Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 05-06-2010, 10:32   #1
kristian
ScanFlyer Blue

Lufthansa SK/LH eller LX Business til NCE

Skal på ferietur med familien og har valget mellom SK/LH eller LX til Nice.

SK ut 09:35 til FRA og videre med LH til NCE
LX ut 09:45 TIL ZRH og videre med LX til NCE

Prisen er omtrent den samme. Hvor får vi beste service? Og beste catering? Serverer både SK og LX frokost på denne tiden eller byr noen på lunch?

Jeg fløy LX Business for to år siden og var ok fornøyd, men har aldri forsøkt LH
kristian is offline   Reply With Quote
Old 05-06-2010, 12:57   #2
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Default Re: SK/LH eller LX Business til NCE

Jeg har fløjet ret så meget på CPH-NCE og ofte via både ZRH, MUC og FRA og vil umiddelbart sige at der ikke er den store forskel på LH og LX på biz. Nu er det ved at være et par år siden jeg pendlede på den rute og der kan selvfølgelig være sket meget siden, men ud fra mine erfaringer dengang, så synes jeg LX og LH er på nogenlunde samme høje niveau. Jeg har inhvertfald altid kun haft gode oplevelser på biz på begge selskaber.

Personligt ville jeg vælge den routing med korteste samlede rejsetid og ville måske hælde til LX, da jeg ikke er særlig stor fan af at skifte fly i FRA. Havde det været via MUC, så var det en helt anden sag, men så vil du også ofte komme med CRJ, hvor biz produktet ikke er så godt pga. mindre plads ombord.
Old 05-06-2010, 12:57   #3
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

Du får vel mer poeng hvis du er EB medlem og flyr SAS, men er du M&M får du jo bedre uttelling på LH/LX.

Hvis prisen er lik, ville jeg valgt LX. Servicen til LH og LX er vel nokså lik. Men ZRH er en mindre flyplass og lettere å transittere gjennom. Så derfor.

BF

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 05-06-2010, 13:17   #4
kristian
ScanFlyer Blue

Vil dere si at LX/LH er hakket bedre enn SAS eller omtrent det samme?
Old 05-06-2010, 13:27   #5
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

Quote:
Originally Posted by kristian View Post
Vil dere si at LX/LH er hakket bedre enn SAS eller omtrent det samme?
Minimal forskjell ja. Det var vel ikke servicen ombord som hadde avgjort det for meg. Men derimot transfer flyplass og flytype. (Hadde unngått småfly hvis jeg skulle fly biz)

BF

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 05-06-2010, 13:36   #6
Chriscross
ScanFlyer Rusty

Mat og drikke er mye bedre på SK og LX enn LH. Etter noen runder LH C-klasse i Europa er jeg ikke mye imponert. LH har ikke varm mat eller champagne, iallfall ikke på de turene jeg har fløyet.
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 05-06-2010, 15:20   #7
Doll
ScanFlyer Blue

Doll's Avatar

Ikke varm mat på biz???? det høres merkelig ut, jeg har da fått varm mat flere ganger på grisebillige økonomi billetter (U) med LH. ikke noe voldsomme greier, stortsett noe pastagreier, men har også fått nydelig kyllingbryst med grønnsaker.
Old 05-06-2010, 16:23   #8
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Jeg har fløyet Business med alle tre det siste året, og jeg synes service og mat var bra hos alle.

Mitt inntrykk er at maten er best hos SWISS og SAS. Lufthansa serverer bare varmmat på flyvninger som er mer enn 2,5 timer lange. Hos SAS og SWISS får du alltid varmmat i Business Class, med unntak av flyvninger under en time. Maten til Lufthansa og SWISS er kanskje litt mer gourmet style, gjerne minimalistiske retter. SAS har på sin side ofte mye mat, veldig ofte stek til middag, som er smakfull og mettende.

Hos SAS og Lufthansa blir man tilbudt en rekke magasiner når man kommer om bord, hos SWISS har jeg bare fått aviser. SWISS har heller ikke varme kluter, noe SAS har, men de deler ut ekle våtservietter og vannflasker når man kommer om bord.

Uansett kommer jo opplevelsen mye an på innstillingen og dagsformen til de ansatte. Synes Lufthansa kan være litt instrumentalistiske, mens det varierer mer hos SWISS og SAS - både positivt og negativt.

EDIT: Du kan søke på trip reports her på forumet og på airliners.net. Her er to fra SAS Business Class: http://www.airliners.net/aviation-fo...d.main/168167/ og http://www.airliners.net/aviation-fo...d.main/168222/.

Last edited by FlightDeck; 05-06-2010 at 16:44.
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 05-06-2010, 16:52   #9
kristian
ScanFlyer Blue

Egentlig liker jeg BA veldig godt når de er på sitt beste, men der varierer det også en del...
Reply

Posting Rules