Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 02-06-2010, 17:51   #1
tiemand
ScanFlyer Blue

Norwegian Norwegian billigst i Danmark i 3 av 4 tilfeller!

I følge Boarding melder Dansk Flyprisindeks at Norwegian stort sett er billigst, kanskje ingen overraskelse men dog.

tiemand is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2010, 18:42   #2
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Default Re: Norwegian billigst i Danmark i 3 av 4 tilfeller!

Det såkaldte Flyprisindeks er bygget på et yderst spinkelt grundlag og målt på meget få afgange, så det giver jeg ikke meget for - da det på ingen måde tegner et fuldt billede af markedet. Desuden tager det ikke højde for gebyrer for bagage m.v. - så sammenligningen er ret så misvisende - når der ikke arbejdes med totalpriser - eller i det mindst sammenlignbare priser.

Men fint nok at Norwegian fik en PR-mulighed - det ville jeg da også udnytte.

Dette flyprisindex dækker kun over de få søgninger en enkelt søgemaskine har og er ikke noget retvisende billede af markedet.
Old 02-06-2010, 18:42   #3
Halvorsn
ScanFlyer Molded

Halvorsn's Avatar

interessant! Men hva for slags fly er det de operer med innad i DK da? er med M80 eller er det B738?
Old 02-06-2010, 18:45   #4
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by Halvorsn View Post
interessant! Men hva for slags fly er det de operer med innad i DK da? er med M80 eller er det B738?
Norwegian har ingen MD80 igjen. De opererer en blanding av 733 og 738 der, akkurat som i Sverige og Norge.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2010, 20:12   #5
janusk
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by tiemand View Post
I følge Boarding melder Dansk Flyprisindeks at Norwegian stort sett er billigst, kanskje ingen overraskelse men dog.

Det er Norwegians danske salgschef som oplyser det, som modsvar i en artikel som primært fokuserer på at Norwegian i ly af natten har hævet deres gebyrer betragteligt.
Og som der andetsteds her i tråden nævnes, så er dette indeks ikke at regne for 100% gode varer da de ikke tager højde for gebyrer.
Min hustru, jeg selv, og vores 2 børn skal til Kos i Juli med Norwegian. De vælger så at tage 160 Dkr. pr. stk. baggage retur, samt 160 Dkr. pr. sædereservation retur. Altså med andre ord skal man tillægge 320 kroner til billetprisen pr. person hvis man vil sammenligne med konkurrenter uden disse gebyrer.
janusk is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2010, 20:36   #6
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Originally Posted by janusk View Post
Min hustru, jeg selv, og vores 2 børn skal til Kos i Juli med Norwegian. De vælger så at tage 160 Dkr. pr. stk. baggage retur, samt 160 Dkr. pr. sædereservation retur. Altså med andre ord skal man tillægge 320 kroner til billetprisen pr. person hvis man vil sammenligne med konkurrenter uden disse gebyrer.
Bagasje og sannsynligvis kredittkortgebyr, er jeg enig i at man bør legge til i en slik prisindeks. Derimot er jeg stadig usikker på plassreservasjon, en tilleggstjeneste det vel fortsatt er de færreste av konkurrentene som tilbyr gratis før innsjekk? Helt spesifikt, så tilbys det jo ikke av SAS.

At man velger å kjøpe det til er jo greit nok, men i ei prissammenligning er jeg ikke uten videre enig i at det hører med.
Old 02-06-2010, 21:26   #7
janusk
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Bagasje og sannsynligvis kredittkortgebyr, er jeg enig i at man bør legge til i en slik prisindeks. Derimot er jeg stadig usikker på plassreservasjon, en tilleggstjeneste det vel fortsatt er de færreste av konkurrentene som tilbyr gratis før innsjekk? Helt spesifikt, så tilbys det jo ikke av SAS.

