Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 10-07-2010, 01:29   #1
Blackhawk
ScanFlyer Molded
 
Blackhawk's Avatar
 
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
Default Estonian Air vil ikke motta CRJ-900 likevel:


(Bildet er copyright (C) Bombardier, og for fri bruk til presse o.l)

Så blir det ikke tre stk. fabrikknye flotte
CRJ900-maskiner til Estonian Air allikevel.
Det ble tidligere i dag kjent at flyprodusenten
Bombardier terminerte kontrakten med flyselskapet
i Estland, da Estonian Air ikke hadde overholdt
sine kontraktmessige forpliktelser.

Denne kontrakten skal visstnok allerede i
April-måned ha blitt terminert, etter
uttalelser fra Bombardier.

Mer info kan bl.a. leses her:
http://www.boarding.no/art.asp?id=42413
__________________
Mvh: Blackhawk
If it's a BOEING??, I'm NOT going!!...

Last edited by Blackhawk; 10-07-2010 at 01:33.
Blackhawk is offline   Reply With Quote
Old 10-07-2010, 08:52   #2
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: Estonian Air vil ikke motta CRJ-900 likevel:

Jøss, jeg var nesten sikker på at Estonian Air ville motta sin første CRJ 900 til høsten - etter mye om og men. Fabrikken har allerede bygget to maskiner for Estonian Air - ES-ACC og ES-ACB - som stod klare i mai-juni 2009.

Men den økonomiske situasjonen i selskapet har som kjent vært ganske dårlig og det siste året har de måttet kvitte seg med tre 737-500, bl.a. to maskiner de i sin tid fikk levert nye. I stedet har det kommet inn to eldre 737-500, men flåten begrenser seg uansett til syv fly og rutenettet er helt marginalt.

Noe må snart skje med Estonian Air - det vil ikke gå lang tid før airBaltic er større i Tallinn enn det nasjonale selskapet.
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 10-07-2010, 08:55   #3
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
Default

Nogen der ved hvad der så sket med de to fly? Måske noget for SAS - hvis de kan få dem billigt...
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 10-07-2010, 11:11   #4
Swedeline F28
ScanFlyer Silver
 
Swedeline F28's Avatar
 
Join Date: Nov 2009
Location: Berlin
Posts: 639
Default Re: Estonian Air vil ikke motta CRJ-900 likevel:

De står ju på SAS Groups orderlista, så de hamnar väl i CPH istället.
__________________
Swedeline F28 is offline   Reply With Quote
Old 10-07-2010, 14:07   #5
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,330
Default

Quote:
Originally Posted by SK1013 View Post
De står ju på SAS Groups orderlista, så de hamnar väl i CPH istället.
Men er det sikkert, eller bra ordren overført til OV?

OV fikk vel uansett nylig endel penger gjennom en emisjon, selv om den estiske stat vel etterhvert har begynt å merke at det ikke er gratis å eie et ikke-veldig-godt-drevet flyselskap
Someone is offline   Reply With Quote
Old 10-07-2010, 14:16   #6
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: Estonian Air vil ikke motta CRJ-900 likevel:

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Men er det sikkert, eller bra ordren overført til OV?
SAS-orderen på Dash 8-Q400 til airBaltic (og Widerøe) ble i alle fall overført til airBaltic da selskapet gikk ut av SAS-konsernet. Derav ble leveringen forståelig nok også noe forsinket fordi airBaltic måtte ordne finansiering på egenhånd. Det er vel nettopp dette Estonian Air ikke har fått på plass - og dermed er spørsmålet ditt veldig interessant: Hvem "eier" egentlig bestillingen? SAS kunne sikkert trenge flere CRJ 900, men så lenge kontrakten med Cimber ennå vedvarer er vel behovet størst fra andre baser enn København. CRJ 900 likner ikke noe annet fly i SAS-flåten og burde "rotert" mer mellom basene og gått inn på ruter fra Oslo og Stockholm også.
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 10-07-2010, 15:51   #7
Swedeline F28
ScanFlyer Silver
 
Swedeline F28's Avatar
 
Join Date: Nov 2009
Location: Berlin
Posts: 639
Default Re: Estonian Air vil ikke motta CRJ-900 likevel:

