Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 06-04-2010, 20:32   #1
roy
ScanFlyer Blue

Smil AES-OSL-AMS-OSL-AES

Tenkte jeg skulle prøve meg med en liten trip rapport for første gang. Jeg flyr AES-OSL- AES ca 1 gang i uken, pluss en del ganger opp til TRD. Denne gangen var det privat tur. Turen ble bestemt i vinter og Amsterdam skulle besøkes i påsken. Bestilte biletter gjennom Travellink med KLM og Norwegian ble bestilt med bruk ac cash point Dette var min første tur med KLM.

Sjekket inn på Vigra og det var en rolig dag der siden det kun var Norewegian som hadde flyvning nå i påsken. Avgangshallen i Vigra er underdimensjonert til vanlig så kjekt med en rolig og stille opplevelse.

DY 407 AES-OSL 30.03.10 kl 09.05 ln-kks 737-300
Flyet gikk på rute. Jeg hadde nødutgang. En hendelseløs tur, men under landing virket det som om trykket i kabinen hadde problemer med å stabilisere seg. Utrolig vondt i ørene og brusflasken min trekte seg sammen.
I tilegg så jeg at de kjørte flapsene lite ut før landing. Landet med et brak og en helt normal hard nedbremsing.
Bagasjen kom ganske raskt på båndet og mine som en av de første.

Ettet en dag på kontoret og en natt på Gardermeon skulle jeg reise videre.

KL 1142 OSL-AMS 31.03.10 kl10.20 737-400 seat 15F
Sjekket inn på Gardermoen tidlig da mitt reisefølge sendte personer på fly tidligere på morgon. Vi tok oss da litt tid til kaffi drikking både før og etter sikkerhetskontorllen. Det tok sin tid gjennom sikkerhetskontrollen til tross for lite kø, men jeg legger skylden på de som skal ha med seg hele flyttelass som håndbagasje og som ikke minst de som gir de lov til det.

Boarding startet i god tid før avreise. Vi var ikke så mange ved gate når boarding startet så var raskt ombord. Hadde god plass til håndbagasje og stolene gode å¨sitte i. Jeg er snart 2meter høy men fikk nesten plass til knyttneven. All informasjon over høytalere kom på engelsk kun ved unntak kom det også på engelsk. Flyet var så vidt jeg kunne se fullt. Gikk litt før tid og forventet en reise tid på 1 time og 35 min.

Vel oppe i luften kom serveringen i gang men det tok nesten 50 min før vi fikk servering. En tørr sandwich me kremost og en med salamie. Cola og kaffi måtte til for å klare å svelge ned maten. I tilegg fikk vi en kjeks. Greit med servering når det er gratis!
Lett turbulens hele turen og stort sett overskyet. En sterk kuling når vi landet i Amsterdam så litt hyggelig isting på vei mot bakken. Landet før rute.
Bagasjen kom ganske raskt etter vi kom på båndet, men da hadde vi gått i ca 20 minutter.
Taxi inn til sentrum

Hadde noen fantastiske dager i Amsterdam med ett variert innhold. Bodde på HN Amsterdam Center som anbefales på det sterkeste.

KL 1151 AMS-OSL 03.04.10 kl 20.40 737-800 Seat 2a

Vi var gasnke slitne etter harde dager i Amsterdam så reiste tidlig til Scihpol. Vi fant der ut vi skulle spørre om oppgradering og mot en liten sum gikk dette lett Vi sjekket inn og kom oss opp i Crown Lounge. Sjampis og consoume med ost til dessert gikk ned på høykant. En liten shopping runde rakk vi også inni, men avsluttet igjen på Crown Lounge med mer Sjamois før vi tok fatt mot gate. Her startet boarding når vi ankom og vi gikk rett ombord. Vi var 9 personer fremfor gardinen der det var satt av rekke 1 og 2 (1abc eksisterer ikke) så fult forann. Rakk ikke se bak men etter antall som kom ombord så det ut til å være stinn brakke.
Gikk på rute. All informasjon kom nå på nederlandsk først og litt varierende hva som kom på engelsk.
Hyggeli pursher som jobbet med oss vaskede gjester. Det gikk lang tid før setebelte skiltet ble slått av grunnet turbulens. Varme kluter ble delt ut. Fikk valget mellom tre retter og jeg valgte vegetar pasta som hovedrett. Til forett var det noe kalvesteik med en grønnsakssalat og til dessert en mandel ostekake. Rødvin til drikke og god varm kaffe. Under landing (!) fikk vi servert yougurt is med skogsbær. Med andre ord vi rakk 4 retters måltid på en flytur på 1time og 20 minutter i tilegg til kutt i serveringstiden grunnet turbulens. Imponerende!

Rett før vi traff bakken måtte mange på toalettet så litt frustrerte flyvertinner prøvde å få gjester til å sette seg. Flere foreldre slapp barna frem for å få gå på toalettet rett før vi tok bakken. Skulle ha banka foreldrene.

Bagsjen kom etter en shopping runde i taxefree og ca 10 min venting. Prioritytag hjalp ikke.

