![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2010
Location: Harøy
Posts: 366
|
![]()
Hei. hvor stor er egentlig drivstoff tanken til en boeing 737-800? skal prøve å rekne ut hvor mye flyet bruker på en tur =)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]() Quote:
Å bruke volum på tanken for å regne ut hva flyet bruker på en tur, er ikke den beste måten å regne på. Du kan google etter fuel calculator 737, så finner du flere enkle måter å regne ut hva du bruker på en gitt tur, med en gitt last. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Traveler
![]() Join Date: Aug 2006
Location: Oslo
Posts: 4,822
|
![]()
Ta en titt her:
http://www.metacraft.com/737NGFP/ Tror de regner innelands ca 2500 kg i timen på en 737-800 - og et samme en tur fra OSL - BGO !! Bare blitt fortalt ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jul 2007
Location: Oslo, Norway
Posts: 2,412
|
![]()
På en flytur mellom OSL og TOS bruker en B738 å laste opp 6800 til 7200 kg fuel totalt, alt ettersom hvordan vinder de har på cruise osv.
Så deler du det på pr tank, som da blir 3400kg i hver tank left/right tank. Turen OSL-TOS er på 640nm. Å den turen tar 1t og 50 minutter ca.. ![]() Da kan du bare starte å regne på hva en B737 bruker i fuel på den turen. ![]() Svaret kan du få av meg senere om du sitter fast.. ![]() Lykke Til.. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2008
Location: EGCC
Posts: 472
|
![]()
Information is irrelevant. Hva de fyller har da ingenting med forbruket å gjøre. De skal fremdeles ha igjen reserves, og i sjeldne tilfeller (som regel ikke i Norge, dog) fueler man også opp for å ta en retur/neste tur ut igjen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,697
|
![]()
Tja. Regner du forenklet og at flyet skal fly med samme reserve på neste tur så fyller man aldri reserve annet enn på første flight fra fødestuen fordi reserven ikke brukes opp.
Bildet er jo ikke så enkelt, som du selv påpeker, da blir det "videregående fuelforbruk" og mer enn det jeg kan. Faktorer som vekt, motvind/flytid, alternates, holding, innflygingstraseer, været på ankomstplassen m.m. gjør sitt til at forbruk og reserve varierer.
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2008
Location: EGCC
Posts: 472
|
![]()
Og reserven kan jo faktisk, om ikke brukes opp, bli spist litt av
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2009
Location: Norge
Posts: 69
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2008
Location: EGCC
Posts: 472
|
![]()
Helt korrekt. Jeg kom til å tenke på det etter at jeg postet, men jeg orket ikke endre det. Uansett så var meningen å poengtere at LN-KRF's regnestykke var ganske på tur.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Merker man forskjell på å være i en 737-300 og en 737-800 ? | ArneAustenaa | Småprat | 10 | 27-09-2011 23:47 |
Hva foretrekker pilotene: 737-300 eller 737-800? | ENZV | Småprat | 6 | 22-06-2011 08:49 |
PacMin 1/100 SAS 737-700w og 737-800 | jewer | Samlerhjørnet | 1 | 31-10-2010 13:48 |
Fra en 737-300 til en 737-800 NG ? | ENZV | Flyforum | 14 | 04-05-2009 23:41 |