![]() |
|
![]() |
#1 |
Newcomer
|
![]()
Tänkte göra en liten mini report GOT - HAM - PMI ( Och därefter ev en retur med JK/LH/SK )
Utresa med LH från GOT till HAM den 7 Juni. LH har en daglig flight GOT-HAM som nyligen "uppgraderats till CRJ700" sträckan har tidigare dels haft den inte alltför bekväma ATR42 till något bekvämare och rejält snabbare CRJ200. Så tänkte det var dax testa denna rutt med CRJ700. Checkade in på nätet dagen innan och inga problem välja plats från rad 3 och bakåt. Kom till Landvetter strax efter kl 11, det var en hel del folk i check in & security. Iran Air och Turkish har avgång strax efter lunch så i synnerhet genom säkerhetskontrollen tog det lite längre tid än vanligt mitt på dagen. Tog dock ingen längre tid och var snart framme vid SK Loungen i GOT, loungen är väl inget extra men ändå avkopplande och trevlig jämfört med landvetters övriga terminalytor. Utsikten är ett positivt inslag även om dryckesutbudet är begränsat !. Kunde blanda annat se TK landa, som idag verkade opererad av en 737-700, ofta brukar TK köra med 737-800 eller A320. IR hade en A300 (vad jag kunde se) i övrigt inte så spännande trafik, KLM ERJ190, SN Avro, SAS CRJ900 och LH ERJ195. GOT-HAM / LH3069 (LH Cityline) D-ACPD 1215-1315 (1230-1315) Boarding började strax efter kl 12, det var inte ens halvfull flight, ca 35-40 pax så det var snabb boarding från gate via trappa ut till planet. Gott om plats ombord, ledigt säte bredvid mig och även för de flesta andra tror jag !. Vi kom iväg strax efter 1230 och med en kort flygtid om strax under 45 minuter beräknades vi ändå landa på tid. ombord service bestod i den vanliga LH sandwitchen + dryck. Valde en warsteiner ( som serverades på flaska ) Molnigt väder hela vägen så dessvärre inte mycket utsikt. inflygningen påbörjhades strax efter 1300 och vi landade 1315 i ett regnigt Hamburg. Buss från flighten in till terminalen. Eftersom jag skulle vidare med AB så hade jag ju tänkt mig spendera 1½ timme i Hamburgs transitområde. Dock slog mig tanken att testa checka in för min retur med LH (som jag inte skulle använda!!) och testa om jag kunde komma in i LH SEN lounge. Inga problem att komma in när jag visade boardingkort för dagen efter + SEN kort (vet inte hur noga lounge personalen kollar datumet på boardingpasset). Så trots jag flög AB kunde jag avnjuta lite vin + mat i SEN loungen i Hamburg som är rätt trevlig. Med fin utsikt över apron samt en ute terass om vädret skulle tillåta vilket det ju dessvärre inte gjorde denna dagen. AB flighten skulle lyfta 1500, och jag hade checkat in dagen innan via internet även för denna flight. Man får välja säte även hos AB vilket är uppskattat hade inga problem välja plats 3A på A320 som var utsatt för flighten. Fick även ett mobilt boardingpass i mobilen. 1450 stod det fortfarande inget på avgångsskärmarna varför jag tänkte jag får promenera ner till gaten för att kolla läget. Vårt plan hade uppenbarligen nyss landa varför vi ju med all sannolikhet skulle bli sena iväg. Runt 1520 påböjades boardingen som gick ganska snabbt trots i stort sett full flight. Trafiken på HAM var ganska gles, ett par Air berlin Airbus, och likaså ett par LH Canadair och Airbus. Swiss med Airbus och KLM F70. EK 777-300 stod vid gate HAM-PMI / AB9754 / A320 / D-ABDC 1500-1735 (1540-1800) Jag hade tur och lyckades få ett av få lediga mittsäten bredvid mig så det kändes nästan som business... Vi taxade ut strax efter 1535 och var snabbt uppe i luften. AB har inflight screens och kunde se rutten för dagen gock över FRA-ZRH-GVA-MRS och in mot PMI. Flygtid på ca 2.20..så vi skulle bli ca 25 min sena framme i Palma. Ganska snart efter start påbörjades beställning om man ville köpa någon varm mat. I övrigt erbjuder AB fri smörgås + soft drink. Övrigt kostar pengar, ett ganska vettigt system i min mening ( Klart bättre än SAS economy exemelvis, och jag tyckte nog smärgåsen var bättre än LH ). I övrigt en smidig och bekväm flight med tanke på det lediga mittensätet (Priset för denna enkelflight med AB var endast 119€) Detta var min första resa med AB, och väldigt positivt till det mesta kring AB. Fräscha flygplan, bra service och bra priser. Skall försöka testa dem under sommaren GOT-TXL. Skall försöka skriva ihop en report även för returresan med JK/LH och SK (PMI-BCN-FRA-GOT) och se om jag kan hitta några bilder... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Tusen takk for den, velkommen, mere tack...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Bra skrevet!
![]()
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
Takk for fin rapport - med morsom routing og kreativ måte å komme inn i loungen på! Synes også serveringskonseptet hos Air Berlin høres ideelt ut, med gratis drikke og en sandwich. Så kan de som ønsker det kjøpe alkohol og noe mer å spise.
Håper du også vil skrive om returen. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
DY1126 OSL - HAM 05.03.12 | kjeng | Register- og ATC-Forum | 1 | 04-03-2012 20:08 |
Har Lufthansa startet Ham-BGO-Ham ? | G-COLE | Flyforum | 4 | 15-04-2006 14:37 |
EK nu på HAM-JFK | Guest | Flyforum | 0 | 10-04-2006 09:41 |
LH tilbake med sommerruten HAM-BGO-HAM | LN-HAT | Flyforum | 0 | 03-03-2006 23:31 |
Lufthansa GOT-HAM | Pedro | Flyforum | 0 | 13-08-2005 15:12 |