![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Takk for opplysningene!
Hadde vært morsomt å finne ut om det er noe forskjell i pilotlønn innad Emirates i forhold til hvilket land man kommer fra. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
The following benefits are applicable to all Staff:
• Competitive Tax Free Basic Salary Your fixed monthly cash payment related to your position and based on the knowledge and competencies you bring to the role. Salaries are benchmarked for all employees against relevant Industries and are reviewed on a regular basis to ensure they remain competitive. • Captain – Monthly Starting Salary Dhs 32,430 • First Officer – Monthly Starting Salary Dhs 22,720 • Company Provided Accommodation • Company Provided Transport A personal pick-up and drop-off service from your place of residence in Dubai to your work location and vice versa is provided. • Hourly Flying Pay An Hourly Flying pay is paid on block hours up to a threshold of between 83 to 92 hours. • Productivity Pay Productivity Pay is also available for block hours worked above the monthly Hourly Flying Pay threshold of between 83 to 92 hours. • Profit Share Scheme The Company operates a profit share scheme based upon the profit results of the Company for the financial year. A qualifying period is applicable. 1 dirham er i dag verdt ca 1.60 kroner. Loennen er den samme uansett hvilken nasjonalitet man har. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
MEn hvordan blir lønningene i Emirates i forhold til SAS; Norwegian, KLM, Ryanair, Lufthansa og andre internasjonale selskaper?
Er det noen som har oversikten over lønningene i de forskjellige flyselskapene, enten som kaptein, pilot, purser, flyvertinne eller hva det måtte vøre for noe? Kjekt å sammenligne lønninger |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Se iøvrigt, www.ppjn.com det giver en relativ god pejling
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Antar skattenivået i Dubai er hyggelig - i tillegg til at transport og bolig er dekt av arbeidsgiver.
Det at EK utelukkende flyr widebodies er vel forlokkende på mange piloter som ellers ville ha måtte tøffe rundt i småbusser eller smågriser. Boeing 777-300ER høres litt tøffere ut enn 737-300, for ikke å snakke om at EK har bestilt 58 A380... |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Skattenivaaet i Dubai = 0, saa det er veldig hyggelig. Desverre maa man som norsk nordmann likevel betale folketrygdavgift til gamlelandet, og denne utgjoer 7.8%, men tatt i betraktning at man da har en god del rettigheter fra gamlelandet som blant annet pensjon er det egentlig ikke noe aa grine over
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Å de Norske jeg har hatt kontakt med sier at de kommer veldig godt ut i forhold til SK, DY etc Det de derimot må passe på, som nevnt over er å fortsette å betale til folketrygden, samt oprettholde en form for pensjonsparing. For dette er noe EK ikke gjør. Men mange sier også at en 4-5 år i Dubai er nok. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Litt 'pensjon' faar man jo, om man jobber mer enn 5 aar faar man en maaneds loenn pr. aar man har jobbet naar man slutter, saa jobber man 12 aar faar man en aarsloenn utbetalt siste arbeidsdag. Ikke at dette er noe aa pensjonere seg paa, men det hjelper jo litt i allefall.
4-5 aar er nok for de fleste her virker det som, men selv har jeg vaert her i 5 og et halvt, og har ikke noen planer om aa sette kursen mot snoe og kulde igjen med det foerste... |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Fortsatt medlemskap i folketrygden er vel strengt tatt frivillig dersom du flytter til utlandet? Men som du sier får du jo da en del fordeler.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Nei, de foerste fem aarene maa du fortsette aa betale uansett, etter det tror jeg at det er frivillig, skal sette meg inn i de reglene igjen til selvangivelsen til neste aar
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Takk for opplysningene. EK piloter har det godt! Regner med at det er litt av en konkurranse å komme inn i varmen da.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Å ha det godt er faktisk veldig mye mer enn bare god lønn og lav skatt. Det er vel ikke alle som er like fornøyde med oppholdet i EK. Leser man litt rundt så får man kanskje et bedre inntrykk av hvordan det er å jobbe der, personalpolitikk osv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Nja .. har hørt både og.... skal man ha med familien, er det ikke bare bare ... det er som å 'bo i en boble' og det er mange som mistrives. Men klarer man å tilpasse seg er det sikkert greit.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Nei, det er klart at det skal mer til for å ha det godt. Jeg mente rent økonomisk, for eksempel, for en singel pilot som ikke vil gifte seg, eller har vært gift og vil heller date en bjørn enn å gifte seg igjen. Det er jo ikke like lett om omgås en lakengjeng i flere år i en stor sandboks.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Etter 14 år med flygninger inn/ut fra "UAE" (Emiratene), og etter som man kjenner mange av de som flyr i Emirates nå/tidligere, har man vel dannet seg en personlig mening.