DY 414 OSL-AMS 04.04.10 LN-NOS 737-800w Seat 1a
VAr tidlig på Gardermoen igjen grunnet utsjekk fra hotel, men nå er det mye fint å se ¨på en flyplass så tiden gikk raskt. Gikk i bagdrop to timer før avreise. Gikk raskt gjennom sikkerhetskontroll og på Christiania Bar der det ble jobbet med mail og en pepsi max fortært.
Gikk på gate ca 50 min før avreise og det gikk ikke lenge før det ble boarding. Når jeg sjekket inn er jeg sikker på at det var kun 25 rekker med stoler noe som sier meg at dette skulle være en -300 maskin, men enj pen LN-NOS ventet på å få frakte oss hjem.

Boarding gikk raskt og flyet var langt fra fullt. Standard sikkerhetsvideo ble vist, men startet før skjermene kom ned. Kun mannlig crew som virket veldig uorgainisert og kommuniserte dårlig. En av crew telte passasjerer lenge ette bruen hadde forlatt flyet og alle dører var lukket og antall var bekreftet. Turbulent flyvning, men aldri ubehagelig. Fikk en del vann over meg da det konstant drøyp kondensvann ned fra taket, men det er da en gratis dusj i tilegg til lavpris så da må jeg da være fornøyd.

Landet 15 minutter før rutetid. Når ground crew ankom flyet fikk jeg med meg at det skule være 16 infants på vei ned til oslo igjen. Hvordan det gikk kan du lese her : http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=62480

Bagasjen kom raskt og turen hjem gikk med båten fra Valderøya og hjem på øya.

Konklusjon:

Både Norwegin og KLM leverte bra. Utrolig kjekt å kunne ta med 50 kg bagasje med Norwegian for 80 kroner. Fikk mye for pengene da alt i opprinnelsen var kjøpt på lavpris:
KLM: 980,- t/r
DY: ca 800 t/r
roy is offline   Reply With Quote
Old 07-04-2010, 17:51   #2
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Default Re: AES-OSl-AMS-OSL-AES

Takk for første rapporten. Hvor mye kostet oppgraderingen på KLM?

Old 07-04-2010, 18:20   #3
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Takk for rapport til og fra AES! Hadde vært fint med litt bilder, i hvert fall av maten.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 07-04-2010, 19:49   #4
roy
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Takk for første rapporten. Hvor mye kostet oppgraderingen på KLM?
kostet 258 euro for 2 personer

Bilder har jeg ikke å ikke kan jeg å legge de ut heller så beklager.
Old 11-04-2010, 06:29   #5
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Takk for flott rapport. Har du tips fra AMS? Skal dit om 14 dager - for første gang siden 1992...
EB is online now   Reply With Quote
Old 11-04-2010, 10:28   #6
roy
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by EB View Post
Takk for flott rapport. Har du tips fra AMS? Skal dit om 14 dager - for første gang siden 1992...
Jepp Heineken museet er bra og gjennomført. I tilegg er Anne Frank et lite must¨, men har lange køer. Red Lighte er et arti sted, men bare titte ikke røre.
Så har du Amsterdams gamleste pub som er fra 1600 tallet som ligg i Spui.

Kjøp trikke kort som varer flere dager. De kjøpes nede ved sentralstasjonen i et eget bygg. Det er lange avstander i Amsterdam om man skal gå alle steder. Vi brukte Dam distrikte som et utgangspunkt og gikk fra der og dit vi skulle somregel.
Vi var ikke innom coffeshops.

Om du er glad i mat koster det en del med "skikkelig" mat. Andbefaler fiftheen resturant som er en Jamie Oliver restaurant og Christopher som ligg ikke langt fra AnneFrank.

Kjøp turistguider før dere reiser. AMsterdam er vanskeligå orientere seg i. Vær forberedt å vit ca hva dere vil. .
Anbefaler Rembrandt distrikte til nattlige aktiviteter. .
Old 11-04-2010, 12:10   #7
BSSW
Browncoat

BSSW's Avatar

Quote:
Originally Posted by roy View Post
Red Lighte er et arti sted, men bare titte ikke røre.
Hehe, tror ikke det blir noe problem for EB

Men det finnes jo et bra flymuseum utforbi Amsterdam. Aviodrome i Lelystad. Hvis det er av interesse da.
Old 11-04-2010, 15:19   #8
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Takk for brillefin rapport.

Kjøpte du oppgraderingen i innsjekkingsskranken? Og var det ikke ledig midtsete på business?

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 11-04-2010, 16:02   #9
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

KLM driver ikke med ledig midtsete på biz i Europa. De fyller til randen (og det sar ut som de klarer det også).
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 11-04-2010, 21:40   #10
roy
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Takk for brillefin rapport.

Kjøpte du oppgraderingen i innsjekkingsskranken? Og var det ikke ledig midtsete på business?
kjøpte den i ticket office.. Hadde ikke fritt midtsete så trangt men men.. detr er ikke lange flyturen . .
Reply

Posting Rules