At man velger å kjøpe det til er jo greit nok, men i ei prissammenligning er jeg ikke uten videre enig i at det hører med.
Nu hentydede jeg ikke til SAS, men har netop siddet og booket mig hele vejen til Puerto Rico med Delta til blot 2.000 kroner mere end jeg gav med DY til Kos, og her får jeg gratis sædevalg. Forøvrigt har jeg da i forrige uge booket gratis sæde med SK til Århus. Og igår til London.... Og her er det faktisk ganske pudsigt for her endte SK op med at være knap 100 kroner billigere end DY. SK: 1.295,- DY: 1.391,- (og rolig nu inden nogen farer op, jeg ved godt at det lige så vel kunne være endt modsat - men sjovt alligevel når vi nu har tråden igang).
Men uanfægtet om den ene eller den anden ikke gør det, så er det i mine øjne stadigvæk noget der skal høre med i en prissammenligning. Ellers så ender vi til sidst op, i bedste Ryanair stil, med at toiletbesøg heller ikke skal høre med ind under sammenligningen
Old 02-06-2010, 22:10   #8
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Men uanfægtet om den ene eller den anden ikke gør det, så er det i mine øjne stadigvæk noget der skal høre med i en prissammenligning. Ellers så ender vi til sidst op, i bedste Ryanair stil, med at toiletbesøg heller ikke skal høre med ind under sammenligningen
Noe av problemet med prissammenligningene er jo at man ender opp med å sammenligne produkter som ikke er helt like, og som personer også vil ende opp med å betale forskjellig pris for avhengig av egne preferanser.

Plassreservasjon
Når jeg reiser med Norwegian, kjøper jeg nesten aldri plassreservering. Hvor jeg sitter, betyr for meg fint lite. Gruppebestilinger (familietur eller kollegaer) blir jo uansett seatet sammen. At SAS lar meg velge sete en dag før avreise er fint, men gir meg liten merverdi.

Min far, bestiller bestandig plass, så sant det er mulig å få nødutgang eller lignende. For han er dette verdt hver krone, men kun når han får bedre beinplass.

For min del, tar jeg altså aldri med plassreservasjon når jeg sammenligner priser. Jeg synes også dette er det gebyret som er nærmest en reell tillegstjeneste hos Norwegian, og derfor med fordel kan utelates fra prissammenligninger.

Kredittkortgebyr
Jeg betaler helst med Diners (hei EB). Hos Norwegian foretrekker jeg dog Visa debetkort, for 40 kroner er jeg ikke villig til å betale for å det på Diners.

Her er det jo også eksempler på at det finnes et utall av ulike varianter, fra nesten umulig å unngå (Ryanair) til godt mulig å unngå (Norwegian), per passasjer, per bestilling, per whatever

For min del regner jeg aldri med dette gebyret når jeg sammenligner priser hos Norwegian. I en pristest, synes jeg imidlertid det bør med.

Bagasje
Denne er vanskeligst. For meg varierer det fra tur til tur, nærmest selvfølgelig. En helgetur til Trondheim eller et møte i Bergen går som regel uten bagasje. En helgetur med handling som regel med bagasje en veg. Skal jeg ut for å handle øl, blir det Norwegian og 2*20kg.

Men hva skal med i en pristest? Jeg synes en bag er fornuftigst. Å bruke to hos Norwegian blir ihvertfall feil, uten bagasje føles som ei for stor begrensning og bagasje bare en veg blir underlig.
Old 02-06-2010, 22:21   #9
janusk
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post

Men hva skal med i en pristest? Jeg synes en bag er fornuftigst. Å bruke to hos Norwegian blir ihvertfall feil, uten bagasje føles som ei for stor begrensning og bagasje bare en veg blir underlig.
En kuffert/bag er jeg enig i, da det nok dækker de flestes behov. Kreditkort bør også tages med, da rigtigt mange idag vil betale med Diners, AMEX el. lgn. grundet forsikringer i forb. med kreditkortet.
Og så er der jo den med seating, den bliver vi nok ikke enige om....
Old 02-06-2010, 22:29   #10
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
En kuffert/bag er jeg enig i, da det nok dækker de flestes behov. Kreditkort bør også tages med, da rigtigt mange idag vil betale med Diners, AMEX el. lgn. grundet forsikringer i forb. med kreditkortet.
Det er også et annet argument: En pristest bør vise priser som er tilgjengelige for flest mulig. Ved å legge inn begrensninger på hva slags bankforbindelse man har (selv om de fleste får betalt gebyrfritt hos akkurat Norwegian) blir sammenligninga preget av forbehold og liten skrift.