Svensk inrikes är en trolig användning då -683 går halvfulla sen Dasharna försvann.
Dessutom är väl Estonian inte sålt ännu, utan man har väl endast kommit överens om försäljning.
__________________
Swedeline F28 is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2010, 22:10   #8
RolfL
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,287
Default Re: Estonian Air vil ikke motta CRJ-900 likevel:

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Fabrikken har allerede bygget to maskiner for Estonian Air - ES-ACC og ES-ACB - som stod klare i mai-juni 2009.
Just for the record: alla tre stod färdiga och i full Estonian-målning på Montreal/YMX i juni 2009.
RolfL is offline   Reply With Quote
Old 04-09-2010, 20:22   #9
RolfL
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,287
Default Re: Estonian Air vil ikke motta CRJ-900 likevel:

Och nu är åtminstone två av de tre på väg till Pluna i Uruguay i stället för Estonian.
RolfL is offline   Reply With Quote
Old 06-09-2010, 07:22   #10
Swedeline F28
ScanFlyer Silver
 
Swedeline F28's Avatar
 
Join Date: Nov 2009
Location: Berlin
Posts: 639
Default Re: Estonian Air vil ikke motta CRJ-900 likevel:

Grattis SAS Group :P
__________________
Swedeline F28 is offline   Reply With Quote
Old 21-09-2010, 07:49   #11
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: Estonian Air vil ikke motta CRJ-900 likevel:

Estonian Air får CRJ-900 likevel ...

Quote:
Estonian Air and Canadian aircraft manufacturer Bombardier signed a contract on Friday, according to which three CRJ900* NextGen* aircraft will be delivered to Estonian Air in early 2011 and 2012. The contract replaces the original agreement with Bombardier that was announced in March 2008 and will come fully force at the moment Estonian Parliament has approved Government’s decision on the enlargement of Estonian Air’s share capital.
http://www.estonian-air.ee/estonian-...tgen-aircraft/
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 21-09-2010, 08:45   #12
Mugnas
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2009
Location: Stockholm
Posts: 245
Default Re: Estonian Air vil ikke motta CRJ-900 likevel:

Snakk om mye fram og tilbake.... Men det skyldes vel kanskje at den estiske staten er mer villig til å satse enn det SAS var.
__________________
Stockholm
Mugnas is offline   Reply With Quote
Old 17-01-2011, 13:26   #13
jameson82
Flysitter
 
jameson82's Avatar
 
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,944
Default Re: Estonian Air vil ikke motta CRJ-900 likevel:

Estonian bytter ut sin 737-300 til OSL med Crj-900 http://airlineroute.net/2011/01/17/o...e2/#more-28831
__________________
Flights since 08/01.2010
jameson82 is offline   Reply With Quote
Old 17-01-2011, 13:56   #14
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: Estonian Air vil ikke motta CRJ-900 likevel:

Quote:
Originally Posted by jameson82 View Post
Estonian bytter ut sin 737-300 til OSL med Crj-900 http://airlineroute.net/2011/01/17/o...e2/#more-28831
De skal fortsatt bruke Boeing 737-300 og -500 på de fleste avgangene. CRJ 900 skal bare brukes på tirsdager, lørdager og søndager (x2).
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 17-01-2011, 20:24   #15
danneh
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 81
Default Re: Estonian Air vil ikke motta CRJ-900 likevel:

Quote:
Originally Posted by Swedeline F28 View Post
Grattis SAS Group :P
Om inte Estonian skulle ta dessa, och inte Pluna heller, har jag svårt att tro att SAS Group skulle ta dem... Inte pga att de inte är nöjda med CRJ eller så, men om de nu ändå skulle gjort det, så har jag svårt och tro att de skulle hamna i Norge eller Sverige, det är nog mer en önskedröm. Danskarna skulle tagit dem garanterat isf!
danneh is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2011, 17:34   #16
jameson82
Flysitter
 
jameson82's Avatar
 
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,944
Default Re: Estonian Air vil ikke motta CRJ-900 likevel:

Da er første CRJ900 levert. Så da dukker den plutselig opp på OSL http://www.hangar.no/index.php/permalink/49300.html
__________________
Flights since 08/01.2010
jameson82 is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2011, 13:14   #17
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: Estonian Air vil ikke motta CRJ-900 likevel:

Og Estonian Air har i "Lufthansa A380"-stil laget en egen side for sitt nye fly:
http://www.estonian-air.ee/crj/?/eng/

Første flytur blir Tallinn-Stockholm i morgen, flight OV121 kl. 07.55.

