![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Det såkaldte Flyprisindeks er bygget på et yderst spinkelt grundlag og målt på meget få afgange, så det giver jeg ikke meget for - da det på ingen måde tegner et fuldt billede af markedet. Desuden tager det ikke højde for gebyrer for bagage m.v. - så sammenligningen er ret så misvisende - når der ikke arbejdes med totalpriser - eller i det mindst sammenlignbare priser.
Men fint nok at Norwegian fik en PR-mulighed - det ville jeg da også udnytte. Dette flyprisindex dækker kun over de få søgninger en enkelt søgemaskine har og er ikke noget retvisende billede af markedet.
![]() |
#3 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
interessant! Men hva for slags fly er det de operer med innad i DK da? er med M80 eller er det B738?
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Og som der andetsteds her i tråden nævnes, så er dette indeks ikke at regne for 100% gode varer da de ikke tager højde for gebyrer. Min hustru, jeg selv, og vores 2 børn skal til Kos i Juli med Norwegian. De vælger så at tage 160 Dkr. pr. stk. baggage retur, samt 160 Dkr. pr. sædereservation retur. Altså med andre ord skal man tillægge 320 kroner til billetprisen pr. person hvis man vil sammenligne med konkurrenter uden disse gebyrer. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]() Quote:
At man velger å kjøpe det til er jo greit nok, men i ei prissammenligning er jeg ikke uten videre enig i at det hører med. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Men uanfægtet om den ene eller den anden ikke gør det, så er det i mine øjne stadigvæk noget der skal høre med i en prissammenligning. Ellers så ender vi til sidst op, i bedste Ryanair stil, med at toiletbesøg heller ikke skal høre med ind under sammenligningen ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Plassreservasjon Når jeg reiser med Norwegian, kjøper jeg nesten aldri plassreservering. Hvor jeg sitter, betyr for meg fint lite. Gruppebestilinger (familietur eller kollegaer) blir jo uansett seatet sammen. At SAS lar meg velge sete en dag før avreise er fint, men gir meg liten merverdi. Min far, bestiller bestandig plass, så sant det er mulig å få nødutgang eller lignende. For han er dette verdt hver krone, men kun når han får bedre beinplass. For min del, tar jeg altså aldri med plassreservasjon når jeg sammenligner priser. Jeg synes også dette er det gebyret som er nærmest en reell tillegstjeneste hos Norwegian, og derfor med fordel kan utelates fra prissammenligninger. Kredittkortgebyr Jeg betaler helst med Diners (hei EB). Hos Norwegian foretrekker jeg dog Visa debetkort, for 40 kroner er jeg ikke villig til å betale for å det på Diners. Her er det jo også eksempler på at det finnes et utall av ulike varianter, fra nesten umulig å unngå (Ryanair) til godt mulig å unngå (Norwegian), per passasjer, per bestilling, per whatever For min del regner jeg aldri med dette gebyret når jeg sammenligner priser hos Norwegian. I en pristest, synes jeg imidlertid det bør med. Bagasje Denne er vanskeligst. For meg varierer det fra tur til tur, nærmest selvfølgelig. En helgetur til Trondheim eller et møte i Bergen går som regel uten bagasje. En helgetur med handling som regel med bagasje en veg. Skal jeg ut for å handle øl, blir det Norwegian og 2*20kg. Men hva skal med i en pristest? Jeg synes en bag er fornuftigst. Å bruke to hos Norwegian blir ihvertfall feil, uten bagasje føles som ei for stor begrensning og bagasje bare en veg blir underlig. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Og så er der jo den med seating, den bliver vi nok ikke enige om.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Quote:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Ikke at det er en pristest, men en stikkprøve er det nå. Jeg skal til AMS fra OSL for å få en gave den 1. august, og i den forbindelse regner jeg med å reise ned fredag ettermiddag/kveld (30. juli) og returnere hjem igjen sent på mandagen ettermiddag/kveld (2. august). Hvis jeg hadde kjøpt tur/retur billettene i dag hadde jeg fått følgende priser:
KLM kr 1517 SAS kr 1541 NAX kr 1447 Forunderlig nok ville billigste pris blitt en kombinasjon av SAS til AMS og NAX fra AMS, og det hadde kostet kr 1433. Prisene til Norwegian er inkludert 20 kg bagasje og fast seteplass (kr 60+60 pr. retning). Det skal ikke mye BOB til før KLM blir billigste alternativ. Jeg ser også på en langweekend til Nice første helg i oktober - ned fredag 1. oktober og retur mandag 4. oktober. For direkteflighter er det to tilbydere, og det er SAS og NAX. NAX kr 3133 SAS kr 2682 Siden vi var inne på KLM så vil en tur/retur hos dem komme på kr 2733. Det er alltid bra å ta en titt på hva wideroe.no finner av priser, og billigste er via Brussel med Brussels Airlines, og det koster fra kr 1727 (med 8:50 og 6:25 reisetid). Det som er riktig merkelig er at wideroe.no ikke finner direkteflighten til SAS fra OSL til NCE fredagen. Med andre ord er det ikke mulig å si den ene eller den andre er billigst hvis du er ute i god tid. Det som mer kan slås fast er at hvis en er ute i dårlig tid med å bestille billetter og du skal fly innen Norge - så kommer som regel alltid NAX best ut sammenlignet med SAS. Et bra eksempel på dette er en weekendtur til HAU for meg med utreise siste flight fredag førstkommende og retur mandag morgen rundt kl. 09 (har vanskelig med de helt tidlige timer), og da er prisen følgende: SAS kr 1595 NAX kr 1098 (inkl. 20 kg bagasje og setereservasjon)
![]() |
#12 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Uansett, når jeg og min familie reiser er alltid Norwegian desidert billigst.
Det er mulig jeg reiser på tider hvor SAS av en eller annen har høyere priser, men det forundrer meg stadig at Norwegian alltid kommer best ut på pris. Og ja, jeg bestiller plass men ikke alltid bagasje. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
Dette gjør disse diskusjonene egentlig bortkastet siden alt er avhengig av hvor tidlig man bestiller og også hvilken kanal man benytter til bestilling. Etter mitt skjønn, er den eneste faste indikatoren på pris, og det eneste man kan sammenligne fullpris ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Cimber billigst i Danmark | MartinL | Flyforum | 2 | 28-01-2010 11:41 |
Norwegian vil danke ut SAS i Danmark | PAS | Flyforum | 5 | 09-01-2009 15:24 |
Norwegian udvider i Danmark | Jan | Flyforum | 40 | 23-12-2008 18:04 |
Norwegian "planlegger" base i Danmark? | Herlov | Flyforum | 20 | 23-07-2007 22:49 |
SAS Danmark tar all inntjening på Norge - Danmark rutene | MartinL | Flyforum | 22 | 15-06-2006 13:50 |