![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Jeg bor ikke så langt unna E6, der de nå driver med sprengning pga utvidelsen til firefelts veg. Sto nettopp ute da de sprengte, og skal si det smalt bra. Hørtes ut som 8-10 salver i tett rekkefølge, kanskje fler. Det som overrasket meg var at akkurat i det de sprengte, fløy det et fly rett over på veg inn til Gardermoen for landing på 19L. Høyden er vel ca 2000 fot her.
Vet jo at det er svært usannsynlig at dette skulle utgjøre noen fare, men med sprengning (og flyging) vet man jo aldri. Det er jo ikke mye som skal til før ting kan gå galt. Synes det er litt rart om det ikke er noen restriksjoner over områder med mye sprengning i perioder. Noen med annet syn på dette? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Det kan være opprettet midlertidige fareområder for flyging opp til en viss høyde, men tipper at det som oftest ikke gjøres med mindre det er meget tett eller helt inne på et flyplassområde. Den største reelle faren er nok for helikoptre som lander i nærheten, f eks luftambulanse.
Ad curiositum - det ble sprengt en kort kilometer fra terskelen i BOO i dag, og skytebasen sparte ikke akkurat på dekningsmattene, det føk stein i alle retninger.
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]()
Det er ikke mulig å få kastet steiner som kan utgjøre en fare for et fly 2000 fot opp i luften. I teorien skal ikke noe som helst kastes ut i noen særlig grad, men det lages uansett sikkerhetssoner i tilfelle noe skulle skje. De 8-10 salvene du hørte er egentlig bare en, men det er forsinkere på tennerne. Rekkefølgen på tennerne er planlagt for å styre salven, slik at fjellet blir sprengt ut på en ønsket måte, og kastet i ønsket retning.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Man hører jo av og til om at sprengninger har gått galt, og steiner blir kastet hundrevis av meter. Disse kan vel, om noe går riktig galt også kastes oppover? Var det jeg tenkte på.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Joda, men om en stein kan kastes et par hundre meter bortover, så vil ikke den kunne kastes like langt oppover. Nå er det vel andre her inne som har slike formler mer i toppen av hodet enn meg (Polaris?), men en stein som flyr to hundre meter bortover vil aldri nå høyere enn kanskje 30-40 meter.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Og 2000 fot er jo over havet... Jeg bor på ca 200m, sprengningen er noe høyere, så flyets høyde over sprengingen blir vel rundt 450m...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Dere har helt sikkert rett. Men fikk bare disse tankene da jeg så 737'en suse over da det smalt.
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Free Luigi
|
![]()
x = v^2 / 2*9,81
600 = v^2 / 19,61 11772 = v^2 109 m/s Sånn litt off the top of my head med xnull = 0 og vnull = 0. Men det sier jo ingen ting om størrelsen på steinen og hvilken kraft den blir "skutt" ut med. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Jeg skal ikke påstå at svaret ditt sa meg så veeeeldig mye, men takk for forsøket, Polaris.
![]() Men jeg gir meg jeg. Det var helt sikkert ingen fare. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Poenget er at dekkingen skal hindre at det ikke blir kastet ukontrollerte steiner avgårde. Når det likevel skjer en gang i blant, så er det som oftest enkeltsteiner som her klart å snike seg gjennom dekkingen, og blir slynget avgårde, kanskje to hundre meter bortover maks. Farten disse får er avhengig av hvor tungt det lades, og hvor store salver (paller) som sprenges ut om gangen. I og med at det er en flyplass i nærheten, så er det nok begrensninger på størrelsen på hver salve for sikkerhets skyld. Dette begrenser også energien en stein kan få, og dermed også utgangsfarten.
Om det er slike begrensninger i dette tilfellet vet jeg ikke, men det er ikke unormalt at det er slike begrensinger av ulike årsaker. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Skjønner nå at det er svært usannsynlig at noe skjer. Takker for oppklaringen.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Free Luigi
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
D305 Akselberg (Øst av Brønnøysund) er et permanent fareområde pga. kalksprengning. Trygg høyde er publisert til 2000ft, dvs man regner ikke med at noe skal kastes over 1000ft opp.
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Gold
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Der dekker de neppe, nei.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Da er det nok ingen fare å fly i 1400 fot over tildekket sprengning.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Lillehammer OL og flytrafikk | WF2BNN | Flyhistorisk forum | 40 | 06-03-2024 12:32 |
Flyteknikk og flytrafikk (NRK, 1974) | Rane Viking | Flyhistorisk forum | 2 | 25-04-2016 19:11 |
Miljøvennlige fly og flytrafikk | Fredrik Propell | Flyforum | 28 | 31-01-2012 23:52 |
Om asiatisk flytrafikk | Discus | Småprat | 0 | 13-12-2011 18:10 |
Flytrafikk på på helligdagene | litt-amatør | Flyforum | 40 | 24-12-2008 23:51 |