returen og merket at støynivået var vesentlig høyere i tillegg til at jeg synes maskinen nesten var litt "skranglete" sammenlignet med 380. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Meget bra
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Nei, fikk ikke tilsendt noe bilde, bare bot med betalinginstruksjoner, og beskjed om å betale innen 14 dager dersom jeg ikke ønsket noe videre "prosecution", hehe! De hadde søkt meg opp via Hertz som jeg leide bil hos, og sendt regningen til meg som stod som leietaker av bilen!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Endelig lest denne
![]() Flirte godt da du nevnte blinklys og visker .. Jorda akkurat det samme med meg ![]() ![]() ![]() Har kjørt mye venstreside, spes i Malaysia for mange år siden.. Uansett første halvtimen kan være litt kinkig.. Spesielt da du møter en på "gærne siden" av veien, som en må svinge unna .. Auda, jeg var på gærne siden... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Crusty
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
BA loyalist
|
![]()
Flott rapport!
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Singapore med Singapore-Seattle | Someone | Flyforum | 5 | 05-11-2018 17:04 |
Turkish med verdens lengste passasjerrute (Istanbul-Sydney) | LN-MOW | Flyforum | 8 | 07-07-2013 02:40 |
Med SQ til Sydney i C | viking01 | TripReports | 6 | 01-07-2013 12:45 |
Sydney–Cairns–Gold Coast / Brisbane–Sydney | FlightDeck | TripReports | 8 | 13-07-2011 07:17 |
Bonusopptjening for EBB med TG til Sydney | Lindo76 | Reiseforum | 6 | 31-10-2010 18:51 |