Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyteknisk forum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 01-05-2010, 21:44   #1
kristian
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2005
Posts: 373
BA BA B747-400 - korrosjonsskader

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
Det er dessuten oppdaget korrosjonsskader på flere av BAs 744, og under et besøk hos BAMC ble det opplyst at det var mange kjente svakheter med typen - spesielt i forkant av kjerra.
Dette høres jo ikke bra ut - hvor lenge planlegger BA å fly rundt med disse? Noen ruter som ofte har de eldste jumboene? Hvordan er de som flyr til LAX?
kristian is offline   Reply With Quote
Old 01-05-2010, 23:00   #2
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
Default Re: BA B747-400 - korrosjonsskader

Hvilken som helst av deres 744 flyr på LAX.. Slapp av , de er alle under kontroll vedr. rust etc..

Med et kjempestort smil kunne jeg jo si at de foretrekker å sende de eldste til LAX for colabokser siden LAX er nær opphoggingsplassene i Victorville etc , men så vemmelig er jeg ikke..


Unnskyld meg.. det er lørdag kveld...
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 02-05-2010, 01:37   #3
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: BA B747-400 - korrosjonsskader

Det er bare korrosjon på stål og jern som har navnet rust SQ777 - aluminium er det en helt annen sak.

Så til svakhetene med 747-400:
- Korrosjon dukker opp etterhvert som flyene blir eldre, og da spesielt i områder som er utsatt for korrosivt miljø (fuktighet, i nærhet av VAR-komponenter og åpne metallflater som kan bli utsatt for fysisk belastning). Hos BA er det ikke de eldste og de yngste som er utsatt for korrosjon, men merkelig nok de som ble produsert litt inn på 1990-tallet.
- Svakheter i strukturen fra front gear til dør 2 på hoveddekk er identifisert og en mengder av ribber skiftes/forsterkes ut under det forebyggende tunge vedlikeholdet. BAMC er en av veldig få som har fått Boeings godkjennelse til å produsere disse forsterkede enhetene innendørs.

Med andre ord er det ikke noen problemer med de 747ene som flyr for BA, men det er operatører som ikke har den klassen som BA har på sitt vedlikehold ...
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 24-07-2010, 16:26   #4
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,883
Default Re: BA B747-400 - korrosjonsskader

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
Så til svakhetene med 747-400:
- Korrosjon dukker opp etterhvert som flyene blir eldre, og da spesielt i områder som er utsatt for korrosivt miljø (fuktighet, i nærhet av VAR-komponenter og åpne metallflater som kan bli utsatt for fysisk belastning). Hos BA er det ikke de eldste og de yngste som er utsatt for korrosjon, men merkelig nok de som ble produsert litt inn på 1990-tallet.
Var det forskjell i produksjonsmetoder og/eller materialer underveis mens 747-400 ble produsert og som man nå ser resultater av?

Quote:
- Svakheter i strukturen fra front gear til dør 2 på hoveddekk er identifisert og en mengder av ribber skiftes/forsterkes ut under det forebyggende tunge vedlikeholdet. BAMC er en av veldig få som har fått Boeings godkjennelse til å produsere disse forsterkede enhetene innendørs.

Med andre ord er det ikke noen problemer med de 747ene som flyr for BA, men det er operatører som ikke har den klassen som BA har på sitt vedlikehold ...
Oppdaget man lignende svakheter som dette på 747-classic også eller er dette eksklusivt for -400 serien?
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 24-07-2010, 16:40   #5
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: BA B747-400 - korrosjonsskader

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
... BAMC er en av veldig få som har fått Boeings godkjennelse til å produsere disse forsterkede enhetene innendørs. ...
Du mener vel BAMC er en CAMO som har Part21 godtkjenning og vedlikeholder disse 747-400er i henhold til SRM

Korrosjon ikke nødvendigvis sammenhenger linear med alderen. Disse flyene har fatt i minst 3 lakkeringer. Har man slurvet med en av den, kan det snart bli korrosjon. Det finnes mange flere kilder som til slutt fører til korrosjon. Fuktigheten inni i flyet, dårlige/feil-monterte vindu-sealings... Jeg kunne forsette...

Det er helt normalt at man har relevante korrosjons-findings på en fly som er 10+ års gammelt...
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 24-07-2010, 21:48   #6
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: BA B747-400 - korrosjonsskader

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Oppdaget man lignende svakheter som dette på 747-classic også eller er dette eksklusivt for -400 serien?
Det er vel en kombinasjonen av SUD, høyere MTOW for -400en og de derav høyere kreftene flykroppen utsettes for under landinger. På veggen hos BAMC var det montert en jigg for ribbene/spantene mellom første og andre dør på hoveddekket. Som sagt tidligere en del av disse byttet ut og BU662 har tatt den tekniske beskrivelsen av BAMCs godkjennelser.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
South African B747-400 1/400 ?? Lennart Samlerhjørnet 6 26-09-2009 23:41
TUI FLY B747-400 MD11 Flyforum 21 10-06-2008 22:29
B747-400 MD11 Flyforum 10 02-04-2006 16:34
A380-800 vs B747-400 catocontrol Flyforum 15 17-05-2005 22:36
B747-400 'Dreamliner' LN-MOW Flyforum 15 05-11-2004 00:10


All times are GMT +2. The time now is 01:46.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.