![]() |
|
![]() |
#1 |
Newcomer
|
![]()
http://nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.7151218
SV reagerer på at SAS har valgt å sende 12 av sine fly til et verksted som tilhører Israel Aerospace Industries. SAS sender fly til Israel for vedlikehold. Konsernet som tar imot flyene er en stor våpenprodusent.
#2 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Det er jo hævet over enhver tvivl at de er meget dygtige hos IAI og sikkert også bedst til prisen.
Hilsen Ole |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Og hvor lenge har dette foregått før SV fikk vite om det? Jeg har da tross alt visst om at SAS sender enkelte fly til Israel for vedlikehold en god stund. Og jeg er normalt heller ikke den første som finner ut av slikt...
SV pleier da ellers å være godt oppdatert på Norsk handel med Israel? ![]()
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Det er hævet over enhver tvivl at de meget dyktige hos IDF og sikkert også bedst til å begå piratvirksomhet i internasjonale farvann - bare litt synd at noen uskyldige blir drept.
#5 | |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
#6 |
avsluttet
|
![]()
LNKOG? Har du lagt ut trip report på El Al? Isåfall må jeg lese'n, ellers må du skrive Trip Report... ;-)
Neida, fra El Al til IAI... Kanskje de monterer på noen flares? Sånn i tillfelle? De bør vel egentlig ha en meget lav pris til tross for at man må ferryflighte flyene ned dit, og så tilbake igjen. Skulle ikke det koste en sum dèt også? |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Uheldig PR i disse dager hvor Midt-Østenkonflikten virker være i så høyt fokus, så ideelt sett burde de kanskje ha valgt en annen leverandør. Selv om jeg ikke tviler på at IAI gjør en bra jobb, som mye annet israelsk ingeniørarbeid er
Last edited by Someone; 03-06-2010 at 16:20. |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
|
![]() Quote:
Det blir ikke bedre når SAS i dette tilfelle også er delvis statlig eid. Ingen tvil om at IAI er en dyktig organisasjon og har høyt kvalifisert ingeniør kompetanse. Siste års utvikling der nede bør llikevel tilsi at man må være varsome med investeringer og forretningsforhold til Israel etter min oppfatning. |
|
![]() |
![]() |
#9 |
TurbopropFlyer
|
![]()
Syns ikke vi kan forvente at selskaper skal boikotte Israel når ikke den noerske stat gjør det. Hold politikk og business fra hverandre. SAS er da ikke (og bør ikke være) et politisk redskap.
#10 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Mar 2006
|
![]() Quote:
![]() Israel skulle aldri ha bordet skipet, men at det skulle innebære at SAS ikke skulle kunne bruke et israelsk verksted virker jo fullstendig meningsløst. |
|
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Synes faktisk at den problematiske - grænsende til usmagelige - del i denne sag er at SV bruger SAS til at fremme deres politiske sag.
SAS skal drive forretning og ikke politik - og da der ikke er nogen handelsboykot mod Israel, så skal det på ingen måde gøres til SAS' problem at de vælger en leverandør der. SAS hverken kan eller skal tage stilling til politiske spørgsmål. At SV tager SAS som gidsel og hænger SAS ud i denne sag synes jeg er direkte usmageligt. Hvis de gerne vil fremme deres politiske sag, så må de gå de korrekte veje og forsøge at indføre en handelsboykot. Det har der åbenbart ikke været flertal for hidtil og så skal SAS ikke have noget problem med at lave forretningen med denne virksomhed og skal heller ikke udsættes for urimelig "udhængning" af partier som ikke er enige i dagens politik. Hvis de vil ændre på dette så må de arbejde politisk. Men at hænge SAS ud i denne sag - synes jeg er meget dårlig stil... Iøvrigt er jeg på ingen måde pro-Israel - men i virkeligheden har det ikke meget med sagen at gøre. SAS følger lovgivningen og forholder sig upolitisk - så skal SV ikke prøve at presse på for at få SAS til at opføre sig politisk.
Founder /Editor: FinalCall travel Last edited by FlyHi; 03-06-2010 at 12:25. |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
<moderator>
Bare en liten påminnelse fra moderatorkorpset som vi også nylig la ut i forbindelse med en tråd ang ElAl: Vi ber på forhånd om at politiske diskusjoner og diskusjoner rundt Midt-Østen konflikten helst ikke forekommer på Scanair. Dvs diskusjoner relevant til denne konkrete saken går greit, men diskusjoner om hvem som er det good guy eller bad guy i forbindelse med Midtøstenkonflikten ikke skal forekomme Moderatorenes holdning er at slike diskusjoner kan tas i VG Debatt-forum eller andre steder Vi ikke har kapasitet til å følge opp det redaksjonelle ansvaret dersom slike tråder blir veldig aktive eller det blir mye av det, og slike "politiske bomber" kan fort bli en modereringsutfordring. <moderator> |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Someones uttalelse med hysteridagene er vel den mest politiske i dag Eirik, nesten som å høre ekkoet etter herr Sandberg
![]() Men for å trekke det i en litt mer saklig retning, SAS forsetter med sine utaktiske uheldige beslutninger - når vil de lære.
