![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Jeg fløy i flightsimulator og skulle lande på Gatwick, da jeg så at det var lang kø for takeoff. Rullebane 2 var ikke i drift... Er det slik i virkeligheten også?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
|
![]()
Ja. De to rullebanene ligger så tett at de ikke kan brukes samtidig. Derfor har Gatwick i praksis bare en rullebane.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Hvorfor skulle det skape problemer? De har en rullebane, og trafikken er lagt opp etter kun en rullebane.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Med fare for å gjenta meg selv: Gatwick har (i praksis) en rullebane, har alltid hatt det, og det flyr heller ikke flere fly der enn en rullebane klarer å ta unna. Enkelt og greit.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Og hvis jeg ikke tar helt feil, så er LGW en av verdens travleste flyplasser med én rullebane..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Eg tror slike spørsmål passer bedre i fligthsim forumet.
Her inne er det for mange som bjeffer når slike FS relaterte spørsmål dukker opp |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Rullebane er en ting, noe annet er parkeringsplasser til fly - ikke mye av begge deler på LGW.
![]() |
#11 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Det har vært planer for en bane til på både Gatwick, Standsted og Heathrow, men den nye regjeringen i Storbritannia har (etter det jeg har fått med meg) gitt klar beskjed om at de er imot alle slike planer.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Silver
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Hmm eg tror det smaleste rullebanen blir brukt som taxebanen til den store nye rullebanen...
sant ? eller feil?
![]() |
#15 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Den nordre rullebanen ble ferdig i 1985, mens den lengste søre rullebanen fikk sin nåværende lengde (3 265 m) i 1973. Den søre rullebanen kom med utbyggingen av "nye London Airport" som åpnet i 1958 etter litt over to års byggetid (deler av det vi i dag kaller South Terminal). Med det ble også koblingene til gamle Beehive kuttet (man kan se Beehive nede til venstre i dette bildet):
![]() ![]() Her er Terminal South fra en annen vinkel (bilde tatt fra øst) og man kan se søre rullebane i sin opprinnelige lengde på 7000 fot (2130 m). Bildet er tatt i 1961 (fint år forresten). Den nyeste nordre rullebanen er bare som en reserve for søre rullebane i tilfelle den skal asfalteres eller hvis noe annet skjer der. Anbefalt lesing for de som vil vite mer: http://www.gatwickaviationsociety.org.uk
![]() |
#16 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Det er korrekt som KGL sier at 08L/26R (nordlige rullebane) kun brukes når den sørlige rullebanen 08R/26L ikke er tigjengelig. 08L/26R har ingen innflyginghjelpemidler og begrenest med lys så kun radar (SRA - surveillance radar approach) eller visuell innflyging er tilgjengelig. Derfor vil normalt 08L/26R kun brukes om natten (0000 - 0600 eller så) når trafikken er lav og hvis været er fint nok.
Ellers er 08L/26R definert som taksebane. Hva kun en rullebane angår er ATC ganske så drevne til å pushe trafikken der så det er ikke noen stor begrensning. For parkering har de i den senere tid utvidet en god del av parkeringsplassene på South terminal så det begynner å hjelpe litt... |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Men fremdeles blir det litt ventetid på nordre rullebane etter landing på 26L for å få en ledig gate ved søre pir (pir 1) på South Terminal. Det er spesielt trangt på taksevei Juliett når det er push fra pir 2, gates 11, 12, 14 og 16 og selv om du står på Zulu er det ingen forhåpninger om å komme inn til gate på nordsiden av pir 1 før Juliett er tømt.
![]() Eksempel på en slik som skaper problemer ved push for de som skal inn til gate på nordre del av pir 1 - denne er ved gate 12 på pir 2 - og mellom fotografen og den grønne ligger taksevei Juliett ![]()
![]() |
#19 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Det er sant ja...cul-de-sac (eller blindvei) er ikke den smarteste løsningen for smidig trafikkavvikling!! Jeg har en gang neste fått oppleve det komplette kaos da Flybe takset litt for langt og vi stod klare til å takse ut helt innerst ved parkeringplassen du har bilde av. Heldigvis ble det oppdaget i tide så de kunne takse en strafferunde så vi kunne komme ut og de komme til sin parkeringsplass på andre forsøk
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Sirkelrund rullebane | TLS at OSL | Småprat | 19 | 27-03-2017 12:23 |
Gatwick - rullebane stengt pga ulykke? | LN-RJJ | Småprat | 13 | 17-04-2012 10:16 |
Gatwick! | Egenes | Bilder & foto | 7 | 23-07-2009 13:34 |
Heatrow - Gatwick | hurvert | Reiseforum | 5 | 18-12-2008 16:28 |
Rullebane nr. 2 på BGO | BGO | Flyforum | 30 | 22-07-2007 12:55 |