![]() |
|
![]() |
#1 |
Newcomer
Join Date: Mar 2010
Location: Randers, Denmark
Posts: 37
|
![]()
Hej!
I følge Wikipedia skulle SAS have indlemmet en gammel 717-200 i sin flåde: http://en.wikipedia.org/wiki/Scandin...Airlines#Fleet Er det en hoax? Hvis ikke, er der så nogen her, som ved mere? /Michael Knudsen |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,155
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2007
Location: Abu Dhabi
Posts: 100
|
![]()
Noen her på forumet vet nok hvor Boeing 717 skal brukes i SAS Konsernet. Den skal ikke til SAS Airlines.
Men jeg vil ikke kalle det et gammelt fly! Første ble vel ikke levert før nærmere 1999? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,432
|
![]()
Den foerste skulle imidlertid bli levert denne uken .. kanskje Ludde klarer aa diske opp med noen bilder?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Newcomer
Join Date: Mar 2010
Location: Randers, Denmark
Posts: 37
|
![]()
Ups! Jeg troede, at de var meget ældre. Jeg begyndte først at flyve (og blev dermed også øjeblikkeligt interesseret i luftfart) i 2007, og siden da har jeg aldrig set en 717. Jeg regnede med, at de var fortidslevn i stil med 707 og 727.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,432
|
![]()
Nei, de fikk 717-betegnelsen da Boeing kjoepte McDD. Grunnen var vel at Boeing selv da hadde andre planer for 787 og 797 .. ;-)
Den opprinnelige fabrikkbetegnelsen var MD-95. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Eurobonus Diamond
Join Date: Jun 2007
Location: Stavanger
Posts: 1,111
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
|
![]() Quote:
![]() Nei da, MD-95 / B717 er fantastisk flotte fly - disse har full "glass cockpit" og har meget fint interiør i kabinen. De kan sammenlignes med en slags helt ny versjon av f.eks. MD-87 i størrelse, men alt ellers er byttet ut. Nye og langt mer stillgående motorer, drivstoffgjerrige og mer økonomiske, en moderne kabin som kan sammenlignes med den på MD-90 evt. B737NG. Totalt ble det produsert 156 stk. MD-95 / B717, desverre rakk ikke McDonnell Douglas på Longbeach- anlegget i California å produsere flere - før de ble "slukt" med hud og hår av Boeing. Veldig synd at ikke fler ble produsert, da denne flytypen er flott på alle måter - men siden maskinen "konkurrerte" med Boeing sine egne produkter etter oppkjøpet, ble dermed produksjonen ganske raskt lagt ned. Av de 156 som ble produsert, er 141 av dem i "aktiv bruk" i dag hos seks ulike selskaper. Det er denne flytypen som skal utgjøre den kommende flyflåten til finske Blue1, som faser ut sine MD-90 samt Avro RJ-maskiner - og skal etter sigende ha en enhetsflåte med MD-95 / B717 i stedet. Her er noen fine bilder av MD-95 / B717: Eksteriørt 1: http://www.airliners.net/photo/AeBal...d2777fd2259b3a Eksteriørt 2: http://www.airliners.net/photo/AeBal...d2777fd2259b3a Eksteriørt 3: http://www.airliners.net/photo/AeBal...d2777fd2259b3a Interiørt 1: http://www.airliners.net/photo/AeBal...b59774ee9cbf0a Interiørt 2: http://www.airliners.net/photo/AeBal...b59774ee9cbf0a
__________________
Mvh: Blackhawk If it's a BOEING??, I'm NOT going!!... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,432
|
![]() Quote:
Årsakene var to: - Likhet i størrelse med 737, noe som fikk Boeing til å konkurrere med seg selv - Mangel på 'familie'. En noe større 717-300 fantes på tegnebrettet, og selv on airTran var svært interessert, bestemte de seg for 737-700 - mest pga rekkevidden. De trengte en maskin som kunne operere transkon uten restriksjoner. Dermed rant det hele bort. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,878
|
![]()
I tillegg var det vel kun en motor type tilgjengelig paa MD-95 - BMW Rolls Royce BR 700 - noe som gjorde at operatorer som hadde MD i flaaten fikk en ny motor type aa forholde seg til....dette var vel en fordel for Hawaiian som kan bruke MD-95 paa sine korte ruter mellom Hawaii oeyene uten problemer...mens Aloha fikk store problemer med 737NG (saa store at de gjeninnfoerte 737-200 og kjoepte brukte 737-200 etter at de hadde mottatt sine NG....noe med ned kjoeleing av motorene
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
MD-95 som blev Boeing 717-200 | SE-SAM | Samlerhjørnet | 2 | 26-08-2015 18:53 |
AirTran Airways Boeing 717-200 | SE-SAM | Samlerhjørnet | 0 | 23-06-2012 20:06 |
Ytterligere to 717-200 til Turkmenistan | CK | Flyforum | 9 | 04-03-2012 23:27 |
SAS Boeing 747-200 | FlightDeck | Flyforum | 24 | 26-11-2006 16:34 |