Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 20-06-2010, 14:32   #1
Robin882
ScanFlyer Gold
 
Robin882's Avatar
 
Join Date: Jun 2009
Location: Sørlandet
Posts: 1,449
Default Gatwick Rullebane

Jeg fløy i flightsimulator og skulle lande på Gatwick, da jeg så at det var lang kø for takeoff. Rullebane 2 var ikke i drift... Er det slik i virkeligheten også?
__________________

Min flysamling Her

Robin882 is offline   Reply With Quote
Old 20-06-2010, 14:34   #2
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,653
Default Re: Gatwick Rullebane

Ja. De to rullebanene ligger så tett at de ikke kan brukes samtidig. Derfor har Gatwick i praksis bare en rullebane.
Martin is offline   Reply With Quote
Old 20-06-2010, 14:35   #3
Robin882
ScanFlyer Gold
 
Robin882's Avatar
 
Join Date: Jun 2009
Location: Sørlandet
Posts: 1,449
Default Re: Gatwick Rullebane

Det må jo skape problemer... Noen som vet om de skal lage ny rullebane?
__________________

Min flysamling Her

Robin882 is offline   Reply With Quote
Old 20-06-2010, 14:37   #4
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,653
Default Re: Gatwick Rullebane

Hvorfor skulle det skape problemer? De har en rullebane, og trafikken er lagt opp etter kun en rullebane.
Martin is offline   Reply With Quote
Old 20-06-2010, 14:38   #5
Robin882
ScanFlyer Gold
 
Robin882's Avatar
 
Join Date: Jun 2009
Location: Sørlandet
Posts: 1,449
Default Re: Gatwick Rullebane

Åja, nei jeg tenkte bare at en slik opptatt flyplass ville slite med bare en rullebane.
__________________

Min flysamling Her

Robin882 is offline   Reply With Quote
Old 20-06-2010, 14:42   #6
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,653
Default Re: Gatwick Rullebane

Med fare for å gjenta meg selv: Gatwick har (i praksis) en rullebane, har alltid hatt det, og det flyr heller ikke flere fly der enn en rullebane klarer å ta unna. Enkelt og greit.
Martin is offline   Reply With Quote
Old 20-06-2010, 15:41   #7
L1011-500
ScanFlyer Silver
 
L1011-500's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo
Posts: 644
Default Re: Gatwick Rullebane

Og hvis jeg ikke tar helt feil, så er LGW en av verdens travleste flyplasser med én rullebane..
L1011-500 is offline   Reply With Quote
Old 20-06-2010, 15:50   #8
Lennart
ScanFlyer Rusty
 
Lennart's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Røyneberg/Sola
Posts: 6,308
Default Re: Gatwick Rullebane

Eg tror slike spørsmål passer bedre i fligthsim forumet.
Her inne er det for mange som bjeffer når slike FS relaterte spørsmål dukker opp
__________________
Mine flybilder på Sola ---> www.facebook.com/SolaAirportPics/
>----------------<
Lennart is offline   Reply With Quote
Old 20-06-2010, 15:57   #9
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,653
Default Re: Gatwick Rullebane

Quote:
Originally Posted by Lennart View Post
Eg tror slike spørsmål passer bedre i fligthsim forumet.
Her inne er det for mange som bjeffer når slike FS relaterte spørsmål dukker opp
Dette var da ikke direkte FS-relatert? Han spurte om rullebanebruken på LGW, med bakgrunn i noe han hadde sett i FS.

Quote:
Originally Posted by Robin882 View Post
Jeg fløy i flightsimulator og skulle lande på Gatwick, da jeg så at det var lang kø for takeoff. Rullebane 2 var ikke i drift... Er det slik i virkeligheten også?
Martin is offline   Reply With Quote
Old 20-06-2010, 17:18   #10
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Gatwick Rullebane

Rullebane er en ting, noe annet er parkeringsplasser til fly - ikke mye av begge deler på LGW.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 20-06-2010, 17:55   #11
brendas
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2006
Location: Trondheim
Posts: 933
Default Re: Gatwick Rullebane

Quote:
Originally Posted by Robin882 View Post
Det må jo skape problemer... Noen som vet om de skal lage ny rullebane?
Det har vært planer for en bane til på både Gatwick, Standsted og Heathrow, men den nye regjeringen i Storbritannia har (etter det jeg har fått med meg) gitt klar beskjed om at de er imot alle slike planer.
brendas is offline   Reply With Quote
Old 20-06-2010, 21:29   #12
slankebrusmannen
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 554
Default Re: Gatwick Rullebane

Quote:
Originally Posted by Martin View Post
Ja. De to rullebanene ligger så tett at de ikke kan brukes samtidig. Derfor har Gatwick i praksis bare en rullebane.
Av ren nysgjerrighet: Hvorfor har man så funnet på noe såpass dumt?
slankebrusmannen is offline   Reply With Quote
Old 20-06-2010, 21:39   #13
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Gatwick Rullebane

Quote:
Originally Posted by slankebrusmannen View Post
Av ren nysgjerrighet: Hvorfor har man så funnet på noe såpass dumt?
It seemed like a good idea at the time.....
TOS is offline   Reply With Quote
Old 20-06-2010, 21:43   #14
B767
ScanFlyer Gold
 
B767's Avatar
 
Join Date: Jul 2007
Posts: 1,660
Default Re: Gatwick Rullebane

Hmm eg tror det smaleste rullebanen blir brukt som taxebanen til den store nye rullebanen...

