![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Siden at nå Norwegian har lagt sine konkrete planer for utskiftninger av eldre fly i flåten (733 og eldre 738 i korttidsleie), hvilke konkrete planer har SAS for å skifte ut sine gamle 737CL, eldre 737NG som går ut på lease, MD82er og kanskje også A32X. Fokker 50 er ute i løpet av tidlig høst, og all produksjon for denne delen tas over av Widerøe.
Da er det å sette i gang å oppsummere - bare husk, dette gjelder den delen av flåten som IKKE er IC.
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
|
![]()
Mit bud er at SAS vælger at bibeholde de resterende MD80 lidt endnu, indtil NewGen A32X
er ude. Alternativt er at anskaffe et yderligere antal CRJ-900 eventuelt suppleret med CRJ-700. Tror ikke at SAS går tilbage til Q400, idet typen er FOR følsom for pax, forstået på den måde at pax kan ikke se forskel på NewGen Q400 og som de er idag. Tror ikke at SAS køber B737....Ja det tror jeg bare ikke.... Hilsen Ole |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
|
![]()
Denne tråd er vel i virkeligheden ret irrelevant, da SAS ikke har meldt dette ud og at alle inputs dermed vil blive gætterier.
Eneste udmelding der konkret er kommet fra SAS er at de vil vente på mere moderne og mere miljøvenlige fly fra næste generation og ikke bygge deres fremtidige flåde på gårsdagens teknologi.
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
|
![]() Quote:
Synes dette er en interessant tråd, jeg - gjette gjør vi da hele tiden på forumet - og det er jo en del av moroa. Foreløpig sier SAS at de vil vente med å bestille nye maskiner til den nye generasjonen med mellomdistansefly er lansert. Dermed kan vi se for oss at dagens flåte* videreføres de neste fem årene. SAS har mange leieavtaler på bl.a. 737-400/500 som går ut i år og neste år, og selskapet kan sikkert fornye dem veldig rimelig. Likevel har også flere av disse flyene gått ut av flåten det siste året, og SAS må finne en mellomløsning, som bidrar til å fase ut 737-400/500, samtidig som MD-82 gradvis fases ut. Jeg tror derfor at SAS vil bestille 10-20 Boeing 737-700/800 som en mellomløsning. Kanskje vil det komme noen flere CRJ-900, som kan bidra til at SAS sier opp avtalen om wet-lease av 4 CRJ-200 fra Cimber (som går ut i neste år). Så får vi en større ordre på mellomdistansefly nærmere 2020. _____________ * 8 Airbus A321-200, 4 Airbus A319-100, 4 Boeing 737-400, 8 Boeing 737-500, 28 Boeing 737-600, 19 Boeing 737-700, 18 Boeing 737-800, 25 MD-82 og 12 CRJ-900 Last edited by FlightDeck; 20-07-2010 at 13:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Da er vi egentlig ved sakens kjerne, det foreligger ingen plan for fornyelse av SAS-flåten, og en forsetter slik en nesten alltid har gjort - og man kan finne neste alle tenkelige flytyper i flåten. Hvis en ser på hele flåten i SAS Group så er den en vestlig produsent som ikke har vært representert på lenge - Embraer - og det er tilbake til da Wideøe plukket opp Norsk Air. Kanskje vi burde starte en kampansje for at E195 skal erstatte smågrisene (505/683) her i Norge? Et stort bedre fly finnes det ikke den klassen, glimrende plass innvendig, flyr nydelig uten å vingle med rumpen horisontalt og så er den mye bedre enn CRJ900 på forbruk (mer eller mindre på Q400-nivå pr. passasjer).
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,619
|
![]() Quote:
Men selvfoelgelig kan man ikke gjoere bestillinger paa noe som ikke finnes ennaa ... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Hvor stor fremgang har det vært med en flåtefornyelse? Det har gått over et år siden denne denne artikkelen er skrevet http://www.flightglobal.com/articles...uccessors.html,
men har det vært noen fremgang i arbeidet i SAS siden den tid? Næ, neppe det!
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2007
Posts: 918
|
![]()
hva er egentlig intensjonen med denne tråden?
__________________
Upcoming flights; mange! |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
|
![]()
Nå det var det der var din dagsorden med tråden....
