Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyteknisk forum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 27-06-2010, 12:32   #1
flysas94
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2010
Location: Harøy
Posts: 366
SAS Drivstofftank 737-800

Hei. hvor stor er egentlig drivstoff tanken til en boeing 737-800? skal prøve å rekne ut hvor mye flyet bruker på en tur =)
flysas94 is offline   Reply With Quote
Old 27-06-2010, 12:37   #2
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: drivstofftankt 737-800

Quote:
Originally Posted by sinhuse View Post
Hei. hvor stor er egentlig drivstoff tanken til en boeing 737-800? skal prøve å rekne ut hvor mye flyet bruker på en tur =)
http://www.google.com/search?hl=no&r...=&oq=&gs_rfai=

Å bruke volum på tanken for å regne ut hva flyet bruker på en tur, er ikke den beste måten å regne på. Du kan google etter fuel calculator 737, så finner du flere enkle måter å regne ut hva du bruker på en gitt tur, med en gitt last.
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 27-06-2010, 21:03   #3
ATC-flyradar
Traveler
 
ATC-flyradar's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Location: Oslo
Posts: 4,822
Default Re: Drivstofftank 737-800

Ta en titt her:
http://www.metacraft.com/737NGFP/

Tror de regner innelands ca 2500 kg i timen på en 737-800 - og et samme en tur fra OSL - BGO !! Bare blitt fortalt
__________________


Next flight:
ATC-flyradar is offline   Reply With Quote
Old 27-06-2010, 23:14   #4
LN-KRF
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Jul 2007
Location: Oslo, Norway
Posts: 2,412
Default Re: Drivstofftank 737-800

På en flytur mellom OSL og TOS bruker en B738 å laste opp 6800 til 7200 kg fuel totalt, alt ettersom hvordan vinder de har på cruise osv.

Så deler du det på pr tank, som da blir 3400kg i hver tank left/right tank.

Turen OSL-TOS er på 640nm.

Å den turen tar 1t og 50 minutter ca..

Da kan du bare starte å regne på hva en B737 bruker i fuel på den turen.

Svaret kan du få av meg senere om du sitter fast..

Lykke Til..
LN-KRF is offline   Reply With Quote
Old 06-07-2010, 02:14   #5
MFM
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2008
Location: EGCC
Posts: 472
Default Re: Drivstofftank 737-800

Information is irrelevant. Hva de fyller har da ingenting med forbruket å gjøre. De skal fremdeles ha igjen reserves, og i sjeldne tilfeller (som regel ikke i Norge, dog) fueler man også opp for å ta en retur/neste tur ut igjen.
MFM is offline   Reply With Quote
Old 06-07-2010, 16:44   #6
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,697
Default Re: Drivstofftank 737-800

Quote:
Originally Posted by Meese View Post
Hva de fyller har da ingenting med forbruket å gjøre.
Tja. Regner du forenklet og at flyet skal fly med samme reserve på neste tur så fyller man aldri reserve annet enn på første flight fra fødestuen fordi reserven ikke brukes opp.

Bildet er jo ikke så enkelt, som du selv påpeker, da blir det "videregående fuelforbruk" og mer enn det jeg kan. Faktorer som vekt, motvind/flytid, alternates, holding, innflygingstraseer, været på ankomstplassen m.m. gjør sitt til at forbruk og reserve varierer.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 10-07-2010, 17:50   #7
MFM
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2008
Location: EGCC
Posts: 472
Default Re: Drivstofftank 737-800

Og reserven kan jo faktisk, om ikke brukes opp, bli spist litt av
MFM is offline   Reply With Quote
Old 10-07-2010, 20:30   #8
CFI86
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2009
Location: Norge
Posts: 69
Default Re: Drivstofftank 737-800

Quote:
Originally Posted by Meese View Post
Hva de fyller har da ingenting med forbruket å gjøre.
Jo, fuelforbruk vil øke med økt vekt (f.eks ekstra fuel), så det har mye med forbruket å gjøre.
CFI86 is offline   Reply With Quote
Old 11-07-2010, 21:42   #9
MFM
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2008
Location: EGCC
Posts: 472
Default Re: Drivstofftank 737-800

Helt korrekt. Jeg kom til å tenke på det etter at jeg postet, men jeg orket ikke endre det. Uansett så var meningen å poengtere at LN-KRF's regnestykke var ganske på tur.
MFM is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Merker man forskjell på å være i en 737-300 og en 737-800 ? ArneAustenaa Småprat 10 27-09-2011 23:47
Hva foretrekker pilotene: 737-300 eller 737-800? ENZV Småprat 6 22-06-2011 08:49
PacMin 1/100 SAS 737-700w og 737-800 jewer Samlerhjørnet 1 31-10-2010 13:48
Fra en 737-300 til en 737-800 NG ? ENZV Flyforum 14 04-05-2009 23:41


All times are GMT +2. The time now is 06:04.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.