Quote:
Og så er der jo den med seating, den bliver vi nok ikke enige om....
Man kan jo lage ei sammenligning med priser som tillater setereservasjon ved bestilling. SAS sine flexpriser mot Norwegian sine billigste Eventuelt legge inn prisen for en milage run til gullkort...
Old 02-06-2010, 23:58   #11
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club

LN-KGL's Avatar

Ikke at det er en pristest, men en stikkprøve er det nå. Jeg skal til AMS fra OSL for å få en gave den 1. august, og i den forbindelse regner jeg med å reise ned fredag ettermiddag/kveld (30. juli) og returnere hjem igjen sent på mandagen ettermiddag/kveld (2. august). Hvis jeg hadde kjøpt tur/retur billettene i dag hadde jeg fått følgende priser:
KLM kr 1517
SAS kr 1541
NAX kr 1447

Forunderlig nok ville billigste pris blitt en kombinasjon av SAS til AMS og NAX fra AMS, og det hadde kostet kr 1433. Prisene til Norwegian er inkludert 20 kg bagasje og fast seteplass (kr 60+60 pr. retning). Det skal ikke mye BOB til før KLM blir billigste alternativ.

Jeg ser også på en langweekend til Nice første helg i oktober - ned fredag 1. oktober og retur mandag 4. oktober. For direkteflighter er det to tilbydere, og det er SAS og NAX.
NAX kr 3133
SAS kr 2682

Siden vi var inne på KLM så vil en tur/retur hos dem komme på kr 2733. Det er alltid bra å ta en titt på hva wideroe.no finner av priser, og billigste er via Brussel med Brussels Airlines, og det koster fra kr 1727 (med 8:50 og 6:25 reisetid). Det som er riktig merkelig er at wideroe.no ikke finner direkteflighten til SAS fra OSL til NCE fredagen.

Med andre ord er det ikke mulig å si den ene eller den andre er billigst hvis du er ute i god tid. Det som mer kan slås fast er at hvis en er ute i dårlig tid med å bestille billetter og du skal fly innen Norge - så kommer som regel alltid NAX best ut sammenlignet med SAS. Et bra eksempel på dette er en weekendtur til HAU for meg med utreise siste flight fredag førstkommende og retur mandag morgen rundt kl. 09 (har vanskelig med de helt tidlige timer), og da er prisen følgende:
SAS kr 1595
NAX kr 1098 (inkl. 20 kg bagasje og setereservasjon)
Old 03-06-2010, 08:42   #12
tiemand
ScanFlyer Blue

Norwegian Re: Norwegian billigst i Danmark i 3 av 4 tilfeller!

Uansett, når jeg og min familie reiser er alltid Norwegian desidert billigst.

Det er mulig jeg reiser på tider hvor SAS av en eller annen har høyere priser, men det forundrer meg stadig at Norwegian alltid kommer best ut på pris.

Og ja, jeg bestiller plass men ikke alltid bagasje.
tiemand is offline   Reply With Quote
Old 03-06-2010, 08:53   #13
VC-10
ScanFlyer Crusty

VC-10's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
Med andre ord er det ikke mulig å si den ene eller den andre er billigst hvis du er ute i god tid. Det som mer kan slås fast er at hvis en er ute i dårlig tid med å bestille billetter og du skal fly innen Norge - så kommer som regel alltid NAX best ut sammenlignet med SAS. Et bra eksempel på dette er en weekendtur til HAU for meg med utreise siste flight fredag førstkommende og retur mandag morgen rundt kl. 09 (har vanskelig med de helt tidlige timer), og da er prisen følgende:
SAS kr 1595
NAX kr 1098 (inkl. 20 kg bagasje og setereservasjon)
Her treffer du spikeren på hodet, og dette er akkurat min erfaring også. Skal jeg på reiser med jobben og skal bestille billett en ukes tid i forveien, er nesten uten unntak DY billigst inkl. alt du måtte ønske å legge til av gebyrer. Dersom man har god tid, kan det slå den ene eller andre veien, og det er selvfølgelig viktig å gjøre gode søk.
Dette gjør disse diskusjonene egentlig bortkastet siden alt er avhengig av hvor tidlig man bestiller og også hvilken kanal man benytter til bestilling. Etter mitt skjønn, er den eneste faste indikatoren på pris, og det eneste man kan sammenligne fullpris
VC-10 is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules