Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 27-04-2010, 07:12   #1
Kenneth
ScanFlyer Blue

Default Nekter konkurranse om parkering på Sola

Sandfærhus parkering ønsker å etablere billige parkeringsplasser, med shuttlebuss, men får sannsynligvis ikke tillatelse. Det vil visstnok gå utover kollektivtilbudet.

http://www.aftenbladet.no/lokalt/sol...parkering.html
Kenneth is offline   Reply With Quote
Old 27-04-2010, 10:55   #2
EAGLE
ScanFlyer Silver

EAGLE's Avatar

Default Re: Nekter konkurranse om parkering på Sola

Fornuftig at Konkurransetilsynet følger den politiske behandlingen og at de ønsker fullt innsyn i saken.
Rådmannen på Sola er helt på villspor. Her må man slippe konkurransen fri.
Ingen grunn til at Sola skal ha den dyreste parkeringen i landet.
EAGLE is offline   Reply With Quote
Old 27-04-2010, 11:18   #3
STARSHIP 2
ScanFlyer Gold

STARSHIP 2's Avatar

Heia rådmannen!

De få gangene (4-5) jeg har kjørt fra Sola de siste årene har det vært masser av kø.. Dersom billigere parkering fører til mer biler på disse veiene støtter jeg rådmannen, samtidig som Avinor får mere penger til å drive flyplass! win-win å ikke bygge private parkeringer. Dessuten er jo prisen samme som på Gardermoen (iflg. artikkel).

Med småfly/*mikro
2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG
2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN
2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV
2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS
STARSHIP 2 is offline   Reply With Quote
Old 27-04-2010, 13:34   #4
Trety
ScanFlyer Rusty

Trety's Avatar

Quote:
Originally Posted by STARSHIP 2 View Post
Dessuten er jo prisen samme som på Gardermoen (iflg. artikkel).
Kanskje nettopp derfor det trengs konkurranse...? Men ja, jeg er enig i at veiforbindelsen til Sola slett ikke er god nok, men å bruke kollektivtrafikken som et vikarierende motiv for å nekte konkurranse på parkering blir altfor bakoverlent for meg.
Old 27-04-2010, 22:26   #5
Vede
ScanFlyer Dusty

Vede's Avatar

Kollektivtilbudet på Sola er jo elendigt så ikke rart folk må kjøre bil. En skammelig uttalelse av Sola kommune!
Old 27-04-2010, 22:39   #6
Trety
ScanFlyer Rusty

Trety's Avatar

Quote:
Originally Posted by Vede View Post
Kollektivtilbudet på Sola er jo elendigt så ikke rart folk må kjøre bil. En skammelig uttalelse av Sola kommune!
Av den grunn kaller jeg det vikarierende motiv. For unnskyldninga for å si nei er egentlig så syltynn at det er rart de tør å gå offentlig ut med den.
Old 27-04-2010, 22:45   #7
B767
ScanFlyer Gold

B767's Avatar

flybussen kjøre på en rute der det ikke bor så mye folk langst veien.
og buss nr 9 som kjøre fra stvg sentrum til flyplassen via tananger går ikke på søndager...
eg synes at flybussen må kjøre via tananger til sentrum, og tilleg en ny rute via forus og langst fv44.

derfor kjøre eg bil dit....
01.9.12 VIE-FRA LH1243 B737-300
01.9.12 FRA-SVG LH878 CRJ700
07.9.12 SVG-OSL DY B738
09.9.12 OSL-SVG DY B733(?)
B767 is offline   Reply With Quote
Old 28-04-2010, 08:01   #8
Egenes
ScanFlyer Gold

Men litt av poenget til flybussen er vel at de skal kunne kjøre forbi Madlaleiren?
Egenes is offline   Reply With Quote
Old 28-04-2010, 08:16   #9
SpotOn
ScanFlyer Silver

SpotOn's Avatar

Quote:
Heia rådmannen!

De få gangene (4-5) jeg har kjørt fra Sola de siste årene har det vært masser av kø.. Dersom billigere parkering fører til mer biler på disse veiene støtter jeg rådmannen, samtidig som Avinor får mere penger til å drive flyplass! win-win å ikke bygge private parkeringer. Dessuten er jo prisen samme som på Gardermoen (iflg. artikkel).
Mistenker at den køen du snakker om har veldig, veldig lite med flyplassen og trafikken dit å gjøre. Køen oppstår når Flyplassveien møter trafikken fra Tanangerveien - og da blir det stopp. Og 98.9% av trafikken skal nettopp til/fra Tananger. Men dette ble jo veldig lokalt da, så utenbys interesserte får finne fram google maps.

Forøvrig er jeg helt for fri konkurranse her, og synes det er utrolig dersom lokale myndigheter skal hindre dette med kollektivtransportandel som argument. Så et innslag på lokalnyhetene hvor det ble vist til at selv om lokale myndigheter sa nei til privat utbygging så hadde Avinor i løpet av de siste årene minst doblet antall tilgjengelige parkeringsplasser - uten at det hadde møtt noen spesielle (noen...) protester.
SpotOn is offline   Reply With Quote
Old 28-04-2010, 10:47   #10
OJB
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by SpotOn View Post
Mistenker at den køen du snakker om har veldig, veldig lite med flyplassen og trafikken dit å gjøre. Køen oppstår når Flyplassveien møter trafikken fra Tanangerveien - og da blir det stopp. Og 98.9% av trafikken skal nettopp til/fra Tananger. Men dette ble jo veldig lokalt da, så utenbys interesserte får finne fram google maps.

Forøvrig er jeg helt for fri konkurranse her, og synes det er utrolig dersom lokale myndigheter skal hindre dette med kollektivtransportandel som argument. Så et innslag på lokalnyhetene hvor det ble vist til at selv om lokale myndigheter sa nei til privat utbygging så hadde Avinor i løpet av de siste årene minst doblet antall tilgjengelige parkeringsplasser - uten at det hadde møtt noen spesielle (noen...) protester.
Lokale myndigheter er Formannskap og Kommunestyret her.
Rådmannen legger kun frem en innstilling for overnevnte.
Det er lokalpolitikerne som tar beslutningen her.
Argumentene til Rådmannen er ikke spesielt velbegrunnede i denne saken.
Vi har drøftet saken i vårt lokallag og vil gå inn for at Sandfærhus får drive konkurrerende virksomhet til Avinor på Sola.
OJB is offline   Reply With Quote
Old 29-04-2010, 04:41   #11
Kenneth
ScanFlyer Blue

Flertallet av politikerene var heldigvis uenig med rådmann og fylkesmann, og går inn for 900 nye parkeringsplasser. Saken må tilbake til fylkesmannen for megling. Avinor hadde 70 millioner i inntekt på parkeringsdriften i fjor.

http://www.aftenbladet.no/lokalt/sol...paa_Sola_.html
Kenneth is offline   Reply With Quote
Old 29-04-2010, 08:28   #12
STARSHIP 2
ScanFlyer Gold

STARSHIP 2's Avatar

Quote:
Originally Posted by Kenneth View Post
Flertallet av politikerene var heldigvis uenig med rådmann og fylkesmann, og går inn for 900 nye parkeringsplasser. Saken må tilbake til fylkesmannen for megling. Avinor hadde 70 millioner i inntekt på parkeringsdriften i fjor.

http://www.aftenbladet.no/lokalt/sol...paa_Sola_.html
Huff da, får håpe det er mulig å sette en sviende "shuttlebussavgift" så ikke Avinor taper for mye penger.. Samtidig er det alltid betenkelig når man bygger ut dyrket mark.. Til slutt må det uansett betales, enten i form av landginsavgifter, flyplassalg eller parkering..

Med småfly/*mikro
2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV
Old 29-04-2010, 10:32   #13
Trety
ScanFlyer Rusty

Trety's Avatar

Quote:
Huff da, får håpe det er mulig å sette en sviende "shuttlebussavgift" så ikke Avinor taper for mye penger.. Samtidig er det alltid betenkelig når man bygger ut dyrket mark.. Til slutt må det uansett betales, enten i form av landginsavgifter, flyplassalg eller parkering..
Det synes jeg er et passe tåpelig forslag. Å beskytte Avinor og deres inntekter på den måten blir bare dumt, Avinor/Europark må rett og slett finne seg i å bli konkurranseutsatt og på den måten gjøre sitt produkt attraktivt. Å beskytte selskaper mot konkurranse som du foreslår her tjener absolutt ingen i det lange løp!
Old 29-04-2010, 10:42   #14
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

Flere biler på veiene?
Det var da et dårlig argument!
Flesteparten av de som synes det er for dyrt å parkere der ute i dag, får sikkert venner eller familie til å kjøre seg ut i stedetfor. De skal frem og tilbake, og det blir altså dobbel så mye biltrafikk.

Dette lukter mest av å skulle beskytte Avinor og deres inntekter. Men det koster jo penger å drive flyplass også, så får de ikke inn 70 mill her, må de hente dem inn andre steder, og det vil gi seg utslag i høyere priser på flyplassen som følge av høyere husleie for de som driver butikk der, dyrere flybilletter som følge av økte flyplassavgifter sånn for å nevne noe.

BF

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 29-04-2010, 10:58   #15
STARSHIP 2
ScanFlyer Gold

STARSHIP 2's Avatar

Quote:
Originally Posted by Trety View Post
Det synes jeg er et passe tåpelig forslag. Å beskytte Avinor og deres inntekter på den måten blir bare dumt, Avinor/Europark må rett og slett finne seg i å bli konkurranseutsatt og på den måten gjøre sitt produkt attraktivt. Å beskytte selskaper mot konkurranse som du foreslår her tjener absolutt ingen i det lange løp!
Konkurranse meg her og konkurranse meg der... Disse som vil bygge parkeringen driver ingen flyplass, ergo ikke konkurranse på like grunnlag.

Egentlig er det til syvende og sist et spørsmål om hvor Avinor skal få pengene til å drive(+utvikle) flyplassene sine.. Dersom vi ser et flyplassprodukt for seg (her parkering) og konkurranseutsetter/privatiserer det, blir andre produkter dyrere. Alt henger sammen, men det er sefølgelig ikke værre enn at man betaler litt mere for flybilletten.. Kanskje man heller bør betale for de utgiftene man bruker??

Samtidig er det et spørsmål om dagens parkering er tilstrekkelig eller ikke? Dersom det er nok plass (jeg vet ikke), er det synd å dekke over god matjord..

Med småfly/*mikro

Last edited by STARSHIP 2; 29-04-2010 at 11:05. Reason: trykkleif
Old 29-04-2010, 12:38   #16
OJB
ScanFlyer Rusty

Quote:
Konkurranse meg her og konkurranse meg der... Disse som vil bygge parkeringen driver ingen flyplass, ergo ikke konkurranse på like grunnlag.

Egentlig er det til syvende og sist et spørsmål om hvor Avinor skal få pengene til å drive(+utvikle) flyplassene sine.. Dersom vi ser et flyplassprodukt for seg (her parkering) og konkurranseutsetter/privatiserer det, blir andre produkter dyrere. Alt henger sammen, men det er sefølgelig ikke værre enn at man betaler litt mere for flybilletten.. Kanskje man heller bør betale for de utgiftene man bruker??

Samtidig er det et spørsmål om dagens parkering er tilstrekkelig eller ikke? Dersom det er nok plass (jeg vet ikke), er det synd å dekke over god matjord..
God matjord ble ofret i 1937 da det besluttet at fremtidens fremkomstmiddel skulle legges til Sola.
Nå har parkeringskapasiteten på Sola vært på bristepunktet mange ganger opp gjennom årene og Avinor har som mange har sett bygget ut i takt med behovene.
Vi som er kunder hos Avinor betaler mer enn nok for tjenestene som tilbyes.
Jeg er en av Avinors beste kunder her og har parkerings utgifter i snitt på 750kr uka.
En dag 250,- , to dager 500,- og tredje dagen 750,- !
Billig? Egentlig ikke. Bør Avinor få konkuranse her?
Penger til å investere og drive parkerings anlegg ser man av regnskapene til Avinor er intet problem. Parkeringsanleggene en pengemaskin av dimensjoner.
Selve parkeringshuset på Sola er dessuten eid av et datterselskap til Avinor og ikke eid og driftet av Avinor selv. Datterselskapet administreres fra sentralt hold østpå.
Din påstand i første avsnitt er helt irrelevant.
Avinor skaper også konkuranse blant alle sine underleverandører knyttet flyplassdrift.
Hvorfor skal vi som er brukere av flyplasstjenester ikke ha valgmulighet til parkering når vi også kan velge mellom pølser og hotdogs i terminalen hvor Avinor hanker inn deler av fortjenesten og?
Så må du jo tenke på at flyplassen fanger opp hele fylket. Folk som skal på ferie, folk som pendler, folks om jobber i Nordsjøen osv. har behov for rimelig parkering.
Dette er hovedsakelig ikke folk som reiser kollektivt til flyplassen.

Det er ikke slik at dersom det blir konkuranse i parkeringssektoren så blir andre produkter dyrere.

Avionor har dessuten etter min oppfatning et klart behov for å få bedre kontroll med sine utgifter og få en mer effektiv organisasjon.
Det er her man blant annet kan skape bedre marginer.
Avinor slik det er i dag ligner på et større nasjonalt flyselskap der man i tidligere monopol tider kunne velte kostnadsøkninger uhemmet over på brukeren i form av dyrere billetter.
Avinor må også gå i seg selv se hvor man bedre resultatet på interne driftsområder.

Last edited by OJB; 29-04-2010 at 23:52.
Old 29-04-2010, 13:44   #17
STARSHIP 2
ScanFlyer Gold

STARSHIP 2's Avatar

Matjord: Selv om det har blitt ofret mye bra matjord for lenge siden, er det ikke nødvendigvis lurt å bygge over resten.. Denne delen av landet har best matjord og vi burde være ekstra forsiktige der.. (min påstand..)

De prisene du nevner stemmer ikke med artikkelen, den sier 100kr/dag (samme som OSL).

Dersom Avinor går glipp av 70 millioner (i ekstremt tilfelle) på Sola MÅ de pengene hentes andre steder. Evt kan man kutte på brøyteberedskap, legge ned en rullebane, eller noe annet.. Man kan spare mye, man kan også spare seg til driftsproblemer.. Sola har de siste årene fått CAT II ILS, senterlinjelys og større terminal (sikkert mer..) Pengene må hentes et sted.

For meg virker det lite formålstjenelig å la noen andre aktører skumme fløten..
De fleste bedrifter kan effektiviseres, også Avinor.. Det er en annen diskusjon.

Med småfly/*mikro
Old 29-04-2010, 14:08   #18
TG923
ScanFlyer Crusty

TG923's Avatar

Parkeringsprisene avhenger av hvor man parkerer

http://www.europark.no/cms/right/luf...avn/index.html
Old 29-04-2010, 16:11   #19
OJB
ScanFlyer Rusty

Quote:
De prisene du nevner stemmer ikke med artikkelen, den sier 100kr/dag (samme som OSL).
.
Vil du se mine kvitteringer?
Old 29-04-2010, 17:12   #20
BSSW
Browncoat

BSSW's Avatar

Quote:
Det koster ikke 100kr på alle parkeringsområdene da...

Det er kun P8 som koster 100kr døgnet, den borte ved Bristow.

OJB parkerer ikke der

Posting Rules