Og det er ikke er blivende sted på sikt. Ytterst få blir der lengre en noen år. På plussiden er taxfree-lønn (nesten da) og dekket hus/leilighet. Videre er det relativt raskt avansement til CPT for de skikkede. Man flyr det mest moderne utstyr i verden (A330/340/380 og B777) på spennende destinasjoner. På minussiden er først og frems det faktum at Dubai er er fryktelig sted å bo, særlig på sommeren, hvor temperaturen kommer opp i 40-45 grader, og man løper mellom AC-avkjølede biler og bygninger utendørs. (For tre dagers shopping og sightseeing er Dubai utmerket!) De fleste familiene drar hjem på sommerhalvåret. Videre er og blir man fremmedarbeider der nede, og de lokale (Dubai bestå av mest utenlandsk arbeidskraft) har man ikke særlig kontakt med. Bruttolønnen er vel heller ikke voldsom bra, sammenliknet med SAS, Thomas Cook, TUI etc. Man flyr en schedule som er ganske slitsom, med korte stopp på destinasjonene. Men verst av alt er deres CRM (eller mangel på sådan) og personellbehandling ved spesielle situasjoner. I fjor - på denne tiden - tailstriket en av deres A340 i Melbourne (dansk CPT). Fyren fikk 14 dager på å pakke koffertene og komme seg ut av landet, samtidig som han måtte (nærmest i sjokk) skrive under div. papirer som umuliggjorde søksmål mot selskapet. Saken er ikke enestående. Tally-Ho |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jag bor i Dubai och min granne är pilot på Emirates och är svensk ( han har ut 75000sek i månaden enligt han själv). Min andra granne är styrman i FlyDubai och är tysk, min tredje granne är en privatanställd pilot från Wisconsin. ( gissa vad våra gårdsfester handlar om.. )Alla lever ett mycket gott liv härnere. Jag upplever härnere att det sociala livet härnere inte är sämre än hemma i Nor-Swe. Lever man som jag och mina flygande grannar så kan man inte klaga. Varmt året runt, skattefri lön och vi har ett grandiost gym och en pool som håller hög klass. Barnen får utbildningen betald, barnen lär sig arabiska och engelska. boendet betalt.
Lönen är bra och stabiliteten i Emirates kontra andra flygbolag gör ju att man inte går var dag och funderar på om man har ett jobb att gå till varje dag. Så "frykteligt" är det faktiskt inte och god kontakt med araber är lätt att få även om man är svensk och har "fel hudfärg" Givetvis så är arbetspolitiken en helt annan och det man får göra är att anpassa sig och se åt andra hållet betydligt fler gånger än hemmavid. De hårda alkoholreglerna, och sommarvärmen sätter jag på minuskontot. Det är roligare att ha en bra lön i Dubai än en bra lön i Oslo, i mina ögon. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
En pilotlønn på 75.000 (selv om det er SEK..;-) i Emirates tror jeg er i overkant oppskrytt, selv om han har vært der noen år. De lønningene som er oppgitt lenger opp i tråden er nær sannheten, selv om dette er startlønninger. Om et "grandiost gym" og en "pool" er det viktigste i sitt sosiale liv, så er det vel OK i Dubai. Men den store majoriteten som har vært der nede noen år, vil hjem etter en tid. Dubai er "artificial", som å bo i en "space station". Trafikken på veiene er til å dø av, selv om det har blitt noe bedre etter at Metro'en kom. Og varmen på sommeren er ulidelig på dagtid. Hele byen er en forvokst utgave av Las Vegas, med litt arabisk touch og med ganske strenge lover for de som kunne tenke seg en øl i parken e.l. Og for Guds skyld ikke gjør noe som kan oppfattes som seksuelt umoralsk - utenfor hotellrommet, som et amorøst kyss i det offentlige rom. En annen ting er at de som invisterte i eiendom i Dubai for to-tre år siden har tapt opp mot 40 % av innsatsen, i turboøkonomien der nede. Ingen vet helt hva som skjer videre her... Jeg er glad som kan fly på UAE, men jeg er like glad hver gang jeg kan sette snuten hjemover etter noen dager der nede. Tally-Ho |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Dette medførte at vi retroaktivt fikk tilbakebetalt all innbetalt trygdeavgift - for flere jeg kjenner 5-6 års innbetaling. Jeg kan ikke se at reglene skulle være annerledes for Dubai enn for andre land, så dette ville jeg ihvertfall sjekket litt opp i. Det er kjedelig å betale 7,8% av lønnen, og få ingenting igjen for det....! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Ang. trygdeavgift.
Med mindre du er stasjonert ute via norsk selskap eller UD så har du ingen trygderettighet. Var selv utenlands i 4 år med familie. Ville gjerne fortsatt betale mine 7.8% men fikk beskjed om at alle rettigheter bortfalt når man jobbet for et lokalt selskap utenfor EU. Et familiemedlem ble alvorlig syk på ferie i Norge og etter at forsikringen på USD 100.000..- var brukt opp var det bare å betale av egen lomme. Surt som norsk statsborger på norsk sykehus. Så pass opp, det er mange feller å gå i. Viktig å gjøre grundig forarbeid. Mvh Trimmet opel ascona |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Skyhøye flygeleder-lønninger i Spania | SBT | Flyforum | 1 | 06-12-2010 08:46 |
Høye lønninger presser SAS | TG923 | Flyforum | 5 | 11-12-2006 20:20 |
Høye priser og lave lønninger | Desk pilot | Flyforum | 0 | 24-07-2006 14:41 |