![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Pensjonist
Join Date: Sep 2009
Location: Troms
Posts: 849
|
![]()
Hvordan kan dette skje:
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2008
Location: Smøla
Posts: 1,812
|
![]()
Noen som har det morro tenker jeg
![]()
__________________
-S. Holberg |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2005
Location: Oslo
Posts: 1,305
|
![]()
Så det jeg også. Ble lettere sjokkert må jeg si.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]()
FY, radar contact, climb and maintain FL130 :P
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2009
Location: I nærheten av Stavanger
Posts: 1,755
|
![]()
Hoverere kan den også..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
Regner / Håper ikke det er flightradar24.com folket som legger på dette, men at det er radar eier ?
Ikke spesielt proft på en slik tjeneste .... |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Radar man
Join Date: Jul 2008
Location: Stockholm
Posts: 406
|
![]()
Det är INTE Flightradar24.com som har ändrat något.
__________________
Flightradar24 |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2007
Posts: 2,508
|
![]()
Morsomt, men ikke spesielt proft om det er noen i WF som har gjort dette
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2006
Posts: 182
|
![]()
Grunn til oppsigelse i 99% av verdens flyselskap. Men ikke i Norge.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Infrequent traveller ;-)
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
|
![]()
Uskyldig og usakelig. Fin hilsen til liksomradar-ryttere tenker jeg!
__________________
Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Pensjonist
Join Date: Sep 2009
Location: Troms
Posts: 849
|
![]()
"SKY-LIMITED" http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=67393 hadde observert det idag også.
Kan det være piloter som vil ha det moro med andre fly, fly-kontroll (tårnet) eller som seilfly sier, til "liksomradar-ryttere"? Men blir ikke Callsign også registrert (loggført) på "bakken" ? Og "wizard", jeg beklager at FR24 ble blandet inn, for etter det jeg forstår, så formidler (omkoder) FR24 kun de signalene som blir sendt fra ADS-B transponder slik at vi kan se radarbildet via PC/MAC/Linux , m.a.o. - internett. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Radar man
Join Date: Jul 2008
Location: Stockholm
Posts: 406
|
![]()
Teoretiskt sett kan vi ändra allt data i databasen, men normalt sett gör vi det inte. På julafton 24 december hade vi en falsk jultomte som var ute och flög. Den 1 april lurade vi några flightspotters i Polen, genom att ändra HEX, så att en Swiss A320 från Zurich till Warszawa blev en A330. Annars ändrar vi aldrig något data.
__________________
Flightradar24 |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,285
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Radar man
Join Date: Jul 2008
Location: Stockholm
Posts: 406
|
![]()
Flygplanets Callsign på FR24 kommer från cockpit, så i detta fall var det en pilot som hade skrivit detta meddelande.
__________________
Flightradar24 |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Newcomer
Join Date: Jun 2010
Posts: 4
|
![]()
Hei, hei.
Det dere "radar jockeys" leser ned, er mode S-transponderdata og tilknyttet flight-ID. Dette utstyret benyttes ikke - i hvert fall ikke offisielt - av lufttrafikktjenesten i Norge pr. d.d. Hva som legges inn som flight-ID, er knekkende likegyldig --- med unntak for "radar jockeys" som baserer diverse nettsteder med "flight tracking" på plotting av mottatte mode S-data. De fleste velger å legge inn korrekt rutenummer, men i norsk luftrom ikke noe krav om dette. Man skal imidlertid ikke så langt unna før et slikt rutenummer som det som er omtalt ovenfor, vil avstedkomme reaksjoner. At noen i WF eller andre selskaper morer seg med en heller imbesil variant - vel. De om det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2006
Location: Bodø
Posts: 898
|
![]()
Men så kommer mitt spørsmål, som sikkert har vært svart på før, hvorfor er det KUN LN-WIT i WF som sender ut info som vises på Flygradar?
__________________
Mvh Per-Kristian Jensen |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,577
|
![]()
Det er fordi WIT er den eneste med ADS-B transponder installert .... sannsynligvis fra forrige operatør.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Airborne
Join Date: Jul 2008
Posts: 571
|
![]()
Hehe.. ideèn er morsom, men det er vel mange andre og bedre "callsign" de kan leke seg med
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Newcomer
Join Date: Jun 2010
Posts: 4
|
![]()
WIT har da ikke utstyr for ADS-B ombord!
http://www.npt.no/portal/pls/web/plb...search.show_tf Ikke bland sammen ADS-B og mode S-data. Det er to helt forskjellige teknologier. Kanskje WIT tilfeldigvis ferdes mer i områder hvor en eller annen "radar jockey" har satt opp en mottaker. Kven kveit. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
ex-Braathens maskin i nye "klær" | LN-AFG | Småprat | 19 | 01-09-2015 07:10 |
"We hope to see you back again soon" - Norge Rundt med Widerøe & Co. | Twin Otter | TripReports | 47 | 15-08-2013 17:51 |
SAS med nytt "sommerfly" 2013 | Glenn | Flyforum | 20 | 23-11-2012 17:20 |
Norwegian maskin med "pukkel" på ryggen. | erlingjo | Bilder & foto | 12 | 20-02-2011 22:19 |
SAS med nytt "angrep" på Norwegian | Herlov | Flyforum | 18 | 10-07-2009 23:49 |