#14 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Så enkelt er det nok ikke. Alle oppegående bedrifter må i dag ta et valg angående hva de ønsker å bli assosiert med. Etikk og moral er ikke nødvendigvis lovregulert, men ikke mindre viktig av den grunn. Dette fagområdet har til og med fått en forkortelse: PR!
|
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Ja som om det kun er SAS som handler med Israel i hele Europa ?
|
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Kan virkeligt ikke se problemet med at SAS bruger dette firma. Der er ingen handelsboykot af Israel - og der er mange firmaer der handler med dette land - fuldt lovligt.
...og mon PR-værdien af denne kontrakt i virkeligheden er specielt dårligt. Jeg er sikker på at langt de fleste er ret ligeglade med det på det tidspunkt de skal bestille deres flybillet. Det ses da ihvertfald tydeligt med visse andre selskaber der fra tid til anden opfører sig mere eller mindre uanstændigt, at det ikke har indflydelse på deres pax-antal. Nu bliver det bragt op af SV og NRK og så er der pludseligt en masse hellige der har en holdning til det, men der var sjovt nok ingen (såvidt jeg mindes) der kommenterede på det i en anden tråd for et stykke tid siden, hvor det blev nævnt at SAS havde et fly til maintenance i Israel - først nu hvor medierne bringer det op er det et hot topic. Alle her på forum er vel mere eller mindre enige om (ihvertfald vurderet ud fra de senere års mange indlæg) at regeringernes indblanding i SAS er negativ for selskabet, så skal de vel heller ikke blande sig i hvem SAS - forøvrigt helt lovligt - handler med. Det grænser til dobbeltmoral. Lad SAS drive forretning og politikerne drive politik - og lad være med at blande disse ting sammen. At SV og NRK er så uanstændige at gøre det synes jeg ikke retfærdiggør at alle andre også gør det. Fair nok at bringe på at man har en holdning til evt. handel med Israel, men det er dårlig stil at hænge enkeltstående firmaer ud for det - blot fordi det er hot-topic lige p.t. i medierne. Er man utilfreds med at der ikke er en handelsboykot af Israel så er den eneste rigtige måde at påvirke dette på ved at arbejde politisk for det - og ikke ved at hænge enkeltstående firmaer ud i medierne - det er uanstændigt.
#18 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Det er to vidt forskjellige ting hva som er lovlig og hva som er taktisk lurt - denne saken er bare lovlig - taktisk lur er den langt fra. Dessuten å sette hovedaksjonærene i en pinlig situasjon vil ikke gjøre veien til statskassene neste gang (januar-februar 2011) enklere. Noen er taktiske og kloke i sine beslutninger, noen er ikke - kan du ikke forstå det FlyHi?
#19 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Som jeg skrev tidligere, så tror jeg faktisk kunderne er ret ligeglade i den sidste ende - der er sikkert nogle der har en holdning til det nu, men jeg er sikker på den er glemt så snart de skal bestille flybillet næste gang. Det kan sagtens være SAS skulle have valgt anderledes - det hverken kan eller vil jeg vurdere eller gøre mig til dommer over. Det er sagen alt for politisk og kompliceret til - der er mange sider af denne sag og blot at lade sig gribe af stemningen blot fordi der er en hot mediesag løser ihvertfald ingenting. Men det jeg opponerer imod er at man hænger SAS ud for at fremme sin egen politiske sag - det synes jeg er usmageligt.
![]() |
#20 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
FlyHi, jeg tror du må spørre deg:
Hvordan fikk SV tak i denne infomasjonen? Var det hemmelig infomasjon? Var det SAS selv som hadde publisert det? Var det kanskje IAI som publiserte det? Hvor stor risiko medfører en slik kontrakt - upside vs downside? Hvor lydhøre eller døve er vi? SAS er slettes ikke et gissel, bortføringen har de besørget selv.
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Svenske staten velger SAS innenriks | Upsaker | Flyforum | 0 | 21-10-2015 12:39 |
SAS til Israel | Scanflyer | Flyforum | 1 | 02-04-2012 17:48 |
Vraker SAS - velger billigfly | Hurum | Flyforum | 9 | 13-07-2006 09:27 |
Svenske stat velger ... SAS ... | sail4fun | Flyforum | 7 | 03-06-2006 16:51 |
Staten velger SAS | Superhai | Flyforum | 0 | 29-11-2004 12:34 |