Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 17-07-2010, 09:53   #1
Michael Knudsen
Newcomer
 
Join Date: Mar 2010
Location: Randers, Denmark
Posts: 37
SAS SAS Boeing 717-200

Hej!

I følge Wikipedia skulle SAS have indlemmet en gammel 717-200 i sin flåde:

http://en.wikipedia.org/wiki/Scandin...Airlines#Fleet

Er det en hoax? Hvis ikke, er der så nogen her, som ved mere?

/Michael Knudsen
Michael Knudsen is offline   Reply With Quote
Old 17-07-2010, 10:16   #2
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,155
Default Re: SAS Boeing 717-200

http://forum.flyprat.no/showthread.p...ght=boeing+717
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 17-07-2010, 10:19   #3
Jostein
ScanFlyer Blue
 
Jostein's Avatar
 
Join Date: Jun 2007
Location: Abu Dhabi
Posts: 100
Default Re: SAS Boeing 717-200

Noen her på forumet vet nok hvor Boeing 717 skal brukes i SAS Konsernet. Den skal ikke til SAS Airlines.

Men jeg vil ikke kalle det et gammelt fly!
Første ble vel ikke levert før nærmere 1999?
Jostein is offline   Reply With Quote
Old 17-07-2010, 14:18   #4
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,432
Default Re: SAS Boeing 717-200

Den foerste skulle imidlertid bli levert denne uken .. kanskje Ludde klarer aa diske opp med noen bilder?
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 17-07-2010, 15:27   #5
Michael Knudsen
Newcomer
 
Join Date: Mar 2010
Location: Randers, Denmark
Posts: 37
Default Re: SAS Boeing 717-200

Quote:
Originally Posted by Jostein View Post
Men jeg vil ikke kalle det et gammelt fly!
Første ble vel ikke levert før nærmere 1999?
Ups! Jeg troede, at de var meget ældre. Jeg begyndte først at flyve (og blev dermed også øjeblikkeligt interesseret i luftfart) i 2007, og siden da har jeg aldrig set en 717. Jeg regnede med, at de var fortidslevn i stil med 707 og 727.
Michael Knudsen is offline   Reply With Quote
Old 17-07-2010, 15:30   #6
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,432
Default Re: SAS Boeing 717-200

Nei, de fikk 717-betegnelsen da Boeing kjoepte McDD. Grunnen var vel at Boeing selv da hadde andre planer for 787 og 797 .. ;-)

Den opprinnelige fabrikkbetegnelsen var MD-95.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 17-07-2010, 16:06   #7
LN-RRA
Eurobonus Diamond
 
LN-RRA's Avatar
 
Join Date: Jun 2007
Location: Stavanger
Posts: 1,111
Default Re: SAS Boeing 717-200

Som Twin Otter nevner:

http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=61253
LN-RRA is offline   Reply With Quote
Old 17-07-2010, 16:20   #8
Blackhawk
ScanFlyer Molded
 
Blackhawk's Avatar
 
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
Default Re: SAS Boeing 717-200

Quote:
Originally Posted by Michael Knudsen View Post
Ups! Jeg troede, at de var meget ældre. Jeg begyndte først at flyve (og blev dermed også øjeblikkeligt interesseret i luftfart) i 2007, og siden da har jeg aldrig set en 717. Jeg regnede med, at de var fortidslevn i stil med 707 og 727.




Nei da, MD-95 / B717 er fantastisk flotte fly - disse
har full "glass cockpit" og har meget fint interiør
i kabinen. De kan sammenlignes med en slags helt
ny versjon av f.eks. MD-87 i størrelse, men alt ellers
er byttet ut. Nye og langt mer stillgående motorer,
drivstoffgjerrige og mer økonomiske, en moderne
kabin som kan sammenlignes med den på MD-90
evt. B737NG.

Totalt ble det produsert 156 stk. MD-95 / B717,
desverre rakk ikke McDonnell Douglas på Longbeach-
anlegget i California å produsere flere - før de
ble "slukt" med hud og hår av Boeing. Veldig synd at
ikke fler ble produsert, da denne flytypen er flott på
alle måter - men siden maskinen "konkurrerte" med
Boeing sine egne produkter etter oppkjøpet, ble dermed
produksjonen ganske raskt lagt ned.

Av de 156 som ble produsert, er 141 av dem i "aktiv bruk" i dag
hos seks ulike selskaper. Det er denne flytypen som
skal utgjøre den kommende flyflåten til finske Blue1,
som faser ut sine MD-90 samt Avro RJ-maskiner -
og skal etter sigende ha en enhetsflåte med MD-95 /
B717 i stedet.



Her er noen fine bilder av MD-95 / B717:


Eksteriørt 1:
http://www.airliners.net/photo/AeBal...d2777fd2259b3a

Eksteriørt 2:
http://www.airliners.net/photo/AeBal...d2777fd2259b3a

Eksteriørt 3:
http://www.airliners.net/photo/AeBal...d2777fd2259b3a


Interiørt 1:
http://www.airliners.net/photo/AeBal...b59774ee9cbf0a

Interiørt 2:
http://www.airliners.net/photo/AeBal...b59774ee9cbf0a
__________________
Mvh: Blackhawk
If it's a BOEING??, I'm NOT going!!...
Blackhawk is offline   Reply With Quote
Old 17-07-2010, 20:09   #9
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,432
Default Re: SAS Boeing 717-200

Quote:
Originally Posted by Blackhawk View Post

Totalt ble det produsert 156 stk. MD-95 / B717,
desverre rakk ikke McDonnell Douglas på Longbeach-
anlegget i California å produsere flere - før de
ble "slukt" med hud og hår av Boeing.
Ikke helt korrekt ... produksjonen fortsatt etter overtagelsen og Boeing forsøkte halvhjertet å drive videre. Imidlertid fikk de ingen nye ordre og dermed døde det hen ..

Årsakene var to:
- Likhet i størrelse med 737, noe som fikk Boeing til å konkurrere med seg selv
- Mangel på 'familie'. En noe større 717-300 fantes på tegnebrettet, og selv on airTran var svært interessert, bestemte de seg for 737-700 - mest pga rekkevidden. De trengte en maskin som kunne operere transkon uten restriksjoner. Dermed rant det hele bort.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 17-07-2010, 20:34   #10
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,878
Default Re: SAS Boeing 717-200

I tillegg var det vel kun en motor type tilgjengelig paa MD-95 - BMW Rolls Royce BR 700 - noe som gjorde at operatorer som hadde MD i flaaten fikk en ny motor type aa forholde seg til....dette var vel en fordel for Hawaiian som kan bruke MD-95 paa sine korte ruter mellom Hawaii oeyene uten problemer...mens Aloha fikk store problemer med 737NG (saa store at de gjeninnfoerte 737-200 og kjoepte brukte 737-200 etter at de hadde mottatt sine NG....noe med ned kjoeleing av motorene
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is online now   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
MD-95 som blev Boeing 717-200 SE-SAM Samlerhjørnet 2 26-08-2015 18:53
AirTran Airways Boeing 717-200 SE-SAM Samlerhjørnet 0 23-06-2012 20:06
Ytterligere to 717-200 til Turkmenistan CK Flyforum 9 04-03-2012 23:27
SAS Boeing 747-200 FlightDeck Flyforum 24 26-11-2006 16:34


All times are GMT +2. The time now is 00:53.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.