![]() |
|
![]() |
#1 |
Newcomer
Join Date: Apr 2010
Location: ENOL, Norway
Posts: 7
|
![]()
Jobbet for noen år tilbake med lakkering av fly/våpen/bakkeutstyr, først i forsvaret på Ørland (F-16), senere Kongsberg og Notodden (NCT) og deretter i det sivile bl.a. på Sola med 737 o.l. Noen som vet hvem som tar disse oppdragene nå, f.eks. på Sola? Hørte at en britisk bedrift stod på trappene, men vet ikke om dette er tilfelle..? Eller kanskje det er eget personell der til å utføre jobber på passasjerfly? Bare nysgjerrig egentlig...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 281
|
![]()
Lakkhangaren på Sola er i dag ikke i bruk til lakkering. Er vel kun Norsk Helikopter (ex. Scanaviation) som bruker den som hangar.
Var snakk om at å starte opp lakkering på Sola etter BTS nedleggelsen, og mye var vel i boks, men forhandlingene skar seg etter diskutering av leie med STS. Så i det sivile er det ingen som driver med lakkering i Norge bortsett fra Heli-One som har en hall de lakkerer litt helikoptere i. Ellers er det det store utland og deres lite miljøvennlige fasiliteter som gjelder... |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2009
Location: Hønefoss, Norway
Posts: 334
|
![]()
Du kunne jo starte for deg selv, med bra priser ville du få nok å gjøre! Nå reiser vi til Litauen (de gjør en flott jobb for en bra pris)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Newcomer
Join Date: Apr 2010
Location: ENOL, Norway
Posts: 7
|
![]()
Har nok ingen mulighet for å drive egen næring innen dette. Ville nok uansett ikke være mulig å konkurrere med det store utland, som er så lett tilgjengelig for flyverden. Som en hobby derimot kunne jeg kanskje ha drevet litt på "flyklubb-basis", men det ville nok uansett vært veldig småskala, og kanskje bare på eget fly, men om det er aktuelt blir opp til luftfartsmyndighetene vedr. helsespørsmål.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Location: ENBR / BGO
Posts: 2,430
|
![]()
Det er forsåvidt et behov for lakkverksted.
Prisene f. eks. i Kaunas er ikke så gode - og jeg er ikke direkte imponert over kvaliteten på arbeidet. Har til nå sett over en 5 - 6 maskiner som har vært lakket der, og det kunne vært gjort bedre. F. eks. var det glemt å lakkere 4 - 5 mindre området på et av flyene som var der for noen måneder siden. Samtidig kommer det jo ferry-kostnader på toppen også. En liten kurositet forøvrig: En kameraet av meg har en større twin som kunne trenge et lakkstrøk. Han kontaktet gutta i Litauen, men problemet var at flyet trengte lenge rullebane enn de hadde tilgjengelig. Men! Løsningsorientert var de - for de leverte et pristilbud, som ikke bare gjaldt lakkjobben - men også helikopterløft - i vugge - fra en militær nabostripe og bort til deres område! *kult!* |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Browncoat
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
|
![]() Quote:
![]()
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Location: ENBR / BGO
Posts: 2,430
|
![]()
Absolutt!
Har forlangt å få sitte på med flyet bortover også! (men mistenker det ikke blir med det første, så blir nok å først ta et annet småfly over for paint/interiør brush-up) |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hva driver LX180 på med? | triple seven | Register- og ATC-Forum | 16 | 06-02-2017 20:48 |
Hva driver DY 8937 med??? | Tarzan | Register- og ATC-Forum | 2 | 05-02-2017 15:10 |
DRIVER | sk931 | Bilder & foto | 4 | 23-02-2012 10:46 |
PROSITOS, hvem driver dette | VC-10 | Flyforum | 1 | 25-02-2010 14:29 |
Hvem er det egentlig som lurer hvem? | EB | Flyforum | 127 | 10-07-2009 00:47 |