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]() Quote:
Er virkelig Embraer så mye billigere enn CRJ-900 i drift? At E-190 skal ha like lav CASM som f.eks. Q400, som er en stor turboprop, tror jeg rett og slett ikke på. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
FlyHi, du traff spikeren godt der.
F.eks. Lufthansa Group har bestilt CS-series til Swiss som erstatning for Avro RJene - dette har vært kjent temmelig nøyaktig to år nå siden med LOI på Farnborough Airshow 2008 og leveransene starter mest trolig i 2014. Med andre ord tar det mange før noe nytt materiell materaliserer seg og første del av dette er at det forligger noen bestillinger. Med andre ord SAS er i ferd med å miste tittelen "the world's most environmentally conscious airline", hvis ikke den tittelen er mistet allerede da?
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Det hevder i hvert fall flybe, og de flyr begge typer - E195 på litt lengre strekninger og Q400 på litt kortere strekninger.
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]()
I så fall er det veldig imponerende, selv om lengden på ruten har ganske stor innvirkning.
Husker ikke tallene i hodet, men Q400 er vel nesten på nivå med 738 når det gjelder forbruk pr setekm. Flyr SAS igjen i morgen, får titte på flåteoversikten da. Jeg hilser i alle fall E-190/195 sammen med hyppige frekvenser på litt tynnere ruter hjertelig velkommen! |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]() Quote:
Du trenger ikke, bare ta en titt her - Q400 har et stykke igjen til 738-nivå, men Q400 er derimot vesentlig bedre enn CRJ900 f.eks. Å ja, det er Norwegian som har utarbeidet denne oversikten, men det ser ut til at miljøkalkulatoren til SAS er benyttet og da for en en strekning på i underkant av 1000 km. Det er derfor de to store A330 og A340 får så forholdvis høy CASM - med stort forbruk for climb opp til cruise.
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
|
![]()
At 737-3/4/5 og 600 har lavere utslipp en f.eks CRJ900NG har jeg egentlig vondt for å tro.
Men hadde vært morsomt å se regnestykkene |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]()
Snakket med en DY-pilot, han sa at både -300 og -800 bruker ca 2400kg i timen, dvs 1800kg på f.eks OSL-BGO.
I følge en tråd på pprune ligger Q400 på 1000kg i timen, da ender man på 800kg på OSL-BGO. Da vil jeg si at en Q400 (10,2kg pr pax) ligger nært en -800 (9,5kg pr pax), og vesentlig bedre enn -300 (12,1kg pr pax) Men, dette er total avsporing. Beklager. Poenget er at det er utrolig vanskelig å matche Q400 i forbruk på korte sektorer dersom man ikke skal over 150 seter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]()
SAS jobber med saken. Det er vel der man står i dag. Selv trådstarter har nok fått med seg at SAS i det siste har begynt å snakke om fornyelse av fly de neste årene. De har tross alt bare såvidt kommet seg ut av sin egen finanskrise, så at de pr. i dag ikke har noen konkret plan er vel logisk. Når DY får levert sine siste gamle 737-800 om 5 års tid strømmer det kanskje på med neste generasjons miljøvennlige fly til SAS
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Ute på tur
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
|
![]() Quote:
Det fleste her som kan legge sammen to og to skjønner hvorfor denne tråden dukket opp akkurat nå, og det kn man være uenig med så mye man vil, men jeg som kunde av SAS synes dette er lærerikt og interessant så la nå kranglene ligge og så kan vi helle opplyse hverandre litt på begge sider av kirkegangen her. -A |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
Grafen er fin den, viser at om du står med et ben i isbøtta og ei i en kjele med kokende vann så føles det OK.
Q400 vs A340 ... over 100mil. Jeg er sikker på at -KGL snekkrer en V2.0graph passende segmeneter for de 3 hoved kategoriene her ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS-planer i 1968 | KnutW | Flyhistorisk forum | 13 | 14-08-2017 04:18 |
Norgesbuss med flåtefornyelse | kekker | Småprat | 6 | 05-07-2013 14:41 |
Flåtefornyelse i KLM Cityhopper | Boeing_fan | Flyforum | 23 | 17-08-2010 08:50 |
SAS 757/767 planer... | LN-AFG | Flyforum | 34 | 06-03-2005 23:16 |