sant ? eller feil?
__________________
01.7.12 OSL-SVG DY544 B737
29.8.12 SVG-FRA LH875 B737-500
29.8.12 FRA-VIE LH1242 A320
01.9.12 VIE-FRA LH1243 B737-300
01.9.12 FRA-SVG LH878 CRJ700
07.9.12 SVG-OSL DY B738
09.9.12 OSL-SVG DY B733(?)
B767 is offline   Reply With Quote
Old 20-06-2010, 22:47   #15
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Gatwick Rullebane

Den nordre rullebanen ble ferdig i 1985, mens den lengste søre rullebanen fikk sin nåværende lengde (3 265 m) i 1973. Den søre rullebanen kom med utbyggingen av "nye London Airport" som åpnet i 1958 etter litt over to års byggetid (deler av det vi i dag kaller South Terminal). Med det ble også koblingene til gamle Beehive kuttet (man kan se Beehive nede til venstre i dette bildet):




Her er Terminal South fra en annen vinkel (bilde tatt fra øst) og man kan se søre rullebane i sin opprinnelige lengde på 7000 fot (2130 m). Bildet er tatt i 1961 (fint år forresten).

Den nyeste nordre rullebanen er bare som en reserve for søre rullebane i tilfelle den skal asfalteres eller hvis noe annet skjer der.

Anbefalt lesing for de som vil vite mer: http://www.gatwickaviationsociety.org.uk
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 21-06-2010, 00:04   #16
Turtle
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2004
Location: UK
Posts: 987
Default Re: Gatwick Rullebane

Det er korrekt som KGL sier at 08L/26R (nordlige rullebane) kun brukes når den sørlige rullebanen 08R/26L ikke er tigjengelig. 08L/26R har ingen innflyginghjelpemidler og begrenest med lys så kun radar (SRA - surveillance radar approach) eller visuell innflyging er tilgjengelig. Derfor vil normalt 08L/26R kun brukes om natten (0000 - 0600 eller så) når trafikken er lav og hvis været er fint nok.

Ellers er 08L/26R definert som taksebane.

Hva kun en rullebane angår er ATC ganske så drevne til å pushe trafikken der så det er ikke noen stor begrensning. For parkering har de i den senere tid utvidet en god del av parkeringsplassene på South terminal så det begynner å hjelpe litt...
Turtle is offline   Reply With Quote
Old 21-06-2010, 00:10   #17
slankebrusmannen
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 554
Default Re: Gatwick Rullebane

Quote:
Originally Posted by Turtle View Post
Det er korrekt som KGL sier at 08L/26R (nordlige rullebane) kun brukes når den sørlige rullebanen 08R/26L ikke er tigjengelig. 08L/26R har ingen innflyginghjelpemidler og begrenest med lys så kun radar (SRA - surveillance radar approach) eller visuell innflyging er tilgjengelig. Derfor vil normalt 08L/26R kun brukes om natten (0000 - 0600 eller så) når trafikken er lav og hvis været er fint nok.

Ellers er 08L/26R definert som taksebane.
Det er jo likevel smått utrolig om den ble bygd for det formålet. Ble den virkelig det, eller er det snakk om en god gammeldags tabbe?
slankebrusmannen is offline   Reply With Quote
Old 21-06-2010, 00:39   #18
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Gatwick Rullebane

Men fremdeles blir det litt ventetid på nordre rullebane etter landing på 26L for å få en ledig gate ved søre pir (pir 1) på South Terminal. Det er spesielt trangt på taksevei Juliett når det er push fra pir 2, gates 11, 12, 14 og 16 og selv om du står på Zulu er det ingen forhåpninger om å komme inn til gate på nordsiden av pir 1 før Juliett er tømt.


Eksempel på en slik som skaper problemer ved push for de som skal inn til gate på nordre del av pir 1 - denne er ved gate 12 på pir 2 - og mellom fotografen og den grønne ligger taksevei Juliett
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 21-06-2010, 01:00   #19
Turtle
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2004
Location: UK
Posts: 987
Default Re: Gatwick Rullebane

Det er sant ja...cul-de-sac (eller blindvei) er ikke den smarteste løsningen for smidig trafikkavvikling!! Jeg har en gang neste fått oppleve det komplette kaos da Flybe takset litt for langt og vi stod klare til å takse ut helt innerst ved parkeringplassen du har bilde av. Heldigvis ble det oppdaget i tide så de kunne takse en strafferunde så vi kunne komme ut og de komme til sin parkeringsplass på andre forsøk
Turtle is offline   Reply With Quote
Old 21-06-2010, 01:01   #20
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Gatwick Rullebane

Quote:
Originally Posted by slankebrusmannen View Post
Det er jo likevel smått utrolig om den ble bygd for det formålet. Ble den virkelig det, eller er det snakk om en god gammeldags tabbe?
Det er slettes ikke noen tabbe, men driftsikkerhetsmessig foranstaltning for en flyplass med bare en rullebane og ikke minst at det foreligger en avtale med naboer og lokale myndigheter som begrenser flyplassens utstrekning og aktivitet, hvis jeg ikke tar helt feil, frem til 2019. Hva som skjer etter 2019 vites ikke, men i masterplanen frem til 2030 angis et område sør for flyplassen til en rullebane nummer 2 (da blir dagens rwy 08L/26R nedgradert til bare taksevei). Operativt vil da LGW ligne MAN med terminaler på en side av begge rullebaner og dermed problemet med kryssing av aktiv rullebane.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Sirkelrund rullebane TLS at OSL Småprat 19 27-03-2017 12:23
Gatwick - rullebane stengt pga ulykke? LN-RJJ Småprat 13 17-04-2012 10:16
Gatwick! Egenes Bilder & foto 7 23-07-2009 13:34
Heatrow - Gatwick hurvert Reiseforum 5 18-12-2008 16:28
Rullebane nr. 2 på BGO BGO Flyforum 30 22-07-2007 12:55


All times are GMT +2. The time now is 17:09.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.