Quote:
Estonian Air gets new aircraft today
24.01.2011


Canadian aircraft manufacturer Bombardier Aerospace delivers today the first CRJ900 NextGen regional jet to Estonian Air at Mirabel, Canada. The first jet will arrive to Estonia on 25 January and starts serving Estonian Air’s regular flights after few days. Altogether Estonian Air will get three new CRJ900 NextGen aircraft, two jets in January 2011 and one in 2012.

According to Andrus Aljas, the President and CEO of Estonian Air, the new aircraft fit very well with Estonian market needs and Estonian Air’s strategic direction. “Renewal of the fleet with a modern, reduced environmental impact and with lower fuel consumption aircraft helps us to grow in terms of passenger numbers as well as to improve our competitive edge,” said Aljas.

“Estonian Air is joining seven other European airlines that have ordered or operate 78 CRJ900 regional jets,” said Gary R. Scott, President, Bombardier Commercial Aircraft. “The low operating costs, performance attributes and reliability of CRJ Series regional jets contribute to their success in all markets where they operate,” continued Mr. Scott.

The CRJ900 NextGen aircraft has a cabin configuration of 88 seats and the flight distance is above 3000 kilometers. The new aircraft is going to serve Estonian Air’s shorter and high-demand business routes mainly, like Stockholm, Moscow and Brussels. In parallel Estonian Air continues to use Boeing 737-300 and 737-500 aircraft with cabin configuration of 118 and 142 seats.

The first CRJ900 NextGen aircraft will make its first flight on 27 January 2011, on the route Tallinn-Stockholm.

For further information:
Ilona Eskelinen, PR Director
AS Estonian Air, Lennujaama tee 13, 11101 Tallinn
Tel: +372 6401 178; Mobile: +372 5107 837; Fax: +372 6401 244
pr@estonian-air.ee; www.estonian-air.ee
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 27-01-2011, 00:03   #18
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: Estonian Air vil ikke motta CRJ-900 likevel:

Her finnes en rekke bilder:
http://www.e24.ee/?id=377427
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 27-01-2011, 12:51   #19
CRJ1000ER
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 179
Default Re: Estonian Air vil ikke motta CRJ-900 likevel:

Så gøy at det er litt "buzz" rundt introduksjonen av CRJ900 :-) Ikke ofte at disse små sliterne blir satt pris på. Som regel får de bare ris av feite amerikanere med feit bagasje...

Håper Estonian blir fornøyd med de og bruker de masse på OSL.
CRJ1000ER is offline   Reply With Quote
Old 27-01-2011, 18:29   #20
Blackhawk
ScanFlyer Molded
 
Blackhawk's Avatar
 
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
Default Re: Estonian Air vil ikke motta CRJ-900 likevel:


(Bilde er copyright (C) Estonian Air, og for fri bruk til bl.a.
presse og ikke-kommerisell bruk)


Fin artikkel også om den første CRJ-900 maskinen i Boarding:
http://www.boarding.no/art.asp?id=44748
__________________
Mvh: Blackhawk
If it's a BOEING??, I'm NOT going!!...
Blackhawk is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Flere CRJ-900 til Air Canada Someone Flyforum 0 06-02-2019 23:29
Hvorfor brukes ikke CRJ-900 til å åpne nye feeder ruter til CPH fra NO/SE? LN-AFG Flyforum 54 16-03-2012 09:35
Estonian Air sin CRJ på ARN Jamesbond_ppk Bilder & foto 7 05-02-2011 19:20
Vil ikke selge Estonian Air CK Flyforum 4 26-08-2008 18:14
Vil slå sammen airBaltic og Estonian Air TG923 Flyforum 4 24-08-2007 06:29


All times are GMT +2. The time now is 01:20.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.